Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

nitroq
Pyörä:
Suzuki Sv 650, vm 04
Paikkakunta:
låmmi
Liittynyt:
28.7.2005 20:47

ViestiKirjoittanut nitroq » 23.3.2009 23:22

Entropia kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Mikäs tuo Entropian tapaus on sitten? No, byrokratian rattaa tunnetusti pyörii hitaasti.

Tilannehan oli tämä, kuten kuulustelupöytäkirjoihin kirjattiin.

Olin ajamassa naispuoleisen ystäväni kanssa moottoripyörällä. Saavuin Petäikönkadulta ja suunnistin kohti Relanderinkadun risteystä, tarkoituksena oli mennä ABC-huoltoasemalle.

Kiihdytin vauhdin noin viiteenkymmeneen. Huomasin punaisten valojen palavan ja autojen olevan jonossa vasemmalla kaistalla, yksi moottoripyörä oikealla. Päätin ryhmittyä oikealle.

Juuri kun olin saapumassa jonoon, valot vaihtuivat vihreiksi ja jonot alkoivat liikkua. Oikealla kaistalla ollut moottoripyörä oli jo kääntymässä Relanderinkadulle, kohti Varkauden porttia. Minun ei siis tarvinnut hidastaa, koska pääsin ajamaan kaistaa esteettä. Hieman ennen risteystä näin auton kääntyvän eteeni. Tein voimakkaan jarrutuksen, poliisit mittasivat matkaksi yhdeksän metriä. Osuin kuitenkin auton keulaan. Uskon nopeuden olleen törmäyshetkellä 10-20km/h. Matkustajani lensi ylitseni noin 3-5 metrin päähän. Minä taasen jäin konepellille, osittain pyörän ja auton väliin.

Kummatkin selvisimme ilman vakavampia vahinkoja, mustelmia vain.

Kuitenkin silminnäkijät esittävät minun tulleen pujottelemalla kaistojen välistä huomattavalla ylinopeudella. Arvioksi on annettu 70-80 km/h. Nämä väitteet eivät pidä paikkaansa.
Ensinnäkin, jarrutusjäljet ovat keskeltä kaistaa, joten tämä poissulkee kaistojen välistä pujottelun.

Huomattavasti hitaammasta nopeudesta tilanteessa kertovat seuraavat seikat

1) Vammamme olivat erittäin vähäiset.
2) Ehdin reagoida ja aloittaa jarrutuksen. 80km/h vauhdista en olisi ehtinyt tehdä mitään.
3) Moottoripyörästä romuttuivat vain keulan liukuputket, ohjausakseli katkesi ja etupuoliset katteet hajosivat kokonaan. Moottoriin tai emärunkoon ei tullut näkyviä vaurioita. Esimerkiksi heti keulaputkien takana oleva öljynjäähdytin ei saanut kuin pienen painauman, öljyä tai muita nesteitä ei valunut ulos. Isommissa vauhdeissa tämä osa yleensä hajoaa heti, huokoisen rakenteensa vuoksi.
4) Matkustajani lensi 3-5m metrin päähän ja minä jäin konepellille.

Jos vauhtia olisi ollut enemmän, olisivat vammamme olleet huomattavasti suuremmat, olisimme lentäneet paljon pidemmälle ja moottoripyörä olisi romuttunut täysin.

Ennen olin sitä mieltä, että poliisi tekee vain työtään ja päättäjät ovat perseestä. Nyt kun on poliisin kanssa asioinut useampaan otteeseen, voin todeta kummankin olevan yhtäsyvältä persereiästä.



joo. viime keväänä joku mummo/nainen ajoi komion takaa isolle tielle veljen ja kaverin eteen. Osuvat suoraan auton lokasuojan kohalle. Poliisiin raportin mukaan veli oli lentäny 50m päähän törmäys paikalta. Nopeus siis 80km/h, ja kaikki säily hengissä, ihme kyllä.
ei riemulla rajaa kun luumulla ajaa
Lehtonen__
Pyörä:
Yamaha fzr 600
Paikkakunta:
rauma
Liittynyt:
23.1.2005 14:31

ViestiKirjoittanut Lehtonen__ » 26.3.2009 21:33

luon koko keskustelun lävitse ja tämmönen jäi mieleen että kun minä olen 19- vuotias ja minulla on 69kw papereissa oleva mopedi niin jos en kuristaisi sitä ja jäisin kiinni niin vaikuttaako se asiaan olenko ajanut 2 vaiheen vai onko sillä mitään väliä? Ja mitä mieltä kaikki nyt sitten yleisesti ovat että kannattaako sitä prätkää edes kuristaa lainkaan?
Elggari
Liittynyt:
22.3.2009 21:49

ViestiKirjoittanut Elggari » 26.3.2009 22:00

Lehtonen__ kirjoitti:Ja mitä mieltä kaikki nyt sitten yleisesti ovat että kannattaako sitä prätkää edes kuristaa lainkaan?

