Suzuki GSX 750 ES

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Tume34 » 2.6.2011 15:51

Muutaman vuoden tauon jälkeen sain vihoviimein hankittua ikioman "ison" moottoripyörän, eli kyseisen Suzukin.

Pyörä on vuosimallia -85 eli aina yhtä luotettavien internet-lähteiden mukaan pitäisi kamppeen olla luotettava ja varmatoiminen. Malli ensiesiteltiin vuonna -83, mutta se vedettiin pois markkinoilta jo -84 mm.laturiongelmien sekä moottorin lastentautien vuoksi. Malli kuitenkin palasi entistä ehompana markkinoille vuonna 85 (vaikka eput eivät tästä laulussaan maininneetkaan) ja sillä kertaa se pysyikin tuotannossa useamman vuoden kunnes sen korvasi lopulta täysin uudistettu GSX 750 F.

Pyörän sydämenä sykkii ilma-öljyjäähdytteinen kahdella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen rivinelkku, joka potkii takarengasta parhaimmillaan n.86 lämminverisen voimin moottorin kiertäessä tällöin 9500 kierrosta minuutissa. Venttiilikopat myös mainostavat kovasti moottorin olevan varustettu TSCC-kansilla, eli pyörästä löytyy hienosti suomennettuna kaksoispyörrepalotilat.

Alustan etupäästä löytyy suzukin -80 luvun huippuhaarukka, niin kutsuttu anti-dive, varustettuna jousen esijännityksen säädöllä. Takapää puolestaan on monojousitteinen full floater, josta löytyy paitsi esijännityksen, myös paluuvaimennuksen säätö.

Ajossa pyörä käyttäytyy ikäisekseen todella mallikkaasti. Ajettavuus on vakaata ja alusta on jämäkkä. Moottori jaksaa kyllä vetää alhaalta asti puhtaasti, mutta mikäli tällä pyörällä mielii ajaa kovaa täytyy moottoria piiskata reiluilla kierroksilla; ensimmäinen terävöityminen tapahtuu 5000-6000rpm paikkeilla ja varsinainen muulinpotku iskee persielle vasta 7000rpm jälkeen.

Vaihteistosta löytyy vain 5-pykälää mikä on matka-ajon kannalta aika vakava miinus. Satasen vauhdissa kone huutaa hieman alle 5000 kierrosta minuutissa mikä ei ole kivaa, varsinkin kun kyseinen yksilöni on varustettu Marshallin hivenen vähemmän vaimennetulla 4-1 putkistolla.

Pari kuvaa vielä lopuksi. Etukate on toistaiseksi irtaallaan sillä se kaipaisi maalausta. Pyörä kaipaa "pientä" fiksiä muutenkin lähinnä sähköjen kanssa.

Kuva

Kuva

Kuva
Dank memes melt steel beams.
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut samuli91 » 8.6.2011 0:09

Itelläki löytyy tällä hetkellä samainen suitsa. Jos en nyt väärin muista, että oliko tuo loppupääte vain EF.. Vuosimalli on 84, mutta eipä ole viime syksyn pyörän ostamisen jälkeen tarvinnu korjailla kertaakaan. Perushuoltoja lukuun ottamatta.

Vakaa ajettava on tosiaan ja taittuu mutkiinki nätiski. Mun rek.otteen mukaan tosin kone tuottais vajaan 110 konia? Mitenköhän noi lukemat heittää näin paljon..

Kuinka leveä kummi sulla on takana? Omassa oli ostettaessa kiinni 160 leveä, joka kuulemma oli maksimi mitä pyörän vakiovanteelle sai. Tänään sai sit ottaa ekat ajot papereihinki rekisteröidyllä 120 leveällä kummilla, mikä joskus unohtunut tallin nurkkaan. Naurettavan kapee kyllä on, mutta ei moittimista ajossa :)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.6.2011 19:24

samuli91 kirjoitti:
Vakaa ajettava on tosiaan ja taittuu mutkiinki nätiski. Mun rek.otteen mukaan tosin kone tuottais vajaan 110 konia? Mitenköhän noi lukemat heittää näin paljon..


Jaa-a, en tiedä mikä erehdys on kohdallasi kyseessä muttei Suzuki itsekään lupaa tälle mallille kuin hieman vajaat 63kW eli n.84 hevosvoimaa. Omassa rekisteriotteessa on merkintä 63kW. Kannattaa selvitellä asiaa sillä onhan 63kW pyörälle heti pienemmät vakuutuksetkin kuin 80kW pyörälle.

Kuinka leveä kummi sulla on takana? Omassa oli ostettaessa kiinni 160 leveä, joka kuulemma oli maksimi mitä pyörän vakiovanteelle sai. Tänään sai sit ottaa ekat ajot papereihinki rekisteröidyllä 120 leveällä kummilla, mikä joskus unohtunut tallin nurkkaan. Naurettavan kapee kyllä on, mutta ei moittimista ajossa :)


130/90 on omassani takarengas. Mietin vain että millä ihmeellä tuohon värkkiin edes saa yhtään leveämpää rengasta, sillä jo tuolla 130 leveällä ei jää enää montaa milliä renkaan ja takahaarukan väliin :P.

Juu kapeat renkaathan tässä on, mutta so not kunhan pyörä kulkee ja taittuu nätisti.

On muuten tuo Marshalli myytävänä jos jotakuta kiinnostaa. Ei oikein itseäni nappaa noin jäätävän kovat saundit mitä tuo marshalli pitää ja ajattelinkin metsästää jostakin orkkisputkistoa tilalle, tai hiljaisempaa vaimenninta ainakin.

Jonkunasteista mekaanista ääntä tuntuu kone pitävän, liekkö nokkaketju ja/vai venttiilivälykset... Täytyy seurata asiaa että onko syytä ruveta ketjunvaihtohommiin vielä tälle kesää :|.
Dank memes melt steel beams.
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut samuli91 » 13.6.2011 13:51

Joo epäilen kyllä kans tuota teholukemaa. Jos oikein jaksaisi panostaa niin veisi kuristettavaksi 25kw:iin.

Itellä on kiinni ART merkkinen 4-1 putkisto. Melkoista ääntä sekin pitää, mutta ajossa kuuluu myös tommosta vaimeeta mekaanista säksätystä. Tuli tuossa muutama viikko sitten tsekattua venttiilit ja ketju. Välyksissä ei suurta heittoa ollut ja ne säädettiin oikeisiin lukemiin. Ketju oli myös timmin olonen. Tiedä sitten onko ihan normaali tommonen ääni, pyörä ainaki pelannu hyvin..

Paljon pyytäisit putkistostas, oma on pohjasta hieman lytyssä. Saattanu ex omistaja saada tuon joskus pohjasta kiinni :)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Tume34 » 13.6.2011 16:24

Jaa-a, putkesta saa jotain tarjota. Ei tuokaan virheetön ole vaan siinä on kyljessä pieni ruttu :S.

samuli91 kirjoitti:Melkoista ääntä sekin pitää, mutta ajossa kuuluu myös tommosta vaimeeta mekaanista säksätystä. Tuli tuossa muutama viikko sitten tsekattua venttiilit ja ketju. Välyksissä ei suurta heittoa ollut ja ne säädettiin oikeisiin lukemiin. Ketju oli myös timmin olonen. Tiedä sitten onko ihan normaali tommonen ääni, pyörä ainaki pelannu hyvin..


Jaa kappas. Itsekin miettinyt että onko tuo säksättävä ääni mitenkä normaalia tuolle koneelle. En sitä kamalan vaimeaksi kutsuisi, joskaan en kamalan kovaksikaan. Pitänee ottaa videota joskus niin voidaan sitten vertailla että onko äänet molemmissa lähellekään yhtä kovat.

Voihan se olla että sitä on vain tottunut Hondien kellokonemaiseen tikitykseen :P.
Dank memes melt steel beams.
Miksa81
Liittynyt:
30.6.2011 21:09
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Miksa81 » 30.6.2011 21:34

Itsellä myös samanlainen pyörä vm-87. Hyvä pyörä ajella ja mukavasti liikkuu. Oliskohan kenelläkään myydä kyseiseen pyörään alkuperäistä ilmansuodatinkoteloa?
samuli91
Pyörä:
1000cc
Liittynyt:
10.6.2007 19:18
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut samuli91 » 4.7.2011 15:53

Samaa vakiokoteloa oon itekki vailla. Ei meinaa oikein olla säädöissä noiden pipercrossin suodattimien kanssa, vaikka kuulemma pyörä olisi säädetty niille ja tuolle putkelle..? Kylmänä tarvii säällä kuin säällä ryyppyä käynnistyäkseen ja silloin tällöin paukuttelee putkeen oikeen kunnolla moottorijarruttaessa :s

Jos joku muuten tarvii niin voisin myydä tallista pois pyörimästä tämän pyörän vakiopenkin, tankin/sivukatteet, mittaristonvalot ja vaihdeilmaisimen joka kuulemma joskus ollut pyörässä kiinni..
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Tume34 » 30.7.2011 13:38

Tämän kesän pakkolomailun takia Suzuki on nyt sitten myynnissä. Tällä hetkellä pyyntihinta 1500e, saa tulla tinkimään.

Tosin aina kun käy suizalla lenkin heittämässä tulee vain mieleen että pakko tuo pyörä on pitää ja kaapia rahat sen ylläpitoon & elämiseen jostain muualta :P.
Dank memes melt steel beams.
Pexi09
Liittynyt:
9.6.2011 8:27
Re: Suzuki GSX 750 ES

ViestiKirjoittanut Pexi09 » 27.9.2011 22:30

Minäkin ostin kyseisen pyörän keväällä - väri on tosin musta/hopea, enimmäkseen musta. Oli maalattu vähän huonosti, mutta nyt on parempi. Vuosimalliksi oli ilmoitettu 1987, mutta ilmeni korjaamossa, että vuosimalli on 1986!

Vaikuttaa tosi hyvältä pyörältä ekaksi isommaksi pyöräksi. Ei tosin soveltunut hiekkapolulle ja vetäisin yhdessa kurvissa pyörän kumolleen ja moottorin poskeen tuli reikä. Ja korjaamo hajoitti sitten käämit. Olen kuitenkin ajellut loppukesän lataamattomalla pyörällä. Ei ole jättänyt tielle ja hauskaa on ollut. Pitää korjata käämit kun lumet tulevat..

Jännitteensäädin meni rikki vähän aikaa sitten, mutta netin avustuksella vaihdoin uuden ja paremman keskellä Helsinkiä, itse, vaikka ei ole mitään kokemustusta pyörän rassailusta. Molemmat em. viat ovat kuulema tyypillisiä ko mallille, mutta muuten pitäisi olla varmatoiminen pyörä.

Suosittelen lämpimästi opettelupyöräksi. Minun pyörässä on vielä vaihdenäyttö vakiovarusteena ja minusta se on kyllä tosi kätevä.