moottoripyörälähettikoulutus

EsaM
Paikkakunta:
Kauhava
Liittynyt:
9.12.2004 21:01
moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut EsaM » 17.12.2004 8:50

eli onko kellään kokemuksia armeijan mp-lähettihommista? missä paikkakunnilla lähettejä koulutetaan? yms?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 17.12.2004 13:05

olen minäkin tämmöisestä kuullut, täällä etelässä nyt ainakin taisi olla varuskunta jossa tuota harrastetaan. En kyllä kirveelläkään muista että missä, vekara on ainakin iso että ehkä siellä.
Vieras

ViestiKirjoittanut Vieras » 17.12.2004 13:34

Anonymous kirjoitti:Selatkaas vaikka tätä linkkiä ja kuvia sieltä alapästä.

http://tietokannat.mil.fi/saha2002/kuvagalleria.php3


kyllä sitä mopollakin saa sotia...


unohduin kirjautaua: Enduro-Pappa
SV1000S
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
6.10.2004 19:09

ViestiKirjoittanut SV1000S » 17.12.2004 14:52

Säkylässä noi ainakin ajeli mustilla kotareilla!!! Paska homma kuulemma. Alussa saa toimittaa viestejä kävellen/pyörällä ja vasta lopussa saman komppanian sällit pääsivät ajelemaan.
But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
Memphis Eläkeläinen
Pyörä:
610 SM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Memphis » 17.12.2004 15:25

Taistelulähettejä on melkeenpä jokaisessa varuskunnassa, siis maavoimissa. Ite palvelin sodankylässä, missä tais olla 2 lähettiä per komppania. Oishan tuo ollu mukavaa hommaa, mutta peruskoulutukseen kuuluu aamuiset juoksulenkit kun muut jää nukkumaan. Ja tosiaan... Komppaniassa on jotain yli kymmenen normaalia lähettiä, joista 2 pääsee lopulta ajamaan mopoa.
Näin siis Sodankylässä. Etelän varuskunnista en tiedä.
Hermanni Hiiri
Liittynyt:
16.5.2004 11:13

ViestiKirjoittanut Hermanni Hiiri » 17.12.2004 15:33

Kajaanissa tuota koulutusta ainakin on. Ja meidän komppaniassa oli ainakin silleen, että samat heebot kävi kelkka ja pyörälähetti kurssin. Talvella ne ajeli muistaakseni 5900 lynxeillä ja kesällä 400 LC4 kotareilla tai sitten vähän vanhemmilla XT 350 jammuilla.

Mutta TOSIMIEHET on kuitenkin taistelulähettejä jotka vievät viestiä hiihtäen tai juosten läpi soiden ja risukoiden. Ja aina niin ihana 12 kilon LV217 selässä, kuinkas muuten...
Vittumainen homma, mutta jonkunhan sekin on tehtävä.
Nimim. Kokemusta on. :)
SirKaarlo
Paikkakunta:
Veemaa paikasta riippuen
Liittynyt:
1.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut SirKaarlo » 26.12.2004 15:25

Minulla on kyseinen koulutus ja voin suositella varauksetta. Aselajini on rajajääkäri, eli olen sissi. Kurssi kesti 3 ja puoli viikkoa ja koko ajan oli hauskaa. Ensimmäisellä viikolla oli aina puoli päivää teoriaa, kaksi muuta viikkoa vain ajeltiin. Opetus oli asiantuntevaa ja uutta todellakin oppi. Suurin syy oppimiseen oli luultavasti se, että todella uskalsi kokeilla rajojaan. Firman kamat ja pyörät, ei paljon nappaa jos meneekin paskaksi. Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa kokeilla jos vaikka pääsisi.
Älä jätä ikkunaa auki, muuten pesukarhut pääsevät sisään ja syövät kaikki keksit ja kakut!
Wero
Liittynyt:
25.4.2002 20:32

ViestiKirjoittanut Wero » 27.12.2004 20:50

Etelä-Suomessa ainakin Santahaminassa koulutetaan mp-lähettejä. Pyörinä toimina ihan uudet Kotarin 640 LC:t. Ajaa saa paljon, sekä kesällä että talvella. Suosittelen.
jippiiiiii

ViestiKirjoittanut jippiiiiii » 31.12.2004 2:08

Wero kirjoitti:Etelä-Suomessa ainakin Santahaminassa koulutetaan mp-lähettejä. Pyörinä toimina ihan uudet Kotarin 640 LC:t. Ajaa saa paljon, sekä kesällä että talvella. Suosittelen.


Dragsviikkiin tuli just kesänlopussa uudet lc-4:t, taitaa olla skappareiden ajossa näin alussa??? Muutoin siellä toimii xt-350:t.
Vekaranjärvellä on 400lc4:ia ja 625:a, samassa paikassa koulutetaan myös Mp-lähettejä sekä mp-tiedustelijoita,
Saa olla omat varustukset jos haluaa mutta ajo asu on talon puolesta oltava, kypärät sun muut voi mahd. ottaa kotootakin.

