Kawasaki zx-6r

Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33
Kawasaki zx-6r

ViestiKirjoittanut Anssi. » 20.7.2010 19:08

Eli siis se kauan etsitty Ducat... Ei vaan siis massa kawasakihan se jälleen vain löytyykin tallista. Tosiaan hermot (ja rahat) menivät kurapyörien kanssa kolmannen koneremontin kohdalla ja päätin palata takaisin touring pyörien pariin. Muutama kuukausi tuli aktiivisesti seurattua AVK:n sivuja etsien sitä oikeaa, kunnes viimein tippui otsikon kawasta hinta oikealle tasolle ja sovin kaupat pyörästä. Kokemukset vanhemmasta 03-04 mallin ninjasta ovat varsin positiivisia ainakin, todella kevyt käsitellä ja ikäisekseen hyvin toimiva alusta, saa nähdä onko tämän uudemman kanssa jatkettu samalla linjalla?

Itse pyörä on siis mallia 08 mutta rekisteröity 09, ajettu paperien mukaan parisataa kilsaa, eli edes ensimmäistä huoltoa ei ole vielä tehty. Nuoresta iästään huolimatta on mopo ehtinyt jo saamaan etupäähän pienen niitin, jonka seurauksena on keulaputki osunut runkoon ja halkaissut tämän etupäästään kahteen osaan. Myös muita pienempiä vaurioita pyörästä löytyi, mutta itse moottori ja sen apulaitteet olivat kytkin- ja jarruvipuja lukuuottamatta ehjiä.

-Ostokunnossa

-Purettuna

Ehjää osaa ei siis paljon pyörästä löytynyt, mutta hintaan nähden riittävästi ja saapa taas yksilöllisen pyörän kun lähtökohta on mitä on. Ensimmäiseksi lähti Vegasista tulemaan uusi runko sekä läjä muuta OEM hilpettä (http://www.shop.thumpertalk.com) ja uudet valmiiksi maalatut muoviosat kiinan suunnalta (http://www.auctmarts.com). Molemmista liikkeistä on pakko vielä mainita että varsin upeaa toimintaa, osat saapuivat 6 ja 15 päivässä johon edes moni suomalainen mp-liike ei kykene, muutamaa purkaamoa lukuuottamatta! Kun palikat oli tilattu piti alkaa suunnittelemaan mitä tekisi vanteiden, keulan ja tankin kanssa.

Lähdin liikkeelle vanteista, suunnitelmissa pyöri laittaa tilaukseen vähän leveämpää kromivannetta, mutta opiskelija/kesätyö budjetti ei aivan taipunut niihin. Joten vanhat enkein valmistamat kevyet rinkulat lähtivät L-weld nimiseen yritykseen täyttöhitsaukseen ja oikaisuun, kiitos sille suunnalle loistavasta työstä vanteet palasivat lähes nolla heitolla verstaalle sorviin maalin poistoon. Kun maalit oli pyyhitty pois, huulille kiillotus 400-1500 papereilla ja rättiä sekä vahaa perään, lopuksi puolat sopivaan sävyyn tulevien katteiden kanssa ja valmiit kilkkeet näyttävät ihan hyviltä.

Toinen keula putki oli saanut noin 15mm syvän kolon rungosta ja vääntynyt muutaman asteen eli entinen siis, sorvista uusi tilalle ja kiillotusta entiseen malliin molemmille pumpuille, vielä pitäisi uudet T-palat jyrsiä, vanhat kun ovat hieman taipuneet voiman edessä. :lol:

Tankin kanssa oli kuvio selkeä, näin jokin aika sitten roaringtoyz:n muokkaaman 10R:n, jonka maalauksessa oli tyylikkäästi korostettu pyörän tankin muotoja, samanlainen oli siis pakko saada! Koska tankin värityksen halusin kuitenkin pitää perus mustana että se sopisi hyvin katteiden kanssa, niin piti tankkia muotoilla vähän radikaalimmin jotta sen huomaisi yhtä hienosti kuin tuon maalausella korostetun jenkkilän yksilön. Ennen muotoilua piti tankki kuitenkin suoristaa ja hitsata pitäväksi, joten rälläkkä käteen ja tankki pariin osaan, naputtelua ja näyttää jo vähän paremmalta. Sitten hitsaus nippuun ja varmistus epoksi hartsilla, päälle ruosteenesto primeria ja purkki uretaania. Kun uretaani oli muotoiltu vedin päälle ainakin kilon pakkelia jolla mallista tuli tasainen, tämän jälkeen kuidusta muotti ja pakkeli/uretaani kasa irti tankista. Tämän jälkeen muutama kerros kuitua muottiin ja kuori oli valmis kiinni liimattavaksi. Ripaus pakkelia ja spray kittiä niin alkaa näyttää tankilta jälleen.

Ulkonäöllisesti suunnitelmat ovat aika valmiit, väritykseltään moposta siis tulee musta/valkoinen ja muutamia kiillotettuja yksityiskohtia, eteen xenonia ja taakse ledvilkut/takavalo yhdistelmä, penkkeihin valkoinen alcantara/nahka verhoilu. Retkeilyä varten löytyy jo tallin perältä kirkas tuplakupla, mutta suunnitelmissa on jossain välissä kuidutella todella lyhyt "show" pleksi kylällä pyörimiseen. Myös muuta pientä palikkaa on kaatumapaloista muutamaan tankinsuojatarraan jo valmiina.

Tekniikka puoli sen sijaan on vielä hieman auki, jos pyörä pitkään itsellä pysyy niin PC nyt kai ainakin ja putkisto, mutta mikä? Jälleen kerran after market vaimentimet näyttävät vakioon verrattuna todella törkeiltä... Mielessä kävi katsastuksen jälkeen ostaa vaikka toinen vaimennin ja tyhjentää se sekä ohittaa katti, saisi ainakin soudit kohdilleen. Toisaalta verstaalta löytyy putken vääntely välineet ja pitkä talvi edessä, saa nähdä mitä syntyy...

Kaikenlaisia ehdotuksia pyörän suhteen saa laittaa tulemaan jos siltä tuntuu, tätä rakennetaan nyt pitkästä aikaa itselle omaan käyttöön ja tyylikäs sekä ennen kaikkea ajettava pyörä pitäisi saada tästä väännettyä.

Loppuun vielä henkäys tulevasta, vanhalla ala T-palalla:

Kuva

"Pari" kuukautta myöhemmin, kutakuinkin valmiina:
Kuva
Viimeksi muokannut Anssi. päivämäärä 20.10.2010 19:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
Hepex
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
13.9.2008 22:15

ViestiKirjoittanut Hepex » 21.7.2010 18:51

Kieltämättä pirun nättiä settiä ;) Paljos tuli mopedi kustantamaan? Entäs noi tilatut osat?
Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33

ViestiKirjoittanut Anssi. » 21.7.2010 22:00

Hepex kirjoitti:Kieltämättä pirun nättiä settiä ;) Paljos tuli mopedi kustantamaan? Entäs noi tilatut osat?
Kiitos, toivotaan vaan että kaikki jatkuu loppuun asti ilman yllätyksiä. Mopedi kustansi euroja ja osat noin kaksi kertaa niin paljon dollareita :D.

Kävin hakemassa T-paloihin materiaalia tänään ja siinä verstaalla ihmetellessä sitten ihan vaan koitin suoristaa ala T-palaa ja se taipuikin yllättävän mukavasti. Ylä T-palan kanssa ei kuitenkaan ole enää mitään tehtävissä ja uuden jyrsimistä aloittelen huomenna, alustavan suunnitelman perusteella jotain tämän tapaista odotettavissa.
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
Lape
Pyörä:
Kawasaki Z 750 '08
Paikkakunta:
Vanda
Liittynyt:
24.7.2006 16:47

ViestiKirjoittanut Lape » 21.7.2010 22:26

Erittäin mielenkiintoiselta ja hyvältä kuulostava projekti, tulee varmasti seurattua :) Aloitusviestistä plussaa +
Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33

ViestiKirjoittanut Anssi. » 23.7.2010 22:21

Nyt alkaa keula olemaan nipussa, vielä jossain vaiheessa pitää virtalukon päälle tehdä nätimpi kehys, nykyinen muovipala kun näyttää vähän tökeröltä lukon jäädessä noin "korkealle".

Kuva

Kuva

Seuraavaksi tiivisteen teko magn.kopalle ja sitten katteita niputtamaan :P.
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58

ViestiKirjoittanut JP_89 » 23.7.2010 22:42

Nättiä jälkeä pakko myöntää!
sunday rider
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
5.7.2005 23:26

ViestiKirjoittanut sunday rider » 23.7.2010 23:07

Pyörä on nyt jo niin hieno, että olisi kunnia päästä edes taluttamaan sitä.. :D Tulossa jotain todella kaunista :eek:
"Keskiviivalta aina tilaa löytyy..."
Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33

ViestiKirjoittanut Anssi. » 23.7.2010 23:35

JP_89 kirjoitti:Nättiä jälkeä pakko myöntää!
Kiitosta!

sunday rider kirjoitti:Pyörä on nyt jo niin hieno, että olisi kunnia päästä edes taluttamaan sitä.. :D Tulossa jotain todella kaunista :eek:
Hehe, eipäs liioitella... Eiköhän luottokuskilleni aina koe-ajot irtoa :P. Jos vaikka syttyisi kipinä takaisin oikeiden mopojen pariin ;) .
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
-_Joonas_-
Liittynyt:
3.1.2007 20:07

ViestiKirjoittanut -_Joonas_- » 24.7.2010 15:33

Nätti projekti! :P
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 24.7.2010 22:20

Pakko ihailla yritteliäisyyttä. :) T-palaa ei voi kuin kuolata... :P
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33

ViestiKirjoittanut Anssi. » 25.7.2010 18:35

Viikonloppua vietetty sähköjä vedellen, joita pyörästä löytyy aivan tolkuttomasti. Purkaessa sitä ei niin tullut huomattua mutta nyt kasatessa johtoja läpi käydessä alkoi hahmottua paremmin niiden määrä. Nyt suurin osa on löytänyt kuvien avulla paikkansa ja joitain katteitakin kokeiltu, istuvuus on tähän asti ollut aivan täydellinen, kiinalaisille pisteet tarkasta kopionnista :D.
Tankin oikaisussa on jossain kohtaa allekirjoittaneelle käynyt kämmi ja takakiinnike on painunut sisäänpäin, pitää noin 5-8mm tuoda sen reikiä eteenpäin ja sitten sekin alkaa istumaan myös täydellisesti. Ensiviikolla pieni mahdollisuus siis saada se maalattua ;).

Hiljaa hyvä tulee...

Kuva
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
Lape
Pyörä:
Kawasaki Z 750 '08
Paikkakunta:
Vanda
Liittynyt:
24.7.2006 16:47

ViestiKirjoittanut Lape » 25.7.2010 19:51

Noi tupakkikatteet on kyllä aika mageet :D Kaikin puolin pirun hieno pyörä tuntuu olevan tulossa..
Anssi.
Pyörä:
VT583 café
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
19.10.2005 17:33

ViestiKirjoittanut Anssi. » 25.7.2010 21:36

Lape kirjoitti:Noi tupakkikatteet on kyllä aika mageet :D Kaikin puolin pirun hieno pyörä tuntuu olevan tulossa..
Kiitos, paitsi että ei nää oo tupakkikatteet, tää on mclaren replica :lol:

Nyt on viimeisetkin osat katsastusta varten tilattu, tulossa siis on teemaan sopivat "mini race" peilit ja vähän euron kolikkoa pienemmät E-hyväksytyt vilkut taakse.

Jarru-/kytkinkahvat tulevat nyt ainakin alustavasti olemaan ihan omavalmisteet CNC-lookit, pitää katsella jos joskus myöhemmin laittasi jotkin rikkoutumattomat asv:t vaikka tulemaan ;).
Kukaan ei kysy kuinka nopeasti se tehtiin, vaan kuka sen teki.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 26.7.2010 1:06

Kyllä Westin sponssaamana on mun mielestä ajettu pyörälläkin kilpaa, mutta saatan muistaa väärin. Joskus kattelin samaa teemaa omaan pyörääni, mut tulin lopulta siihen tulokseen "Et kai sä ilmatteeks antanu laittaa näitä teippejä? -Ei, kyllä mä näistä maksoin" ei sovi mulle. ;)
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 27.7.2010 12:13

Tajuttoman nätit on kyllä nuo katteet, varmaan nätti pyörä tulossa! ;)
Skipidiveinau