Sivu 29, 30:sta

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 7.5.2012 22:13
Kirjoittanut vesa--
Ku kerran täällä on ilmeisti ihan tuoreitakin moottoripyörälähettejä parolasta, niin minkälaiset mahdollisuudet päästä kyseiseen hommaan jos omaa a-kortin? Onko muualla parempia mahdollisuuksia?

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 13.5.2012 15:01
Kirjoittanut madduli
vesa-- kirjoitti:Ku kerran täällä on ilmeisti ihan tuoreitakin moottoripyörälähettejä parolasta, niin minkälaiset mahdollisuudet päästä kyseiseen hommaan jos omaa a-kortin? Onko muualla parempia mahdollisuuksia?

Hyvät mahdollisuudet, sanot viel et oot harrastanut enduroa(motocrossia ei katota niin hyvänä, koska moni motocrossia harrastanu on paskonu tuol intin vehkeistä kytkimet) Hoidat p-kauden hyvin ni paikka on aika varma(vähä poissaoloja). Ite olin 3vk 9 viikosta kipeenä ni siinä kusi omat mahdollisuudet. Ei kyllä haittaa oikeestaa ettei päässy mp-lähetiks ku nyt on nähny sivusta vähä millasta hommaa se on =D Vyötäröön asti vettä ja intin vehkeet, noh ne on intin vehkeitä =D

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 15.5.2012 9:11
Kirjoittanut -v$a-
1/10 santikses mp-lähettinä. Hyvii hommii, suosittelen!

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 24.6.2012 20:57
Kirjoittanut FL1P
Onko riihimäellä mp-lähetti mahdollisuutta?

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 29.6.2012 1:47
Kirjoittanut madduli
FL1P kirjoitti:Onko riihimäellä mp-lähetti mahdollisuutta?

eiköhän sieltäki löydy lähettejä/tiedustelijoita

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 25.8.2012 15:43
Kirjoittanut Rllj
MP- lähetiks tuli päästyä Vekaralla, vielä pitäis viikko jaksaa P-kautta ja sitte pääsee ajelemaan 8)

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 27.8.2012 14:34
Kirjoittanut Epoksi
Rllj kirjoitti:MP- lähetiks tuli päästyä Vekaralla, vielä pitäis viikko jaksaa P-kautta ja sitte pääsee ajelemaan 8)

Juu niin pääset kurssille ajelemaan, leireillä ei sitten ajellakaan kun pyörät ovat levällään tahi kertaajien käytössä. Näin ainakin 1/08 IT prätkähiirenä :P

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 1.9.2012 15:46
Kirjoittanut AceFin
Löytyykös mistään noita vaatimuksia tähän koulutukseen? Olen siis lähes puolikuuro, toinen korva ei toimi. Joko haen tähän hommaan tai sitten otan vaan vapautuksen.

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 4.10.2012 21:30
Kirjoittanut -eelias-
Itseäni kanssa alkoi kiinnostamaan tämä mp-lähetin homma armeijassa, mutta kysymys kuuluu, että kuinka hyvä (vaiko ollenkaan) suunnistustaito täytyisi ennestään olla? Että tuleeko "kartta tangossa" ajoa? Ko tuo suunnistus nyt ei varsinaisesti mikään vahvin laji ole. :)

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 6.10.2012 0:43
Kirjoittanut Cride
-eelias- kirjoitti:Itseäni kanssa alkoi kiinnostamaan tämä mp-lähetin homma armeijassa, mutta kysymys kuuluu, että kuinka hyvä (vaiko ollenkaan) suunnistustaito täytyisi ennestään olla? Että tuleeko "kartta tangossa" ajoa? Ko tuo suunnistus nyt ei varsinaisesti mikään vahvin laji ole. :)

Vähän "värität" että osaat suunnistaa, niin ei tuo homma mikään ongelma ole.
Ainut missä meillä piti vähän osaa suunnistaa oli kurssilla kun pitit ajaa tiettyjä teitä pitkin lahdesta takaisin Santahaminaan. Muuten leireillä yms. homma hoituu ilman suurempia suunnistus taitoja.
T. Cride Santahamina 2011/1 MP-lähetti.

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 8.10.2012 11:24
Kirjoittanut hääpödää
Kurssin aikana lähinnä leirillä piti osata suunnistaa, muuten mentiin vaan jonossa kouluttajien perässä

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 1.11.2012 22:43
Kirjoittanut Rull1s
Tuli käytyä kutsunnoissa ja toiveeksi esitin taistelulähettiä, sano sitte että saattaa olla jotku testit jos on paljon hakijoita. Minkäslaiset testit nää sit on?

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 26.12.2012 12:55
Kirjoittanut hääpödää
Rull1s kirjoitti:Tuli käytyä kutsunnoissa ja toiveeksi esitin taistelulähettiä, sano sitte että saattaa olla jotku testit jos on paljon hakijoita. Minkäslaiset testit nää sit on?


Tuskimpa nuo mitään testejä järjestävät. Valitsevat vaa sen jolla on vähiten liikennerikkeitä ja omien puheiden mukaan eniten kokemusta.

Ja ei todellakaan kannata luulla, et ku tulee valituks tohon hommaan saat säilyttää sitä pyörää yksikön pihalla ja ajella sillä sotkuun ja pörrätä miten lystää, vaan toi ajo sisältyy ainoastaa kurssiin ja leireille.
Tota hommaa kuvaa parhaiten just toi ''valtion siivellä elävä pärinäpoika'' :D Oikeastaan mitää järkevää hommaa ei ollu muuten ku jos viestiyhteydet ei jostai syystä pelittäny.

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 5.1.2013 18:43
Kirjoittanut tude
Tjoo, ite olin kanssa lähettinä I/12 @ kontioranta..
Varsinainen koulutushaara oli sotilaspoliisi ja siihen päälle nuo kelkka ja pyöräkurssit.. Pyörinä oli 640 kotarit ja sähkövikaa ja perseenvatkausta riitti. Suht rento meno ja.. aika turha homma.

Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiLähetetty: 11.1.2013 4:13
Kirjoittanut Joona++
1/11 Sodankylä, jääkäriprikaati.

Hyviä hommia sen aikaa mitä pyörän kanssa pääsee pelaamaan, eli n.2-3 viikkoa + joitakin leirejä. Autohalleilla tehdyt pyörien huollot ja rappailut olivat kuin lomaa. Ajopaikat olivat monipuolisia ja viihdyin kyllä kovasti. Kalusto oli hyvää, saatiin jopa uudet kypärät!
Kalustoa oli Ktm:ltä 640 lc4, ja militarymallin nelisatanen, Yamahalta wr250. Militarymalleja ei otettu enään ajoon meidän saapumiserälle. Muutamia kuristettuja 640:iä kylläkin, loppukalusto olikin sitten Yamahaa.

KTM oli aika raskas viedä vetisessä maastossa ja hitaassa kikkailussa, mutta jos ei sitä päästänyt istumaan, pärjäsi kuristetun versionkin voimavaroilla hyvin. Pääsin kokeilemaan myös kuristamatonta versiota, ja en kyllä persdynolla kovin valtavaa eroa niiden välillä huomannut, ainakaan maastossa.

Yamaha hyvin kevyt ja näppärä. Hidas kikkailu metsässä sujuisi muuten kuin tanssi, mutta välitykset pyörissä olivat sen verran raskaat, ettei piskuinen kone jaksanut enää vetää, vaan sammahti helposti töksähtäen. Nämä varoittamattomat stumppailut aiheuttivat allekirjoittaneellekkin parit turhat lipat. =) Mutta vaikka välitykset eivät olleet täysin maastoon sopivat, oli pyörä todella helppo käsitellä ja kokoonsa nähden kuitenkin ihan pirteä. Muistaakseni joku kouluttajista mainitsi että pyöriin aiotaan vaihtaa vielä välitykset kevyempiin, joten tuosta stumppailusta eroon päästyään Yamaha on ajoltaan varsin toimiva kampe metsässä.

Sodankylässä oltiin juuri siirtymässä käsittääkseni kokonaan Yamahaan, Mielestäni kuitenkin aika omituinen ratkaisu. Pyörässä kun ei ole esimerkiksi käynnistyspoljinta ollenkaan. Ruiskutusjärjestelmä vaatii virran lähteäkseen käyntiin, joten jos pyörän akku kuolee, ei lähde edes työntämällä. Mitenhän lie kampe toimii sitten kun sitä aletaan starttailemaan 30-40 asteen pakkasilla..

Elämäni parhaimpia ajokokemuksia, voin suositella! Aikaisempaa ajokokemusta tulee olla, ihan ummikko siellä ei pärjää. Ja kuntoahan se vaatii.. ;)

Leipasi yksi kuristettu 640 niin lahjakkaasti kiinni että tuli hilut lohkosta läpi. Terveisiä vaan sinne luutnantti Aholle ja ylikersantti Hoppulalle! :lol: