Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Ruotsin poika - Husaberg FS 650

Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 22.3.2016 18:15

Kiitoksia vaan. :) Suojateippi saatiin maalarilta, taisi olla 3M kiveniskuteippiä. Laitettiin vesiletkut ja bensalinjat kiinni ja päästiin käynnistelemään. Tuntuu lähtevän todella helposti sähköstartilla kylmänäkin, mutta jos moottori on jäänyt raskaimpaan kohtaan puristustahdissa juuri ennen yläkuolokohtaa, niin startti ei jaksa lähteä pyörimään vaan pitää hieman avustaa manuaali puolipuristimella tai kiksillä kohdan yli. Sitten kyllä pyörii hyvin.

Ensimmäisellä käynnistyksellä alkoi alkukäyrät hehkumaan reilun minuutin jälkeen käynnistyksestä. :D Sen verran ohutta putkea että pieni punotus taitaa olla normaalia, mutta tuo oli vähän liikaa jo... Pelkkä tyhjäkäynnin ja seosruuvin säätö tuntui auttavan asiaan. Putkeen tuli ainakin väri pintaan. :)
Kuva

Täytyy katsoa säätöjä tarkemmin kun viimeiset osat tulee ja pääsee ajamaan, mutta ne tuntuisi ihan kohtalaisilta. Kaasua pumpatessa tulee vähän mustaa savua, mutta se varmaan johtuu vain kiihdytyspumpusta, mitä säädettiin jo pienemmäksi. Otin pienen videon käynnistä. Katteet ja etujarrukahva vispaa, kun ne oli vielä ihan löysällä. Lopulta yksi takakatteen pulteista lähtikin kävelemään. :D



Otin myös pari uutta kuvaa missä on tarrat ja letkut kiinni. Pitää varmaan laittaa alkuperäinen valomaski joksikin aikaa, kunnes saa tehtyä tuolle jonkin hyvän valon.

Kuva
Kuva
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 23.3.2016 7:23

Kylläpä möriseeki vakuuttavasti 8) , kai jossain vaiheessa tulee ajopätkää ;) ?
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 10:29
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Husky510 » 23.3.2016 9:28

Ja mä luulin että oma pyörä tärisee :lol:
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 23.3.2016 13:11

Tuo video näyttää kyllä rajulta, mutta osat vain roikkui paikallaan testin ajaksi. :nolo: Mutta tosiaan tasapainottaja puuttuu ja siitä voisi olettaa tulevan jotain lisätärinää, vaikka monen mielestä se on ollut aika turhake. Päällä istuessa tuo mielestäni värisee vähemmän käsille kuin aikaisempi 300 EXC. Täytyy katsoa sitten ajaessa... kova penkki niin ei sillä kovin mukavaa olisi ajaa jos tärisee pahasti vielä. :|
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 10:29
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Husky510 » 23.3.2016 14:33

Aaa, katoin vain kun kahvat vipattaa, kyllä huomasi että jotain on vähän löysällä...
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Pyörä:
Polku
Liittynyt:
17.11.2002 19:36
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jarez » 23.3.2016 21:43

Siistihän siitä tuli 8) Omaan korvaan ehkä vähän laihalla käy tyhjäkäynnillä kun vähän unisesti vastaa tohon kaasuun ja sukeltaa pikkuisen kun laskee kierrokset nopeammin. Onko tossa ihan suoraveto vai alipainekaasari?
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 24.3.2016 3:36

Kaasutin on Keihin FCR 41 eli litteäluistinen suoraveto kiihdytyspumpulla. Tuo laihalla käyminen on mahdollista, koska kierroksetkin leijuu hetken ennenkuin laskee tyhjäkäynnin tasolle. Toisaalta jos käy vähän laihaa tyhjäkäyntiä, niin se tuskin on hirveän vaarallista, jos käynnistyy helposti ja toimii muuten hyvin. Käsittääkseni näissä on ollut köhimisongelmaa, kun avaa kaasun matalilta kierroksilta ja seos menee rikkaalle. Tuossa videolla puskeekin jo hieman mustaa savua heti kun avaa kaasua ja kiihdytyspumppu tulee mukaan. Mutta tilanne voi muuttua kun moottorilla on kuormaa, niin pitää tutkia sitten kun pääsee ajamaan ja kelitkin on mahdollisesti lämmenneet. :)

