Sivu 1, 1:sta

CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 5.8.2015 11:39
Kirjoittanut 1nferno
Morjensta vaan kaikille lajitovereille.

Pitkän aikaa foorumia sivusta seurannut ja vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityäkin.

Tuossa tuli pääsiäisen jälkeen haettua Nurmeksen takaa otsikon mukainen 42tkm ajettu F-Sport CBR pihaan. 8 vuoden ajotauon (pyörällä) jälkeen oli olo kuin pikkulapsella lelukaupassa. Heti alkuun meni akku vaihtoon, sillä edellinen ei edes laturissa tunnistunut, sekä normaalit suodatin- ja öljyjumpat tuli harrastettua.

Alla kuva pyörän haun jälkeen:
Kuva

Ajettua tuli oikeastaan samantien, kun ulkolämpömittari näytti yli 1:n asteen eli kohtalaisen aikaiseen. Alkukausi menikin melkolailla tuntumaa ottaessa ja muistellessa pöyrien kujeita. Edellinen 650 Honda NTV oli kuitenkin aikalaisesti erilainen. Joitakin maakunta lenkkejä tuli heitettyä, mutta enemmänkin työmatkaa tuli kuitenkin ajettua.

Kesäloma kun vihdoin alkoi niin ajattelin ottaa suunnaksi Pyhäsalmen ja lähteä serkkua moikkaamaan. Joten ei muuta kun pyörä alle ja menoksi. Menomatka taittuikin varsin vikkelästi, kun lähti heti kahdeksan jälkeen aamulla liikenteeseen ;) Salmessa nyt tuli höntsättyä jonkin verran (jotain ihmeellistä kumin käryä ja liian kevyitä keuloja), kun serkullakin sattui pari vuotta vanhempi 600 CBR olemaan. No samalla käytiin serkun kotipaikalla (pari kilometriä hiekkatietä) pyörähtämässä ja kahvit juomassa. Siitä ajateltiin lähteä sitten takaisin Salmeen päin. Mutta sinne ei koskaan päästy. prkl..

Ajeltiin hiekkatie ja tultiin takaisin pikitien päälle. Ajateltiin, jotta otetaas pieni kiihdytystesti vanhempaa kaasari CBR:ää kohtaan. Näkisi millaiset erot on ruiskujen, ym. muutoksien myötä tulleet. Joten vauhdista 1 silmässä menoksi, ei pitoja. 2 silmään, ei pitoja ja sama juttu 3:sella sekä 4:sella, joten testailut meni reisille. Ihan aluksi luulin, että takarenkaassa on niin paljon hiekkaa/pölyä, kun suti niin vimmatusti. Seuraavaksi kerkesin jo miettiä, että sanoiko kytkin itsensä irti, kun kierrosta vaan ottaa (perä kuitenkin vaelteli sivuille, joten kieli, että kyllä se rengas siellä tyhjää hupattaa) ja viimeisenä, että menikö rengas sitten kankaille. Serkku jättäytyi taakse ja tuli kohta vierelle ja näytti peukalolla alaspäin. Koitin kuikkia vauhdissa hieman alle, mutta onneksi edessä jo siinsi bussipysäkki.

Bussipysäkillä suoritetun pikaisen purkuvaiheen jälkeen näky oli tämä:
Kuva

Öljyähän sieltä lohkosta tuli pihalle ihan hyvään tahtiin. Suoraan takarenkaalle, siitä siis johtui se tolkuton sutiminen. Eli siihen jäi ajelut siltä päivältä. Ja ollutkin itseasiassa siitä lähtien. Onneksi pikkuserkku pääsi heittämään minut ja pyörän Hiacella takaisin savoon niin ei tarvinnut jättää sitä tolkuttoman kauas.

Sen verran tuossa sitä tutkailtiin niin huomattiin, että takaiskunvaimennin oli todennäköisesti päässyt pohjaamaan tuolla hiekkatiellä. Tämän johdosta tuo takaiskarin ihmeellinen linkkuhässäkkä (joka tukeutuu siis lohkoon) on päässyt "repäisemään", jonka vuoksi oli lohkon alumiini antautunut.

No takaisin savoon päästyä, sain sen verran aikaiseksi, että kaikki ylimääräinen joutava lähti edestä pois, vian tarkempaa tutkimista helpottamaan.
Kuva

Tuohon tilaan, kun sen sain niin seuraavaksi oli mietinnässä, että mites minä nyt sen saan ylös. Huomattavasti mukavampaa työskennellä kun ei tarvitse olla selällään lattialla. Pari visiota kaiken maailman pukeista kävi mielessä, mutta niidenkin jalat olisivat kuitenkin olleet aina tiellä.

Lopuksi päädyin ainakin itseäni tyydyttävään ratkaisuun. =)
Kuva

Ratkaisu oli siis 16mm kierretanko, joka pyörähti näppärästi kattotuolin kylkeen ja 5mm lattaraudasta lukitsin kattotuolin päälle. Tuohon kun lisäsi vähintäänkin riittävän ketjutaljan niin avot, ergonomisuus kohisi taivaisiin x)

Ja kaikki tämä edeltävä, jotta saisi paikannettua tarkasti lopullisen vuodon. Toiveet sievästä ja helposti hitsattavasta halkeamasta jo kävivät mielessä. Mutta ei se ihan niin mennyt kuin ajattelin.

Sieltä löytyi siis reilun kahden sormen mentävä reikä x[
Kuva

Pyörä odottaa nyt siis moottorin pudottamista, että sen saa vietyä pajalle hitsattavaksi. Samalla pitää hitsata siis korvakotkin uusiksi. Samaan syssyyn tässä on nostanut piru päätään ja takaraivossa kutittelee ajatus fighteroinnista. Tallissa kun on tilaa ja aikaa nyt on ensi kevääseen saakka niin kai tässä voisi jotakin muutosleikkejä harrastaa. Kaikki kuitenkin siten, että pyörän voi palauttaa alkuperäiseen kuosiin, mikäli kyllästyminen/myyntiaikeet iskee. Siksi takahäkin rungot ym. rakennetaan suorasta tavarasta alkuperäisten säästämiseksi.

Mutta sellainen oli tämä tarina. Tästä lähdetään rakentamaan aika peruskamppein itselle sopivaa kalua. Listalla nyt ainakin seuraavaa:

- Fat bar + riserit, onko nuo timelessin fat barit mistään kotoisin? Vai ostaakko suosiolla Renthal?
- GiPron vaihdenäyttö ja mahdollisesti Koson DB-01R mittaristo, mikäli alkuperäinen ei sovi kuvioon enää.
- Lyhyt takakate ja jonkinlaiset katteet alas eteenkin (mietinnässä ollut käyttää 2005 R1 osia noihin)
- ym. kaikkea muuta mitä mieleen juolahtaa.

Kommenttia ja kehotuksia saa antaa ja varsinkin oikean vastauksen, miksi V^=USSA tuo takaiskunvaimennin vaikuttaa edes etäisesti moottorin asentoon. Ketjun kireys, moottorin eläminen vai mikä??

Loppukevennyksenä videonpätkä tuosta tuhon hetkestä =)
https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xfa1/v/t43.1792-2/11380649_10206084558726543_886872174_n.mp4?efg=eyJybHIiOjMyODIsInJsYSI6NDA5Nn0%3D&rl=3282&vabr=2188&oh=618385ea0c1a224f0d02ad6fe5b2018e&oe=55C1E5FA

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 5.8.2015 11:57
Kirjoittanut snuarrow
tarkkana lohkojen hitsaamisen kanssa, vetää todella helposti kampuran laakerilinjan kieroon. eli uuniin ensin. jos saat mitenkään muuten tuon pitämään, niin vältä hitsausta viimeiseen. halkomaan joudut koko koneen kuitenkin.

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 5.8.2015 15:30
Kirjoittanut 1nferno
Joo niin olen kuullut. Mitenhän tuo Techno-Weld toimisi tuon kanssa? Ei nimittäin hirveemmin hotsittaisi rueta koko myllyä pistään lihoiksi =/

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 5.8.2015 16:44
Kirjoittanut jusutus
Jos kyseessä tosiaan on jousitukseen liittyvä kiinnike niin nakkaisin nuo lohkot romikselle ja ostaisin vaihtomotin.

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 5.8.2015 20:49
Kirjoittanut 1nferno
Kokeillaan nyt kartoittaa muut vaihtoehdot, kuin toiseksi kallein heti pyörän vaihtamisen jälkeen. Perheellisenä, asuntovelallisena ja reilusti alle mediaanin tienaavana, niin prioriteetit on hieman jossain muualla.

Olen toki katsonut eBay:sta vaihtokonetta, mutta jos pyörän arvo on noin 2k€ ja kärkevä vaihtopatti reilun 1000€ posteineen niin voi miettiä onko kannattavaa. Varmasti paras ja mahdollisesti helpoin vaihtoehto toki tuo vaihto.

Tänään sain kuitenkin sen verran aikaiseksi, että tiputin nesteet ja öljyt poikkeen. Nämä olivatkin kyllä tämän kauden 4000 ajokilometrin jälkeen ihmeellisen puhtaat ja kirkkaat. Jäähdyttimen letkut ym. tuli samalla myös irroitettua, jotta jäisi mahdollisemman vähän tehtävää kun patin pudottaa pois. Huomenna jos saisi vihdoin aikaiseksi tuonkin hoidettua. Itse kun en ole mistään pyörästä kattilaa irrottanut niin otan mukaan kaverin, joka on niitä useammankin kerran saanut tehdä :) Sitten kiikutellaan kone varmaan Helinin konepajalle tuomiota varten. Ja voihan se ollakin, että ei tuota voi/kannata rueta hitsaamaan.

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 6.8.2015 13:15
Kirjoittanut Miuge
Ei tuota mikään mahdottomuus oo hitsata, mutta vaatinee pientä askartelua, että saa ensin reijän umpeen ja vasta sen jälkeen tehtyä korvakkeet. Eli koneen purkaminen todennäköisesti edessä.
Ton kohdan välittömässä läheisyydessä ei taida myöskään olla mitään akselia ja lohkon muoto lienee kuitenkin sen verran jäykkä, ettei tuon kokoluokan hitsauksesta johtuva lämpö kovin helposti vedä linjoja kieroon :roll:

Re: CBR 600FSport -01 askartelua

ViestiLähetetty: 24.4.2016 19:19
Kirjoittanut 1nferno
Noniin.. Pitkän hiljaiselon ja muiden projektien jälkeen aikaa riitti taas hondallekin. Tuossa talven aikana tuli tiputettua patti pois ja kiikutettua se töihin hitsattavaksi. Kaveri otti hommasta kopin ja vetäsi muiden töiden lomassa reiän umpeen (koneen ollessa täysin kasassa). Sanoi samalla, että oli tosi hyvää tavaraa hitsata, mitä aluksi vähän epäilin.

Kätevä talvisäilytys keino. Vie vähän tilaa, mutta pikkasen enemmän aikaa saada ajoon xD
Kuva

Tuollanen reikä sieltä alunperin löytyi:
Kuva

Ja hitsaamisen jälkeen:
Kuva

Korvakkoa siihen ei enää tehty, koska se ei olisi enää kuitenkaan kestänyt sen "smart-link" hässäkän vääntöjä. Eli päätin rueta metsästämään suoraan takahaarukan ja rungon välille normaalia iskunvaimennin/jousi settiä (joka vieläkin on hakusessa).

Reilu viikko sitten pyysin pomolta rehellisesti pyöränkasailulomaa ja pomokin alan miehenä loma heltisi samalla istumalla. Alkuviikko meni sähköjen, valomaskien ja perän muokauksen kimpussa ja loppu viikko siunautui sitten tuon voimanlähteen parissa serkkupojan kanssa.

Myös lomaa edeltävänä tiistaina britti ebaysta ostamani renthalin 47 piikkinen ratas tuli sopivasti loman kunniaksi jo perjantaina. Eli briteistä Kuopijjoon kolmessa päivässä, ei huono! Poitsukin oli "ratista" mielissään =) Samaan saumaan hain myös paikallisesta putiikista piikkiä pienemmän rattaan eteen.
Kuva

Aikaisemmin kattoon kiskastu talja oli jälleen kerran hyvänä apuna =)
Kuva

Hitsuu hommien jälkeen tunkastiin koneeseen uudet nesteet ja öljyt ja eipä aikaakaan kun saatiin savut pihalle. Öljyt ja suodatin menee vielä kertaalleen vaihtoon varmuuden välttämiseksi.
http://i1.aijaa.com/b/00257/14155575.mp4

Tämän jälkeen aika onkin kulunut tähän päivään asti kaikenlaisen pikkusen näpräämisessä. Takajakkaran aukaisumekanismin, peilien, peränalusen, kilpi- ja vilkkutelineen, taka- ja kilvenvalon ja keulan sähköjen ym. kaiken muun mahdollisen parissa.

Alla kuva perästä, josta kiskaistu vähän turhaa tavaraa poikkeen:
Kuva

Mutta tällä setillä on jo ekat pikkulenkit käyty kokeilemassa. Iskarin tilalla ollut tilapäisesti rautapalkki :D Nyt pitäisi vielä metsästää tuolle massalle iskari. Vaatimuksina:

- Kiinnitysreikien silmästä silmään väli n.300mm
- Yläsilmän leveys max. 30mm ja pultin reikä 10mm
- Alapää haarukka mallinen ja haarukan sisäleveys min. 35mm

Mutta setti rupeaisi olemaan iskaria vaille ajokunnossa =)

Edestäkin joku räpsy. Omin voimin ekaa kertaa läjäyksen jälkeen ulkona =)
Kuva

Tässä samalla myös metsästelen sopivia teippejä häkkyrän ajokelvollisuuden saavuttamiseksi, mutta siitä lisempää seuraavassa päivityksessä.

Vielä tehtävänä siis:
- Teippuuhommat
- Lokarin muokkaus/ uuden etsintä
- Ehkä bellypanin laitto, kun sellanen tallista löytyy
- Kaatumaraudat?

Mutta sellasta settiä tällä erää. Toivottavasti muilla on pyöräkausi alkanut hieman pienemmillä "huolloilla"