Huqvarna sm 510 r

MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 28.3.2007 12:07

Nks kirjoitti:
Ben^ kirjoitti:Tänään tuli verot pyörään ja vitutus ei vois enää olla paljonkaa suurempi. Veroja tuli 3700e eli siis yli tonni enemmän ku uuteen pyörään. Mistäköhän tuplapotista ne on noi numerot arponu. Noh valitusta vaan eteenmpäin.


Jos ajoneuvo menee uudesta (alle 6kk vanha ja alle 6000km ajettu), niin silloin se vero lasketaan siitä pyörän arvosta sillein, että arvolisäverokin tulee pyörän arvosta, kun taas käytetyssä se alvi tulis siitä käytettyyn tulevasta ajoneuvoverosta, eikä pyörän arvosta. Mut toi on kyllä ehdottomasti liian kova, ei ne voi vaatia sulta verorahoja yli sen mitä se uutena maksaa :S Valitusta vaan eteneen...


Käsittääkseni tuo Ben^:n laite on 2006 vuoden malli, eli on yli 6kk vanha. Mutta mitä itse olen noita Tullin sivuilta lukemut, niin jos pyörä ei ole ollut 6kk rekisterissä Suomessa tai muualla Euroopassa ns."käyttöön otettu ja ollut käyttöönotettuna 6kk", niin pyörää käsitellään ajoneuvoveroa harkittaessa uutena pyöränä ja arvonlisävero lasketaan veron määrästä veron päälle.
Mutta katsoo miltä kantilta hyvänsä on tuo veropäätös suoraansanottuna törkeän kova!
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 28.3.2007 12:17

MattiM kirjoitti:
Nks kirjoitti:
Ben^ kirjoitti:Tänään tuli verot pyörään ja vitutus ei vois enää olla paljonkaa suurempi. Veroja tuli 3700e eli siis yli tonni enemmän ku uuteen pyörään. Mistäköhän tuplapotista ne on noi numerot arponu. Noh valitusta vaan eteenmpäin.


Jos ajoneuvo menee uudesta (alle 6kk vanha ja alle 6000km ajettu), niin silloin se vero lasketaan siitä pyörän arvosta sillein, että arvolisäverokin tulee pyörän arvosta, kun taas käytetyssä se alvi tulis siitä käytettyyn tulevasta ajoneuvoverosta, eikä pyörän arvosta. Mut toi on kyllä ehdottomasti liian kova, ei ne voi vaatia sulta verorahoja yli sen mitä se uutena maksaa :S Valitusta vaan eteneen...


Käsittääkseni tuo Ben^:n laite on 2006 vuoden malli, eli on yli 6kk vanha. Mutta mitä itse olen noita Tullin sivuilta lukemut, niin jos pyörä ei ole ollut 6kk rekisterissä Suomessa tai muualla Euroopassa ns."käyttöön otettu ja ollut käyttöönotettuna 6kk", niin pyörää käsitellään ajoneuvoveroa harkittaessa uutena pyöränä ja arvonlisävero lasketaan veron määrästä veron päälle.
Mutta katsoo miltä kantilta hyvänsä on tuo veropäätös suoraansanottuna törkeän kova!


Siis käytetyissä tuo arvonlisävero lasketaan veron määrästä veron päälle, mutta uusissa pyörissä, kuten näköjään tässä tapauksessa, tulee vero aivan normaalisti, mutta sitten arvonlisävero lasketaan uuden pyörän arvosta, jolloin arvonlisävero on korkeampi, kuin verosta laskettuna ;)
Mutta niin tai näin, aivan törkeä summa veroa! Salee ne laskenu sen päin mäntyä...
Iha jees, sillein ku kelaa...
MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 28.3.2007 13:30

Tai sitten niillä on joku taikurinhattu, josta ne aina noukkii sattumanvaraisen summan verotukseen D:. Näin ainakin usein tuntuu olevan.
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 28.3.2007 13:33

Niin se vähän kyllä on :( Laskuritkin näyttää paljon vähemmän mitä oikeesti tulee :S
Iha jees, sillein ku kelaa...
MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 28.3.2007 13:52

