Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Yamaha FZR 600

Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Suzuki GS 500 E - Ensimmäinen "iso" pyörä

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 24.2.2014 22:45

Morjesta pöytään. Nyt alkaisi taas ehkä jotain tapahtumaan, havahduin siihen että ajokelithän on paranemaan päin ja kiirus tulee.

Kuva

Elikäs tälläisessä talvisäilössä pärrä on saanut nautiskella olostaan. Purin tuossa eräänä päivänä tankin ja katteet pois. Aloin nyt korjaamaan viime kesänä mainittua hajonnutta toista takakatetta (äärimmäisen epävirallisilla tavoilla joista ei tarvitse täällä erikseen mainita).

Ajattelin samalla vetäistä tankista yhden kuopan takaisin ulos ja maalata sen - sekä katteet - hyvin harvinaislaatuisella, tarkoin Bilteman notkuvien hyllyjen väliköiden kätköistä valitulla, mattamustalla sparymaalilla. Saapahan nuo hävyttömät tekstit pois.
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Suzuki GS 500 E - Ensimmäinen "iso" pyörä

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 22.4.2014 22:21

Kaiken näkösiä erikoishommia taas puuhattu pärrän kimpussa ja kauhealla kiireellä vielä.. Saipa sitä kai jotain aikaiseksikin.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuollassii epävirallisia hommia on tapahtunu tämän kuukauden alkupuolella.. Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua ja laitettua kessu tulille viime kauden pensoilla, kesti tovi ennen kuin hörähti. Mutta kun iso ratas pyörähtää niin se on menoa vai miten se oli.. : D

Ajelin pärrän kotiin ja se toimi vallan mainiosti, käy kyllä edelleen vähän laihalla ja pientä imuvuotoakin taitaa olla, kun silloin tällön yskäisee ja tyhjäkäynti jojottaa. Miksipä tuo muuttuisi, kun ei ole mitään asialle tehnyt. Takarengas päästelee hieman vanteen ja kyljen välistä paineita, olisi tarkoitus taas kohta kammeta 'uusi' kumi vanteelle.

Tänään vasta pääsi kuitenkin pitempää lenkkiä heittämään, ajoin varmaankin reilut 100 kilometriä Järvenpään, Keravan, itäisen Vantaan ja -hesarin alueella sekä ranta-Sipoossa. Tämä kuva kuitenkin aikaisemmalta reissulta Porvoossa päin.

Kuva

Uutta pyörää jo kuolailtu, tästä voi tarjota jos kiinnostaa!
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Gessu vaihtoon -> "Pikkudarra" tilalle - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 13.7.2014 9:28

Moroo! Tässä on kaikennäköistä taas tapahtunut, kortti lähti pari kk sitten hyllylle ja tuli vaihdettua keeässäkin pienenpieneen tohtoriin:

Kuva

Eli kasiviis-vuoden Suzuki DR 250, jonka saisi puolen vuoden päästä museokilpiin. BRAAAP! Nyt täytyisikin selvittää pikku käyntiongelma, tuntuu että ei saa oikeen kakkua, oisko nökö suuttimessa tai hanassa.

Mukaan tuli kaikkea herkkua, tiivisteitä, uudet männänrenkaat, nokkaketju ja alkuperäinen Suzuki-korjausopas. Tuntuisi ruttujen perusteella olevankin kohta jo aika vaihtaa ne renkaat.

Kuva

Luumu, mutta todella hauska vehje, voi herran pieksut kun kävin metsässä ajamassa, erittäin helppo luotsata kivien ja kumpujen yli.

Pikku kyssäri olisi. Edellinen omistaja oli joutunut vaihtamaan tähän vuosi sitten staattorin, jotta kipinä taas löytyisi. Mietin, että voiko huonolla akulla ajaminen hajottaa staattorin. Jos se ei ota virtaa, niin eikös tilanne ole vähän sama kuin että akkua ei olisi ollenkaan? Toisaalta vanha pyörä, liekö hajonnut ikänsä vuoksi...
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Gessu vaihtoon -> "Pikkudarra" tilalle - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 2.8.2014 5:18

Löysin varastosta entisen Mikilonini äänenvaimentimen, lyhensin sitä ja taiteilin hieman rumaa putkea:

Kuva

Video:
https://plus.google.com/101308853891733852304/photos/photo/6042048644740513890?pid=6042048644740513890&oid=101308853891733852304
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 9.11.2014 20:55

Moi!

Manailin koko loppukesän öljynsyöntiä ja huonoa käynnistyvyyttä. Ajattelinpa tuossa sitten alkaa vaihtelemaan niitä männänrenkaita:

Kuva

Totesin heti venttiilikopan ja staattorikopan irti otettuani että ajoitus oli varmaankin piikillä päin persettä. Nokkaketjussa näkyi laikan jälkeä, sitäkin on joskus turailtu. Niitattu lenkki oli myös liian jäykkä, sitä ei saanut käsivoimin käänneltyä.

Kuva

Ihmettelin myös, että kannen alla oli 5 peltistä tiivistelätkää.

Päätin lyödä uuden nokkaketjun paikalleen ottamalla kytkinasetelman pois paikaltaan, jottei sitä tarvitsisi katkoa, ja hyvä päätös se olikin, sillä samalla totesin että kytkimen keskimutteri oli päässyt löystymään. Otin kytkintä käyttävän varren samalla kytkinakselin sisältä pois (tätä ei ois tarvinnu tehä), ja meinasin kasausvaiheessa hukata klunssin johon varsi menee toisessa päässä lohkoa. Onneksi sain ongittua sen takaisin hollille pitkällä, ohuella viilanvarrella.

Kuva

Töräytin hoonilla pytystä läpi, vaikka eipä siinä mitään sattumia ollut, ja laitoin yläkerran uusilla m-renkailla (tuli timmi) ja yhdellä peltisellä lätkällä kasaan.

No, kiristinpä pinnapultit jo ohjekirjan antamaan momenttiinsa, ja tämän jälkeen vasta tuli todettua, että miksi niitä pällejä oli siellä välissä niin paljon. lähdin pyöräyttämään moottoria vauhtipyörästä ja Kops! Mäntä osuu kattoon yläkuolossa.

Kuva

Mikäköhän lie homman nimi, ei näyttänyt että kantta olisi kynnetty tai muutakaan. Mäntäkään ei näyttänyt mitenkään korkeapaineiselta. Ja kuka urpo laittaa kannentiivisteitä miljoona päällekäin kun niitä tiivisteitä voi laittaa pytyn alle? Epäilen vähän, että öljy on karannut sieltä välistä.

Pärrä jäi taas odottamaan uutta tarmoa kun autostakin pimahti startti. :D Ja täytyy leikellä vähän uusia tiivisteitä.
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 13:21
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut Maekine » 13.11.2014 12:11

Asiallisen oloinen pikkudarra :) Meillä on faijan kanssa tuommonen isompi.

Olisko tuohon vaihdettu jonkin sortin "korkeapuristemäntä"? Se ainakin selittäisi ylimääräiset tiivisteet.
¤SuZuKi¤
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 15.11.2014 15:49

Eilen tuli käytyä taas työmaalla. En tajunnut ottaa kuvaa männästä, mutta tasalakkinen se ainakin on. Mietin jo että ottaisi siitä sorvissa lastun pois, mutta se tuli pytystä yli varmaan juurikin sen peltisen tivarin verran (2 millin kymmenystä). Laitoin kaksi alatiivistettä niin moottori alkoi pyörimään vapaasti. Kohtuu hyvän tuntuisilla rutuillakin vielä. :)

Ajoitus kohdalleen ja taas tarkistus, että pyöri vapaasti. En muistanut venttiilikoppaa laittaessa että yksi pultti pitää tuikata koppaan valmiiksi ennen kuin sen laittaa paikalleen, ja työmaa jäi taas siihen kun vitutti ja kello oli niin hemmetisti. :D Aikaa on...
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 13:04
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut Mikes » 15.11.2014 21:50

Maekine kirjoitti:Asiallisen oloinen pikkudarra :) Meillä on faijan kanssa tuommonen isompi.

Olisko tuohon vaihdettu jonkin sortin "korkeapuristemäntä"? Se ainakin selittäisi ylimääräiset tiivisteet.


Mikäs idea korkeapuristemännässä on jo se ei käy moottoriin?
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 19.11.2014 20:31

Derve!

Muutama pikku mutka kuitenkin. Pyörittelin moottoria tosiaan taas ja totesin kuunnellessani, että kuuluu joku outo pieni kilahdus kun imuvenat aukeaa, epäilin venttiili-mäntäkosketusta. Työmaa jäi siihen, mietin ketutuspäissäni että pitääkö taas purkaa ja suorittaa venataskujen hierontaa.

Töissä sitten tuumailtiin kahvikämpässä, että jos ajoitusta kääntää pykälän myöhemmälle niin liekö lakkaisi koskemasta.

Menin työmaalle, otin venttiilikopan irti ja hypäytin nokkaketjua pykälän verran, ja tuntui että ääni hävisi. Kun koppa oli taas massan kanssa läjässä, tuntui että joku kilke sieltä kuitenkin kuuluu. Paikallistin sen tarkemmin pakoventtiileiden seudulle.

Keksin ottaa tulpan pois ja vilaista fikkarilla pyttyyn. No, tilaahan siellä näytti olevan vaikka kuinka. Jätin ajoituksen nyt kuitenkin toistaiseksi myöhemmälle (laiska paska). Kuuluisikohan kalke vähän epätasaisesti kuluneista keinuvivusta tai jotain..? Maeitieta.

Sitten alkoikin savujen ottaminen jo kuumotella, tankki paikalleen, takki mäkeen ja kenkimään käyntiin.

Kuva

Armotonta polkemista hiki päässä varmaan puoltuntia, muutama työntökin, (ei oikein ole alamäkeä, niin turhaa huhkimista) pikkuhiljaa polkiessa alkoi hörähtelemään.. Ja sitten törähti vihdoin tulille.

Siinä video:
https://plus.google.com/101308853891733852304/photos/photo/6083453166054038962?pid=6083453166054038962&oid=101308853891733852304

Vieläkin tuntuisi lähtevän heikosti käyntiin. Epäilys on että tankin sisällöstä voisi olla kolmasosa vettä, kun bensaa siellä ei ole paljon, tankinkorkki on puoliksi halki (klemmarilla puristettu kasaan) ja mopo seisoi elokuusta lokakuuhun asti kokonaan taivasalla. Seokset tuntuisi olevan kanssa päin hevonhelvettiä, akussa jännitettä 2 volttia (ei luulisi huonon akun vaikuttavan käynnistyvyyteen kuitenkaan näin paljon, viisaat kertokaa).

Ja se ajoitus. Ehkä sen kohdalleen laittaminen saattaisi tuoda reilua parannusta. Toisaalta en muista että mankissakaan yksi pykälä olisi vaikuttanut käynnistyvyyteen, vaan tehoihin ja kiertämiseen.

Pitkä sepustus ja ilman kunnon kuvia, sori.
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: "Pikkudarra" - Suzuki DR 250

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 26.3.2015 20:38

Tervehdys!

Tohtori lähti jatkamaan voittoisaa kulkuansa Helsingin suuntaan. Sain kuin sainkin siitä loppujen lopuksi laakipelin ja heti joutui myymään. :-D

No, sitten alkoikin armoton kusiaismallisten pyörien vertailu, monta unetonta yötä vietettiin selaillessa nettimotoa. Melkolailla rasittavaa puuhaa kun tuo pyöräkuume menee siihen pisteeseen, ettei unta saa...

Kaverini kuitenkin kaupitteli omaa fasupalaansa meikäläiselle, hän kun on siirtynyt tonnisen tellun pariin jo. Vaikka olinkin katsonut enemmänkin cebareita, hinta oli niin kilpailukykyinen että tarjoukseen oli käytännössä pakko suostua. :D

Kuva

Kuva

Tuollainen peli se nyt sitten on. Kaverini tosiaan vaihtoi männä talvena reilu 50 000 ajettuun "koriin" 24 000 ajetun moottorin, vanha kun piti selittämättömästä syystä tikittävää ääntä (vika jo löytynyt), ja siinä oli ilmeisesti enemmän ajetuille tämmöisille kohtuullisen tyypillinen kakkosvaihde-tippuu-kiihdyttäessä-pois-päältä-syndrooma.

Kävin sillä muutamana päivänä koeajolla ja pelittihän tuo oikein kivasti, kunnes tänään, kun sillä ensimmäistä kertaa kävin ihan oikeasti vähän ajamassa, niin yhtäkkiä rivakasti kiihdyttäessä alkoi kuulumaan armoton läpätys. Ajattelin heti että ei saatana, eipä tainnut moottorin ajokilsat pitää paikkaansa.. Ajoin tiensivuun ja totesin että ääni kuuluukin pakosarjan nurkilta:

Kuva

Kaverini oli siis tulpannut nämä pakokaasunkierrätyslähdöt jokaisesta pytystä, mutta ykköspytyssä se ei kestänyt painetta, koko nippa paukahti ulos ja sai koneen kuullostamaan oikein kunnolla venttiilivikaiselta. :D

Kuva

Kuva

Tein nipan reikään 10mm kierteen ja kiersin sinne pultin lukitteen kera. Jospa tuo välttäisi. Kummallista, että nuo lähdöt ovat ilmeisesti vain krymppisovitteella kannessa kiinni. Tällaiset ensikosketukset, ei mitään sen erikoisempaa.
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Yamaha FZR 600

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 22.5.2015 20:18

Vähän on jotain järkevää kerrottavaa sen lisäksi että on jo lähemmäs tuhat kilometriä rullailtu. Tänään oli melko hyvät säätkin, ja läheltä piti ettei taas joutunut kortti hyllylle, kun lähdin risteyksestä vähän rivakammin! :eek:

Tässähän pyörässä ei tosiaan gessusta poiketen ole, yllätys, keskijalkaa, joten asialle oli tehtävä jotain. No, töistähän jälleen löytyi vapaa-ajan metallia ja valmiista mutkista olikin helppo väsätä "huoltopukki".

Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi saumoille hapotus ja koko laitteen hiekkapuhallus. Haarukan alle tuleviin kulmarautoihin sulatin kutistesukkaa päälle.

Rupesi myös himottamaan "ankanperse", köyhä ei tietty uskaltanut hintoja edes alkaa katsomaan, niin sekin täytyi väkertää itse.

Kuva

Kuva
Puhallettuna

Kuva

Ja siinä nyt on ducktaili ja pukki kokeilussa. Pukista tuli vallan hyvä, tailin istuvuuteen en ehkä ole ihan tyytyväinen. Sen ei alunperin pitänyt tulla penkin päälle kiinni, mutta totesin että kiinnitys penkkiin on paljon helpompi toteuttaa, lisäksi alla olevat työkalut pysyvät reilassa. Lakka täytyisi vielä vesihioa ja kiillottaa, saa nähdä jääkö tekemäti. :D

Ihmettelin kun moottori rupesi pitämään kolkottavaa ääntä, "asiantuntijana" vikaa oli jo helppo lähtä hakemaan:

Kuva

No nyt oli toisen pään pytystä lähtenyt EGR-lähtö karkuun, pitäisi siis olla tuohon olakkeeseen asti sisässä kannessa. No se lähti herkästi pois, reikään tein jälleen kierteet ja ruuvasin kumpaankin remontoituun kanavaan tällä kertaa pidätinruuvit, niin ei jää laipat kantamaan pultinkantaan.
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Pyörä:
FZR 600
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
26.9.2007 23:20
Re: Yamaha FZR 600

ViestiKirjoittanut _E_Z_ » 24.5.2015 17:06

Kyllä siellä ikäänkuin vielä tuntuisi kuuluvan joku pieni kolkotus kun kone on oikein lämmin.. onko täällä jammueksperttejä?

https://youtu.be/08VdIK5ktiE

Siinä ois viteo.. En tiedä erottaako, mutta tuommoinen kolkotusenomainen ääni siitä kuuluu alakierroksilla, kytkimen painaminen ei vaikuta ääneen. Video kuvattu ennen toisen nipan kanavan korjaamista, mutta ääni kuitenkin samanlainen
Koneistus- ja hitsaushommia pk-seudulla
YV tai
eppu.rekila@kolumbus.fi
Paikkakunta:
oulu
Liittynyt:
23.12.2011 21:16
Re: Yamaha FZR 600

ViestiKirjoittanut patesieni » 25.5.2015 15:00

Laitappa video julkiseksi :)
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 17:08
Re: Yamaha FZR 600

ViestiKirjoittanut imafinland » 25.5.2015 15:32

Miten mulla ei oo fzrrän kannessa mitää tommosia pakokaasun kierrätys reikiä :o kohdat reijille on mutta ei niissä kierrettä ole...
Seo hyvä kun sen maalaa!
Pyörä:
-14 300EXC
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
7.4.2011 17:13
Re: Yamaha FZR 600

ViestiKirjoittanut KUISKUIS » 25.5.2015 15:43

Itelläkään ei vakioputkessa ollut mitään kierrätys systeemejä. Mulla kans joskus tosin murtu putkisto ja piti sellasta ihmeellistä ääntä :)

En tiedä onko joku tyyppivika vai mitä. Jos kiinnostaa niin kannattaa hommata R6 oisko ollu 99-01 käyrät, virtaavammat, siistimmät ja poistaa hieman tehokuoppaa mikä vakiona on. Yleensä ei ole edes kalliita, vaatii pientä työtä, kirjaimellisesti pientä. Yksi rälläkän sivallus ja vähän käsillä vääntää niin menee paikoilleen. Jos oikein hyvän haluaa niin voi jonkun tapin yms hitsailla siihen.

Muttamutta video ei näy tosiaan, itsellä meni kangen laakeri kun alko joskus kolisemaan kone. Se jonkinaikaa piti pientä ääntä ensin, sitten alko tuntumaan tehohäviötä ja lopulta hirveetä kolinaa. Mutta entiedä onko tosin siitä kyse. Se voi olla ihan "perus" tämänikäsen moottorin sivuääniäkin..Tai nokkaketju kalkattaa sielä? Tarkasta kiristin/ketju ylipäätään

Tuossa jotain videota omasta kangen kolkotuksesta, ei oikein kunnolla kuule tuosta mutta livenä korvalla se oli ihan "kolkotusta" eikä tuollasta pikemminkin kurlausta miltä videolla kuullostaa https://www.youtube.com/watch?v=74uXnOpW-qk
Präääm pärpärpärpär


Auto kuvia