Yamaha XJ 600 1984

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 7.4.2012 16:06

Saab päätyi siihen kohdistuneen ilkivallan seurauksena vakuutusyhtiön hellään huomaan lunastuksen muodossa. Sen verran suostuivat autosta hyvittämään että sain pyörärahaa kasaan, minä kun pärjään halvemmalla ja vanhemmallakin mp:llä.

Eli 6.4 tuli käväistyä Turuus pakettiautoreissulla. Matkaan tarttui lupaavan oloinen otsikon XJ jonka hinta ei sanottavasti päätä huimannut pienen tinkaamisen jäljiltä. Ostohinnasta sanottakoon sen verran että saan laitella pyörää useammalla saturaisella ennenkuin hinnasta tulee edes nelinumeroinen.

Ja laittoahan pyörästä löytyy; Jo ostohetkellä oli tiedossa että moottorista kuuluu jokin ylimääräinen ääni. Moottorin lisäksi löytyy kaikennäköistä pientä ropattavaa (kuten odottaa saattaa) kuten esimerkiksi nopeusmittari ei toimi, valoissa häikkää yms yms. Mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa...

Ensimmäisenä operaationa on luonnollisestikin selvittää moottorista kantautuva ylimääräinen kilkatus. Äänenlähteen paikallistin sylinterinkanteen, muuta sanottavaa viasta ei toistaiseksi juuri ole. Aivan hetken päästä olisi tarkoitus lähteä purkamaan moottorista yläkerta pientä laittoa varten ja samalla tutkiskella että mitä sieltä löytyy.

Kuvia päivittänen illemmasta tähän topiciin. Kysellä ja kommentoida saa jos siltä tuntuu, lupaan etten maineestani huolimatta syö ketään elävältä.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 7.4.2012 19:59

Kuvia kaunottaresta:

Kuva

Etuvalo ja etukate on sen verran tyylikäs kokonaisuus että ne jäävät tuollaisenaan paikalleen. Nuo pienet sivulaukut lähtevät liitämään heti kun moottori on kunnossa. Mokomat eivät varastoi edes siksarin verran kaljaa ja ovat vielä rumatkin kaiken lisäksi. Kaatumaraudat, tai siis "kaatumaraudat" näyttävät olevan itse rakennellut ja jälki on kyllä hienoa mutta mitäänhän noilla ei tosipaikan tullen tee, sen verran heppoista tavaraa. Joten romuraudaksi menee nekin. Takalipalle pitänee muuten varmaan kans tehdä jotain, tuollaisenaan saa perän näyttämään aivan tolkuttoman raskaalta.

Ja vielä kuva söpön pienistä sylintereistä:

Kuva

Uusiksi menee ainakin nokkaketju, tiivisteet ja mahdollisesti venttiilit. Kiireistä johtuen kantta en ehtinyt purkamaan & tarkistamaan joten se pitää raahata ouluun mukana ja purkaa siellä. No, ei ole olohuoneen pöydälle uusi asia toimia remonttitilana. Pyörä on siis muuten kotipaikallani kiuruvedellä jossa löytyy vehkeet ja pelit vaikka millaista remonttia varten. Vaikka kylläpä tässä on jo toisena talvena peräkkäin erään CX:n moottori kerrostalon kellarikäytävässä purettuna, mutta ei se kivaa ole...
Dank memes melt steel beams.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut specialisti » 7.4.2012 21:27

Piristävää vaihtelua saada muitakin kasaripyöriä tännekin! ;) Ihan mielenkiintoiselta vaikuttava projekti. Jos matkamittari ei pelannut niin arvata saattaa, että toistasataa tuhatta voipi olla rullailtu tuolla pelillä. :) Toivottavasti ei alakerrasta paljastu mitään täystuhoa. Ei hassumman näköinen muuten tuolla etukatteella! Enemmän tottunut näkemään isommalla varttikatteella varustettuja XJ:tä. Mukavaa puuhastelua vaan jammun parissa!
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 7.4.2012 22:33

Mielenkiinnolla seurailen, kun itselläni ei ollut munaa ostaa vanhaa pyörää.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 8.4.2012 2:18

specialisti kirjoitti:Piristävää vaihtelua saada muitakin kasaripyöriä tännekin! ;) Ihan mielenkiintoiselta vaikuttava projekti. Jos matkamittari ei pelannut niin arvata saattaa, että toistasataa tuhatta voipi olla rullailtu tuolla pelillä. :) Toivottavasti ei alakerrasta paljastu mitään täystuhoa. Ei hassumman näköinen muuten tuolla etukatteella! Enemmän tottunut näkemään isommalla varttikatteella varustettuja XJ:tä. Mukavaa puuhastelua vaan jammun parissa!


Juu, mittarissa on tällä hetkellä reilut 13tkm joten mittari on joko vaihdettu tai sitten se on pyörähtänyt kertaalleen ympäri. No, kumpikaan vaihtoehto ei minua sanottavammin haittaa joten en ota turhan suuria paineita siitä. Kiitoksia puuhastelun toivotuksista, eiköhän noita puuhasteluja ole luvassa ihan riittämiin :).

Rasenger kirjoitti:Mielenkiinnolla seurailen, kun itselläni ei ollut munaa ostaa vanhaa pyörää.


Jees, me varmaan tullaan törmäilemään ja jutustelemaan irkissä useammin mitä täällä.

Jos totta puhutaan niin en minäkään olisi ostanut vanhaa pyörää ellei rahatilanne ja kahvakuume olisi siihen pakottanut joten munakkuudesta on hieman turha puhua. Mutta katsotaan miten kauan Yamaha pysyy omistuksessa ja mitä kivaa sille vielä keksiikään.

Ainii: Muoks: Kun nyt irkistä tuli puhe niin #motot.net Quakenetissä toimii aina. Sieltä kai minutkin tavoittaa, jos nyt ei välittömästi niin parin tunnin viiveellä ainakin. Kas kun olen irkissä 24/7 läsnä.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.4.2012 13:04

Dodiin, kilinän syykin sitten selvisi: Imunokan ajoitus on ollut hampaan verran pielessä ja tämän seurauksena jokainen imuventtiili on napsahtanut mäntään kiinni.

Nyt vain siis uusia venttiileitä metsästämään niin pääsee kasaamaan moottorin.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 14.4.2012 19:18

Viikolla tuli syynättyä kansi läpi ja ihan hyväkuntoinen se sinänsä oli. Oulun moottorikoneistamo mittasi venttiilit ja suorat oli joten samoilla venttiileillä mennään, uusi sarja kun olisi miedot 447e...

Tämä päivä tulikin vietettyä sitten yamahan parissa ja nyt se alkaisi olla taas kasassa. Vielä pitäisi lyödä kiinni putket, katteet, tankki, penkki ja muuta pikkuroinaa. Savut tuli joka tapauksessa tänään jo otettua eikä kilkatusta enää kuulunut moottorista tulevan. Tosin äänet ilman putkia olivat aika...huikeat joten varmaksi en uskalla vielä mennä sanomaan.

Harrastusta hieman rajoittaa se että pyörä sijaitsee kiuruvedellä ja minä itse asun oulussa, joten katsellaanpa sitten lisää ensiviikolla tai viimeistään ensiviikonloppuna.
Dank memes melt steel beams.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut specialisti » 15.4.2012 20:08

No hyvä, kun selvisi kilinän syy(ainakin toivottavasti :) ). Nelipyttyisessä vaan tuppaa aina olemaan lompsa levällään, kun moottorivaurio tapahtuu. Osia kun on yläkerrassa suunnilleen tuplaten twiniin nähden. Voimaa tuossa on kyllä reilusti enemmän ainakin, kun tossa minun nelisatku ceebeessä. Kerran vm.1990 varttikatettua XJ600:sta kokeilleena voin sanoa, että maukas pyörä varmasti mutkatiellä. :P Omaan makuun sekin oli vähän "liian sporttinen" :lol: . Lähinnä kylläkin ajoasento.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Oma Aika
Pyörä:
Honda CX 500
Liittynyt:
12.4.2012 8:16
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Oma Aika » 16.4.2012 9:58

Ihan hyvältähän tuo kuullostaa - rohkea ostos viallisena, mutta onneksi riski taisi kannattaa!

Nuo minilaukut ovat aika kiinnostavat - ovatko siis kovat laukut, mutta minikokoiset? Kuvasta en ihan saa selvää, miltä näyttävät. Jos ne maalaisi, niistä voisi saada kivat, ainakin johonkin toiseen pyörään?
Nimimerkillä "Visuaalisuus ohittaa käytännöllisyyden..."
Honda CX500 & BMW K75 & CB500, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi http://www.vanhamoto.net/
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 18.4.2012 9:01

Kyllähän tuo siltä vaikuttaisi ainakin tähän mennessä. Tosin ensisyksynä olisi edessä suurempi remontti joka tapauksessa ja silloin tulee käytettyä varmaan moottori kokonaan levällään ihan huvin vuoksi, mutta harrastushan tämä vain on. Tai oikeastaan elämäntapa.

Ihan nahkaa nuo sivulaukut tuntuisi olevan, ja todellakin minikokoiset. Tuli revittyä nekin jo irti kun ei niihin piruihin mahdu kunnolla kaljapinttikään, eikä ne oikein sovi sen paremmin pyörän kuin minunkaan tyyliin.
Dank memes melt steel beams.
Purei
Pyörä:
Aprilia RS 125 -03 osina
Liittynyt:
24.10.2008 18:36
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Purei » 18.4.2012 15:23

Mitä tuolla on ajettu? Itsekkin spottasin vähän vanhemman mallisen XJ:n ja alan jo vakavissani harkitsemaan ostoa ensimmäiseksi isoksi pyöräksi. ^^
e. kas perskenttos taas osaan lukea..
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 2.5.2012 18:14

Yamaha olisi nyt kokonaan läjässä mutta eipä herääkään enää. Kumma juttu kyllä, pari viikkoa sitten pärähti niin kauniisti tulille heti rempan jälkeen ja nyt ei sitten millään.

Pitänee hörpätä kahvit ja lähteä sitten ihmettelemään että mitähän sille olisi voinut nyt kahden viikon seisonnan aikana tapahtua...
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.5.2012 11:54

Tänään sain sen sitten loppuviimein heräämään. Kuumailmapuhaltimella piti lämmittää lohkoa ja sylintereitä vähän aikaa ja sitten se lopulta heräs, vaikeasti kyllä mutta heräsi kuitenkin. Ilmeisesesti nuo pari kk vanhat bensat on vaihtokunnossa koska ei tuo ihan niin hyvin pyöri ku mitä sen pitäs, mm.tyhjäkäyntiä ei jaksa pyöriä ollenkaan ja muutenkin alakierroksilla tuntuu käynti olevan vähän jännää. Ja ryyppyä ei voi myöskään käyttää juuri lainkaan sillä se tukahduttaa koneen aika tehokkaasti, eli ei tuo oikein ilmavuotoonkaan viittaa.

No, lähtisi purkamaan vielä kaasarit irti ja kävisi huolella läpi joka sopukan ja vaihtaisi tuliterät bensat sisään. Illalla tai viimeistään huomisaamuna kun pitäisi kovasti olla jo ajamassa kohti oulua.

Ainiin ja nopeusmittari ei pelaa, voi olla hauska retki ajaa vajaat 200km nopeutta arvioiden :P.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.5.2012 18:05

Jep jep, eipä auttanut pa-järjestelmän läpikäyminen eikä uudet bensatkaan mitään, edelleen starttaa todella heikosti kylmänä. Mutta vähänkään kun lämpeää niin pärähtää kyllä soimaan kuin palmun alta.

Hieman vaikuttaisi siltä että alakierroksilla (1000-4000rpm) pyörii laihalla, mutta sitten sen yli kun pääsee niin paranee.

No, paljoapa sille ei ole enää tehtävissä, pitää vain toivoa että se nyt pelaa huomenna tulevat 200km jotta takaisin kotia pääsee. Viikonloppuna onkin sitten aikaa vaihdella tulppia yms.
Dank memes melt steel beams.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Yamaha XJ 600 1984

ViestiKirjoittanut Tume34 » 7.5.2012 18:29

Sainpas siirrettyä pienen ääninäytteen koneelle:

http://www.youtube.com/watch?v=OZoaip1M8nU

Tuoltapa löytyy.
Dank memes melt steel beams.