Suzuki Intruder 1400

J.P
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
4.2.2002 3:00
Suzuki Intruder 1400

ViestiKirjoittanut J.P » 16.6.2008 15:12

Viime pyöräni myynnistä on vierähtänyt aikaa jo kaksi vuotta, joten pitkään ja kovaa piinanneen kuumeen saattelemana oli pyörä täksi kesäksi hommattava.

Alkoi mietintä siitä, että minkä sitä tällä kertaa ostaisi. Pieni - tai oikeastaan helvetin iso! - custom kärpänen oli päässyt puremaan alkukeväästä, joten näistä lähdettiin liikkeelle. Muoviluoteja mulla on ennestään ollut zx-6r, ss750ff ja zx-9r, mutta ei ne jotenki iskeneet minuun, vaikka niin perkeleestihän ne kulkevatkin.

Kriteerit oli pyöriä katsellessa: Tyylikäs ulkonäkö, keppi tai remmiveto, ilmajäähdytteinen, luotettava ja kestävä tekniikka, 2-paikkanen, kohtuu pieni kulutus ja yli 1000cc.

Markkinoita kasteltuani päädyin joka suhteessa Suzukin luottojuhtaan - eli Suzuki VS1400 Intruderiin.

Sitten ei muuta kun pyörää ostamaan!

Jo toisella yrittämällä onnistuin löytämään hyvän yksilön( vm. 93 ajettu 50tkm), joka oli jo valmiiksi rakennettu minua mielyttävään suuntaan! Mikä parasta, tämä oli paljon paremmassa kunnossa kuin se mitä kävin ensimmäisenä katsomassa, joka oli vielä paljon kalliimpikin! Pieni historiatiedustelu + koeajo, ja pyörä kolahti ramppia pitkin peräkärryyn! Hymyssä suin lähdin ajelemaan kotiappäin, mutta eikös se sillä matkalla ruvennut satamaan vettä prkl! Ja sadetta on jatkunut sitten tähän päivään asti - niin kivalta kun se alkukesä näyttikin!

Kuva

Sateista huolimatta kilometrejä on nyt viikon aikana tullut reilu 1000, ja pyörää ei voi muuta kun kehua! En olisi koskaan voinut kuvitella, miten paljon paremmalta mielestäni tuntuu ajella pieniä mutkasia teitä customilla kuin kyykyillä! En tiedä onko se yleistä, vai onko tämä kyseinen malli vaan jotenkin sopiva minun käteen. Sitä fiilistä, kun aurinko laskee ja päätät lähteä pienelle ilta-ajelulle tyttöystävän kanssa: Kypärä päähän, istut pyörän selkään, käännät virta-avaimen 'on' asentoon ja painat startti nappulaa........... Pitkä hiljaisuus pysähtyy, kun kaksi tuopin kokoista mäntää lähtee kävelemään kilpaa jalkojesi välissä ja saa koko ympärillä olevan maan tärisemään! Uhh...! Vaihde silmään ja kytkintä ylös. Livutaan tyhjäkäynnillä läpi omakotitaloalueen kohti maantietä. Kymmenien mummojen nyrkinheilutusten jälkeen ja kaulinten heittoetäisyyden ulottumattomissa voin pikkasen koskea kaasukahvaan.. Hihi.. En halua lukea seuraavan päivän lehteä, koska saattaisin tuntea syyllisyyttä yllättävän sydänkohtausaallon pyyhkäistyä naapuristoni yli. Nautin vaan.. Vaihdan vaihteen viitoselle ja annan pyörän tehdä tehtävänsä........

Kuva

Pikku 'vikaakin' pyörässä on, jonka kyllä huomasin jo koeajolla ennen ostopäätöstä. Pyörään on asennettu vapaasti virtaavat suodattimet, putkistot ja dynojetin suutinsarja, mutta ei ole käytetty penkissä sen jälkeen säädettävänä - eli pikkasen käy laihalla mielestäni. Nostin neuloja yhden pykälän ja meno parani huomattavasti. Oikeastaan enään alakierroksilla pikkasen nykäsee ja moottorijarrulla paukkuu etummaisen pytyn putkessa. Seosruuvista yritin ruuvailla, mutta joku oli jo ennen minua käynyt siellä sorkkimassa, ja seosruuvin kannasta oli jäljellä enää pieni nökäre, joka murtui irti kun sohin omalla ruuvarillani sinne. Eli poraushommiksi meni. Tilasin uudet sosruuvit ja taytyy vanhat vaihtaa pois jossain vaiheessa, niin sais tuon paukkumisen pois. Ruuveilla toimitusaika 1-2viikkoa, mutta ei kuulemma uskalla luvata mitään, kun varaosapuljuilla alkaa juuri nyt kesäloma-ajat!

Kuva

Pyörää on rakenneltu ja uutta osaa on vaihdettu paljon. En kaikkia edes muista, mutta näkyvimmät varmasti tuo +5-asteen keulakulma, mittaristo, levennetty keula, isompi lamppu, stonga, sovitetut hd-kahvat, sissybar, siirtosarjat, yms. kromihilpettä.. Pyörä on maalattu viimekesänä ja maalipinta siis täysin virheetön. Paitsi että onnistuin saamaan siihen pienen naarmun, kun laitoin tankkilaukun kiinni enkä muistanut putsata niitä magneettikiinnikkeitä :(

Kuva

Pyörällä tosiaan rullattu 50 000km, mutta kun ottaa huomioon, että tämän kone ja viritysaste on samaa luokkaa auton kanssa + että tämä kone vetää pikkasen pienempää massaa perässään, niin eihän se ole juurikaan mitään. Ja mitä olen lukenut, niin aika ikuisia koneita oikein huollettuna.

Kuva

Suosittelen oikeasti jokaiselle kyykkymiehelle kokeilemaan - vaikka lainapyörällä - tätä moottoripyöräilyn toistakin puolta! Itse kokeilin, enkä kovin äkkiä ole takasin vaihtamassa.. Mutta älkää tyrmätkö heti ensiyrittämällä, pyörissä meinaan ON eroja!

Päivittelen tänne, jos tulee jotakin rakenneltua tuohon. Penkissä tuo tulee varmasti lähiaikoina käymään, joten teho/vääntö käppyröitä tänne ilmestynee ainakin.

Galleriassa lisää ja isompia kuvia!

Hyvää ajokautta kaikille! Lähdenkin tästä tien päälle... 8)
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47
Re: Suzuki Intruder 1400

ViestiKirjoittanut JTJT » 16.6.2008 16:15

J.P kirjoitti:Suosittelen oikeasti jokaiselle kyykkymiehelle kokeilemaan - vaikka lainapyörällä - tätä moottoripyöräilyn toistakin puolta!


nimenomaan! itse en ole mitään oikeata kustomia, mutta silloin ku miulla oli vielä tuo pikkuvirago (samaan aikaan oli siis kans noita isompia mopoja), niin vaikka sen ajoasennon takia lähin joskus kurvailemaan museotietä ristiin ja rastiin helvetin hienona kesäiltana. vaikka se matkanopeus oli sellaista 60-80km/h, eikä sellainen pieni, korkealle kiertävä kone mitenkään vastannut oikean kustomin konetta, niin silti se oli vaan jollain tavalla niin helvetin hienoa, kiireetöntä matkantekoa. jos sitä rahaa ois, niin omistaisin ehdottomasti isomman kustominkin. harmi ku tuttavapiriissä ei tällaista oikeaa kustomia ole, niin koeajokin taitaa jäädää pitkälle tulevaisuuteen...
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
Kangas
Paikkakunta:
Virrat
Liittynyt:
15.12.2005 10:32

ViestiKirjoittanut Kangas » 16.6.2008 20:36

Hieno valinta kolmen kyykyn jälkeen ;)
Toivotaan, että tulee olemaan sitä mitä toivoit ( ainakin tähän mennessä näyttäis olevan).
Blackswan
Liittynyt:
27.6.2008 0:46

ViestiKirjoittanut Blackswan » 27.2.2009 14:09

Nyt on pakko myöntää, että oon jo monta kertaa käynyt vaan ihailemassa tätä sinun menopeliä. Hieno kuin mikä!!
Itselleni olen hieman ajatellut customia pyöräksi. Sinun pyöräsi puhuu joka päivä sellaisen hankinnan puolesta :)
Catiska
Pyörä:
KTM EXC 525
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.5.2007 20:13
Hengessä mukana

ViestiKirjoittanut Catiska » 18.12.2009 15:09

Minulle kävi jokseenkin samoin, vastaava ja hieman samaan tapaan rakennettu 1400 intikka on nyt myös minun tallissani. Ajokelien odotus on yhtä tuskaa, mutta tulee varmasti...
www.lynxracing.net
juhani1
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2008 22:22

ViestiKirjoittanut juhani1 » 16.1.2011 14:24

Mites tämän kanssa on käynyt ? Oletko vielläkin tyytyväinen tuohon Suzukiin.
Olen itsekin vähän katellut noita Customeja vähän silläsilmällä että.......
_Tude_
Pyörä:
Suzuki Gs 500E (99)
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
28.9.2007 19:34

ViestiKirjoittanut _Tude_ » 16.1.2011 23:41

Ettet vaa ois sattunu myymään tätä pois? Näyttää niin paljon samanlaiselta Intruderilta, kuin tuttavallani.