moottoripyörälähettikoulutus

pyrzi
Pyörä:
Suzuki GSX-R 600
Liittynyt:
26.7.2009 17:21
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut pyrzi » 26.1.2015 0:49

Vekarajärvi II/14

Ehdottomasti intin parhaimpia hommia, jos helpolla haluaa päästä. 4vko E-kaudesta menee autokoulussa mikä oli itellä intin helpointa aikaa. Vähän teoriaa ja näpräiltiin pyöriä ja jäi paljon aikaa pelailla vaikka koripalloa tai muuta. Pyörinä oli Ktm elc 400 ja 640. Ajovarusteet oli alpinestarilta ja oikein hyvät.

Itse pyörällä pääsi ajamaan oikein hyvin. Huolto ajot ennen ja jälkeen jokaisen sotaharjoituksen ja hieman itse harjoituksissakin. Itse olin taistelulähetti eli toimin juoksupoikana harjoituksissa ja vein viestiä kun oli radiohiljaisuus (aina muulloin ellei taistelu menossa). Mukavasti tuli käveltyä/juostua eli hyvä kunto saa olla. Harjoituksissa sain nukkua vähintään 6h yleensä yhtä paljon kuin joukkueen johtaja välillä jopa enemmän jos kikkaili hyvin vuorot muiden lähettien kanssa. Parhaimmillaan nukuin 10h kun muut oli nukkunu 2h :lol: Poterossakaan ei tullut istuttua P-kauden jälkeen. Pyöriä pääsi myös hyvin huoltamaan jos oli jotain turhaa koulutusta ja niissähän löytyy aina jotain vikaa ;) Riippuu varmasti joukkoyksiköstä että minkälaisia hommia sattuu. Itse olin esikuntakomppaniassa.

Itsellä oli A-kortti ja ekan kerran ajoin pyörällä maastossa intin autokoulussa. Kaveri pääsi lähetiksi myös a1 kortilla. Riippuu täysin minkälaisia hakijoita, ne joilla enemmän kokemusta pääsee varmemmin. Liikenne rikkeet iso miinus. Taistelulähetit koko ajan joukkueenjohtajan seurassa ja kouluttajien lähettyvillä, joten kannattaa olla reipas jos haluaa lähetiksi päästä. Eivät halua mitään uunoja päivät pitkät metsässä vierestä katella kun muutenkin jo varmasti vituttaa.

Suosittelen lämpimästi. Helppo ja mielenkiintoinen homma. Jäi hyvät muistot ja mieli armeijasta.
ZaGGeTsu
Pyörä:
Yamaha YZF-R125 '10
Paikkakunta:
Liminka
Liittynyt:
1.3.2011 17:19
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut ZaGGeTsu » 15.2.2015 17:16

Sain tänään tietää, että mut on valittu taistelulähetiks. Saapumiseränä 1/15 ja kelkoilla alotellaan, mites toi korttihomma? Mulla on a1 kortti, saako tästä hommasta siviiliin a2 korttia? Kellään tietoa asiasta tai muuta talven saapumiserän lähettihommista? Paikkakuntana rovaniemi.
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut Epoksi » 15.2.2015 23:04

Puolustusvoimien ajokortti & siviiliajokortti 2 täysin eri asiaa, ei vaikuta mopokorttisi korotukseen.
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 22.2.2015 16:15

Itse olin myös 2/14 Vekaralla mp-lähetin hommissa kenttätykistössä, ja hommat oli tosiaan hyviä kuten pyrzi jo mainitsi. Paljon oli ajoo siellä autokoulussa suoritetun kurssin aikana(4vk), mutta meillä ne ajohommat väheni radikaalista kun päästiin kurssista läpi ja takas yksikön toimintaan.
Meillä kouluttajat eivät oikeen ymmärtäneet käsitettä ''huolto-ajo'', joten kaikki ajaminen rajoittui vain maastoharjotuksiin ja leireihin, joissa sitä sitten tulikin kohtalaisesti tehtävistä riippuen. Tuli kyllä myös seistyä ''jokunen'' tunti tienviittana opastamassa tykkejä..

Positiivista oli tietenkin se, että meillä oli pyörät aina mukana, sai nukkua aina yhtenäiset unet(väh. 6h), sekä paikoitellen pääsi välttelemään kaikennäköisiä nakkihommia.
Pikku miinuksina crossisaappailla kävely leireillä esim. 5pv putkeen, voin kertoa ettei ole paras kenkä kävelyyn. :D


Kuitenkin tiedoksi ZaGGeTsulle ja Epoksille, että ainakin Vekaranjärvellä pystyy päivittämään A1-kortin A2-kortiks SIVIILIIN
Mulla oli samas tuvas lähettinä kaveri jolla vain A1-kortti ja kyllä se sai sieltä tutkintotodistuksen jonka se pysty viemää poliisille intin jälkeen ja sai sillä päivitettyy isompaan korttiin. :)
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut Epoksi » 23.2.2015 12:28

SimplemÄÄn kirjoitti:Kuitenkin tiedoksi ZaGGeTsulle ja Epoksille, että ainakin Vekaranjärvellä pystyy päivittämään A1-kortin A2-kortiks SIVIILIIN
Mulla oli samas tuvas lähettinä kaveri jolla vain A1-kortti ja kyllä se sai sieltä tutkintotodistuksen jonka se pysty viemää poliisille intin jälkeen ja sai sillä päivitettyy isompaan korttiin. :)

Katos katos, hienoa jos noin onnistuu. Itse kävin aikana jolloin korttiluokat päivittyivät vielä automaagisesti. Näin taas mutu-tuntuma kostautui :)
Hakala-
Pyörä:
TE 450
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
8.1.2007 15:41
Re: moottoripyörälähettikoulutus

ViestiKirjoittanut Hakala- » 3.9.2016 18:23

Itse aikoinaan hain tähän hommaan myös enkä päässyt. Kävin ennen hakemuksen tekoa kapteenin puheilla vähän nuoleskemassa ja kertomassa että homma olisi todella mieleinen. Kirjoittelin hakemukseen että on kokemusta enduro ajelusta jne. Loppujen lopuksi hommaan pääsi tupakaverini jolla ei ollut ajokokemusta juuri ollenkaan ja oli laittanut mplähetin paikan viimeiseksi vaihdoehdoksi...? Kapteeni puhui minulle että paikan saa kokeneet kuskit, esim viimevuonna täällä oli sm tason enduro ajaja jäänyt ilman paikkaa. Silti ottivat kaverini joka ajoi kerran-kaks kesässä :D