Asiasta toiseen tutkailin vähän jarruasioita. Harmillisesti pyörään oli vaihdettu alkuperäisen etujarrun radiaalikahvan tilalle enduromallin kahva. Liekö kaatuessa hajonnut tai jotain... Endurokahva tuntuisi olevan Beringerin 4-mäntäisen satulan kanssa aika löysä. Vastaavasti ihmettelin kun nelipuolikkaan kahva tuntuu kovalta 2-mäntäisen satulan kanssa. Selvisi, että siinä onkin vanhempi supermotokahva. :D Täytyy vaihtaa nuo keskenään niin voi tulla parempi tuntuma kumpaankin. Enduro pääsylinterin halkaisija on 11mm ja SM pääsylinterin 13mm niin pitäisi olla selkeä ero tuntumassa.

Ps. Tietääkö joku tarkalleen mikä tiiviste WP:n toiseen keulapumppuun pitäisi vaihtaa kun yläpään säätönupin alta tulee vähän öljyä? Käsittääkseni tuo johtuu siitä, että pumpun sisällä keskellä olevaan pieneen putkeen pääsee öljyä ja sitä en sinne kaatanut.
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 5.4.2016 21:53

Alkaa olemaan valmista... Laitettiin viimeiset osat ja alkuperäinen valomaski kiinni että pääsi testaamaan. Pyörä toimii muuten hyvin ja vastaa terävästi kaasuun, mutta tyhjäkäynnin kanssa on pientä ongelmaa... Kierrokset tosiaan jää leijumaan ja sen johdosta moottorijarrutuskin on tehotonta. Seosruuvin säätäminen vaikuttaa hieman. Tuon takia putki varmaan kävi kuumana silloin aivan ensimmäisellä käynnistyksellä.
Edit: olenkin pyörittänyt seosruuvia turhan kapealla alueella, pitää vielä testata reilummalla säädöllä...

Pyörä tärisee vähän tyhjäkäynnin yläpuolella (leijutuskierroksilla), muttei pahasti ajossa, joten tasapainottajan poistaminen oli ihan ok. Pultitkin pysyy kiinni satulan kiinnityspulttia lukuunottamatta... Se varmaan tarvitsisi lukkomutterin vastapuolelle. Ulkonäkö ei tule suuremmin enää muuttumaan, pitäisi laittaa ledivilkut toimimaan ja varmaan tehdä suoja eturattaalle. Saatetaan kokeilla jotain valoa numerokilven kanssa, mutta tuo enduromaskikin näyttää ihan siistiltä. :)

Pieni kiihdyttelyvideo ensimmäiseltä ajoreissulta ja "loppukuvat":


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Jymä päivämäärä 6.4.2016 0:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 5.4.2016 22:11

Aivan loistavaa 8) , näyttää uskomattoman hyvältä. Hyvin onnistuitte ruotsin pojan kanssa ;)

Ei enska maskissakaan mitään vikaa ole, mutta omaan silmään numerokilpi näytti paremmalle. Joten jos äänestää saa :D , niin annan ääneni numerokilvelle+lisävalolle
Pyörä:
on
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
5.5.2009 15:43
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Abelzini » 6.4.2016 16:38

Omaan korvaan kuulostaisi tuo kierrosten leijuminen ja kuumana käyminen imuvuodolta. Mutta veikkaushan tämä vain.
Siisti pyörä kyllä!
Pyörä:
Tm Enduro 125 -01, Kawasaki kx 250 -91
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
30.5.2014 11:19
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut An77i » 7.4.2016 17:15

Tää on äärimmäisen seksikäs laite! 8) Hyvä ettei kaikki tunge tota kilpeä tuonne underiin, tosa just hyvä! Ja hyvä ettei kaikissa ole sitä numerokilpeäkään, valomaski mätsää yllättävän hyvin tän kanssa!
EX: Yamaha dt 50 -05
http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2213171 http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2234348
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 7.4.2016 20:15

Abelzini kirjoitti:Omaan korvaan kuulostaisi tuo kierrosten leijuminen ja kuumana käyminen imuvuodolta. Mutta veikkaushan tämä vain.
Siisti pyörä kyllä!

Joo imuvuodon tapaiselta kyllä vaikuttaa, mutta imukaula on ihan ehjä. Säädötkään ei pitäisi olla niin pahasti hakusessa, että tuo niistä johtuisi. Tuossa 650 mallissa on kaasuttimessa jonkinlainen ilmanoton rajoitusventtiili (air cut off valve), jota ei pienemmistä Bergeistä löydy. Ilmeisesti sen toimimattomuus voi sekoittaa tyhjäkäynnin ja moottorijarrun seokset, joten tilasin uuden kalvon siihen. Se onkin ainoa osa, mikä puuttui aiemmasta tiivistesarjasta. Venttiiliin (tai imuvuotoon) voisi liittyä sekin, ettei seosruuvin kääntämisellä ole oikein mitään vaikutusta leijuttamiseen. Samalla tilasin vielä säädettävän ilmaruuvin, joten pitäisi ainakin säätövaraa riittää tyhjäkäynnille (bensa- ja ilmaruuvi siis erikseen). Eiköhän se tuosta selviä. :roll: Hauska laite ajaa ainakin. :D

Täytyy ensi viikonloppuna tutkia mitä kaikkea nelipuokin moottoriin pitäisi vaihtaa ja alkaa kasaamaan sitäkin. En varmaan siitä kirjoittele, kun tarkoitus on vain saada se toimimaan eikä tehdä isompia muutoksia... Kiertokangen alapään tappi oli siis ihmeellisesti katkennut. Netistä löytyikin tietoa, että se johtuisi liian paksusta öljykanavasta mitä Husaberg käytti joskus 2004. Öljykanavan juuresta tappi oli katkennutkin. Jos jotain positiivista niin ilmeisesti aika vähänajettu pyörä, kun sitä ei vielä oltu vaihdettu. :)
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 17:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 20.12.2016 23:04

Mitäs husalle kuuluu? 8)
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
1.2.2013 19:43
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut jonttu45 » 21.12.2016 16:19

ma$$i kirjoitti:Mitäs husalle kuuluu? 8)


Kuuspuokki on peiton alla tallissa ja nelipuokin kone on tosi pian valmis paikalleen laitettavaksi! Kuvia tulossa lähipäivinä.
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 20:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 22.12.2016 3:00

Joo tosiaan 450 moottoria on alettu nyt vasta kasaamaan. Kiertokankisarjan tilaaminen olisi ollut melko kallista huvia niin päädyttiin sitten ghettovirityksiin. Tässä alkuperäisen sarjan hinta. Muissa liikkeissä (esim. ktm-shop24) samaa 450-500€ luokkaa:
Kuva

Ja tietysti meidän kampiakseli on harvinaisempaa erää, jossa öljyreikä on eri kohdassa. Tuon liikkeen kautta olisi saanut kipinätyöstön hintaan £60. Päädyin kuitenkin tilaamaan Proxilta KTM 450 kiertokankisarjan alle 150€ hintaan. Ongelmaksi tuli että tappi on 4mm alkuperäistä pidempi, kiertokanki 1mm lyhyempi ja öljyreikä taas eri kohdassa. Husaberg.org foorumilla tuo sarja oli toiminut monilla hyvin vaikka puristukset laskee ja squish-välys kasvaa (nakutusriskiä?), siis tehot putoaa. Tämä ratkaistiin laittamalla vielä alkuperäinen kiertokanki, kun ei siinä näkynyt mitään kulumaa laakeripesässä. Tappi sorvautettiin muutama milliä lyhyemmäksi ja siihen kaiverrettiiin dremelillä pitkittäinen ura öljykanavaa varten.