Odotan itse kauhuissani minkä arvon Tulli arpoo omaan pyörään. Laitan kyllä samalla jo verohakemuksen mukaan huojennushakemuksen ja selvityksen miksi pyörää ei pitäisi verottaa uuden mukaan. Tällä viikolla pitäs hakemus laittaa ni pääsee vielä tänä kesänä baanalle :)
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 28.3.2007 13:54

Jep, itekin odotan sitten kauhulla ku kesällä haen auton saksasta, niin paljollako ne minua sitten kiusaa :S
Iha jees, sillein ku kelaa...
Ben^
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
20.5.2004 14:26

ViestiKirjoittanut Ben^ » 28.3.2007 17:48

Tossa mun tapauksessa ei kuuluis tota alvia enää maksaa kun on maksettu jo solloin aikoinaan kun pyörä on maahantuojalta ostettu. Koitin tänään soittaa sille joka noi verot oli määränny niin se olikin lähteny kahen viikon lomalle. Se muija joka siellä vastas selitti jotain että ton toisen alvin saa takaisin verotoimistosta mutta kun soitin sinne verotoimistoon ni sanoivat että tulli ja verotoimisto on kaks ihan eri laitosta. No maahantuojalta pitäisa löytyä kuitti tosta pyörästä ja kun sen liitän siihen vetoomukseen ni todennäkösesti saan rahaa takas päin. Ja sekin tossa viellä ihmetyttaa että 21.3 vein paperit tulliin ja päätös oli valmis 23.3 oli kyllä kummallisen ripeetä toimintaa. Niin ja alvin osuus tosta verosta on 2300e.
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 28.3.2007 18:09

Jep, jos toi alvi on kerran toi 2300¤, niin se on otettu uudesta pyörästä, sillä 22% alvilla ton pyörän hinta on n.10 500¤. Mutta silti tosi oudolta kuulostaa, vaikka jälkikäteen reksiteröitäis uus pyörä, niin ei ne voi siitä enempää ottaa veroo, ku mitä kaupassa olevasta on otettu :S Salee tolla on ollu kiire lomalle... niin on vaan jtn sinne paperille hutassu :S
Iha jees, sillein ku kelaa...
MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 29.3.2007 22:37

Tänään kävin konttorilla näyttämässä omaa pyörää. Katsastusmies otti runkonumeron, käynnisti pyörän ja katto mittarilukeman. Samalla kaasutellessa ihmetteli, että "ompahan kovat äänet" ja tutki hetken vakio putkistoa. Yhteensä toimitus kesti arviolta 3,5 minuuttia ja olin 100 ¤ köyhempi.
Huomenna Tulliin veropaperit, huojennushakemus ja paksunippu muita papereita kourassa laittamaan verot vireille.
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 29.3.2007 23:35

MattiM kirjoitti:Tänään kävin konttorilla näyttämässä omaa pyörää. Katsastusmies otti runkonumeron, käynnisti pyörän ja katto mittarilukeman. Samalla kaasutellessa ihmetteli, että "ompahan kovat äänet" ja tutki hetken vakio putkistoa. Yhteensä toimitus kesti arviolta 3,5 minuuttia ja olin 100 ¤ köyhempi.
Huomenna Tulliin veropaperit, huojennushakemus ja paksunippu muita papereita kourassa laittamaan verot vireille.


Noista äänistä tuli mieleen, että olipahan kerran katsastusmies kerran piikkisen kotarin kohdalla lohkassu ihan tosissaan, että kuinka kauniita nää nelarit onkaan nykyisin :D
Iha jees, sillein ku kelaa...
Nks
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
17.9.2004 20:55

ViestiKirjoittanut Nks » 29.3.2007 23:36

Ei kyl mitenkään liity aiheeseen, mutta pitipä sekin päästä sanomaan :D
Iha jees, sillein ku kelaa...
Ben^
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
20.5.2004 14:26

ViestiKirjoittanut Ben^ » 30.3.2007 11:03

MattiM kirjoitti:Tänään kävin konttorilla näyttämässä omaa pyörää. Katsastusmies otti runkonumeron, käynnisti pyörän ja katto mittarilukeman. Samalla kaasutellessa ihmetteli, että "ompahan kovat äänet" ja tutki hetken vakio putkistoa. Yhteensä toimitus kesti arviolta 3,5 minuuttia ja olin 100 ¤ köyhempi.
Huomenna Tulliin veropaperit, huojennushakemus ja paksunippu muita papereita kourassa laittamaan verot vireille.

Kannattaa liittää mukaan joku lappu millä pytyt toditamaan että on alvi maksettu. Sillo ei ainakaa mun käsityksen mukaan tarvii maksaa sitä uudestaan.
MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 30.3.2007 15:10

Ben^ kirjoitti:
MattiM kirjoitti:Tänään kävin konttorilla näyttämässä omaa pyörää. Katsastusmies otti runkonumeron, käynnisti pyörän ja katto mittarilukeman. Samalla kaasutellessa ihmetteli, että "ompahan kovat äänet" ja tutki hetken vakio putkistoa. Yhteensä toimitus kesti arviolta 3,5 minuuttia ja olin 100 ¤ köyhempi.
Huomenna Tulliin veropaperit, huojennushakemus ja paksunippu muita papereita kourassa laittamaan verot vireille.

Kannattaa liittää mukaan joku lappu millä pytyt toditamaan että on alvi maksettu. Sillo ei ainakaa mun käsityksen mukaan tarvii maksaa sitä uudestaan.

Näin meinaan tehdä. Mulla on ensimmäisen omistajan ja maahantuojan välisestä kaupasta ja tietenkin oma lasku, kun osti pyörän ensimmäiseltä omistajalta. Ja ALV on maksettu kummassakin kaupassa.
Mutta pitääkin tästä lähteä sinne Tulliin ennenkuin menee koko pulju kiinni...
evo^
Paikkakunta:
Åbo
Liittynyt:
3.6.2004 10:54

ViestiKirjoittanut evo^ » 31.3.2007 10:57

MattiM kirjoitti:Tänään kävin konttorilla näyttämässä omaa pyörää. Katsastusmies otti runkonumeron, käynnisti pyörän ja katto mittarilukeman. Samalla kaasutellessa ihmetteli, että "ompahan kovat äänet" ja tutki hetken vakio putkistoa. Yhteensä toimitus kesti arviolta 3,5 minuuttia ja olin 100 ¤ köyhempi.
Huomenna Tulliin veropaperit, huojennushakemus ja paksunippu muita papereita kourassa laittamaan verot vireille.

ben^:n pyörä kun käytiin katsastamassa niin se äijä ei laittanu sitä ees käyntiin, eikä kurkkinu mittariin. otti vaan rengaskoot ylös ja kävi tekee pari lappua.
lähde sinä ensin, niin minä odotan sitten perillä.
MattiM
Liittynyt:
12.3.2007 17:46

ViestiKirjoittanut MattiM » 17.4.2007 7:25

Nyt on 2 viikkoa ollut oma veropäätöshakemus Tullissa "käsittelyssä" ja eilen tiedustellessani sain viikon soittelun jälkeen jonkun virkailijan langanpäähän, ei hakemustani oltu edes käsitelty. Liitteenä ollut huojennushakemus käsitelläänkin ensin Tullihallituksessa eli ihan eri instanssissa, jossa käsittelyajaksi kerrottiin 2-3 kuukautta! Toisin sanoen pyörän saa mahdollisesti vasta kesäkuussa kilpiin, joka on mielestäni törkeän myöhään. Tämä siis Etelä Suomen tullipiirissä Helsingissä.

Pitääkin alkaa selvittämään mitä vaaditaan että saa 3 kuukauden ajoluvan vaikka pyörästä on vasta jätetty verohakemus. Alkaa meinaan pikkuhiljaa kuppi täyttyä näissä byrokratian mainingeissa, kun säätkin ovat olleet tänä keväänä näin suotuisia motoristeille ja olisi halu päästä ajamaan.