Suzuki GSX 750 F 89-97

Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 7.8.2009 14:26

Kesä mennyt Sussun kanssa hienosti. Kilometrejä on kertynyt tosin vain noin 5000, mutta pyörä pelannut hyvin. Suoritin juuri perushuollon eli öljyt, venat ja synkat tarkistin ja säätelin kohdalleen ja yllätys ajoon lähtiessä uskomaton. Pyörään tuli persdynolla mitattuna tehoa lisää sen verran että huomaa selkeästi. :) Voiko todella perushuolto vaikuttaa noin paljon? Itse itselleni vastaten: Näköjään voi.

Venttiilit olivat tosin aika paljon painuneet ja säätämistä oli. Ei ollut kaukana muutaman kohdalla että olisivat jo kantaneet. Maanantaina reissuun taas johonkin kun vaan keksisi hyvän kohteen... :)
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Lei6
Pyörä:
750:n äffä, Lynksi ja pari VAG:tä
Liittynyt:
24.6.2009 22:54

ViestiKirjoittanut Lei6 » 15.8.2009 20:33

..... kun poistitte ne kumitulpat tyhjäkäyntisuuttimien päältä tai alta, niin tarviko muuttaa ilmaruuvien asentoja, eli paljonko teillä on ilmaruuvit nyt auki, mulla samanlainen mopedi ja meinasin ottaa kumitulpat pois, niin vois samalla pöyritellä ilmaruuvit kohalleen kun on kaasarit irti.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 15.8.2009 22:11

Empä puuttunut ilmaruuvin asentoon yhtään ja hyvin on toiminut. Tosin se nyt ei välttämättä kerro koko totuutta, mutta ei ole itellä ollut tarvetta säätää sen kummemmin. Neulojahan laskin silloin pykälän, mutta nostin sitten nekin takaisin normiasentoon. Pitäisi varmaan käyttää penkissä, ni näkis onko seokset sinne päinkään, mutta kerran toimii en ole nähnyt siihen tarvetta.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Lei6
Pyörä:
750:n äffä, Lynksi ja pari VAG:tä
Liittynyt:
24.6.2009 22:54

ViestiKirjoittanut Lei6 » 16.8.2009 10:31

.... poistin tulpat, ja lyhyen koeajon jälkeen vaikutus oli positiivinen, paikoillaan on dynojetin suutinsarja ja yoshimuran (750:n ärrän) 4-1 putkisto, ongelmana on ollut nyökkääminen pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä, mutta nyt se oli poissa :)
pitää kaydä ajelemassa pitempi rundi niin saa vähän enenmmän perstuntumaa muutoksesta.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 16.8.2009 11:09

Lei6 kirjoitti:.... ongelmana on ollut nyökkääminen pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä, mutta nyt se oli poissa :)


Auttaa tuohon vaivaan mainiosti. Juurikin samasta syystä itse poistin tulpat kaasareista. Todella ärsyttävää, kun kaasua kääntäessä pyörä niiaa ennenkuin lähtee vetämään.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
rodder
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
3.9.2006 6:32

ViestiKirjoittanut rodder » 16.10.2009 21:54

tänään tuli ostettua tuollainen gsx 750 f vm.89. melko siisti pyörä ja kaikki jopa toimii niinkuin pitääkin. huomenna olisi tarkoitus mennä pesemään pyörä ja vähän tarkastella muutenkin. mittarissa 35000km eli ilmeisesti ajettu sen 135000km. latauksen takistin joka näytti kierroksilla n.15.26v max tyhjäkäynnillä latasi n.14.6-14.8 eli lataus puoli on ainakin kunnossa. remonttia tiedossa että etu jarrupalat pitää uusia. melko rivakalta tuntui kyllä kun pikku lenkin kävin heittämässä. miten pitkiä pätkiä porukka on tuolla yhteen soittoon ajanut. itse 176cm pitkä ja ajoasento tuntui kyllä melko kyykyltä mutta kai tuohon tottuu??? tyhjäkäynti jää vähän päälle eli onko tuohon joku keksinyt keinoa millä sen saisi nopeammin asettumaan?
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 16.10.2009 22:34

Alkaa olemaan siulla volttiluvut jo siinä rajoilla ettei ole jo vähän liikaakin. Kyllähän se ensin tuntuu melko tehokkaalta, mutta äkkiä siihen tottuu. Itekkin tässä jo ensi kesäksi haikailen hiukan isompaa... ;)

Ite oon ajanu putkeen semmosen reilu 300km, jonka jälkeen jo mieluusti vähän jalottelee. Riippu tietysti perseen kestävyydestä. ;) Ite 185cm pikänä saan ainakin ajaa hyvin suoraselkäisessä asennossa, joten painoa ei tuu käsille juuri lainkaan.

Tyhjäkäyntiin saattaa vaikuttaa esim. imupuolen ilmavuoto tai kaasarien säädöt. Näitten vanhempien ja reilusti ajettujen Suzukien ongelmana on ollut soikeaksi kuluvat neulaputket, jotka saattaa aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa. Taitaa niistä olla tässäkin topicissa jotain juttua...


Kerrottakoon vielä sen verran, että oma ajokausi päättyi lopullisesti eilen, kun ajoin Sussun kaverin talliin talviunille. Kilometrejä tuli 9000, vaikka tavoitteena oli 10 000. Talvella olis taas tarkotus jotain pientä tehdä. Asennella kahvanlämppäreitä ja ihmetellä vähän sähköjä, kun tuon öljylämpömittarin viisari liehuu välillä aika villisti. Tuli myös E-Baysta ostettua iridium tulpat 30e setti. Keväällä sitten näkee onko niistä mihinkään. Eturengas menee vaihtoon talven aikana sekä kaikki nesteet mitä koneesta löytyy akkuhappoja lukuunottamatta. Taidan ne jarrupalatkin samalla vaihtaa, kun uudet ovat jo hyllyssä odottamassa. Näillä eväillä kohti kaamosta...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
rodder
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
3.9.2006 6:32

ViestiKirjoittanut rodder » 26.10.2009 10:38

nyt on sitten taas suzukia remontoitu. venttilit säätelin ja huomasin samalla että yhden säätöruuvin kierteet oli joku edellinen omistaja korkannut eli säätöruuvi + mutteri meni hankinta listalle. kaasarit putsailin myös ja oli kyllä syytäkin. kahdessa kaasarissa oli luistin yläpäässä sellaista vaaleaaa mömmöä ympäriinsä ja uimurikammion pohjalta löytyi jokaisesta kasa ruostehippuja. muutaman tiivisteen joudun myös ostamaan noihin kaasareihin. neulaventtiilit olivat karmeessa kunnossa. kolme niistä oli kulunut ihan montulle yläpäästä n. 1/4 osaa oli hävinnyt neulaventtiilin vahvuudesta. tämä lukemani mukaan on näitten tyyppivika? kohokammion kohot oli säädetty melko pahasti pieleen jos haynes:in opasta on uskominen. säädin kohot n.14.6mm mittaan. heittoa oli n.3mm edelliseen. seos ruuvit oli myös vähän miten sattuu välillä 2-3.5 kierrosta auki. säädin kaikki 3 kierrosta auki jonka perussäädön opiskelin netin syövereistä. samalla poistin kumitulpat tyhjäkäyntisuuttimien päältä. menee tovi että saa taas pyörän käynti kuntoon mutta onneksi talvi on vielä edessä päin ja aikaa on kevääseen melko tovi. tällaista tällä kertaa.
rodder
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
3.9.2006 6:32

ViestiKirjoittanut rodder » 26.10.2009 10:44

pystyykö tuohon suzukiin vaihtamaan nokkaketjun laahaimen konetta purkamatta?
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 26.10.2009 10:55

rodder kirjoitti:pystyykö tuohon suzukiin vaihtamaan nokkaketjun laahaimen konetta purkamatta?



Ei pysty valitettavasti. Koko motti pitää halkaista, että pääse nostamaan ohjaimen pois paikaltaan. :itku:

Siulla taitaa jo tää ollakin, mutta laitetaan nyt vielä linkki, jos joltain puuttuu tuo Haynes (GSX-R750,1100 '85-92, GSX600F,750F,1100F (Katana) '87-93), niin löytyy listaa selaamalla täältä: *Kliks*
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
rodder
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
3.9.2006 6:32

ViestiKirjoittanut rodder » 27.10.2009 9:22

itse asiassa ei ole tuota korjaus opasta koneella. haynes kirja kyllä löytyy mutta kiitokset linkistä. saa tuon koneellekin että saa tutkittua kun tarvetta ilmenee.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 16.1.2010 22:24

Tänään kävin pitkästä aikaa tallilla. Oli vielä pyöräkin tallella. :) Purin venttiilikopan irti ja irrotin yhden nokka-akselin laakeripukin, johon venakoppa kiinnitetään. Pitää viedä se koneistamolle, jotta tekevät siihen uudet kierteet, kun pääsi korkkaamaan. :itku: Vuoti ikävästi öljyä kopan päälle, kun ei saanut venttiilikopan pulttia kiristettyä.

Irrotin myös etupyörän johon tulossa uusi kumi. Entisessä ei ole uraa jäljellä enää kuin n. milli. Eli aika riskeillä ajeltiin jo syksyllä.

Taakse sain vaihdettua jarrunesteet ja palat muutaman purun ja kasauksen jälkeen. Jostain syystä ekan kasauskerran jälkeen hirtti jarru kiinni. Aukasin ja kokosin uudestaan, niin rupesi toimimaan. Mikä lie ollut pielessä???

Tilaukseen lähdössä mittaristoon siniset ledit. 1,7W lasikantoja (jotka ovat vakiot), kun ei tunnu mistään löytyvän, niin tilaan samantien ledit. Pitäisi kestää ja eihän tuo sininen värikään haittaa. ;)

Ainakin vielä tehtävää:
- Venojen säätö
- Kahvalämppärien asennus loppuun
- Etujarrupalojen ja -nesteiden vaihto
- Parkkipolttimon asennus
- Öljyjen ja suodattimen vaihto

Näillä hommilla pärjätäänkin tää talvi ja kolmen viikon päästä hakemaan lisää intoa Lahdesta.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Kymppi_
Pyörä:
Tunturi trial
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
25.2.2005 22:08

ViestiKirjoittanut Kymppi_ » 10.2.2010 21:38

Tänne on muutkin kirjoittanut omasta pyörästään juttua, niin jos lyhyesti itsekin kirjoitan :)

Eli tuli kuukausi sitten ostettua papereitten mukaan vuosimallia 96 Suzuki. Galleriassa on kuva, millainen oli ostokunnossa.
Itse väri ei iskenyt omaan silmään ja pienet naarmut oli toisella puolella, joten kaveri maalasi sitten katteet.
Uudet renkaat tuli heti alle, Mezeler Lasertecit. Itse tykkäsin ex Banditissa eturenkaana tuosta, ja hinta ei ollut paha. Samalla laitettiin uudet laakerit pyöriin.
Seuraavaksi lensi vakio takaloksu ikkunasta ulos ja uusi kilpiteline tuli väännettyä rosterista. Tuli paljon parempi, mutta olisin halunnut päästä siitä valon alle tulevasta muovista eroon, sai kuitenkin jäädä muokattuna siihen.
Vanhasta autosta oli jäänyt h4-xenonit hyllyyn, joten semmoinen tuli laitettua kiinni, auttoi tietenkin valotehoon ja paljon.
Viime kesänä ennen kuin kortti lähti, laitoin Bandittiin tupakansytyttimen navigaattoria varten kiinni. Oli muuten kätevä. Navigaattorin saa hyvin tankkilaukun muovitaskuun, tai imukupilla tankkiin, jos ei sada. Joten laitoin sitten tähänkin semmosen etukatteen reunaan :)
Venttiilit tuli tarkistettua, ja parissa oli säätämistä. Nyt kehrää nätisti, vaikka onhan tämä kone kunnossakin olevana aika äänekäs. Samalla vaihdoin öljyt ja suodattimen.
Yksi asia on tullut vastaan pyörässä "yllätyksenä". Huomasin, että kaasariin tulee kiinni musta möykky ja siihen kolme johtoa, ja niistä yksi oli katkennut(maa). Selvitin asiaa, ja sehän on kaasuläpän asentotunnistin. Ei siinä mitään, mutta tuo osa on tullut vasta -98 vuosimalliin, eli siihen päivitettyyn malliin. Papereissa pyörä on -96 kuten sanoin. Paikallisessa mp-huollossa runkonumero sanoo kuitenkin, että pyörä on -97. Eli onko tuohon sitten tehty tekniikanvaihto :s

Ajan kuluksi kirjoittelen, mutta jos muita kiinnostaa niin lukekoon :D

Ainiin, oli puhetta täällä niistä kumitulpista kaasuttimissa, että ne poistamalla saa toimimaan paremmin. Kysyin huoltomieheltä liikkeessä niistä, niin sanoi, että kuulemma kyllä se auttaa kaasuun vastaavuuteen, mutta muuten sotkee toiminnan. Joutuneet kuulemma laittamaan uudet paikoilleen monessa pyörässä.
rodder
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
3.9.2006 6:32

ViestiKirjoittanut rodder » 14.3.2010 0:04

Tänään sitte sain käynnisteltyä oman äffän. Eilen jo käynnistelin sitä mutta ongelmia aiheutti kaasarien tulvinta. Kohot säädin uudelleen eilen ja tulvinta jatkui edelleen. Tulpat kun otti pois ja starttasi niin bensaa lensi tulpan reistä ulos. No ainakin kaukkua piisasi :lol: . Tänään sitten hain uudet tulpat kun edelliset meni mykäksi kastelun johdosta. Uusien tulppien kanssa pyörän kimppuun ja bensatankki mallia 5l muovi säiliö pyörään kiinni ja HALLELUJAA kaasarit ei enää tulvi. En tiedä mitä yön aikana tapahtu mutta nyt ei kaasarit enää tulvi. Voi olla että neulaventtiilit oli lumissa tms. ja irtosivat kun yön yli bensassa lilluivat. Pyörä käy suht hyvin mutta kaasu jää jonkin verran päälle ja kierroksi ei ota ehkä niin hyvin kuin pitäisi. säädin seosruuvit manuaalin antamaan arvoon 1-5/8 kierrosta. Seos ruuvit oli auki melkeimpä 3 kierrosta ennen tätä säätöä operaatiota. Pyörä toimi viime syksynä paremmin vanhoilla säädöillä (n. 2.5-3 kierrosta auki) eli olisiko manuaaliin eksynyt painovirhe tms. ? Mittailin alkukäyrien lämpötiloja infrapuna lämpömittarilla ja kaikki muuta paitsi 3 pytty oli melko saman lämpöisiä N.210-230c ja 3 pytty oli n.110-120c melko iso lämpö ero mielestäni. Jospa jolla kulla ois antaa vinkkiä tuohon seos ruuvin säätämiseen? Ovat muuten melko ikävässä paikassa nuo ruuvit. Vaatii melkeimpä kaasarien irroituksen että niitä voi säätää. Synkkausmittari olisi tarkoitus hankkia että saa itse säädettyä nuo kaasarit. Moottoripyörä.org sivuilla oli linkki tällaiseen firmaan http://www.carbtune.com/ jos jollain muulla on tarvetta tollaselle mittarille niin oisko kimppa tilaus mitään?
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 7.4.2010 21:39

Oma Sussu heräs talviunilta tänään. 8) Öljyt vaihtelin ja viimeistelin kahvalämppäreiden asennuksen. Hyvin oli jämähtäny talven aikana öljysuodatin kiinni. Joutui putkipihdeillä vääntämään sen irti, vaikka käsin olen suodattimen aina kiristänyt. Lisäksi ruuvailin venakopan ja puolat kiinni. Sain myös laitettua kiinni uudet mittarivalot:

Kuva

Sorry kuvan laadusta. Kännykällä käsivaralla kuvattu, mutta idea selviää. Tuo mukavasti pientä piristystä sininen valaistus.

Kävi hyvä tuuri, kun löytyi paikallisesta ruuvikaupasta etujarrunestesäiliöön uusi ruuvi hyllystä. Edellinen piti porata irti jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Vihonviimeisiä ideoita laittaa noihin ristipääruuveja. :itku: Ruuvit jämähtää kuitenkin kiinni. Uudet ruuvit ovat kuusiokololla, niin ei niin helposti pyörähdä työkalu tyhjää.

Muutaman tunnin hommat jäi vielä jäljelle. Lähinnä kaasareiden synkkaus ja katteiden kasaus. Sitten kovaa ajoa!!! 8)
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!