Kun kaveri palveli dragsviikissä mp-lähettinä, niin kertoi hän että hyvin vähän tuli ajettua, kun taas vekaralla äijät ajaa kokoajan.
AllTerrain
Paikkakunta:
Sodankylä
Liittynyt:
9.4.2004 23:46

ViestiKirjoittanut AllTerrain » 2.1.2005 0:49

Ainaki tänne Sodankylään kaivattais kuulema taitavaa porukkaa. Isoveli opettaa näitä poikia ajamaan sekä mopoilla että kelkoilla ja on monesti kertonu mulle kuinka käsiä pojat on ajamaan sielä :)

Onhan sielä taitavaaki porukkaa mutta esim. jokien ylityksissä on kuulemma monesti kotari uinut, syvälle ja pitkälle. Kelkkailuhan onki sitten vaikiampi opetella, pysyyn pinnalla nimittäin.
Minä oon oikiassa.
HeeboR1
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
16.10.2004 16:29

ViestiKirjoittanut HeeboR1 » 4.1.2005 1:46

-Kaarlo- kirjoitti:Minulla on kyseinen koulutus ja voin suositella varauksetta. Aselajini on rajajääkäri, eli olen sissi. Kurssi kesti 3 ja puoli viikkoa ja koko ajan oli hauskaa. Ensimmäisellä viikolla oli aina puoli päivää teoriaa, kaksi muuta viikkoa vain ajeltiin. Opetus oli asiantuntevaa ja uutta todellakin oppi. Suurin syy oppimiseen oli luultavasti se, että todella uskalsi kokeilla rajojaan. Firman kamat ja pyörät, ei paljon nappaa jos meneekin paskaksi. Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa kokeilla jos vaikka pääsisi.


Ovatkin keksineet ihan uuden aselajin. Minun aikana aselaji oli jalkaväki (jv) ja koulutushaara sissi.

Tiedä sitten millä lähetit ajelevat, mutta upseereilla on ihan omat pelit, kuten pitää ollakin: http://www.mp-foorumi.com/gallery/pictu ... 6abe07.jpg

:)
junnu82
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
3.2.2004 15:13

ViestiKirjoittanut junnu82 » 4.1.2005 14:17

Säkylässä kävin kyseisen koulutuksen ja totesin että ihan paras homma. Polkupyöriin tai suksiin ei tarvinnut vilkaistakkaan. Kurssi kesti muutaman viikon, jolloin ajettiin lähes aamusta iltaan. Uni tuli illalla hyvin. Oli meinaan välillä melkoista rypemistä. Kurssin jälkeen joka leirillä pääsi ajamaan ja sai nukkua vuorokaudessa vähintään 6h yhtäjaksoisesti. Parolassa on kuulemma myös prätkälähettejä.
Life begins at 45 degrees.!
http://www.stuntmania.net
J-are
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
31.8.2004 23:21

ViestiKirjoittanut J-are » 16.1.2005 19:16

Itse kävin Pohjois-Karjalan Prikaatissa mp-lähettikoulutuksen. Iha Kiva homma leirejä silmälläpitäen, saa ainakin ajaa paljon ja kertausharjoituksissa tuli kuuteen päivään 1400km polkuja/metsäteitä.
Never drive faster than your guardian angel can fly
SirKaarlo
Paikkakunta:
Veemaa paikasta riippuen
Liittynyt:
1.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut SirKaarlo » 16.1.2005 21:03

HeeboR1 kirjoitti:
Ovatkin keksineet ihan uuden aselajin. Minun aikana aselaji oli jalkaväki (jv) ja koulutushaara sissi.


Joops, meikäläisen ajatusvirhe. Arvo, rajajääkäri, aselaji jv ja koulutushaara sissi. Nyt vissiin jo tutumman näköistä? :)
Älä jätä ikkunaa auki, muuten pesukarhut pääsevät sisään ja syövät kaikki keksit ja kakut!
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 17.1.2005 1:22

jippiiiiii kirjoitti:
Wero kirjoitti:.
Vekaranjärvellä on 400lc4:ia ja 625:a, samassa paikassa koulutetaan myös Mp-lähettejä sekä mp-tiedustelijoita,
Saa olla omat varustukset jos haluaa mutta ajo asu on talon puolesta oltava, kypärät sun muut voi mahd. ottaa kotootakin.



serkku tuli juuri vekaralta päristelemästä. siellä ne kotarit on tietääkseni kuristettuja, etteivät raukat satuttaisi itseään ;). mitä mä oon kuullut, sinne pääse aika taitamatonta porukkaa; osa näyttää ajaneen pari kertaa skootterilla lentokentällä. eli niille täytyy opettaa kaikki lähes alusta asti. kuulemma mukavaa hommaa, mutta juuri kun olet saanut unen päästä kiinni, niin saat käskyn lähteä räntäsateeseen ajamaan ;)
"Si Vis Pacem, Para Bellum"