moottoripyörälähettikoulutus

Kievari
Pyörä:
Kymco quannon 125 09
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
20.7.2009 16:43

ViestiKirjoittanut Kievari » 30.11.2010 14:45

Hain itse juuri tuonne mp-lähetiksi, laittoivat kontiorantaan. Toivottavasti pääsee niin tulee tuostakin puolesta vuodesta kiinnostavaa aikaa prätkien parissa. 8)
JP1305
Pyörä:
KTM EXC 300 '12
Liittynyt:
24.6.2006 16:58

ViestiKirjoittanut JP1305 » 30.11.2010 17:28

~Kuukauden päästä lähtö Kontiorantaan ja tavoitteena lähetin hommat. :) Toivottavasti tärppää, MX-harrastusta takana 8-vuotta ja nyt pari vuotta enskaa + useampia CC- ja enskakisoja ajettuna. ;)
Foul
Pyörä:
Hupsvarna 510 SMR & Monkey Z106+R
Liittynyt:
16.8.2005 14:39

ViestiKirjoittanut Foul » 3.12.2010 18:52

Ei kannata sit liikoja odottaa tuolta mp-lähetti koulutukselta.. Ei oo tainnu jätkät pariin kuukauteen juuri ajella pyörillä. Kortit ku on saatu ajettua ni eipä taida kun leirillä vähän päästä ajamaan.

Tervetuloa vaan gonalle, saattaa vituttaa p-kauden jamiksen leireillä pakkasessa.... 8)
Always demand perfection, in everything
Cride
Pyörä:
Husqvarna wr 250 -01
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
25.6.2007 10:09

ViestiKirjoittanut Cride » 29.1.2011 19:27

Sellaista vain mietiskelin, että jos mp-lähetiksi pääsis niin onko se pelkästään sillä pyörällä ajoa yms huoltoa vai pääseekö tekemään myös muita hommia? Itse olen siis santahaminassa ja aketus kiinnostaisi myös hyvin paljon.
Kiitän ja kumarran
Kaks-Seiska
Liittynyt:
17.5.2005 18:43

ViestiKirjoittanut Kaks-Seiska » 30.1.2011 1:18

Kyllä uskallan väittää että pyörälläajo jää melko vähiin. Varmasti on paikoissakin eroja, mutta ainakaan Rovaniemellä aikanaan en lähettikurssin (taisi kestää jotain 4-6 viikkoa) jälkeen päässyt koskeen pyörään ennen loppusotaa, ja silloinkin kotari hyytyi pakkaseen, eli autolla kuskattiin takaisin kassulle :lol: . B-ajolupa tuli lähettikurssin yhteydessä myös, eli sen tiimoilta jotain kuskin nakkia aina väliin.

Taistelulähetin hommahan on oikeastaan pelkkä lisäkoulutus, eikä jälkeenpäin mietittynä edes mikään katehdittava, joskin Rovaniemellä tuo itse lähettikurssi oli todella antoisa.
JMlie
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
28.4.2007 22:14

ViestiKirjoittanut JMlie » 27.2.2011 18:13

Noniin, pääsin sinne minne halusinkin eli parin viikon päästä alkanee tuo mp-lähetti koulutus. Parolassa olen PSIT:ssä. Liian helppo tuonne ei kyllä ollut päästä koska koko yksiköstä valittiin vain yksi... mutta onnistuin kuitenkin välttämään aukin ja puhumaan itseni tuonne sisään. 8)
Jepuz
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 23:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 1.3.2011 2:08

Vekaralla ainakin rentoo hommaa. 6kk nakki ja ajaan pääsee ihan sopivasti.
Leireilläkin 6h yöunet. Suosittelen!
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
Akekli
Pyörä:
ei olee
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
17.4.2005 14:14

ViestiKirjoittanut Akekli » 4.3.2011 16:15

Mahtaako kukaan vekaranjärven 1/11 palveluserän mp-läheteistä tietää mitä tarkoitetaan mp-lähetti kurssin esittely lapun viimeisellä kohdalla jossa lukee: "korvaus: 90 päivää, 14€/päivä, yht: xxxx€" 8o
vaddu
Pyörä:
passatti
Liittynyt:
13.4.2007 13:37

ViestiKirjoittanut vaddu » 8.3.2011 14:01

Akekli kirjoitti:Mahtaako kukaan vekaranjärven 1/11 palveluserän mp-läheteistä tietää mitä tarkoitetaan mp-lähetti kurssin esittely lapun viimeisellä kohdalla jossa lukee: "korvaus: 90 päivää, 14€/päivä, yht: xxxx€" 8o


Varma en oo, mut loogisesti aateltuna viimeset kolme kuukautta päivärahna 14 eukkoa
No Boundaries
Cride
Pyörä:
Husqvarna wr 250 -01
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
25.6.2007 10:09

ViestiKirjoittanut Cride » 2.4.2011 0:06

Maanantaina alkaa 4vk mp-kurssi Santahaminassa.
Vois jotain tulla tänne kertoo koulutuksesta jos muistaa ;)
hondakuzki
Pyörä:
PC-25 Taistelija.
Paikkakunta:
Käpykylä...
Liittynyt:
28.4.2009 14:00

ViestiKirjoittanut hondakuzki » 15.4.2011 23:08

Hain, noin 40 hakijaa, 24 valittiin, pääsin. (2kpl Niinisalosta eli sieltä vaikeampi päästä kurssille)

4vko ajokoulutusleiri takana. Ensimäinen viikko MP autokoulu teoriaa. Toisella viikolla ajoleiri, ajoa noin 4-6h päivässä. Kolmas viikko oli sekalaista ajoa. Neljäs viikko, teoriakokeet(TOTTI koe ja kolme PV:n kysymystä, käsittelykokeet(autokoulun koe + lankku ja 30cm tukin ylitys) ja inssi ajo.

