Sivu 1, 1:sta

Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 6.3.2015 19:22
Kirjoittanut latiou
Elikkäs ideana kirjoitella pääasiassa käyttökokemuksia jne. kyseisestä pyörästä, jahka nyt ajokelit alkavat.
Kawasaki on ensimmäinen iso pyörä sitten mopoaikojen, joten tällä on tarkoitus rauhassa palautella mieleen ajotaitoa jne. ja A2 korttille varsin sopiva.

Kawa on vuosimallia 1999, joten ikää on! Sopi tosi hyvin opiskelijabudjettiin, kun pyörän hinta oli käytännössä olematon. Vakuutuksetkin ovat vain 400e/vuosi, vaikka bonareita ei ole kertynyt, täyskaskolla! Mitä mainioin peli siis nykyiseen tilanteeseen!

Pyörä haettiin liikkeestä maaliskuun alussa, ja nyt lopputalven aikana on tarkoitus tehdä pieniä parannuksia ulkonäköön ja siistimistä ennen käyttöönottoa, ja luonnollisesti kuristaa 35kW papereihin. Pienen takuunkin sai pyörälle! ;)

Listaa vähän mitä muokkauksia olisi tarkoitus touhuta:
-Sliparin vaihto (Vakioputken äänet on kuin suoraan mankista) Jos joltakulta löytyy er-5 sopiva slipari siistissä kunnossa niin pistä YV:tä!
-Vilkut mallia vähän pienemmät kuin alkuperäiset
-Uusi kilventeline
-Ehkä perän muokkausta vähän sporttisempaan ulkonäköön (Ehdotuksia tähän voi heitellä tulemaan, vai pitäisikö pitää alkuperäisenä??)
-Uudet peilit
-Kuluneiden maalipintojen paikkailua/uudelleenmaalausta (jalkatappien kohdalta maalit vähän kulahtaneet)

Muuten pyörä oli haettaessa varsin siistissä kunnossa ikäisekseen ja tekniikkapuoli kondiksessa siinä määrin ettei sinne perushuoltoa enempää ole tarkoitus kajota:

-Uudet öljyt ja putsari
-Uusi ilmansuodatin
-Jarrupalat eteen
-Eturenkaan vaihto edessä todennäköisesti loppukesästä
-Kuristus 35kW papereihin

E: Tossa jo kommentien puolella tulikin sliparista pientä juttua, niin opiskelijabudjetti nyt jutussa meinaa ettei pyörään lähdetä tekemään isompia muutoksia, mutta pieneen ehosteluun budjetti taipuu vielä hyvin. Ylimääräiset rakentelut kuten maalailut, vanteiden vaihdot jne jne. karkaavat sitten budjetin yli. Tavoite olisi selvitä ulkoisten osien kanssa noin 500 eurolla. Konepuoleen/kulutusosiin meneviä kuluja en minkään moottoriajoneuvon kanssa ole sen enempää laskenut, menee mitä menee. Pääasia että toimii. :)

Pari kuvaa, lisäilen uusia jahka tulee näppäiltyä vähän parempia otoksia:
Kuva
Kuva

Ja loppuun kysymys:
-Mitä olette mieltä pitääkö kaasaripeli säätää sliparin vaihdon jälkeen? Jotkut suosittelee ja toiset taas sanoo ettei tarvis?

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 6.3.2015 19:31
Kirjoittanut Suomenpaskin
Tällänen katupeli saa varmaan vakioputkellakin vähä turha laihaa soppaa, joten suosittelisin ainakin pientä säätöä.
Tämän ikäisessä pelissä voi olla neulat jne. kuluneet sen verta, että niitäkin voi olla tarve uusia, riippuu tietenkin iha kilsoist.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 6.3.2015 19:34
Kirjoittanut snuarrow
voi olla, että se kaipaisi säätämistä jo ilmankin sliparin vaihtoa. suosittelen kuitenkin pitäytymään alkuperäisessä pöntössä, olkoot ruma jne, mutta pyörällä on paljon mukavampi pidemmän päälle ajella kun äänet ovat inhimilliset, noita vakiopönttöjä rupeaa arvostamaan sitä enemmän mitä enemmän kilometrejä kertyy. (varsinkin jos opiskelijapudjetilla mennään).

