Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 13.2.2016 22:47

Nättiä 8)
Millanes tällainen 644 husa on koneeltaan ja tehoiltaan?
Jymä
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 21:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 13.2.2016 23:36

Mitä lueskellut netistä niin tehoiltaan samaa luokkaa tuon uudemman 628cc koneen kanssa (ehkä 1-2hv isomman kuutiotilavuuden eduksi). Noissa ei ole oikein muuta eroa kuin kampiakseli, mutta myös cdi boksi on eri varaosanumerolla, joten sytytyskarttakin voi erota. Tuo uudempi kone pitäisi olla kestävämpi kiertokangen alapään laakerin ja runkolaakereiden suhteen (3mm paksumpi alapään tappi ja kevyempi kampiakseli).

Jos pyörä on kunnossa ja hyvissä säädöissä niin takapyörätehot pitäisi olla 60hv tienoilla. Dynokohtaista, mitkä ne tarkalleen sitten on... Mutta 650 Husaberg painaa kuitenkin saman verran kuin 450, joten tehopainosuhde alkaa olemaan kohdallaan. Huoltaminen on vaan vähän tyyriimpää, kun moottoria ei enää valmisteta :roll:
Jymä
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 21:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 18.2.2016 0:44

Tuli suunnitelmiin muutos. Aluksi vaikutti että selvitään männänrenkaiden vaihtamisella tuohon 644 koneeseen. Vaihdettiin kuitenkin varmuuden vuoksi vesipumpun akselin sekä vetarin laakerit ja pistettiin lohkot kiinni. Nyt varmistettiin kampiakselin päittäisvälys, joka osoittautui liian pieneksi. Kone tuntuikin pyörivän vähän nihkeästi... Saatiin kellotuspenkki lainaan, joten lohkot auki ja kampiakseleita tutkimaan. Selvisi että 644 kampiakseli oli 0,14mm kierossa, kun vastaavasti uudempi 628 kampura oli 0,04mm.

Kuva
Kuva

Ehkä tuo uudempi kampiakseli tosiaan on järeämpi, joten päätettiin vaihtaa suoraan siihen. Saatiin vielä paukutettua suoruus 2 sadasosan sisään. Kiertokangen laakeri oli hyvä ja joskus jo uusittukin, joten siihen ei kosketa. Pistin vielä uudet runkolaakerit tilaukseen, niin sitten pitäisi kaikki olla kunnossa alakerran suhteen. Husaberg foorumilla suositeltiin RFS-koneessa käytettyä NTN laakerimallia, joten laitetaan sellaiset alkuperäisten SKF sijaan.

Kampiakselista oli jo poistettu tasapainottaja ja lueskelin sen vaikutuksista. Ilmeisesti se on alkuperäiskuntoisena melko turha ja kampuran tasapainottamisella saa värinätkin pienemmiksi. Husaberg foorumilta löytyi aihe tasapainottamisesta ja sen laskennasta. Mittasin tasapainoarvoksi 0,58 mikä ei ole aivan optimi, muttei hirveän huonokaan. Eikä silloin testiajolla tuntunut häiritsevää tärinää, joten saa pysyä vielä tuollaisena.

Ainoaksi kampiakselin modaukseksi jäi tasapainottajan laakerin öljyreiän hitsaaminen umpeen (punainen kuvassa). Kun tasapainottaja on poistettu niin öljyä virtaa tehokkaammin kiertokangen alapään laakeriin.
Kuva

Husabergin alakerran kestävyyden suhteen suurin ongelma on ilmeisesti kampiakselin päittäisvälyksen pieneminen. Jos välys menee liian pieneksi alkaa laakerinrullat hankaaman laakerikehän reunaa, mistä tulee pientä metallisilppua. NTN laakerien pitäisi juuri ehkäistä sitä paremmin. Jotkut on hitsannut kiertokangen alapään tapin kampiakseliin kiinni, mutta päätettiin ettei ryhdytä tekemään sitä katukoneeseen. Tuntuu että hitsaaminen on voinut vaikuttaa tuon nelipuolikkaan tapin katkeamiseenkin, jos kampiakselin suoruutta ei ole tarkistettu sen jälkeen.