No siis, sullahan on käytännössä enää vuosi kärsittävää, jos sitäkään. Sinuna kyllä oottaisin sen verran ihan varmuuden vuoksi. Mutta jos olisit esim. 18, niin kuristaisin -> katsastaisin -> ottaisin kurit pois. Vakuutukset pirusti halvemmat jne. :)
Lehtonen__
Pyörä:
Yamaha fzr 600
Paikkakunta:
rauma
Liittynyt:
23.1.2005 14:31

ViestiKirjoittanut Lehtonen__ » 26.3.2009 22:24

mutta siis aion kyllä ajaa kesällä pyörällä kun semmosen ostin mutta tässä vaan fundeeraan että kuristaisko vai eikö ja kuinka kannattavaa se nyt sitten loppu peleissä olisi :s ja jos nyt en kurista ja kun en ole viel 2 vaihetta ajanut niin miten se vaikuttaa jos poliisit nappaa valtion pikku rikollisen kiinni :D toki ajan kakkosen vaiheen mahd pian :)
-MarkusH
Pyörä:
EXC 300
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
22.5.2006 13:43

ViestiKirjoittanut -MarkusH » 26.3.2009 22:30

Ainakin on erittäin epätodennäköistä että poliisit rikkeesi huomaisivat, ei itselläni ole ainakaan 20000km aikana kysytty kertaakaan rekisteriotetta, vaikka ajan tosin kevarilla... Eikä ole edes kuin kerran pysäytetty. Eli pidä eturengas maassa ja vauhtia "sopivasti" niin ei pitäis olla probleemia.
Uraa uurtava motoristi
Lehtonen__
Pyörä:
Yamaha fzr 600
Paikkakunta:
rauma
Liittynyt:
23.1.2005 14:31

ViestiKirjoittanut Lehtonen__ » 26.3.2009 22:37

näin uskon että teen :)
-MarkusH
Pyörä:
EXC 300
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
22.5.2006 13:43

ViestiKirjoittanut -MarkusH » 26.3.2009 22:51

Niin ja vielä Rauman poliisista, mitä itselläni on kokemuksia niin eivät välitä vaikka mopokin kulkisi toistasataa, kunhan ajaa fiksusti ja sääntöjen mukaan ;) Tuskimpa siis puuttuvat A1 - A yhdistelmään
Uraa uurtava motoristi
Lehtonen__
Pyörä:
Yamaha fzr 600
Paikkakunta:
rauma
Liittynyt:
23.1.2005 14:31

ViestiKirjoittanut Lehtonen__ » 26.3.2009 22:56

no joo se on tosi mutta täällä käy paljon poliiseja turusta ja poristakin :D muun muassa joskus kevari-ikäisenä multa lähti kilvet koska laiton maski ja kilvenkulma oli väärä ja penkki hänen mielestään huonosti kiinni ;D
mf-690
Paikkakunta:
lepsämä city
Liittynyt:
7.8.2004 15:04

ViestiKirjoittanut mf-690 » 16.4.2009 18:20

Lehtonen__ kirjoitti:luon koko keskustelun lävitse ja tämmönen jäi mieleen että kun minä olen 19- vuotias ja minulla on 69kw papereissa oleva mopedi niin jos en kuristaisi sitä ja jäisin kiinni niin vaikuttaako se asiaan olenko ajanut 2 vaiheen vai onko sillä mitään väliä? Ja mitä mieltä kaikki nyt sitten yleisesti ovat että kannattaako sitä prätkää edes kuristaa lainkaan?


ei vaikuta ainakaan paljoa, vaikka toinen vaihe suorittu, kaveriltani lähti kun ajoi tt r6:stä ja jäi kiinni, niin kortti 3kk pois :)
Kuvia ex:istä ja tt 600:sesta !
toni_0007
Liittynyt:
3.4.2009 15:08

ViestiKirjoittanut toni_0007 » 17.4.2009 14:45

Itellä on väli A kortti ja pyörä oli rek. otteen mukaan 28 kW mutta sitten päätin kuristaa sen 21 kW:ksi ja nyt otin sen rajoittimen pois :D

Kumpi on pahempi asia, tuo että en olisi kuristanut ja jäänyt siitä kiinni vai tää, että ajan 28kW pyörällä joka on papereis 21 kW ja kortti riittää vaan alle 25 kW :D
mf-690
Paikkakunta:
lepsämä city
Liittynyt:
7.8.2004 15:04

ViestiKirjoittanut mf-690 » 17.4.2009 20:49

tietysti tuo tt rekisteröitynä 21kw:ksi mutta riski kiinnijäämiseen pienenee huomattavasti!
Kuvia ex:istä ja tt 600:sesta !
Janttux
Liittynyt:
30.10.2007 19:59

ViestiKirjoittanut Janttux » 2.5.2009 13:22

Hey! Itse ostin juuri Honda FMX:n, ja tehoa löytyy 27 kw.. Korttinani toimii pikku a, joten kannattaako lähtee kuristamaan kahta kwattia pois? Uskotteko, että poliisi ottaa herneet nenään kahdesta ylikilowatista?
/Wille/
Pyörä:
Kawasaki ZX-6r
Paikkakunta:
Iitti
Liittynyt:
23.10.2004 20:09

ViestiKirjoittanut /Wille/ » 2.5.2009 16:12

^No minä en lähtisi, kun on niin mitätön tuo ylitys.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 2.5.2009 16:33

Minä lähtisin. Kuitenkin huomattavasti halvempaa kuin maksaa siitä 2kW takia sakkoja ja kärsiä kortin menetyksestä.
Dank memes melt steel beams.
Ek1
Pyörä:
R1
Liittynyt:
9.5.2002 14:59

ViestiKirjoittanut Ek1 » 3.5.2009 12:29

Eikös FMX ole niin kevyt, että siitä pitää kuristaa paljon enemmän pois kuin tuo 2kw? Tai ylittyy se sallittu teho/paino-suhde..
Oli miten oli, itse en lähtisi. Jos tuosta tehonylityksestä saat sakot, niin olet kyllä jo tehnyt jotain muutakin kuin körötellyt hissukseen..
Black