Kuva

Lopulta prässättiin ja hakattiin kampura nippuun suoraksi (0,02mm sisään). Oli sellainen 4-5h urakka että ensikerralla varmaan menee suosiolla moottorikoneistamolle. :x Muutoin koneen kasaus on tällä hetkellä loppusuoralla ja menee pääasiassa vanhoilla osilla, mutta on uudet runkolaakerit reilu 0,5mm päittäisvälyksellä ja uusia tiivisteitä. Sähköstarttiin liittyvät rattaat poistettiin. Toivottavasti kestää...

Sitten varsinaiseen asiaan eli 650. En ole kirjoitellut, mutta alkukesän ongelmien jälkeen pelitti kyllä ja on nyt talviteloilla. Tuo edellinen viestini liittyi kierrosten leijutusongelmaan ja se ratkesi pian viestin jälkeen. Seosruuvin alla oli ihan vääränlainen jousi, joka ei puristanut o-rengasta joten sieltä tuli imuvuotoa. Tuon tajuamisessa olisi voinut mennä pitkään, mutta onneksi selvisi kun joidenkin tiivisteiden mukana tuli alkuperäinen jousi, jonka huomasin erilaiseksi... Muistaakseni luistista irroitettava levykin oli aluksi väärinpäin eli joku kaasutinvelho ollut asialla. Imuvuodon takia pakoputki hehkui herkästi tyhjäkäynnillä.

Muita ongelmia oli, ettei akut tahtoneet kestää. En tiedä johtuiko siitä, että käytettiin halpoja tarvikeakkuja eikä diy-akkutelineessä ollut alkuperäisen veroista tärinänvaimennusta vai jostain sähköviasta. Siinä tottui sen verran polkemaan, että poistettiin sähköstartti kokonaan. Kesän aikana tuli kuitenkin nilkoille pari semmoista tälliä ettei ole asiaa pyörän päälle ilman tukevia kenkiä... Myös yksi alumiininen moottorikiinnike antautui (tärinä?) ja tilalle teettettiin uudet teräksestä.

Meinasi tulla vakavampi paukku pian kasaamisen jälkeen kun toinen nokkarattaan pulteista katkesi ja meni nokkaketjun väliin -> kone jumiin kilinöiden saattelemana. Onneksi silloin oli matalat kierrokset ja vedin heti kytkimen. Minkään metallisen sijaan ketjuohjurit otti iskun vastaan ja selvittiin pelkästään uusilla pulteilla, ketjuohjureilla ja nokkaketjulla. Huonolla tuurilla olisi voinut venttiilit kolahtaa mäntään tai joku ratas hajota. Syyllistä tähän on vaikea sanoa. Omasta mielestä ei ikinä koskettu nokkarattaan pultteihin, koska niitä ei tarvinnut avata missään vaiheessa (ei edes automaattipuolipuristajaa varten), eikä niiden luulisi itsestään löystyvän kun ovat lukitteella kiinni. Mutta on toki mahdollista että ne oli löysällä ja tästä oppineena tulee kaikkien pulttien kireys tarkistettua vaikkei niitä avattaisikaan. Nyt 450 konettakin varten vain löystettiin nuo pultit, laitettiin uusi lukite väliin ja kiristettiin takaisin momenttiin. :nolo:

Mainitut episodit tapahtui alkukesään mennessä ja loppukesän toimikin ongelmitta. Ainut kun veli viime keväänä korotti A1 kortin A2 kortiksi, ajokortin loppukäsittely unohtui Ajovarmalla. Ihmetteli ettei ole saanut uutta ajokorttia ja kun soitti asiasta niin paperit oli löytyneet jostain konttorin vetolaatikosta. No, nyt sai joulukuulle päivätyn ajokortin eli ajeli tietämättään puoli vuotta ilman korttia... Ei sentään pysäytetty tuona aikana. :D :roll:

Viimeisimmät 650 kuvat ovat viime kesältä, mutta eipä ole miksikään muuttunut. Numerokilpi on nyt pysynyt kiinni. Ensi kesäksi laitetaan uudet renkaat vanhojen tilalle, varmaan ContiAttack SM. Olisi pieni haave tehdä joskus SR-Racing tyylinen tuplaputkisto, jos löytäisi sopivaan hintaan toisen Akrapovicin pöntön. :P

Kuva
Kuva


Auto kuvia