Runkolaakerien sisäkehät on kiinnitetty lämpöliitoksella kampiakseliin ja niiden irroittaminen tavallisilla työkaluilla on vaikeaa. Nyt kun ne täytyy uusia molempiin moottoreihin niin päätettiin tehdä työkalu sitä varten. Kun holkin kuumentaa ja painaa laakerikehän ympärille, kehä laajenee nopeasti ja irtoaa pihdeistä nostamalla. :)
Kuva

Pyörästä puuttuu alkuperäiset mallimerkintätarrat takasivukatteista ja etulokasuojan logo. Suunnitellaan tällaisten tarrojen teettämistä niiden tilalle. :) :seko:
Kuva

Kärsivällisyys oli kovilla koska aluksi kirjoitin vastaavanlaista viestiä ja kun painoin Esikatselu-nappia niin pomppasi kirjautumissivulle. Ei auttanut selaimen takaisin nappulan painaminen vaan viesti katosi... Sen kerran kun unohtaa ottaa pitkästä viestistä kopion ennen lähettämistä :x :| :nolo:
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Husky510 » 18.2.2016 10:44

Mahtavaa tekemisen meininkiä 8)
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Jymä
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 21:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 15.3.2016 4:27

Kelit alkaa olemaan jo aika keväisiä, joten täytyy kiirehtiä rakentelun suhteen. Ei olekkaan tullut päivitettyä tänne melkein kuukauteen. :)

Teetettiin takasivukatteen tarrat ja saatiin runko maalauksesta (kiitos MJ Paint!). Aloitusviestin suunnitelmista poiketen myös svingi maalattiin ja väriksi valikoitui candy sininen. Onnistui kyllä hyvin. 8) Lisäksi vietiin anodisoitavaksi T-palat ja muita alumiiniosia. Lasikuulapuhallus jätti niihin melko himmeän pinnan ja joihinkin tarttui väriä enemmän kuin muihin, mutta loppujenlopuksi sopii rungon sävyyn! Lukuunottamatta muutamaa rusehtunutta magnesiumosaa, joista ei oltu varmoja oliko ne alumiinia vai magnesiumia... :D

Kuva
Kuva

Moottorikin on aika lailla nipussa. Laitettiin NTN runkolaakerit reilu 0,6mm päittäisvälyksellä ja uudenmallin kampiakseli, joten kuutiot jää siihen 628cc. Kasaamisessa oli kiksin kanssa ongelmia, kun se aina purkautui jonkin heilahduksen takia ja sen takia kytkintä joutui jatkuvasti vekslaamaan auki. Huomattiin että kiksin akselin stopparista olikin lohjennut pieni palanen, joten otettiin se toisesta koneesta. Venttiilikoneistoon tuli KTM tuplajouset, kun ne on jousipaineeltaan sopivat ja orkkiksia kestävämmät + halvemmatkin vielä. Niille piti tehdä vähän tilaa venttiilikopan kulmiin.

Kuva
Kuva

Aloitettiin kasaamaan runkoa ja näistä kuvista jatketaan. :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 15.3.2016 8:42

Kylläpä näyttää komialle 8) , oisko mahdollista saada pientä soundcheckiä kun sen aika on? ;)

Jos saa udella, niin missä teetitte noita Husaberg tarroja? :)
jonttu45
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
1.2.2013 20:43
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut jonttu45 » 15.3.2016 12:34

ma$$i kirjoitti:Kylläpä näyttää komialle 8) , oisko mahdollista saada pientä soundcheckiä kun sen aika on? ;)

Jos saa udella, niin missä teetitte noita Husaberg tarroja? :)

Tarrat teetetty JH-tint nimisessä firmassa. Suosittelen! ;)
Abelzini
Pyörä:
on
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
5.5.2009 16:43
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Abelzini » 15.3.2016 12:35

Jumalauta ku tulee komee pärrä. 8)
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Stål » 15.3.2016 17:54

Tulee nättiä jälkeä. Harvemmin näkee näin kliinejä 650 husia ;)
Husaberg FS 570
Jymä
Pyörä:
Husaberg FS 650e & FE 450e
Liittynyt:
9.5.2008 21:58
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Jymä » 21.3.2016 2:48

Viikonloppuna väännettiin pitkää päivää tallilla ja saatiin pyörää eteenpäin. Sähköstarttikin lähti pyörimään ja enää puuttuu oikeastaan vain siniset jäähdytysnesteletkut että pääsee käynnistämään. Voin sitten ottaa videota, jos kaikki toivottavasti toimii. ;)

Täytyy tilata viimeisiä osia ja vielä pitäisi mm. viimeistellä änkkärin kiinnike (+mahdollisesti tuoda änkkäriä hieman eteenpäin), laittaa valot, vilkut, uudet ketjut ja pumpunsuojat sekä vaihtaa jarru- ja kytkinnesteet. Sovitettiin katteita jo paikoilleen kuvien ottamista varten. Tuollainen siitä aikalailla tulee (pienet tarrat unohdettiin laittaa). :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Melko ahdas paketti kyllä tuossa moottorin ympärillä (vielä tuon alkuperäistä korkeamman akun kanssa). Kaasarin säätäminen ei ole kovin helppoa, kun täytyy varoa runkoakin. Laitettiin läpinäkyvää suojateippiä vähän sinne sun tänne ja se voikin hieman erottua lähikuvissa.

Kuva

Alla vertailukuvia alkuperäiseen kuntoon (en viitsi laittaa niitä uusien kuvien sekaan :D). Työtä tuli odotettua enemmän, mutta luulisi nyt toimivan... Melko lailla kaikki kuluva on uusittu, esim. kaikki rungon ja alustan laakerit. Pyörää ei tosiaan rakennettu "myyntiä varten" vaan tarkoitus oli että se kestäisi meillä pitkään.
http://i.imgur.com/jkY6RTH.jpg
http://i.imgur.com/YW5gDKJ.jpg
http://i.imgur.com/NwydtxC.jpg
http://i.imgur.com/eMky4FB.jpg
19jonsku
Pyörä:
Suzuki bandit 600cc -97
Paikkakunta:
Juankoski
Liittynyt:
16.11.2012 21:19
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut 19jonsku » 21.3.2016 9:55

Jumaleisson kun on nätti husa 8) Änkän paikka on hyvä, vaatii vaan akran tarran tohon kylkeen ;)
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCsQ9HPn-XyAmMDRTjnOfV4w
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut Husky510 » 21.3.2016 11:04

On kyllä tyylikäs Husaberg
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
An77i
Pyörä:
Tm Enduro 125 -01, Kawasaki kx 250 -91
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
30.5.2014 12:19
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut An77i » 21.3.2016 20:40

Tää on kyllä tajuttoman upee! Ei mitään ylimäärästä! 8) Ostajaehdokas ilmottautuu jos joku vuosi haluatte luopua. :D Mistäs tota suojateippiä hommasitte? :)
EX: Yamaha dt 50 -05
http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2213171 http://www.nettivaraosa.com/moottoripyoran-varaosat-ja-tarvikkeet/2234348
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut ma$$i » 22.3.2016 8:40

Tuli aivan älyttömän komia :eek: 8)
tate66
Pyörä:
YZF 750R, FZS 600 ex XJ 900 ex
Paikkakunta:
Kaarina
Liittynyt:
4.4.2013 7:09
Re: Ruotsin poika - Husaberg FS 650

ViestiKirjoittanut tate66 » 22.3.2016 8:55

Kyllä on komia peli.
Elämässä pitää olla mutkia.