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 6.3.2015 19:38
Kirjoittanut latiou
Joo, koneella ajettu rapeat 40tkm. Harkinnassa ollut dynojetin suutinsarja, siinä ilmeisesti tulisi kaikki tarvittava, ja ehkä pientä lisävoimaa koneellekin? Itse pidän sliparin äänistä, niin tulee se anyway hommattua tähän. Kattoo sitten kauan jaksaa sillä ajella, ainahan voi alkuperäisen vaihtaa takaisin.
E: Tosiaan ajellut aina ennen 2-tahti peleillä eikä niidenkään äänet oo allekirjottanutta häirinny sen pahemmin, ja sliparin kanssa tulisi pidettyä dB killeriä ihan vaan naapurisovun ylläpitämiseksi. Tarkoitus olisi slipari hankkia ennen kuristusta, joten säädättäminen menisi siinä samalla, kun tuon joutuu kuitenkin penkissä käyttämään.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 7.3.2015 22:19
Kirjoittanut Maekine
Seuraillaan tapahtumia :)
Itehän oon tälläsellä ajanutkin, autokoulussa. Mukavan ja helpon olonen ajettava ja kevarin jälkeen tuntui varsin pirteältäkin.
Sliparia vaan ihmeessä, niin saa vähän ääntäkin. :)
Giannellissä ainakin on ihan miedot, mutta vakiota paremmat äänet -> https://www.youtube.com/watch?v=ZoH897aFM6M

Kuristushommasta sen verran, että noihin saa ainakin ebaysta 35kw kittejä, joiden mukana pitäis tulla tarvittavat paperitkin.
http://www.ebay.co.uk/itm/Kawasaki-ER-5 ... 1483435496
Tälläsellä selviäs paljon edullisemmin. Itellä on tuossa 600 bandiitissa samankaltainen setti, joka tosin tilattiin ja asennettiin venttiilinsäätöjen yhteydessä moottoripyöräliikkeessä.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 8.3.2015 22:41
Kirjoittanut Myrkkis
Itse hankkisin sliparin jo sen takia, että pyörän painosta saa huomattavasti pois. Vakioputket tuntuu olevan tosi painavia. :s

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 23.4.2015 19:44
Kirjoittanut latiou
Hetki mennyt viimekerrasta, koska muut hommat lykkäsivät vähän aikataulua.
Tänään siis pyörä käväisi bike&tuning:lla kuristettavana alle 35kW:ksi, samalla vaihdettiin koneeseen uudet öljyt ja suodatin. Kuristuksen jälkeen tuli käytyä kaverin kanssa konttorilla vaihtamassa paperit vähän pienempiin teholukemiin ja samalla pyörä rekisteröitiin 2-paikkaiseksi.

Pakkohan se oli heti lähteä testaamaan pyörää! :) Kilsaa kertyi noin 100km ja hyvin pyörä toimi, kunnes heitin pyörän parkkiin ja käväisin kahvilla. Kylmällä koneella (5 astetta tällä hetkel) startti ei inahtanutkaaan. Noh, hetken kun siinä ihmetteli niin lähti pyörittämään, ja ei kun takaisin huoltoon. Ongelmana oli starttirele, jonka liittimet oli hapettuneet liikaa näille keleille. Uutta tilaukseen ja pikku elvytys vanhalle ja matka jatkui. :D

Piti myös käydä pari kuvaa nappaamassa, tosin akku kyykkäsi kylmän takia puhelimesta, joten vain toisen kyljen kuvat kerkesi nappaamaan.

Kuva

Tulevia toimenpiteitä:
-Tosiaan vilkut pienemmäksi :D
-Tangonpehmusteeseen uusi suoja, vanha lähtenyt kävelemään.
-Etujarrupalat ja rengas vaihtoon todennäköisesti touko-kesäkuun puolella.

Lisäilen juttua tänne sitä mukaa kun tulee reissua tehtyä, tällä hetkellä menee työajossa suurin osa ajasta, joten hetki voi taas vierähtää että tänne tulee kirjoiteltua.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 24.4.2015 16:06
Kirjoittanut n3d
Tangonkiinnikkeet rälläkällä pois ja reiät bilteman raisereille ja fättis kiinni.
Itse kannatan sliparin vaihtoa.
Vilkut on tosiaan aika törkeet.
Perä on muuten ihan siisti, mutta takavalo on aika TV. :)

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 24.4.2015 16:10
Kirjoittanut n3d
Leveet T-palat, öhlinsin USD, Runko ja vanteet pulverilla valkoiseks, katteet candy punaiseks, takahaarukkaan jatkot, kotarin maski, koson mittaristo, gixer perä, alakate. Tällehän keksis vaikka mitä kivaa :D Hyvä rakentelun aihio. Mut tiiän budjettis :P

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 27.4.2015 18:00
Kirjoittanut latiou
Kuva
Vähän päivitystä. Tänään tuli haettua pyörään:
-Uudet vilkut
-Kello/lämpötilamittari tankoon
-Jarrupalat eteen
-Uudet tulpat
-Vaimenninkin löytyi, mutta reppu tuli jo täyteen muista kilkuista niin pitää kai ihan autolla se käydä hakemassa.
-Pyörälle tuli hommattua myös vähän työkaluja, kun halvalla sai. Katotaan kauan kestävät. Kaikkien kuvassa olevien työkalun hinnaksi tuli alle 40e, ja takuuta kuitenkin niille 3 vuotta ! :D Näistä tulee ajoon mukaan pieni kärkisarja, ja toisesta setistä pikku hylsysarja jne, katotaan mahtuuko penkin alle enemmänkin tavaraa.

Offtopiccina GTA V julkaisun takia: https://www.riemurasia.net/kuva/GTA/161317
Kukas tekee pyöränselkään hypystä vastaavan kopion ? :lol:

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 5.5.2015 18:23
Kirjoittanut latiou
Pientä päivitystä tehty!
Kuva

Minivilkut tuli laiteltua paikalleen, ja vaimennin vaihtui vappuna! Tänään putki hitsattiin vielä kiinni liitoskohdasta. Nyt pyörän äänikin on toivotunlainen! :) Tarkkasilmäisimmät varmaan tunnistivatkin jo vaimentimen alkuperän! Eli biltema laatua. :lol:
Vaimennin toimii niinkuin pitääkin, tosin mukana tullut kiristyspanta meni käsivoimilla poikki joten tuli motonetistä haettua hivenen järeämpi kiinnike vaimentimelle. :D Äänet on ihan sopivat, yllättävän hyvä vaimennin vaikka onkin perus suoraputkinen. Jos porukkaa kiinnostaa millaista ääntä tuo tuottaa niin voin kuvata pienen pätkän jos kiinnostuneita löytyy. Painoa pyörästä lähti arviolta 10kg, vakiovaimennin oli pitkälti yli 10kg painoltaan, uuden ollessa noin 1-2kg.

Kilsoja on takana nyt noin 800 ja hyvin on pyörä pelittänyt, ainoa pikku ominaisuus on sivujalan tappokatkaisijan liiankin innokas toiminta, jonka takia välillä jalkaa joutuu vähän liikuttelemaan että pyörä starttaa, varmaan tulee irrotettua koko katkaisija....Onneksi tätä tapahtuu vain harvoin.

Kilventeline tulee vaihtumaan, jahka keksii miten underin toteuttaa tuohon, kun teline ja underi on yhtä ja samaa muovinpalaa koko matkalta. Tähän voisi vähän ideoita heittää! Perus riisipelti underi ei ehkä nyt tähän pyörään kovin hyvin sopisi.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 24.6.2015 14:11
Kirjoittanut Johnnie
Hyvältähän se näyttää! Itekin olin (ennen pyörän myyntiä) jo vuoden-pari miettinyt tuota Bilteman vaimenninta vaihtoehtona, tosin olisin tarvinnut kaksi ja vielä reilut supistuskappaleet, joten hintaero olisi pienentynyt esim. suoraan istuvaan Delkevic:iin nähden. Bilteman vaimentimen ääni kyllä silti kiinnostaisi yhä, koska siitä on tosi vähän ollut videoita esim. YouTubessa.

Älä ihmeessä poista tuota sivujalan katkaisijaa, korjaa tai vaihda uusi! Vaikka olisi vuosia ajanut prätkällä, niin joskus väsyneenä sitä voi jalan unohtaa ja silloin se tulee paljon kalliimmaksi kuin katkaisijan vaihtaminen olisi tehnyt.

Re: Opiskelijalle pärrä: Kawasaki ER-5

ViestiLähetetty: 1.7.2016 19:49
Kirjoittanut Raist
Ihan siistin erkin oot löytäny :)
Säädätitkö ton sliparin vaihdon jälkeen mitenkää
ja jos säädätit ni mitä mahto kustantaa moinen?
Laitoitko mihinkää mitää ääni näytettä tosta bilteman sliparista?
Itellä ois suunnitelmis kans hakee 750 gsxf:ää pari
sellast ni ois kiva kuulla jotain kokemusta enneku sijoittaa ~250e :lol: