Kawasaki ZZR 600 "Zenight"

Hytz
Pyörä:
ZZR 600
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.5.2008 3:26
Kawasaki ZZR 600 "Zenight"

ViestiKirjoittanut Hytz » 16.7.2008 1:07

Projekti lähti käyntiin jo jonkin aikaa sitten mutta etenee hyvin hitaasti kahden työpaikan, opintojen sekä tuhansien muitten harrastuksien takia. ZZR on mukava ajaa ja teknisesti hyvässä kunnossa, ulkomuoto ja väri ei kuitenkaan ikinä ole omaa silmää miellyttänyt. Ja koska nyt on aina ollut jonkinlainen tarve muunnella omia asioita, varsinkin ajoneuvoja niin enpä ainakaan ite yllättynyt että rupesin mopoakin muokkaamaan, yllätyn enemmän jos se ikinä valmistuu.

Tästä lähdettiin kuitenkin:

Kuva

Heti alkuun lähti tarrat pois sekä etulokarin ilmettä nyt pikkasen paranneltu, ilman mitään sen kummempia konsteja hoitui toi lokari. Porakoneella ja pienellä sahalla saa paljon aikaseksi. Ihan vain silmämääräsesti lähdin leikkaa. Maalarinteipillä merkkaamalla saa suorat ja symmetriset reunat vedettyy :).

Kuva
Kuva

Silmään pisti heti alussa mielesätni älyttömän rumat vilkut, varsinkin edessä. Ostinpa Nadenex verkkokaupasta oranssit ledit ja etuvastukset ja tein kokeiluna omat ledivilkut http://www.nadenex.fi/online/home.html

Kuva
Kuva

Vähän aikaan noilla ajoin ja koska vastus hävisi ledien myötä laitoin samalla biltemasta ostettu elektroninen vilkkurele http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=42200&sivu=42200.htm&ryhmaid=53&SID=881164550623583952523. Ei ensin toiminut mutta sähkökartan tutkiskelun jälkeen vaihdoin pari piuhaa keskenään liitties ja johan toimi (en valitettavasti muista mitkä piuhat, pitäis kyllä selvitä kattomalla noita sähkökarttoja). Kuitenkin noi ledit muistattavat enemmän punasta kuin oranssia mielestäni, olenkin saanut yöllä kaksi autoo pysähtymään risteykseen jälkeen ku vissiin poliisiks luuli niin poistin noi vilkut, laittomiahan ne on muutenkin. Mukava kokeilu, Nyt on tilauksessa tummat katevilkut mallia seuraava. http://www.motohell.fi/shop/cat/product_details.php?p=40

Kuva

Lasikuidulla valmistettu oma rekisterikilven telinettä:

Kuva

Juhannuksena käytiin ajaa Saloon, nopeusrajoituksia noudattena kuten aina ja kilpihän oli siinä sitten vääntynyt jossain vaiheessa, ei muuta kun vahvistuksia lasikuidusta ja lisäsin samalla Motoplazasta hankittua micro led rekisterikilvenvaloa. http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/rekisterivalot/30168/MICRO-LED-rekisterikilvenvalo-Musta. Teline tuli kuitenkin tiensä päähän tänään sopivasti Mikonkadulla, mukulakivillä ajaessani oli ruuvit irronnu sen seurauksena teline osu pyörään joka sen löi osiksi, eipä hätää. Uusi on jo suunnittella, tosin toteutuu vasta talven aikana. Tulossa kääntyvä kilventeline, kääntyy aina pois kun on virrat pois, toteutuu joko solenoidilla mikäli mahdollista, luultavasti kuitenkin karamoottorilla, tosin se sitten talvella :). Turhaa hifistelyä tietenkin mutta kuten varmaan tässä vaiheessa arvaattekin olen sen verran luonnevikainen kaveri että nautin näitten ajoneuvojen rääkkäämisestä kuten jotkut asiaa ilmaisee :D.

Pyörän perse nyt kuuluu kans sen huonoimpiin puoliin ulkonäöllisesti ja sillehän oli jotain tehtävä. Sain sopivalla hinnalla hankittu muistaakseni Firebladen takakate penkkeineen, katteista piti leikata suurin osa pois ja siitähän alkoi sitten lasikuidulla leikkiminen taas. Lasikuituu, pakkelia, hiontaa ja pitkät hermot niin alkoi ulkomuoto pikkuhiljaa muodostua. Siänsä mielenkiintone patentti että noi omatekoiset katteet tulevat alkuperäisen istuimen päälle. Lisäksi on hitsailtava teline joka tulee kuudella pultilla kiinni runkoon ja kantaa sitten matkustajan painoa. Kuten sanoin, pitkä projekti mutta mielestäni palkitseva, onpahan sitten omaperäinen takakate :).

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuten kuvista huomaa on pyörään tulossa Suzuki SV:n takavalo, vilkuille ei vielä ole paikkaa mutta taaksekin tummanväriset katevilkut "integroituna". Underikin on tarkoitus tehdä tohon joka korvaa ton muovipalan.

MUUTA
Huollot olen jättänyt kokonaan mainitsematta monestakin syystä. Kuitenkin vaijereita, nesteitä ja kulutusosia on vaihdettu, hälyttimiä asennettu ym ym ym...

TULEVAISUUS

Kuten sanoin projekti etenee hitaasti sillä on muutakin tekemistä, suunnitelmia kuitenkin on paljon ja autotalli täyteen pakattu jo hankittuja osia.

- Pleksin sekä ajovalon muodonmuutos
- Uudet etuvilkut (koko etukate uusiksi)
- Teräspunosjarru, jarruremppa talven aikana
- Talven aikana uusi kilpiteline

Onneksi talvi on pitkä. Sanomattakin selvää on että maalattavaksi tämä on menossa kunhan noita katteita siihen kuntoon saa. Tarkoitus oli saada tämän kesän aikana kuntoon mutta kaks työpaikkaa, 50km talliin ja semmonenkin toivomus että prätkä olisi ajossa vielä ainakin jonkin aikaa tekee sitä ettei hirveen nopeasti tämä projekti etene.

Ennen projektin alkua laitoin visiot paperille, nyt on näkymät muuttunut mutta perusidea pysynyt jotenkuten samana. Projektin nimi on "Zenight", haluan tehdä omalaatuisen pyörän, ehkä jopa katseenkääntäjän, josta näkee että on tarkoitettu yöajoon. Olen yö-ihminen, haluan pyörän josta aistii sen että on tehty yöajoa varten. Kuvasta huomaa miten hyvä olen editoimaan kuvia.

Kuva
Isompi kuva: http://people.arcada.fi/~hytonema/tva.jpg

Päivittelen tätä sen mukaan mitä ehtii ja muutoksia tulee. Kommenttia saa toki laittaa, kysymyksiä, risuja, ideoita ym.

Projektin kotisivu
http://people.arcada.fi/~hytonema/zenight.htm

:paha: Yet Another Hytz Design :paha:
http://www.hytz.eu/main/kawa.htm
elegy
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
12.6.2006 1:15

ViestiKirjoittanut elegy » 16.7.2008 2:19

Olipas erittäin hyvä alotusviesti :) Pitää kyllä jäähä innolla seuramaan minkälaiseksi pyörä kehittyy
Hytz
Pyörä:
ZZR 600
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.5.2008 3:26
valopäivä

ViestiKirjoittanut Hytz » 17.7.2008 23:25

alright, eli pari päivää oli vapaata töistä, suurin osa vapaa-ajasta meni auton kimpussa joka oli huollon tarpeessa. Kuitenkin pientä päivitystä mopoonkin sai aikaseksi.

Oli aikoja sitten mittaristosta palanut polttimo joten ajattelin sitä vaihtaa. Selvisi kuitenkin että oli lasikantanen 1,3 wattine polttimo jota ei ihan joka paikasta saa ja jos saa nii hinta oli yli 5 euroa kun taas 3 wattisia saa kaks kappaletta parilla eurolla. En kolmewattista uskaltanut laittaa sen pelossa että sulattaisi mittaristoo. Ei muuta kuin piuhat poikki, juotettu ledit paikalle ja täytetty alkuperäinen "kumisylinteri" kuumaliimalla. Kuluttaa vähemmän virtaa, oli halvempaa eikä näitä ledejä tarvi vaihtaa yhtä usein kuin polttimot. Punainen väri sopii mielestäni teemaan muutenkin.

Kuva

Toisena asiana sain kiinnikkeet tehty takavilkuille. Kyseessä pyöreät halogenvilkut motoplazasta. http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/vilkut/2704/Daytona-minivilkkupari-musta-25mm-varsi-tumma-lasi Savunväriset nämäkin joten ei pitäisi hirveesti erottua kunhan saa katteet tummaks maalattuu.

Kuva
Kuva

Paljon muuta en sit saanukkaan tehtyä, kiinnikkeitä lähinnä tein noihin katteisiin. Seuraavaksi pitäisi vissiin ruveta sitä runkoa suunnittelemaan.
http://www.hytz.eu/main/kawa.htm
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 17.7.2008 23:35

minäkin tykkään latinoperseistä. Eli iso ja muhkea. :)
Hytz
Pyörä:
ZZR 600
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.5.2008 3:26
Jatkoa

ViestiKirjoittanut Hytz » 4.9.2008 15:51

Noniin, aikaa on jonkinverran kulunut ja projekti jatkuu. Mopo lähti talliin seisoo jo 1.8. Kausi loppui aikasin mutta toivotaan seuraavasta kesästä pitempää kautta ja ennen kaikkea paremmat ajokelit.

Ensi kesänä tosiaan suunnitelmissa lähteä kiertämään pienen porukan kanssa Pohjoismaat pyörillä. Lisää tietoa kiinnostuneille löytyy Facebookista: http://www.new.facebook.com/home.php#/event.php?eid=72738160296

Pyörän nykyinen kunton on varsin vaatimaton. Paljon aikaa on mennyt pelkästään puhdistamiseen. Iskarien öljyt vaihdettu, uusittu vaijerita, tulppia ja muutenkin pyörää puhdistettu.

Kuva

Kuvassa näkyvät teräspunosjarruletkut ovat merkkiä Goodridge ja ostettu mc-scatterista. Paketti sisältää kaikki tarvittavat banjot, pultit ja prikat. Samalla tuli luonnollisesti jarruneste uusittua. Orkkisjärjestelmä koostui kolmesta letkusta kun taas tämä pelkästään kahdesta, eli molemmat letkut menee tohon kahvaan. Samalla tuli varmuuden vuoksi laitettu jarrusylinterin korjaussarja paikalle, Stormista noin 30 euron paketti.

Takakatteet ku ovat pikkuhiljaa löytänyt muotoaan ja jäljellä oli vain tasottumista rupesin etukatetta värkkäämään. Vilkkujen takia piti ensin tehä isohko reikä katteisiin jota sitten lasikuidulla piti täyttää uudestaan. Muut muutokset sujuivat suhteellisen helposti.

Kuva

Saksasta saapui paitsi uusi Continental Contiforce eturengas muun muassa lämpökahvat jotka menivät suhteellisen kivuttomasti paikalleen. Tosin pakkaukseen ei kuulunut relettä vaan ohjeitten mukaan piti näitä kytkeä suoraan akkuun. Tämähän tarkoittaisi sitä että unohtamalla lämmittimet päälle (tai jonkun kytkettävän niitä päälle mopon ollessa parkissa) et saisi pyörää käyntiin kun akku olisi tyhjä. Joten Motonettiin hankkimaan relettä jota ohjaa virtalukko. Lämppärien säädintä varten tein omat viritykset 20X20 RHS-palkista, tulos ei ehkä maailman paras mutta toimiva. Kahvakumiin tarkoitettua liimaa ei myöskään löytynyt pakkauksesta joten sitä pitää erikseen hankkia.

Kuva
Ja kyllä, mopo roikkuu puoliksi katossa :D

Samassa paketissa saapui kaasuttimien synkronointityökalu. En tiedä koska kaasarit olisi viimeksi synkattu joten ei vältämättä mikään paha ostos. Katoin samalla venttiilien säädöt ja totesin että alakantissa on välit, varsinkin pari imuventtiiliä oli rajatapauksia. Niitä en rupee itse säätämään joten pitää keväällä ajaa mopo huoltoon.

Olen kynäruiskumaalariin ollut yhteydessä ja mikäli päästään sopimukseen niin pitäisi lähiviikkoina ruveta kiikuttamaan noita osia sen luokse maalattavaksi. Sen jälkeen olenkin päässyt pitkälle ja saattaa olla että otan näistä asioista vähän aikaa lomaa että jaksaa sitten taas talven pimeimpinä tunteina ruuvailla. Paljon on vielä tekemistä, varsinkin tekniikalle.
http://www.hytz.eu/main/kawa.htm
Risord
Liittynyt:
5.5.2006 20:32

ViestiKirjoittanut Risord » 2.11.2008 2:42

Ei varmaan aivan oikea paikka kysyä mutta en muutakaan samaa pyörää käsittelevää aihetta löytänyt. Aattelin hommasta 90 luvun alusta olevan ZZR:n ja haluaisin kuulla mallin hyvät ja huonot puolet (tyyppiviat tms).
Suoritettavan toimenpiteen mahdottomuus arvo on suoraanverrannollinen tarvittavien patenttien lukumäärään/radikaalisuuteen
-jokke-
Pyörä:
1000rr, 600f
Liittynyt:
28.1.2005 16:45

ViestiKirjoittanut -jokke- » 3.11.2008 2:35

haluan tehdä omalaatuisen pyörän, ehkä jopa katseenkääntäjän, josta näkee että on tarkoitettu yöajoon. Olen yö-ihminen, haluan pyörän josta aistii sen että on tehty yöajoa varten. Kuvasta huomaa miten hyvä olen editoimaan kuvia.


Paikoitellen hieman pimeää (?) tekstiä mutta projekti sinällään ihan mielenkiintoinen :roll:
KonZa^^ Moderaattori
Pyörä:
Tunturi Rider, Cube Acid Comp 29
Paikkakunta:
Mikkeli&Suur-Kuusaa
Liittynyt:
21.10.2006 19:39

ViestiKirjoittanut KonZa^^ » 3.11.2008 8:40

MänTä kirjoitti:minäkin tykkään latinoperseistä. Eli iso ja muhkea. :)

Ite oon kyllä enemmän teinipeppujen perään :s
AAte
Pyörä:
KTM690SMCR -17
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
2.8.2007 14:34

ViestiKirjoittanut AAte » 3.11.2008 16:04

KonZa^^ kirjoitti:
MänTä kirjoitti:minäkin tykkään latinoperseistä. Eli iso ja muhkea. :)

Ite oon kyllä enemmän teinipeppujen perään :s


Sama täällä. Ehkä omaan makuun turhan iso perä. Mutta hienoa työtä kumminkin!
Kevarilla Kanarian valtavissa vuoristoissa!
http://www.motot.net/blog/AAte/kanarian ... b-454.html
Hytz
Pyörä:
ZZR 600
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.5.2008 3:26

ViestiKirjoittanut Hytz » 9.11.2008 19:50

Risord kirjoitti:Ei varmaan aivan oikea paikka kysyä mutta en muutakaan samaa pyörää käsittelevää aihetta löytänyt. Aattelin hommasta 90 luvun alusta olevan ZZR:n ja haluaisin kuulla mallin hyvät ja huonot puolet (tyyppiviat tms).


Käsittääkseni vanhemmat ZZR:ien (D-mallit) kannet ovat hieman arveelluttavia eli paljon kansivikoja niillä, en toki mee vannomaan. Kuitenkin kehottaisin hankkimaan E-mallista ihan kosmeettisista syistä eikä D-mallissa vissiin ole Ram-Airia?

Vähän päivitystä projektiin. Osat ovat olleet melkein kuukausi jo maalattavana mutta maalari telos itteensä motocross-radalla joten osia odotellaan vielä. Maalattavaksi meni paitsi kaikki katteet myös vanteet. Pintaan tulee käsittääkseni hieman erikoisempi maali, ei kuitenkaan paljasteta sen enempää tässä vaiheessa ;).

Myönnettäköön että toi perä on hieman kompromissi, noin iso lähinnä siitä syystä että haluan sen peittävän rungon palkit. Enkä runkoa ole halukas mennä muuttamaan, paitsi että se on laitonta (!) niin aluminihitsauksesta minulla ei ole kokemusta eikä käsittääkseni ole edes ihan helppoa hommaa.

Mitä tohon on tullut tehtyy viime aikoina niin tänään tuli taakse asennettu Lucasin teräspunosjarruletku ja takajarrusylinterin tiivisteet vaihtoon kuten myös jarrupalat. Vaihdettuani ketjut ja rattaat huomasin että paikalla olleet rattaat eivät ollut käsikirjan mukaiset. Projekti nyt seisoo siihen asti kunnes saan vanteet maalauksesta, siihen uudet kumit alle ja pyörä tassuilleen. Silloin suunnitelmissa ruveta tekemään Undertailia ja Huggeria lasikuidusta.

RHS-palkit (20x20mm) tuli postissa ja pitääpä niistä ruveta apurunkoa hitsaamaan. Pääse vihdoinkin tekemään vähän metallihommia kun on niin paljon lasikuidulla sotkettu viime aikoina. Pari kuvaa kiistellystä perästä ja nykyisestä kunnosta. Eiköhän tosta vielä mopoa tule. Laittakaa ihmeessä jatkossakin mielipiteitä ja miksei vinkkejäkin vaikkei miellyttäiskään niin rakentavaa kritiikkiäkin on aina tervetullutta.

Kuva
Tarkennuksena vielä että kuvassa toi peräkappale ei ole valmis vaan valmis kappale ylettyy kyllä ihan tankille asti eli peitää runkoa kokonaan.

Kuva
http://www.hytz.eu/main/kawa.htm
AAte
Pyörä:
KTM690SMCR -17
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
2.8.2007 14:34

ViestiKirjoittanut AAte » 9.11.2008 21:37

Hytz kirjoitti: Enkä runkoa ole halukas mennä muuttamaan, paitsi että se on laitonta (!) niin aluminihitsauksesta minulla ei ole kokemusta eikä käsittääkseni ole edes ihan helppoa hommaa.



Eikös siinä ollu joku prosentti, että minkä verran runkoa on laillista muuttaa ilman uudelleenkatsastusta. Joku 20-30%? Ja jos katsasti uudestaan uudenlaisella muokatulla rungolla, ni muistaakseni piti olla kuitit ammattihitsaajalta ja laput jne, että runko varmasti kestää. Tämmöstä oon täältä foorumilta joskus lukenu.
Kevarilla Kanarian valtavissa vuoristoissa!
http://www.motot.net/blog/AAte/kanarian ... b-454.html
Seesami
Pyörä:
Nismo
Paikkakunta:
Rannikko
Liittynyt:
21.4.2005 19:22

ViestiKirjoittanut Seesami » 12.11.2008 23:07

AAte kirjoitti:
Hytz kirjoitti: Enkä runkoa ole halukas mennä muuttamaan, paitsi että se on laitonta (!) niin aluminihitsauksesta minulla ei ole kokemusta eikä käsittääkseni ole edes ihan helppoa hommaa.



Eikös siinä ollu joku prosentti, että minkä verran runkoa on laillista muuttaa ilman uudelleenkatsastusta. Joku 20-30%? Ja jos katsasti uudestaan uudenlaisella muokatulla rungolla, ni muistaakseni piti olla kuitit ammattihitsaajalta ja laput jne, että runko varmasti kestää. Tämmöstä oon täältä foorumilta joskus lukenu.


Käsittääkseni noi prosentit liittyivät osien vaihtoon. Eli jos 25% alkuperäisistä osista vaihdetaan olennaisesti erilaisiksi osiksi, täytyy pärrä muutoskatsastaa. Runkoahan saa tietääkseni ronkkia jos rakenne,kiinnikkeet ja runkonro yms säilyy alkuperäistä vastaavina. Joku asiasta enemmän tietävä/asiaa tutkinut voisi kuitenkin valaista meitä tietämyksellään asian varmistamiseksi.
GLHF