Yamaha XJ 700 Maxim

Maxim
Liittynyt:
24.3.2008 12:58
Yamaha XJ 700 Maxim

ViestiKirjoittanut Maxim » 26.3.2008 14:26

Löysin tämän foorumin vastikään ja ajattelin että tästä olisi hyvä aloittaa kirjoittelu. Hieman pettyneenä huomasin, että kukaan foorumilla oleva ei ainakaan omien etsintöjeni mukaan omista samaa pyörää kuin minulla. Tosin saan olla ensimmäinen joka teille kertoo kyseisestä mallista täällä.

Aloitetaan kuitenkin hieman kauempaa. Kolmetoista vuotta täytettyäni sain vaarini vanhan Tunturi supersportin lahjaksi, millä taitettiin useita matkoja läheiseen kaupunkipahaseen katselemaan tyttöjä ja polttamaan tupakkaa. Viidentoista vanhana löysin lehdestä ilmoituksen missä joku myi 125 kuutioista MTX Hondaa. Soitin välittömästi myyjälle, koska hinta oli niin halpa. Kävimme isän kanssa samana päivänä hakemassa pyörän kotiin. Myöhemmin selvisi että pyörän alakerta oli melkein kokonaan solmussa, mutta sepä ei juuri haitannut, koska ostin toisen samanlaisen ja purin huonomman varaosiksi. Kevarikorttia en koskaan ajanut, vaan täytettyäni 17 myin Hondan pois koska pelkäsin jääväni poliisin haaviin, joka voisi johtaa ajokortin siirtymiseen.

Koska en kevarin kanssa päässyt koskaan oikein matkustamisen makuun, ei suurempaa pyöräkuumetta heti B-korttihankinnan jälkeen tullut. Muutama vuosi takaperin alkoi kuitenkin pyöräkuume nousta sellaisiin lukemiin, että kaksipyöräistä oli pakko alkaa todenteolla etsiä. Tavoitteena oli löytää vähintään 500cc maksimissaan 4000e maksava pyörä, mikä jaksaisi kantaa sekä minua että vaimoa yhtä aikaa. Muutama malli nousi listallani ylitse muiden: Virago, XJ 600 Diversion ja VT Shadow. Jossain pyörälehdessä näin vilauksen Yamaha XJ 700 Maxim pyörästä. Se oli täysin uusi tuttavuus minulle, mutta näytti heti mielenkiintoiselta. Kävi ilmi, että n. 500 kilometrin päässä olisi myynnissä sellainen. Matka ei kiinnostanut, koska pyörä ei ollut kehuttavassa kunnossa. Luovuin jo Maximin löytämisestä kun sain tietää että 50 metrin päässä asuvan naapurini pojalla oli sellainen myynnissä! Aluksi hinta oli korkea, mutta sain melkein 1000e pudotettua alkuperäisestä pyyntihinnasta ja tein välittömästi kaupat.

Pyörä osoittautui loistokuntoiseksi. Kävi vielä ilmi että pyörä oli kiertänyt lähikunnassa muutamalla omistajalla, joista ensimmäinen oli sen uutena tilannut rapakon takaa, joten tarkka ajo-/huoltohistoria oli helppo selvittää. Pyörästä löytyy 750cc Viragon runko pienillä muutoksilla. Pyörässä lepää Yamaha XJ:n 600cc kone (mutta voimansiirtona XJ 900:sta tuttu kardaani), mikä on tehtaalla porattu 100cc suuremmaksi. Pyörää luullaan erittäin usein Viragoksi, miltä se paljon näyttää, mutta kuskin paikalla rivi- ja V-koneen eron tuntee. Maximista löytyy nimittäin erinomainen suorituskyky, mikä on ainakin itselleni riittänyt täysin tähän mennessä (vaikka emäntä istuukin kokoajan takapenkillä). Tätä Maxim mallia on valmistettu vain vuonna 1989. Parhaan tietoni mukaan näitä on Suomen kilvissä tällä hetkellä 27kpl (kertokaa jos jollain varmaa tietoa), joista kolmeen olen omani lisäksi törmännyt. Omallani on ajettu hieman yli 100tkm ja pyörä toimii moitteetta. Jotain pientä remonttia olen tehnyt, mutta mitään isompaa ei onneksi ole tullut vielä eteen.
Viime viikonloppuna pesin pyörästä moottorin niin totaalisen puhtaaksi kuin suinkin mahdollista. Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä pyörään leputustapit ja sissybar. Itse en kyllä saa sissyä tehtyä, mutta appiukon käsissä rauta taipuu kiitettävästi, joten hän lupasi tehdä sissyn rungon mieleni mukaan. Viikonlopun aikana ideat kasvoivat ja ajattelin maalata moottorin uudelleen. Pytyn musta maali on irtoillut pahasti ja se pitäisi uusia. Etuiskareihin pitä vaihtaa uudet öljyt ja tiivisteet ja jotain muuta pientä pakollista pitäisi tehdä ennen kesää, mutta muuten kaikki on täysin reilassa.

Loppujenlopuksi olen erittäin tyytyväinen omaan pyörääni. Sillä on hyvä ajaa ja se on minulle tarpeeksi tehokas. Selvänä miinuspuolena on kulutus (6-7l/100km, riippuen ajotyylistä), mutta nätillä ajolla sekin pysyy siedettävänä. Oma ajotyylini on muutenkin bensaa säästävä, sillä pidän rauhallisesta mutka-ajosta ja cruisailusta suomen kauniissa maisemassa. Vaikka kiihdyttäminen ja yleisesti lujaa ajaminen on mukavaa, ei se voita hiljalleen ohi lipuvaa saimaan rantaviivaa joka piirtää veteen täydellisen peilikuvan horisontissa heijastuvasta auringonlaskusta.

Galleriassa kuvia pyörästä
Maxim
Liittynyt:
24.3.2008 12:58

ViestiKirjoittanut Maxim » 26.3.2008 20:51

Laitoinpa muutaman kuvan niin ei tarvi tuonne gallerian puolelle välttämättä liueta ->

Kuva
Tässä pyörä muutama päivä oston jälkeen vasta pestynä

Kuva
Tässä muutama päivä sitten ennen tankin irroitusta ja koneen perusteellista pesua
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.3.2008 21:27

on se ainakin eriskummallisen muotoinen vekotin noin tehdasvalmisteiseksi.
Yamachiro
Pyörä:
Yamaha XJ600
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
23.4.2007 20:32

ViestiKirjoittanut Yamachiro » 26.3.2008 21:40

Hieno on kyllä, ei voi muuta sanoa.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.3.2008 21:45

Nyt keksin että mistä on kyse, tuohan muistuttaa v-maxia sivuprofiililtaan.
patsix
Paikkakunta:
turku
Liittynyt:
19.9.2005 22:02

ViestiKirjoittanut patsix » 26.3.2008 22:00

Itelle välähti kans mieleen tuo V-Max. Outoo...
Maxim
Liittynyt:
24.3.2008 12:58

ViestiKirjoittanut Maxim » 26.3.2008 22:32

MänTä kirjoitti:Nyt keksin että mistä on kyse, tuohan muistuttaa v-maxia sivuprofiililtaan.


"Pikku-maxiksi" tuota puhuttelevatkin ja kyllähän se siltä myös aika paljon näyttää :)
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 26.3.2008 23:25

On just semmonen "pystykustomi" vähän kuin V-maxikin. Kertakaikkisen erikoinen ja hieno vehje. Ja arvostusta nostaa myös harvinaisuus.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Maxim
Liittynyt:
24.3.2008 12:58

ViestiKirjoittanut Maxim » 8.4.2008 13:42

Nyt olis sitten viikonloppuna etuiskareihin vaihdettava öljyt. Koskaan en ole aiemmin moista operaatiota tehnyt niin olisi ihan hauska saada neuvoja. Tarkoitus olisi laittaa hieman jämäkämpää öljyä mitä siellä nyt on, tai ainakin lisätä annostusta, koska etupää on hieman liian löysä. Edellinen omistaja myönsikin että viimeksi öljyä tuli laitettua hieman liian vähän (vaimon kanssa ajaessa täydellä kuormalla meinaa olla aivan liian löysä, yksin ajaessa menee hyvin).

Omistan kyllä Owner´s manualin, mutta muutama asia on jäänyt silti epäselväksi, joten jos joku voisi auttaa: Manuaalissa kerrotaan erittäin epäselvästi iskareiden öljykapasiteetti, eli en tiedä että paljonko sinne tulisi sitä värkkiä laittaa. Olisi mukava tietää tarkempi lukema kuin pelkästään katsoa paljonko öljyä tulee iskarista ulos.
Toisekseen manuaalissa ei ole mitään sanottu iskareiden stefoista, eli minkälainen operaatio niiden vaihtaminen on (vasemman puolen iskarissa ihan pieni naarmu joka antaa minimaalisen vähän öljyä ulos aina jos iskari likaantuu tai on kovalla rasituksella).

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan :)
vedere-2
Liittynyt:
6.9.2008 20:50
Yamaha xj 700 Maxim

ViestiKirjoittanut vedere-2 » 7.9.2008 20:34

Terveisiä Kemistä

Ostin tänä kesänä samallaisen jammun Oulusta.Ja hyvin pelittää
Maxim -89
Liittynyt:
1.6.2009 19:25
Maxim huoltoa

ViestiKirjoittanut Maxim -89 » 1.6.2009 20:05

Tuli ostettua samanlainen. Maxim -89 ei löytynyt Yamaha maahantuojayrityksen luetteloista. Löytyiskö jelppiä, kun pitää hankkia kansipahvi, etuiskarin stefat ja bensahana, näin alkuun, minkäs moton mukaan osia tilailen.
RMK
Liittynyt:
13.5.2008 17:24

ViestiKirjoittanut RMK » 1.6.2009 20:52

Maxim -89 kirjoitti:Tuli ostettua samanlainen. Maxim -89 ei löytynyt Yamaha maahantuojayrityksen luetteloista. Löytyiskö jelppiä, kun pitää hankkia kansipahvi, etuiskarin stefat ja bensahana, näin alkuun, minkäs moton mukaan osia tilailen.

Cmsnl:tä voisi löytyä. Eipä siihen kannata muiden motojen osia tilata ;) . Ebay on myös hyvä hankintakanava näihin harvinaisempiin pyöriin, vaatii rekisteröimisen ja Paypal-maksutsydeemiin kannattaa rekisteröityä samalla.
Maxim -89
Liittynyt:
1.6.2009 19:25

ViestiKirjoittanut Maxim -89 » 2.6.2009 9:24

Kiitti. Tosin siellä oli maximeita vain -85 ja -86 vuosilta. Osaako kukaan kertoa, mitä eroa on -89 maximeilla -85 ja -86 malleihin? Nettimoton kuvissa näyttää ihan samoilta.

Lisäksi vinkki antoi lisää tutkittavaa omasta moposta. Sivulla on xj700 maximeille 7 eri tyyppiä, N, NC, XNC, XS, XSC, S, SC 8o
http://www.cmsnl.com/yamaha-xj700_model16830/
esa-69
Liittynyt:
5.7.2009 20:45
maxim xs1100

ViestiKirjoittanut esa-69 » 5.7.2009 20:52

Mulla on liikenteessä vm.82 xs 1100 maxim joita ei tietääkseni montaa kai löydy.
Jos jollain on niin olis kiva tietää.
Esse
Liittynyt:
29.7.2009 23:09
Yamaha maxim sissybar

ViestiKirjoittanut Esse » 29.7.2009 23:19

Moi!
Minulla on myös Yamaha maxim 700 vm- 89, joka on tuotu kai Californiasta Ruotsin kautta Pohjois-Suomeen. Se on juuri samanlainen kuin kaverilla oli kuvassa. Täällä Rovaniemellä on myös ainakin yksi samanlainen ja yhden olen nähnyt, jossa on ruskea tankki.
Näihin maximiin ei saa vissiin sissybaria ainakaan tilaamalla? Tietääkö joku, mistä voisi moisen hankkia? Olen nähnyt yhden maximin, jossa sellainen oli.
Esse