Sen jälkeen oli viikko hiljaista, mutta nyt ajellaan paljonkin. Muut menee vaunuilla, lähetit pyörillä. Ei ole hepoin nakki, mutta varmasti yksi parhaimmista!
Suosittelen hakemaan.

Jos taustalla on minkäänlainen ratti- tai tankojuopumus, ei ole mitään mahdollisuuksia päästä koulutukseen. Liikennerikkeitä saa olla (Itsellä kortin menetys ja kortitta ajaminen...). Tiedot "tarkisetaan" kaikilta hakijoilta.

Mikään ei sitten mene oikeudenmukaisesti / järkevästi PV:ssä.
Joillakin hakijoilla oli kilpailutaustaa useampia vuosia, eivätkä päässeet kurssille.
Minkään valtakunnan ajotaitoa ei siis periaatteessa tarvita, ainoastaan A-kortti.

Näin säkylässä.
saulibee
Pyörä:
Yamaha Aerox -03, Peugeot XPS Supermotard -05, Blata Minimoto
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.10.2009 20:14
Re:

ViestiKirjoittanut saulibee » 19.4.2011 16:51

hondakuzki kirjoitti:
Jos taustalla on minkäänlainen ratti- tai tankojuopumus, ei ole mitään mahdollisuuksia päästä koulutukseen. Liikennerikkeitä saa olla (Itsellä kortin menetys ja kortitta ajaminen...). Tiedot "tarkisetaan" kaikilta hakijoilta.

enpä taida sitte päästä moottoripyörälähetiks :(
TimoZeus
Pyörä:
1190
Paikkakunta:
Lahti > Nastola > Ruuhijärvi
Liittynyt:
19.5.2006 16:23
Re:

ViestiKirjoittanut TimoZeus » 25.4.2011 12:18

hondakuzki kirjoitti:Joillakin hakijoilla oli kilpailutaustaa useampia vuosia, eivätkä päässeet kurssille.


Tuo vissiinkin johtuu siitä, että kisakuskeille ei olisi mitään hyötyä tuosta kurssista. Täälläpäin ainakin juttujen perusteella hieman pyöristä kokemusta omaava pääse helpommin tuonne kuin vuosia kisannut.
Rotten
Pyörä:
Suzuki GS 500E
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
21.5.2004 17:46
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut Rotten » 23.5.2011 0:42

Näin Santahaminan viesti AU:n näkökulmasta katsoen voisin jopa väittää, että jos yhtään tykkää pärrällä ajaa on prätkälähetin homma jopa niitä parhaimpia hommia intissä.

Komentojoukkueemme lähetillä oli kotari mukana joka leirillä ja se tsekattiin ja huollettiin ennen jokaista leiriä, että se varmasti toimi ja lähti käyntiin. Lähetti otti ajokamojen lisäksi leireille myös tetsarin ja täpärin mukaan, mutta niitä hän säilytti leirien ajan komentovaunussa ja ajaessa hänellä oli ainoastaan rynkky mukana. Komentojoukkueen lähetin tehtäviin kuului tiedustella hyökkäysreitit ja reitit muiden komppanioiden komentopaikoille ja esikuntaan. Käskyn saatuaan ei hänen peräänsä liika kyselty ja yhdellä puhelinsoitolla saatoin pyytää häntä tuomaan tupakkia tai karkkia kaupasta. ;)

Läheteillä on myös samat oikeudet unen suhteen kuin muillakin kuskeilla, eli vähintään 6h katkeamatonta unta yössä. Huomasin myös, että pyörän kanssa oli helppo päästä nakkisuojaan. Jos oli huonoja hommia tiedossa (teltanpystytystä tai välinehuoltoa), niin mopomiehet olivat yleensä rassaamassa pyöräänsä jonkun keksityn vian varjolla, tai viemässä "tärkeitä" viestejä esikuntaan.

Aika paljon tuli juteltua oman joukkueen lähetin kanssa ja hän ei valitellut pahemmin kylmääkään talvisin, koska se ajohaalari on melko paksu. Oli siellä pasissa kykkiessä itsellä ainakin vitun kylmä ja mopolähetti sentään pääsi kääntämään kahvaa metsässä.

Eli kateellisena sivusta seuranneena voin sanoa, että kannattaa ehdottomasti hakea. Kyllä se aina ryynäämisen voittaa. Kuva
Kuvatuksia galleriassa.
tatu.s
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
1.1.2005 23:05
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut tatu.s » 2.6.2011 17:11

Kontiorannassa olin lähettiryhmänjohtajana 1/08 ja sen kokemuksen perusteella ihan hyvä homma. Itselleni ei tosin pyörää riittänyt :idea: mutta kyllä aika saatiin kulumaan melko mukavasti autolla tai pyörän kyydissä. Pyörien tehojen puolesta ei kannata luulla liikoja, sitä on vain se tarvittava määrä eikä yhtään enempää. Metsässä ajamista ja reittien tiedustelua on reilusti joten ajaa saa rittävästi. Lisäksi tulee vähän henkilönsuojaus yms. lähetille kuuluvia asioita.

Vähäiset liikennerikkeet ei haittaa mutta kannattaa mainita jo heti kättelyssä, muuten tulee sanomista. Jos vakavampia rikkeitä niin turha yrittää, saavat ne kyllä selville.