Suzuki Sv 650 S -03

peachydude
Pyörä:
DL 650
Paikkakunta:
Sln
Liittynyt:
26.4.2008 18:07
Suzuki Sv 650 S -03

ViestiKirjoittanut peachydude » 26.4.2008 19:52

Eli siis, syksyllä tuli viimein ikä täyteen ja vaivalla ansaitut säästöt sai sijoittaa pyörään.
Kuva

Muutaman mutkan kautta päädyin kuusi puolikkaaseen suzuki sv:hen lähinnä ulkonäön ja lukemieni juttujen perusteella. Pyörän piti olla helppo ajaa mutta kuitenkin näyttää moottoripyörälle ja ne kriteerit se täyttääkin.

Perustietoa:
03 vuosimallissa on ruiskukone, kulmikkaammat katteet, takavalot toteutettu ledeillä, öljynjäähdytin ja muutama muu uudistus verrattuna vanhempiin vuosimalleihin.

Tekniset tiedot: (Bike10/03)
Moottori: Nestejäähdytteinen 90-asteen V-moottori, kaksi yläpuolista nokka-akselia per sylinteri, iskutilavuus 645 kuutiota
Huipputeho: 72hv/9000 kierr.
Huippuvääntö: 64Nm/7200 kierr.
Ilmoitettu kuivapaino: 165kg

Mitatut testiarvot:
Kiihtyvyys km/h
0-100km/h: 4,2s 66m
0-150km/h: 9,1s 241m
0-180Km/h: 16,9s 605m
metriä
0-400: 12,7s 167km/h
0-1000: 24,5s 191km/h
huippunopeus todellinen: 201km/h
paino tankattuna: 192,8kg
polttoainekulutus keskimäärin testiajossa: 5,5l/100km

Pyörä oli lunastettu ensimmäisen omistajan kaadettua sen kyljelleen hiljaisessa vauhdissa. Toinen omistaja oli siistinyt pyörän, vaihtanut mittariston kosoon, asentanut alakatteen yms. Pyörässä on titaaninen äänenvaimennin ja kaksikärkiset tulpat joiden vaikutuksesta tehoon en pysty paljon puhumaan kun en täysin vakio sv:llä ole ajanut. Muuta "siistimistä" on myös tehty mm. undertrayn, vanneteippien ja tangonpainojen muodossa. Se onko muutosta tapahtunut parempaan vai huonompaan päin, on jokaisen itse päätettävissä.

Nyt kun ajokilometrejä on takana n. 800, voin antaa ensivaikutelmaa ajotuntumasta.
Pyörä on todella kevyt ohjata, kevyempi ja tarkempi kuin kevarini (honda cbr 125). Mutkiin kallistaessa ei tarvitse ajatella mitään pyörää ohjautuu kuin itsestään, nopeat väistöliikkeet on myös helppo tehdä. Kahvat, vielä enemmän kaasukahva, tärisevät hieman läpi kierrosalueen, ainakin näin keväällä kädet meinaa puutua kun ajaa 100km putkeen, voi tosin johtua vaihdetuista tangon painoista. Tehoa ja vääntöä on tarpeeksi lain sallimissa rajoissa ajeluun. Mutkaisella tiellä neljännellä vaihteella kierrokset n. 4000 ja ylöspäin 80 vauhdissa. 60-120km/h on mukava ajaa neljännellä vaihteella joten kovin paljon ei vaihdelaatikkoa tarvitse rumpata. Kuudes on ylipitkä ja vauhtia pitäisi olla ainakin 120km/h että pyörä vetäisi mukavasti.
Etupään jousitus on erittäin löysä ja se korostuu koska asun hiekkatien päässä. Etupumput menevät pohjaan turhan helposti. Ensitalvena edessä jäykempien öljyjen vaihto. Pyörää on helppo suositella ensipyöräksi näin alkutuntumalta, voima tulee ulos tasaisesti ja pyörä on helppo hallita.

Ongelmia ei matkan varrelle ole vielä sattunut, ketjusuojan taaempi ruuvi putosi ajossa mutta se on ollut omaa huolimattomuutta kun ei ole ollut ruuvi tarpeeksi tiukalla. Ketjut olen saanut tiukata jo pariin otteeseen, liekö tuo normaalia. Tietysti hiekkatiellä ajo saattaa kuluttaa ketjuja normaalia nopeammin. Kuinka usein noin keskimäärin isoissa pyörissä pitäisi joutua kiristämään ketjuja?

Kilometrejä vehkeellä on takana noin 40 000 mutta sv:tä on kehuttu kestäväksi, saa nähdä pitääkö paikkansa. Paljon puhutuista V2-äänistä täytyy mainita että kyllä se paukkuu ja puksuttaa mutta erittäin sivistyneet äänet kuitenkin ovat. Väännöistä en rupea mitään kirjoittamaan kun en ole muilla oikeilla moottoripyörillä ajanut. Minuun pyörässä vetoaa maltillinen hinta, käytännöllisyys ja ajamisen helppous. Jatkossa nähdään alkaako tämä tuntumaan alitehoiselta mutta tällä hetkellä tyytyväisempää pyörän omistajaa saa hakea.
jusutus
Paikkakunta:
Lounaisrannikko
Liittynyt:
22.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut jusutus » 26.4.2008 20:36

Unohda tuo keulan öljyillä läträäminen ja hanki kerralla jäykemmät jouset.

Hieno pyörä. :)
hoodz
Liittynyt:
22.3.2003 18:29

ViestiKirjoittanut hoodz » 26.4.2008 21:10

jusutus kirjoitti:Unohda tuo keulan öljyillä läträäminen ja hanki kerralla jäykemmät jouset.

Hieno pyörä. :)


eiköhän ne pelkät öljyt riitä useimmiten.
www.tacball.fi
jusutus
Paikkakunta:
Lounaisrannikko
Liittynyt:
22.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut jusutus » 26.4.2008 23:09

newstb kirjoitti:eiköhän ne pelkät öljyt riitä useimmiten.

Öh, ei.

Jos siihen keulaan tosissaan tahtoo eri tuntumaa niin jouset vaihtoon, eipä ne nyt ees hirveitä maksa.
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 26.4.2008 23:18

Nätti laite. Vanneteipit ei sovi harmaaseen vanteeseen ja etuvilkut vois vaihtaa upotettuihin, mut muuten komea.
Tykkään väristä. :)

Nämä kuuspuokit on yllättävänkin ripeitä ja ajettavuus todellakin ketterää.

Hinta-hauskuus suhde on ainakin kohdallaan.
Olin itsekkin kahden vaiheilla viime kesänä. ;)
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 27.4.2008 2:12

newstb kirjoitti:
jusutus kirjoitti:Unohda tuo keulan öljyillä läträäminen ja hanki kerralla jäykemmät jouset.

Hieno pyörä. :)


eiköhän ne pelkät öljyt riitä useimmiten.


ei riitä. kunhan pää hieman selviää, niin kerron lisää....
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 27.4.2008 11:44

newstb kirjoitti:
jusutus kirjoitti:Unohda tuo keulan öljyillä läträäminen ja hanki kerralla jäykemmät jouset.

Hieno pyörä. :)


eiköhän ne pelkät öljyt riitä useimmiten.


Jäykemmät öljyt lisäävät vain vaimennusta, eli tekevät keulasta kankeamman ja hidasliikkeisemmän. Jäykemmät jouset taas lisäävät oikeasti sitä keulan jäykkyyttä, eli tarvitsee enemmän voimaa mennäkkseen kasaan.
Näin se menee.
peachydude
Pyörä:
DL 650
Paikkakunta:
Sln
Liittynyt:
26.4.2008 18:07

ViestiKirjoittanut peachydude » 27.4.2008 13:42

-Makke- kirjoitti:Nätti laite. Vanneteipit ei sovi harmaaseen vanteeseen ja etuvilkut vois vaihtaa upotettuihin, mut muuten komea.
Tykkään väristä. :)


Jep, vanneteipit on ihan kokeilu. Punainen teippirulla prisman hyllystä ja vannesahalla kahtia. Minusta vähän piristää ilmettä, vaikkei kovin ammattimaisen näköiset olekaan. No ei tule ainakaan samanlaista heti vastaan.
peachydude
Pyörä:
DL 650
Paikkakunta:
Sln
Liittynyt:
26.4.2008 18:07

ViestiKirjoittanut peachydude » 27.4.2008 13:50

iikka88 kirjoitti:
newstb kirjoitti:
jusutus kirjoitti:Unohda tuo keulan öljyillä läträäminen ja hanki kerralla jäykemmät jouset.

Hieno pyörä. :)


eiköhän ne pelkät öljyt riitä useimmiten.


Jäykemmät öljyt lisäävät vain vaimennusta, eli tekevät keulasta kankeamman ja hidasliikkeisemmän. Jäykemmät jouset taas lisäävät oikeasti sitä keulan jäykkyyttä, eli tarvitsee enemmän voimaa mennäkkseen kasaan.


Ainakin näin aloittelevan motoristin mielestä tuossa viimeisessä mielipiteessä on järkeä. En ole perehtynyt tuohon jousituksen jäykistämiseen vielä mitenkään syvällisemmin, svrider.comista ei ainakaan nopealla vilkaisulla löytynyt selvää sääntöä vaihdetaanko vain öljyt vai myös jouset. Asiasta enemmän ymmärtävät ja tietävät kommentoikaa vaan rohkeasti.
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 27.4.2008 14:06

Jäykempi öljy hidastaa tottakai öljynliikettä vaimentimissa ja sisäänvaimennus+paluuvaimennus on silloin hitaampi. Esim. kahden peräkkäisen kuopan yli ajaminen on... "Mielenkiintoista".

Jäykemmät jouset (esim. Stormilta) ja sopivan herkkäliikkeinen esim. 10w öljy ja keula on varmasti ok. Viel ohjausiskarikin kannattaa laittaa jos ei jo ole.
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 27.4.2008 23:24

Itsellä oli aivan liian pehmeä keula, jota tosin ostovaiheessa liikkeen mekaanikko kutsui normaaliksi pyörätyypille (cruiser). Olipa normaalia tai ei, en kuitenkaan itse pitänyt siitä, kun esim. katukivien kohdalla tuntui "klonks", vaikka varovasti tietysti tuollaiset kohdat ajetaan joka tapauksessa.

Meinasin sitten öljyjen + stefojen vaihdatuksen yhteydessä jäykempiä jousia, mutta huoltoäijä (eri henkilö) ehdotti, että hän voisi sorvata teräsholkit entisten jousien kasaanpainamiseksi. Epäilin hieman, kun tosiaan uudet jousetkaan eivät olisi maksaneet kuin jotain satasen luokkaa, mutta sovimme kuitenkin että kokeillaan. 20 mm holkit auttoivat kummasti, kertaakaan ei jousituksen toiminta vaivannut mieltä tuon jälkeen. Itse en kyllä moista olisi ajatellut, mutta luotin ammattilaiseen, ja tällä kertaa se toimi vaikka usein ei samaa voi sanoa. Toki tuollainen progressiivinen, uusi jousisetti olisi varmaan ollut vieläkin parempi, en minä sillä.
Asian & American cars / bikes only.
X-Race Eläkeläinen
Liittynyt:
13.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut X-Race » 28.4.2008 21:24

Juu jousivakio ei tuolla tempulla kasva, esijännitys kylläkin.

Itse tein vielä välimallin tempun bandittiin: Laitoin alkuperästen jousien kavereiksi toiset 5cm:n jouset. Olivat vielä halvemmat kuin nuo mainitsemasi eikä ainakaan huonommat.
Ei seiso
teude
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
25.4.2005 21:25

ViestiKirjoittanut teude » 28.4.2008 22:06

Tämä on kyllä tyylikäs SV verrattuna siihen karmeaan palloversioon.
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 28.4.2008 22:21

teude kirjoitti:Tämä on kyllä tyylikäs SV verrattuna siihen karmeaan palloversioon.
Samaa tässä itekkin mietin, mikäli tarkoitat vanhemman mallista svessaa? Alakate kruunaa kyllä kaiken, sinisen maalauksen kanssa.
Kangas
Paikkakunta:
Virrat
Liittynyt:
15.12.2005 10:32

ViestiKirjoittanut Kangas » 29.4.2008 18:06

Ei se vanhakaan svessa ruma ollut, mutta kyllä tää voiton vie ;)
Nätti pyörä.