KTM 250 EXC -06 piristäminen

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 26.8.2012 13:17

Ideana olisi kaivaa muutama lisäheppa kotariin helpohkoilla muutoksilla.
-Kaasuttimen vaihto -> ei tarvii, vakiosta sai sorvattua
-Kannen muokkaus -> tehty kahteen kertaan ja nyt -05sx:n kansi

Mahdollisesti myös:
-putki->kaks tehty
-kanavat
-syttyboksi
-läpät -> V-Force neloset tuli

Tehokäyrä kaasuttimen säätöjä, punaista pa säätimen jousta ja fmf putkea lukuunottamatta vakiopyörästä:
Kuva

Dynotuksen jälkeen pyörä viipaleiksi ja tämmöstä sieltä löytyy:
KuvaKuvaKuva
Elikkä vakio Boysen läpissä murtumaa. Tilalle mahdollisesti V-Force kolmosta. Sylinteristä löytyi täsmälleen samat porttaukset kuin vuoden uudemmasta SX:stä. Sinne ei alustavasti muutoksia tule. Kanttahan on pakko laskea puolisen milliä. Se on rossipyörässä kokeiltu ohuemmalla pytyn alapahvilla että se ei aiheuta nakutusta. Tilavuudet ja puristukset mittaan vielä ennen toimenpiteitä. Imukaula yms. on suunniteltu 38mm kaasarille passeliksi. Vakio 36mm kaasarilla sinne syntyy rappusta.

Pyörästä on turha kuvia laittaa. Se on ulkoisesti täysin alkuperäinen.
Viimeksi muokannut rossipoika päivämäärä 9.4.2013 19:49, muokattu yhteensä 3 kertaa
[leipuri]
Pyörä:
Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
Paikkakunta:
Pirkanmaa, Sastamala
Liittynyt:
20.9.2011 16:58
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut [leipuri] » 27.8.2012 20:15

Kävitkö jo penkittämässä vai ootko jo menossa? Kiinnostava projekti, seurantaan! ;) Kuvia tietenkin ois kiva saada ihan vaan muodon puolesta :)
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut eQ123 » 28.8.2012 0:03

Eh, tossahan on kuva dynopapereista o.O Ja mielenkiinnolla odotan minkä verran pikku muutoksilla irtoaa :)
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
[leipuri]
Pyörä:
Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
Paikkakunta:
Pirkanmaa, Sastamala
Liittynyt:
20.9.2011 16:58
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut [leipuri] » 28.8.2012 12:11

Ei näkyny eilen omalla koneella :eek: nyt näkyy
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 31.8.2012 18:31

Projekti etenee laiskan laisesti koska viikot menee valtion tarjoamalla endurokurssilla tammikuuhun saakka. V-Forcen läppärunkopaketti pitäis tulla ens viikolla. Seuraavaa dynolappua tulee läppien vaihdon, kaasarisähläyksen ja kannenlaskun jälkeen.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 2.9.2012 11:02

Kuva
Vakio 36mm kaasuttimesta sai 38 millisen sorvissa pyöräyttämällä ja vingulla viimeistelemällä. Kannesta lähti myös 0,5mm, jonka seurauksena palotilan tilavuus tippui 23,4->21,7cc.
mikkets
Pyörä:
Ktm exc 300 -08, Suzuki RM 250 -97, Honda cr 250 -97
Paikkakunta:
Kempele
Liittynyt:
23.8.2009 12:50
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut mikkets » 2.9.2012 11:53

Seuraillaan seuraillaan, mielenkiinnolla odotan mitä tästä saa irti ;)
http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo18738/ Suzuki rm 250 rakentelua
Xandero
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
7.4.2010 1:05
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut Xandero » 2.9.2012 20:52

Mitä hyötyä ja haittoja kun kannesta ottaa pois?
I've got the guts to be somebody
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 3.9.2012 16:16

Puristukset kasvaa, alaväännöt paranee, hyötysuhde paranee. Käytännössä kantta ei voi loputtomiin laskea (olisko tiittasen kirjassa lukenut männän ja kannen välykseksi min 0,8mm), polttoaineenkulutuskin voi pienentyä operaation johdosta, pitää muistaa että tehot kasvaa, joten kuskin kaasu käden rasitus kasvaa samassa suhteessa ja kiihdyttelyt tuskin ainakaan vähenevät :lol: . Mielenkiinnolla odotan erityisesti VÄÄNTÖKÄPPYRÄÄ, sillä on äärimmäisen mielenkiintoista nähdä todellinen viritystyön vaikutus, lähinnä se kuinka paljon muutosta tehoissa saadaan noinkin pienillä muokkauksilla. Tuo isompi kaasari vaikuttaa luultavasti enemmän kuin tuo kannen muokkaaminen... Missäs muuten käyt penkittämässä pyörän ja onko se kovinkin tyyristä lystiä sielläpäin?
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut Zoneri » 3.9.2012 16:19

Tuo squish välys riippuu sylinterin koosta ym.
Kuva
Paska mikä paska.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 8.9.2012 13:05

_rieska_ kirjoitti:Tuo isompi kaasari vaikuttaa luultavasti enemmän kuin tuo kannen muokkaaminen... Missäs muuten käyt penkittämässä pyörän ja onko se kovinkin tyyristä lystiä sielläpäin?
Nii olishan se mielenkiintosta ottaa noita käyriä jokasen yksittäisen muutoksen jälkeen, mutta ajan ja vaivan sääsämiseksi en siihen ryhtynyt. Varsinaisesti en penkitä pyörää, vaan mittailen tehoja street dynolla. http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

Squish välys on muuten tällä hetkellä 1,2mm. Osunee siis myös noihin Bellin ohjearvoihin.

V-forcen läppärungon sain ja siihen piti sitten soveltaa imukaula boysenin rungosta
Kuva
Kaasuttimeen valitsin uudet suuttimet noppaa heittämällä ja kävin kokeilemassa:
Kuva
Vanha käyrä eroaa hieman ensimmäisestä lähettämästäni, koska tähän on otettu mukaan vain nelosvaihteen vetoja samoin kuin uuteen käyrään. Voisin luonnehtia viritystä onnistuneeksi, vielä kun astetta pienemmän tyhjäkäyntisuuttimen vaihtaa...
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 8.9.2012 16:27

No onhan tuossa jo huomattavaa parannusta ja erityisesti kun tässä ei ole siirretty nyt "kaikkea tehoa" ylös vaan koko reservin toimintaa on parannettu. Onko sulla miten tuo mittaussuunnitelma toteutettu? Diginopeusmittarin anturissa vai tuolla toisella tavalla, kun vaan keksisi miten tuon: Recording the Dynamo/Alternator Signal suomentaa :lol: . Onko tietoa kuinka tarkkoja nuo mittaamasi teholukemat ovat? Sinällään sehän ei niinkään ole olennaista vaan pikemminkin tarvitsee vaan lähtökohdan johon voi verrata käyriä ja sitä mitä hyvää/huonoa on tullut tehtyä. Pitänee vissiin itselläkin alkaa touhuamaan tuollaista "kotidynoa" ihan vaan uteliaisuuden vuoksi.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 8.9.2012 17:42

Mittailen kiinalaisella digital recorderilla valokäämeiltä tulevaa taajuutta. Teholukemathan on periaatteessa täsmälleen tarkkoja jos mittaa tyynellä ja täysin tasaisella. Vielä pitäis myös ne arvot osata syöttää oikein siihen ohjelmaan. Tätä helpottaa, että ottaa vetoja kahdella eri vaihteella. Arvot ovat kohdallaan kun eri vaihteiden käyrät myötäilevät mahdollisimman lähellä toisiaan. Tosiasia kuitenkin on että normaali penkissäkin käyrä saattaa olla hieman erilainen eri vaihteilla vedettäessä. Luulenpa, että nuo mittaamani lukemat ovat suhteellisen realistisia takapyörätehoja. Muutaman hepan voi heittää sinne tänne, mutta niihän ne oikeissaki penkeissäki tuppaa tekemää.
ihmehiippari
Pyörä:
Honta Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
20.5.2011 23:46
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut ihmehiippari » 10.9.2012 17:20

Tuulen ja mäkien vaikutuksen sais eliminoitua, jos rakentaisi dynorullan missä ajais pyörää. Jotkuhan oli tehny rekka-auton vanteesta valamalla siihen betonia painon, jota takarenkaalla pyöritetään.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: KTM 250 EXC -06 piristäminen

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 10.9.2012 17:32

Joo, tuon keksin itsekkin tässä kun mietin että mistä pirusta täältä löytää aution, suoran ja tasaisen tien. Tuo rengasjuttu olis hyvinkin toimiva, kunhan pitää huolen että saa tarpeeksi hyvän puhaltimen pyörän eteen ettei kovin ota lämpöjä ja naapurisopua DIY rekka-autonrengas dynolla tuskin saa aikaiseksi :lol: