Hyosung Comet GT 650 R

Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00
Hyosung Comet GT 650 R

ViestiKirjoittanut Sami » 16.3.2007 13:29

Uusi pyörä on tulossa kuukauden sisällä, mutta ajattelin kirjoitella jo näin ennakkoon. Myöhemmin tulossa kuvia ja ajokokemuksia.

Uutta pyörää valitessa hain täyskatettua sporttista 600-750cc pyörää joka olisi kuitenkin suunniteltu enemmän kadulle kuin rata-ajoon. Uudet japanilaisvalmistajien sporttipyörät tuntui liian äärimmäisiltä niin moottoriltaan kuin ajo-ominaisuuksiltaankin. Huipputeho saisi tulla huomattavasti alle 15000rpm, eikä budjettikaan ihan uusimpiin japsimalleihin venyisi (italialaisista puhumattakaan).

Niinpä mielessä pyöri vuosituhannen vaihteen käytetyt mutta vähän ajetut sportit kuten Honda CBR 600f ja Kawasaki ZX-6R. Toisaalta rivinelosia oli jo jonkin aikaa ajeltu ja teki mieli kokeilla v-twiniä. Niinpä vaihtoehtoina oli myös Ducati S750FF, Suzuki SV 650 ja hieman ajateltiin jopa Hondan f-veturia ja Suzukin s-tellua.

Kunnes sitten tajusin korealaisen Hyosungin jonka valikoima kasvoi kaudella 2005 myös täyskatetulla mallilla. Pian Hyosungi alkoi näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta sillä Ducati oli ainakin paperilla tehoton ja kallis huoltaa, SV oli vain puolikatettu ja sekin Cometia tehottomampi. Hyosungi oli myös miellyttävimmän näköinen, varaosat halvimpia ja pyörän hintakin kohdallaan.

Lueskelin testejä ja vertailuja joissa haastaja-Hyosungi pärjäsi varsin hyvin, vaikkei kirkkainta kärkeä ollutkaan. Odotettavissa oli ilmeisesti melko hyvä alusta ja moottori, kun taas vaihteisto ja jarrut on heikompia lenkkejä. Kenties teräspunosletkut ja paremmat jarrupalat tulevat myöhemmin hankintalistalle.

Päädyin siis ennakkoluulottomasti hankkimaan vanhan japsisportin hinnalla uuden (ylivuotisen) korealaisen mallia Hyosungin GT 650 R. Hyosung on valmistanut Suzukeja lisenssillä 20-30 vuotta ja ilmeisesti GT mallin suunnitteluun on palkattu Suzukilta SV:n suunnittelussa mukana olleita henkilöitä. Kone muistuttaakin vahvasti SV:n moottoria, vaikkei sama olekaan. Valmistusmaa ei haitannut sillä kyllähän aikanaan japsipyöriäkin dissattiin HD/Triumph-porukoissa, vaan kuinka kävikään. Korealainen autoteollisuus on kovassa nousussa ja ehkä mp-alalla käy vielä samoin. Samalla pistin tilaukseen LeoVincen bolt-on vaimentimen ja BMC:n ilmansuodattimen, niin pääsee v-koneen murinat oikeuksiinsa. Ehkä voisi hieman vääntöä ja lisähevosenkin hyvällä tuurilla saada.

Maaliskuun lopussa lisää tarinaa ja kuvia kun saadaan pyörä ajoon...
Viimeksi muokannut Sami päivämäärä 23.10.2007 23:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 16.3.2007 14:21

Ei voi kun onnitella valinnan johdosta. Jos olisin itse katupyörää ostamassa niin GT 650 tai Honda VFR olisivat vaihtoehtoina lyhyellä listalla, V-kone houkuttelisi nyt muunkin tyyppisissä pyörissä kuin customeissa. Korealaisuus ei epäilytä itseä enää yhtään, uskon laadun olevan kohdallaan ja eipä ole negatiivistä kantautunut korviin.

R-mallia on vähemmän näkynyt, varmaan jo ihan kalliimman hintansakin *) takia (vaikka itse pidän kyllä nakusta varsin paljon), joten mukava päästä lukemaan tarinaa ja katselemaan muitakin kuvia kuin maahantuojan tarjoamia. En nyt muista, onko Hyosung-foorumillakaan R-mallin omistajia näkynyt.

*) Tosin hintaeroa on nyt suositushinnoissa vain tonni, muistelenkohan väärin että ennen oli 2000 e eroa naku- ja R-mallilla? Silloin kun välissä oli vielä varttikatettu malli GT 650 S, joka ei enää ole ainakaan Suomen mallistossa ilmeisesti(?), ainakaan ei ole Elcatin sivuilla enää. Vai oliko se niin, että S-malli oli 500 halvempi, no, enivei.
Asian & American cars / bikes only.
Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Sami » 16.3.2007 14:53

Johnnie kirjoitti:Ei voi kun onnitella valinnan johdosta.

...

Kiitoksia. :)

Kyllä tuo hintaero on muistaakseni ollut aiemminkin tuon 1000e, varttikatteinen sijoittui sitten noiden väliin noin 8500e hintaisena. Suomessa tosiaan ärräpyörien ystävät eivät ole kovin hyvin cometia löytäneet, tai sitten en vaan sattumalta minäkään ole liikenteessä nähnyt. Vaikuttaahan tuohon sekin että nakumallia on myyty kauemmin.

Joka tapauksessa jenkeissä (ja ehkä muuallakin maailmalla) ärrämalli vaikuttaisi olevan suosituin, ainakin www.korider.com sivustolla GT mallisarjan keskustelu tuntuisi painottuvan vahvasti GT R:ään.

Hyosung-foorumia olen aiemmin talvella hieman silmäillyt, mutta taitaa olla nykyään melko kuollutta. Ehkä tänne saataisi enemmän Hyokuskeja kun saadaan keskustelua avattua.

Ensi kaudelle(?) on muuten tulossa uusi fighter-tyylisempi nakumalli GT 650X joka on sekin ihan kivan näköinen:
Kuva
-tzr-
Liittynyt:
27.3.2007 15:13

ViestiKirjoittanut -tzr- » 27.3.2007 15:47

hami kun noit ei oo 2T
Snage
Pyörä:
450cc
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
7.5.2006 22:34

ViestiKirjoittanut Snage » 27.3.2007 17:06

siis 650 cc 2t pyörä, on se kumma kun toi 80 hp ei vielä riitä...
lehmäx
Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Sami » 27.3.2007 17:08

-tzr- kirjoitti:hami kun noit ei oo 2T

Mä en kyllä enää kakstahtista ostais, varsinkaan tähän kokoluokkaan. Mutta keskustelu piikkisistä mieluummin piikkipuolelle, siitä varmaan oli kyse.

Mitä 80hp riittävyyteen tulee, niin katsotaan mihin se riittää ja miltä se tuntuu. En vielä kommentoi tarkemmin kun ei ole pyörä vielä ajossa. :)
evo^
Paikkakunta:
Åbo
Liittynyt:
3.6.2004 10:54

ViestiKirjoittanut evo^ » 27.3.2007 17:29

Snage kirjoitti:siis 650 cc 2t pyörä, on se kumma kun toi 80 hp ei vielä riitä...

tehoa ei oo ikinä tarpeeks. ei mee kauaa kun nuokin hurjat 80 heppaa tuntuis ihan mopolta esim. piikin jälkeen.
lähde sinä ensin, niin minä odotan sitten perillä.
Snage
Pyörä:
450cc
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
7.5.2006 22:34

ViestiKirjoittanut Snage » 27.3.2007 19:07

Juu tiedän kyllä ettei ne 80hp pitkään riitä, ihan omasta kokemuksestakin.
lehmäx
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 28.3.2007 16:20

Onneksi toisille riittää puoletkin tuosta vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Mutta jospa nyt ei sotketa tätäkin threadiä tuolla höpötyksellä.

Sami kirjoitti:Vaikuttaahan tuohon sekin että nakumallia on myyty kauemmin.

Aivan, unohdin tuon.

Onkohan kaikissa uudemmissa nakumalleissa musta runko, vai pelkästään sinisessä kuten maahantuojan kuvissa?

Ensi kaudelle(?) on muuten tulossa uusi fighter-tyylisempi nakumalli GT 650X

Katoppas! Tuosta en muistaakseni ole kuullutkaan, pitää tutkiskella.
Asian & American cars / bikes only.
Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Sami » 28.3.2007 17:07

Johnnie kirjoitti:Onkohan kaikissa uudemmissa nakumalleissa musta runko, vai pelkästään sinisessä kuten maahantuojan kuvissa?

Mustalla rungolla on kai kaikki(?) sitten kun tehdas niitä tarpeeksi suoltaa. Ainakin briteillä ja muuallakin maailmalla mustia tuli jo 06 kaudelle mutta suomeen niitä ei vielä viime vuonna saatu. Ilmeisesti vanhempaa hopearunkoista mallia on paljon varastossa valmistajalla tms. Tänä keväänä noita on kai laajemmin saatu ainakin jenkkeihin ja ausseille myyntiin, ehkä sitten pian suomeenkin. Näyttää kyllä pirun hyvältä toi musta runko ja varsinkin punaisessa GT R:ssä aika must. Mutta tuohon mustakatteiseen sopii toi hopeakin runko ihan ok.

Huomenna käyn hakemassa mopon Järvenpäästä.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 29.3.2007 14:13

evo^ kirjoitti:
Snage kirjoitti:siis 650 cc 2t pyörä, on se kumma kun toi 80 hp ei vielä riitä...

tehoa ei oo ikinä tarpeeks. ei mee kauaa kun nuokin hurjat 80 heppaa tuntuis ihan mopolta esim. piikin jälkeen.


NIinno tääkin on asenteista riippuva seikka. Mulle riitti itselleen koko piikkiajan nelari (kyllä, oli tietoa paremmastakin), ja vieläkin jaksaa tuon alitehoisen pyörän vääntö kirvoittaa hymyä, oli miten olematonta tahansa.

Sami on mennyt hienon pyörän hankkimaan, kyllä tuolla kelpailisi kruisia :). Hyviä pyöriähän tuo koreanpoika osaa jo tehdä, halutessa japsien veroisia.
Dank memes melt steel beams.
Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Sami » 29.3.2007 19:26

Nyt on pyörä haettu ja ensimmäiset tuntumat saatu. Tänään ajelin hieman yli 100km, joka koostui kaupunki- ja maantieajosta. Pyörä tuntuu oikein hyvältä ja ensimmäisen päivän jälkeen olen varsin tyytyväinen ostokseeni!

Kuvia löytyy galleriasta:
http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/15993
Lisää ja parempia kuvia ensi viikonloppuna kun saan kunnollisen kameran käsiini.

Ensimmäinen mihin kiinnitin huomiota, oli ainakin aluksi todella onnettomilta tuntuneet jarrut. Päivän aikana niitä ilmeisesti oppi annostelemaan sopivasti kun ei niitä niin enää huomioinut, mutta joka tapauksessa ei ne hyvätkään ole. 2007 mallissa on kai uudet jarrut, harmi ettei tähän ehtineet. Monesta suunnasta olen kuullut jarrupalojen vaihdon tuovan tuntuvaa parannusta, ehkä kokeilen sitä myöhemmin.

Rivinelosiin tottuneelle pyörän olemus on mukavan erilainen, ei tarvitse paljoa kierroksia, ääni on kivaa pörinää ja pieni tärinäkin tuntuu tässä vaiheessa oikeastaan enemmän plussalta kuin miinukselta. Katsotaan viikonlopun matka-ajon jälkeen jos mielipide vaikka muuttuisi. :D

Nyt huomaa että on tullut välissä ajettua liian kauan nakukawoilla, muutama kymmentä kilometriä kyykyllä ja jo alkaa ranteissa tuntumaan. :)

Suorituskyvystä en osaa ihmeempiä sanoa kun ajelin vain rauhallista sisäänajoa. Kierrosten pitäminen matalalla ei ainakaan tuota ongelmaa, alhaalla tuntuu voimaa riittävän ihan tarpeeksi. Välityksetkin tuntuu sopivan pitkiltä matka-ajoa ajatellen.

Nyt odotellaan LeoVincen saapumista jotta saataisi potentiaaliset pörinät muunnettua murinoiksi...
Omega89
Pyörä:
KTM 250 sx-f -08
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
3.10.2005 22:08

ViestiKirjoittanut Omega89 » 29.3.2007 20:12

Sami kirjoitti:Nyt on pyörä haettu ja ensimmäiset tuntumat saatu. Tänään ajelin hieman yli 100km, joka koostui kaupunki- ja maantieajosta. Pyörä tuntuu oikein hyvältä ja ensimmäisen päivän jälkeen olen varsin tyytyväinen ostokseeni!

Kuvia löytyy galleriasta:
http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/15993
Lisää ja parempia kuvia ensi viikonloppuna kun saan kunnollisen kameran käsiini.

Ensimmäinen mihin kiinnitin huomiota, oli ainakin aluksi todella onnettomilta tuntuneet jarrut. Päivän aikana niitä ilmeisesti oppi annostelemaan sopivasti kun ei niitä niin enää huomioinut, mutta joka tapauksessa ei ne hyvätkään ole. 2007 mallissa on kai uudet jarrut, harmi ettei tähän ehtineet. Monesta suunnasta olen kuullut jarrupalojen vaihdon tuovan tuntuvaa parannusta, ehkä kokeilen sitä myöhemmin.

Rivinelosiin tottuneelle pyörän olemus on mukavan erilainen, ei tarvitse paljoa kierroksia, ääni on kivaa pörinää ja pieni tärinäkin tuntuu tässä vaiheessa oikeastaan enemmän plussalta kuin miinukselta. Katsotaan viikonlopun matka-ajon jälkeen jos mielipide vaikka muuttuisi. :D

Nyt huomaa että on tullut välissä ajettua liian kauan nakukawoilla, muutama kymmentä kilometriä kyykyllä ja jo alkaa ranteissa tuntumaan. :)

Suorituskyvystä en osaa ihmeempiä sanoa kun ajelin vain rauhallista sisäänajoa. Kierrosten pitäminen matalalla ei ainakaan tuota ongelmaa, alhaalla tuntuu voimaa riittävän ihan tarpeeksi. Välityksetkin tuntuu sopivan pitkiltä matka-ajoa ajatellen.

Nyt odotellaan LeoVincen saapumista jotta saataisi potentiaaliset pörinät muunnettua murinoiksi...
Onnittelut hyvästä ostoksesta (ainakin minun mielestäni). Mulla on tossa mun naku cometissa wileycon vapaasti hönkivä änkkä ja sanon ihan varotuksen sanana vaan että tuut herättämään naapuruston kilometrin parin päästä :). Toi änkän vaihto toi mun mielestä ainakin tiettyä kaasuherkkyyttä, jos kurkkaat vakioänkän sisään kun irrotat sen niin tuut ymmärtämään miks...

Kerrothan mulle kokemukset jarrujen tuntumasta sitten kun/jos vaihdat ne jarrupalat.
Sieni
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
19.12.2003 18:05

ViestiKirjoittanut Sieni » 29.3.2007 21:20

Onnittelut minunkin puolesta uuden pyörän omistajalle. Jos en nyt tästä pyöräkuumeesta pääse irti, on varsin todennäköistä että jossain vaiheessa kesää kyseisen pyörän nakumalli tulee talliin. En oo oikeestaan pahaa kuullut muusta kuin juurikin noista jarruista, mutta uskon etten niissä mitään vikaa huomaa, kun en mitään supersporttia tms. ole edes kokeillut, eikä budjetti tuoreen sellaisen ostamista kestäkään, eli paras jättää ajamatta. Käytettynäkin noita nakuja saa viiteen tonniin, vielä vähänajettuja yksilöitä. Katteellisia en oo käytettynä yhtään nähnyt, tottakai sellaisen ostaisin jos olisi mahdollisuus. Yritän kuitenkin perustella itselleni ettei ostamisessa ole järkeä, vaan kovasti se tunne vaan vetää puoleensa :D.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
X-Race Eläkeläinen
Liittynyt:
13.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut X-Race » 29.3.2007 22:00

Asiallisen näköinen peli, usd-haarukka ja kaikki. Mitä säätöjä alustassa on? Etuvalo on hiukan laimea, mittaristo taas pirun tyylikäs. Mitä painoksi ilmotetaan?
Ei seiso