Kawasaki ZZR600 -92 - Kasausta! kanki lohkosta läpi

Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Kawasaki ZZR600 -92 - Kasausta! kanki lohkosta läpi

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 29.3.2014 14:23

Morjesta pöytään. Pari kuukautta sitten tuli taloon kolmas pyörä, kyseinen pyörä on minun, kaks muuta sit onkin veljen ja isän. Noh, perheen nuorimmalle tietysti pienin eli kuussatanen kawasaki, joka on ensimmäinen oma yli 50cc ajoneuvo. Setsarin ongelma oli kiertokangen alapään laakeri joka oli leikannut, ja tämähän on ymmärtääkseni ollut ihan tyyppivika.

Tämänhetkinen kunto on siis tämä:
Kuva

Laakeriremppaan valmistauduttiin huolella, sillä ensimmäinen nelitahtisen koneen remontointi oli itselläni edessä ja asiantuntevaa apua haettiin aina kun tarvitsi. Laakeria sain odotella puolentoista kuukauden ajan. Kun laakeri saapui, niputettiin kone samana iltana ja seuraavana päivänä kasattiin. Siitä on nyt n. viikko kun kone saatiin runkoon kiinni. Ajan mittaan ollaan tehty mm. mittarin paneelia yms, sekä kasattu muuten. Tämän hetken suurin ongelma on kipinän katoaminen.

Aikasemmalta omistajalta on jäänyt patentteja ja niitäkin on tullut korjailtua. Tarkoitus on lähteä pistämään tekniikka ja sähköt kuntoon, koska niissä tuntui olevan puutteellisuuksia. oivoi, tohtorikin oikein itki, kun sähkömieskään ei mitään osannut sanoa. Tuttava sähkömies oli apuna sähkökaavioiden kanssa ja tutkailtiin. Selville saatiin vain että magneetolta tulee kyllä kipinää mutta cdi:ltä ei enään irtoa mitään iloa. Yks sähköhelvetti, ja itsehän en ole mikään sähköinsinööri ollenkaan.
Odotin innolla ensisavuja mutta kunnes tämä takaisku tuli, niin vähän lannisti mieltä, monen muunkin tuttavan osalta.

Tämän hetken suunnitelmat lienee tämän kadonneen kipinän arvoitus. ajoneuvosähköasentaja/pienkonekorjaaja saapuu lähipäivinä etsimään kipinää vielä.
Tulevaisuuden suunnitelmissa tällä hetkellä on pieniä konkreettisia muutoksia, kuten perus maalailua ja osien valmistusta. Valmistin tässä alkuviikosta plasmalla ja sorvilla kyytiläisen jalkatapit, Aikanaan, ehkä syksyllä, olis tarkotus tehdä pakosarja kahdella kollektorilla ja tuplavaimentimilla.
Kesän aikana mahdollisesti myös uuden perän valmistus, mikäli kalusto sallii. Pihaan kun on valmistumassa suhteellisen hyvälaatuinen työverstas jonne saadaan sit myös firman työkalut joten kalusto on tallikäyttöön suhteellisen hyvä. Jahka TIG-pistooli saadaan ja pylväspora niin pystytään jo tekemään suhteellisen paljon. Ensi talvelle hiukan harkittu myös kannen työstämistä


Vielä pari kuvaa tähän :)
Kuva
Kuva
Kuva

Ja nämä jalkatapit on tässä:
Kuva

Kommenttia saa ja pitääkin antaa :)
Viimeksi muokannut Kakkutukka päivämäärä 28.8.2014 19:59, muokattu yhteensä 9 kertaa
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Kawasaki ZZR600 -92

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 29.3.2014 16:59

Kovasti vain onnea matkaan, pyörän ulkoinen habitus kielii siitä että se on saattanut joskus saada "hiukan" kenkää... Oliko kytkin, kansi ja männät millaisessa kunnossa? Nuo sähköräpellykset on luultavasti vittumaisimpia ikinä, osalla tuntuu olevan ihmeellinen pakkomielle purkaa tehtaan jäljiltä olevat johtoniput ja sitten sulloa ne mytyiksi ympäri pyörää... Yritäppä semmosesta ettiä että mikä piuha menee minnekkin, hohhoijaa sanon minä :x

Kannattaa ehdottomasti käydä pyörä huolella läpi, niin saat sitten kesällä keskittyä muuhunkin kuin jatkuvasti ilmenevien vikojen korjaamiseen! Tsemppiä ja pitkää pinnaa ;)
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 29.3.2014 23:13

Kyllä kenkää on varmasti saanut, siitä ei voi kiistellä. Koneen kävin läpite ja osat vaikutti hyväkuntoisilta, paitsi tietysti... Asiantuntijan patentti sähköstartin rattaille.. Vauhtipyörän ja startin rattaiden väliin tuleva "alennusvaihde" niin sen akselina toimi 11mm räikän hylsy.

Kuva

Pitkää pinnaa vaadittiin jo ennen sähköosiin paneutumista, sillä siellä sun täällä oli omia patentteja ja pakosarjakin osittain käsintehty, sen huomas. Rosteria ja mustaa ohutta putkea hitsailtu sekä ilmarakoa on n. 7mm ollut, kumma kun ei oikein ole lanka tarttunut kun tuo ilmarako tulee lähinnä putkien halkasijoiden erotuksesta, tämä siis vaimentimelle tulevalle "holkille" ollut hitsaus. Noh, tämäkin nyt aikanaan korjattava ennen uutta pakosarjaa. satunnaiset osat nippusitein kiinni. mittariston pelti tehtiin uusiksi. kaunis se ei ole mutta on jämäkkä ja ajaa asiansa, ainakin paremmin kuin nippusiteillä kiinnitetyt osaset.

Kyllähän lisää jännitystä aina tulee kun löytää patentteja. Kaverin kanssa ollaan korjailtu ja uusittu patentteja. En vain itse käsitä kuinka nyt tämmöseenkin satakaakkiseen mopoon ruvetaan patentteja tekemään... Minä jätän tekemättä jos en luota kykyihin, tai ostan suoraan uuden tilalle. Noh, vaikeuksien kautta voittoon, ajoneuvosähköasentaja lienee tulossa lähipäivinä :)
Kaunis tästä ei ensin tule, mutta aikanaan voi sitäkin ruveta miettimään ihan urakalla, kaikki aikanaan.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 1.4.2014 14:14

Kadonneen kipinän metsästys jatkui maanantaina, kun mekaanikkokaveri saapu käymään. Viiden minuutin ahkeroituaan totes että miksei kampiakselin asentotunnistin oo paikallaan. Noh, se laiteltiin kiinni ja alko kipinää tulemaan. Rojut sisään ja starttaamaan, kunnes tajusin et helvetti, eipä oo bensookaan. Samalla ajattelin että tarkistan jokaisen tulpan vielä ja parannan maadotukset puolilla, tuskin hirveesti hyötyä on kun puolat nippusiteillä rungossa.

Vähän hölmö olo, mut ei hirveesti uskalla ite patentoida ison pyörän sähköjä kun en ikinä ole osannut sähköhommia juurikaan. Aina pärjännyt tyylillä väri väriin ja loput sirkukseen.

Ensisavujen jälkeen on tarkotus niitata ketjut, käydä testilenkillä ja vaihtaa kesärenkaat. Noilla tämänhetkisillä kumiloilla pystyy kyntämään pehmeellä hiekkatiellä ihan tarpeeks. Kun kesikset on saatu alle ja viimesetkin tekniikan korjaukset on saatu päätökseen, päädytään sitten perän puoleen ja mahdollisesti kaikkeen pieneen. Kuvia illemmalla, kommentoida saa :)
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 Kipinä löytyi!

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 3.4.2014 14:24

Hmm, seuraileeko täällä kukaan? vähän yksinpuheluks menny :(

Mutta päivitellään silti. Eilinen meni tallissa, osittain kuitenkin. Ensisavut pihalla. Brutaalit äänet, koko vehje oli kuin helvetistä! Äänet kuulosti niin miehekkäältä kuin voi vain mielessään kuvitella, tosin, enpä rivinelosta hirveemmin oo päässy pyörittelemään, muutenko meidän primeraa. Pakosarjavikanen antaa aina oman pikantin lisäsoundin. Startin rele on ollut rikki joten suoralla virralla ollaan käynnistetty, kuten myös polttoaine syötetty suoraan pullosta letkuun sillä bensatankin alipainejärjestelmä ei toimi kuten pitää.

Kerta kone on tikissä, niin nyt aletaan laittamaan ajokuntoseks. Nyt pitää kuitenkin ensin saada polttoaineensyöttö kuntoon. Siinä herää kysymys; kuinka nämä letkut tulee kytkeä sillä tankille menevä letku vaikuttanee liian lyhyeltä vaikka se on ollut ennenkin kiinni?

Startille olisi tarkoitus myös oma nappinsa heivata johtoihin, jotta saadaan hiukan helpotettua käynnistymistä, ellei uutta relettä löydä. Viikonloppuna suoritellaan myös renkaanvaihtelua ja tämmöstä pientä. Ketjut on myös niitattava.

Kommenttia olisi kiva kuulla ;)
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
vakiogilsu99
Pyörä:
Gilera RCR -10
Liittynyt:
13.1.2014 21:19
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut vakiogilsu99 » 3.4.2014 21:51

Jees. Täällä ainaki seurataan :D Onnee vaan projulles :)
JayEll Moderaattori
Pyörä:
ZX12R -03, GSX 500cc R4, Honda NSR
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
31.3.2004 20:48
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut JayEll » 4.4.2014 11:45

Kuvat helpottaa vähän esim. tuon tankkikytkentäkysymyksen osalta vastaamista. Et lisäilepä sellaisia.. Kyllä näitä tulee seurattua, mutta harvemmin on mitää järkevää sanottavaa :P
~ Käyttömopojen kirjo: Z750S -> ZX12R -> ZZR1200 -> GSX1400 ~
~ Muut lelut: GSX500 -83, NSR125 -01 ~
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 4.4.2014 15:49

Kyky ottaa laatukuvia on heikohko, emäntä kyllä osaa valokuvata mut ei sitä aina kehtaa talliin ottaa että saapi hyvät kuvat illalla :D Mutta pyrin kyllä mahd. paljon ottamaan kuvia, mutta iso osa on aika huonolaatusia.

Kyseessä on siis tämä kaasuttimen kytkennät. Reunimmaisista imukauloista lähtee letkut jotka "muuttuu" yhdeksi, mutta keskimmäiset kaksi imukaulaa on silloitettu, mikä tämän idea on?

Toinen on sitten että bensaa kun valuttaa kaasuttimeen, niin kaasuttimen alla on nippa josta valuu bensat pihalle lähes samaa tahtia, mietityttää kun samalla kohtaa kaasarien yläpuolella on vastaavalla kohdalla nippa mihinkä menee letku, jonka oletin olevan bensaletku vaikka aiemmin näyttivät olleen silloitettu alapuolella olevaan nippaan josta valutti bensaa jos siinä ei mitään ollut. En oikein osaa selittää, joten palaan myöhemmin kuvien kanssa, mutta alustava "informaatio" on tässä :D
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Vilestine
Paikkakunta:
TRE
Liittynyt:
28.7.2006 2:03
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut Vilestine » 8.4.2014 22:56

Kyllä täällä ainakin monta kertaa viikossa tulee luettua projektiosiota ja aina katon uudet viestit! 90% ajasta tää tapahtuu puhelimella niin ei huvita naputella jos ei oo jotain oikeeta sanottavaa.

Eli luetaan kyllä mutta ei aina kommentoida :) tsemppiä muillekin rakentelijoille, hienoo nähdä teidän aikaansaannoksia!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 12.4.2014 20:02

Kiitoksia palautteesta, onhan se toki niinkin ettei aina oo kummempaa sanottavaa, koska suurempaa edistystä tai ongelmaa ei ole ilmennyt, kuten suurta konerikkoa, tai edistystä ulkonäköön.

Aiheeseen palatakseni, ketjut on nyt niitattu, uudet öljyt haettu sekä polttoaineongelma ratkaistu. Täytyy käydä hakemassa letkua sillä nykyiset on edellisen omistajan tiimoilta silvuttu lyhyeks. Myös renkaita on tullut haettua, lähemmäs 20kpl renkaita kesäks odottelemassa.
Kuva

Pahoittelen paskalaatuista kuvaa, mutta tuossa on hiukan pohjustusta kesälle, ylimmät 2 enskaa (toinen jääpiikki) on lähinnä myyntiä varten, ja eilen tuli haettua muutama lisää.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 15.4.2014 20:15

Hirveästi ei taaskaan ole kerennyt tapahtumaan, viikonloppu tuli vietettyä lähes kokonaa kuopiossa sekä emännän kanssa. Tänään pitkästä aikaa aloin touhuamaan, purin etu ja takavanteen irti ja otin kesärenkaat valmiiks, torstaina saan kesäkumit alle.
Myös alottelin magneetonkoppaa hiomaan. Kyselisin nyt teidän mielipidettä että kiillottaako vai maalaako? Tähän suuntaan näyttäisi, mutta vaatii pinnan muotoilua vielä paljonkin.
Kuva

Maalaisin ehkä tummahkolla metalliharmaalla jos maalaisin.
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
valevandro
Pyörä:
Husqvarna sm 125/ Suzuki rm 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
11.11.2013 15:15
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut valevandro » 15.4.2014 22:03

Kiillotukselle ääni täältä!
JayEll Moderaattori
Pyörä:
ZX12R -03, GSX 500cc R4, Honda NSR
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
31.3.2004 20:48
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut JayEll » 16.4.2014 11:27

Kyllä kiillotus kuulostaa aina hyvältä :P
~ Käyttömopojen kirjo: Z750S -> ZX12R -> ZZR1200 -> GSX1400 ~
~ Muut lelut: GSX500 -83, NSR125 -01 ~
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - ensisavut

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 27.4.2014 16:31

Hetkeen ei ole tullut tosiaan tehtyä nyt kawasakille mitään, sillä on odotettu rahoja ja sitten käyty ostelemassa. Noh, viikon aikana vaihtelin renkaat vanteille, bensalinjat laittelin. Taakse eksyi 190mm leveä maxxis, edessä taitanee olla michelinin 120 leveä kumi. Pyörä on siis kesäkunnossa. Ns. feikkikilpikin tuli tehtyä koristeeksi, ulkonäkösyistä lähinnä. Sillä ei suurempaa merkitystä ole, kuin näyttää vain kilveltä.

Emäntä nappas parit kuvat jälleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Kawasaki ZZR600 -92 - Perän kunnostus

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 3.5.2014 12:40

Morjens. Hetkeen ei taas ole kummempaa tullut tehtyä. Eilen rupesin tekemään kawasakin perää, sillä maalipinta on vähän aikaa nähnyt. Hiontaa ja pohjamaalausta vasta tehty, mutta pääväriksi tulee musta, kiiltävänä tosin. Perän maalarilta on pudonnut järki matkasta kun penkin lukon oli jättänyt paikalleensa ja maalannut päälle. Lukko lienee käyttökelvoton, avaintakaan kun ei siihen ole.

Pääsin myös kauhistelemaan kuinka päin persettä on hitsattu tämä "keulimarauta". hädin tuskin uskaltaa enää edes nostaa pyörää tuosta raudasta, joten tämä rauta pitänee pyöräyttää kesän mittaan uusi. En olis ihmetelly jos ois hajonnu koko rauta jos olis vähän normaalia rajummin vetäny raudalle.

Kuva
Kuva
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!