Sivu 1, 3:sta

300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 21.12.2015 19:17
Kirjoittanut arsori
Väkevän johtama isojen 2t pyörien vallankumous. Pari kuukautta sitten lankesin siihen itsekin, ja kenties jopa hieman hätiköidysti tuli vaihdettua 2007 vuoden hyvin palvellut rakas 510 husqvarna 2010 vuoden kotariin. Koeajolla pyörä ei vakuuttanut, asvalttiparkkiksella karheilla nappularenkailla 0.5 barin paineilla kotari tuntui vähintääkin, noh, mielenkiintoiselle ajettavalle. Pyörät kuitenkin vaihtuivat.
Listataanpa nopeasti to do listiä alle...


- Smotojen asettelu (3.25/4.25)
- Smotojen purkaminen ja maalauttaminen (mikäli saadaan sopimaan pyörään)
- koneremppa (alakerta auki, laakereita ja tiivisteitä, mäntä)
- Pakoaukon tiivistäminen (polttaa kumiset o-renkaat, folio ei ole pysyvä ratkaisu... Holkki?)
- Katteiden siistiminen (tarrasarja lienee helpoin tapa saada yleisilmettä siistimmäksi)
- Sähköjen fixaus (kattaa lähinnä tangon katkaisijat, surullisenkuuluisa kotarin vilkkukatkaisin)
- Alustan huolto (iskunvaimentimet, jarrupalat, jarrunesteet)
- Mitä ikinä mieleen juolahtaa

Kuvia lisäilen huomenna kun saan päivänvalossa napsittua niitä. Projektilla ei sinänsä ole kiirettä, tammikuussa on kajaanin lähtö ja on vielä suuri kysymysmerkki miten paljon intin lomilta kerkeää/jaksaa pyörää väkertää.

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 21.12.2015 21:19
Kirjoittanut KUISKUIS
Seurantaan menee tottakai! ;)

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 22.12.2015 0:43
Kirjoittanut Muikhu
Väkeva mainittu joten seurataan! Ei ny sentäs ainaha nää kotemit kiinnostaa.

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 0:58
Kirjoittanut arsori
Iltoja! Kuvia kävin ottamassa mutta en niitä saa motottiin ladattua, serverit nurin tjms... Aijaa tai muu kuvapalvelu tuppaa pidemmän päälle hävittämään kuvat, jolloin projektin kuvat saattaisivat kadota bittiavaruuteen... Odotellaan että motottiin saa upattua kuvia ja koitetaan sitten uudestaan! :D

24mx:ltä lähti eilen tilaukseen osaa:

- Proxin kiertari
- Petarit ja stefat
- Koneen tiivisteet
- Polttoaineen suodatin
- Eturattaalle tiivisteet
- Männäntapin laakeri

Mäntä jäi vielä tilaamatta, kun saan koneen pöydälle niin sylinteri lähtee mittaukseen niin tietää minkä kokoisen männän ostaa. Proxista kuullut vähän sitä ja tätä, mutta mulla ei ainakaan mopossa (":D") ollut mitään valittamista proxin osien kanssa.
Takavanteeseen hain tänään laakerit, elikkä se on mallia bueno. Etusessa on vielä säätämistä, mahdollisesti täytyy koneistaa uusi akseli. Siitä lisää joskus paremmalla ajalla.

Jouluja kaikille!

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 15:57
Kirjoittanut jusutus
arsori kirjoitti:Kuvia kävin ottamassa mutta en niitä saa motottiin ladattua, serverit nurin tjms... Aijaa tai muu kuvapalvelu tuppaa pidemmän päälle hävittämään kuvat, jolloin projektin kuvat saattaisivat kadota bittiavaruuteen...

Suosittelen Dropboxia.

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 17:46
Kirjoittanut KUISKUIS
Itse laiskuuttani laitan kaikki kuvat Facebookiin yksityiseksi niin ettei muut aivan kaikkia mopokuvia näe, sieltä vaan kuvan suoran linkin tänne. Toki laatu hieman kärsii verrattuna ns oikeaan kuvapalveluun.

Itsellä ei myöskään kyllä Proxin männistä ole yhtään huonoja kokemuksia vaikka niitä isot kasat ollu käytössä, jotkut niistä pahaa puhuu mutten sitten oikein tiedä että miksi :)

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 18:08
Kirjoittanut .Juho
Luultavasti sen vuoksi muilla hajonnut Proxin mäntiä, kun ovat asentaneet liian väljän sylinterin kanssa - ja/tai mittaamatta männänrenkaan/renkaiden katkosvälystä (liian pieni välys -> m-rengas paskaks).

Liian väljän sylinterin kanssa männänhelmat murtuu, etenkin isossa 2-t koneessa.
Toki esim. jossain CR/KX500 moottorissa pelkästään tärinän vuoksi hajoaa valumännät todella helposti (kuuleman mukaan).

Takomäntä ei murru yhtä helposti.

Itse sanoisin, että jos haluaa venyttää männän vaihtoa; hanki takomäntä.

Onko ihan sylinterin tiivistesarjan mukana tulleet o-renkaat palanu/sulanu?
Ettei siellä nyt ole esim. NBR70 o-renkaat.. FPM (viton) o-renkaat kestää päälle 200C lämpöä.

Vai onko liian löysä sovite putkella?

Mitkä vanteet tähän on menossa?
Etuvannekehän koko kuulostaa jotenkin omituiselta (3,25x17).

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 20:19
Kirjoittanut SebastianB99
Seurantaan! :D

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 23.12.2015 21:33
Kirjoittanut arsori
No täytyy tosiaan tuota mäntähommaa vielä tsiigailla, voihan se olla että päädyn takomäntään, niitä on kaveri kehunut piikkisessä detsissä! Ei se ole noin oleelliseen moottorin osaan paha laittaa vähän ylimääräistä rahaa. Onhan tässä aikaa sitten vuodenvaihteen jälkeen odotella osia vaikka rapakon takaakin kun pitkät päivät kuluu isäm maan puallustuksessa! :D

O - renkaista ei ole tietoa, mutta tuntuu putki väljälle pakoaukossa tiivisteiden kanssa. Aivan sama mitenkä tuon tiivistää niin hetken ajon jälkeen vuotaa taas. Täytyy kattoa välyksiä tarkemmin kun saa sylinterin ja putken pöydälle, en ole jaksanut vielä tarkemmin perehtyä.

Vanteet ovat kuulemma vanhemmasta smotokotarista, ehkä lc4 tjms... Ruiskulla suihkittu kokonaan mustaksi pinnoineen päivineen, aika rumassa kunnossa tällä hetkellä

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 27.12.2015 8:18
Kirjoittanut Jymä
Mulle aikanaan koneistettiin holkki pakoputken kiinnityslaippaan ja sen jälkeen pysyikin tiiviinä. Tuo on ihan tyyppivika, joka esiintyy varmaan useimmissa +200h ajetuissa pyörissä. Laippa on niin pehmeää materiaalia, että kuluu urille ja o-renkaat ei pidä. Uusi laippa maksaisi yli 200e :paha: http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... G_2945.jpg

Männäksi alkuperäinen (valu)Vertex on myös oikein asiallinen ja edullinen http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 0050000009

Jos vuotaa öljyä eturattaan alta, niin sekin voi johtua siellä olevan holkin uriintumisesta. Kannattaa hioa se tasaiseksi samalla kun asennat uudet tiivisteet (ellei ole uutta osaa). Onnea projektiin :)

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 27.12.2015 10:20
Kirjoittanut arsori
Voipi hyvinkin olla juuri tuo kuluma tuossa laipassa! vatkaa ilman mitään tiivisteitä kuin hullun muna.

Toi mäntäsarja voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta kun neulalaakerin ja kokonaisen tiivistesarjan olen jo tilaillut niin tuosta jäisi sitteen tavaraa ylimääräiseksi nurkkiin pyörimään. Ei sitä kuitenkaan seuraavalla kerralla konetta rempatessa muista että "ai hitto, mullahan oli neulalaakeri ja tiivisteet jo valmiina!" :lol:

Tänään lähdetään kotia kohti joulun vietosta, täytyy katsoa joko maanantaina olisi 24mx:n paketti saapunu noudettavaksi. Sitten täytyykin vaan funtsia vuodenvaihteen kuvioita ja otollisella hetkellä purkaa pyörä rullaavaksi ja ottaa kone pöydälle odottamaan! Siitä kelpaakin aloittaa koneen purkaminen vuoden ekana päivänä univelassa vapisevin käsin ;)

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 29.12.2015 20:30
Kirjoittanut arsori
Modet eivät ilmeisesti olleet jaksanut paneutua mototin ongelmaan kuvien suhteen, laitoin siis faceen yksityisen albumin ja latailin kuvat sinne, kiitoksia vaan vinkistä! Tuossa tosiaan aloituskunto, huomenna täytyis koneen osien tulla tai olen hyvin pettynyt 24mx:än toimituksiin.

Kuva
Kuva
Kuva

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 29.12.2015 21:54
Kirjoittanut jonicc
Juuri kokeilin ja ainakin ite sain ihan ilman mitään ongelmia ladattua kuvan omaan galleriaan. Ettei vaan olis liian iso kuva ja sen takia epäonnistunut lataus? :lol:

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 31.12.2015 21:54
Kirjoittanut arsori
Kuva

Huomenna luvassa rapularakentelua! Hain ulosvetäjän motonetistä, 26x1.5mm. Liekkö oikea, sen näen huomenna. Jos jollakin varmaa tietoa 300cc kotarin vauhtiksen ulosvetäjän koosta niin infotkaa heti samantien nyt!

Uuusivuosi! Jos juot, et aja, ainakaan yleisillä teillä.

Re: 300EXC perussiistintä

ViestiLähetetty: 4.1.2016 1:49
Kirjoittanut arsori
Noh ei, ulosvetäjä oli ihan hevonpaskaa, vetäjässä ulkokierteet kun piti olla sisäkierteet ja 1mm nousu ilmeisesti.
Pakoaukonsäätimen ne sivuposket availin kummaltakin puolelta, toisessa oli karstaa ja toinen heti pulttien löysyttelyn jälkeen alkoi tihkuttaa välistä kirkasta nestettä. Noh, pyörittelin sitten ruuveja enemmän auki niin sieltä valahti noin desi mustaa öljyvesibensapaskaa pihalle. Liekkö joku tiiviste falskannut ajan kanssa. Täytynee tilailla oikeanlainen ulosvetäjä jostain ja lähteä unille. Palaillaan parin viikon päästä.


Aamuja.