Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.4.2004 20:03

Nyt ilmanputsari peilaa oikein mukavasti, rosterista on vaan pirun vaikea saada syvempiä naarmuja pois(nauhahiomakone) eikä kyllä ole työkalujakaan moiseen. Kiillottelin myös magneetonkoppaa joka on nyt semmoinen semikiiltävä, pitänee ottaa vielä jossain vaiheessa irti ja hinkata kaupasta haettavalla 1600 paperilla ja kiillotustöhnällä oikein kunnolla.
Uuden kytkinvaijerin kanssa semmosia ongelmia että kytkin luistatteli, revin koneen päästä kiristysmutterin helvettiin ja laskin säätöpultin aivan koppaan kiinni jolloin kireyden säätö tapahtuu vain kahvan päästä, nyt ei luistattele ja kiihtyy kuin luuska 250 :) Kaasuvaijerit pelaavat hyvin, ei ole ongelmaa ollut kun vain vaihdoin sisukset hieman pidempiin uusista vaijereista. Juotin siis yksinkertaisesti möntit tinaa vaijerin molempiin päihin jolloin ei tarvittu mitään erityisiä nippoja vanhojen lisäksi. Putsailin mömmöjä brakecleanerilla, lähti aika ilosesti pakoputkiston juuren tienoilta mömmöt pois, kiristin samalla taas pakoputkia juuresta kun tuppaavat löystymään tärinästä.
Pistin takajarrun jarruvalokatkasijankin toimintaan, huomasin että takavalolle menee piuhat väärin :) kuka olisi arvannut että PUNAINEN johto on maadoitus!? varsinkin kun kaksi muuta johtoa oli mustia.... No kummiskin se on nyt korjattu ja jarruvalo toimii puoliksi. Eteen jos mielii katkasijan niin se vaatii joko mielikuvitusta tai orkkisosia. Tekisi mieli vaihtaa koko halvatun jarrusylinterisysteemi kun tämä kipale kusee ja on muutenkin tehoton.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.4.2004 22:09

Tässä vähän kuvia!

http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT27.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT28.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT29.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT30.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT31.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT32.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT33.jpg
http://www.sunpoint.net/~papru/SuzukiGT34.jpg
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 12.4.2004 15:09

Tänään tuli avattua etupäätä vähän kun nopeusmittari sanoi taas sopimuksen irti. Niin se vain paljastui että mittarinpyörittäjän toinenkin käpälä oli poikennut ja tuohon on pakko hitsuutella uutta materiaalia. Työt alkavat juuri sopivasti niin jollain kahvitauolla tigin kera vetäsen siihen vähän metallia lisää niin pitäisi toimia taas oikein mukavasti :) tällä kertaa vielä sen verran ettei kärsinyt kumitiiviste pääse haittaamaan pyörittäjän toimintaa(kumihuulet puristavat siis tuota pyörivää osaa vannetta vasten ja vanteessa paikat pyörijän käpälille, kun kumihuulet antavat periksi niin pyörijän käpälät pääsevät koloistansa pois ja sitten seuraavalla kierroksella pyörijän käpälät kalahtavat koloihin taas mukaan. vertaa vaihteistorattaiden dogeja).
Otin myös 2-t tankin irti, vaihdoin uuden öljyletkun ja laitoin sen menemään oikeaa reittiä sisään, kunhan saan tuon lisäjousen poistettua(siis sen oikean jousen toimimaan) tuosta öljypumpun iskupituuden säätimestä niin saan pumpulle kuoret kiinni. Putsasin tankkia ulkopuolelta ja noukin sinne tipahtaneen loiskekorkinkin takaisin sinne pitää ja laitoin jeesusteippiä kierroksen loiskekorkin ympäri ettei tipahda enään sinne tankkiin :). Pitänee käydä ostamassa pussillinen sulakkeita kun onnistuin viimeisen ylimääräisen käräyttämään takajarruvalokatkasijaa värkätessä, hyvä minä. Nyt on siis tankissa semmoinen 3% seos öljyä ja tuorevoitelupumppu käy itsensä ilmasta tankillisen aikana, vuodattelin pumppua kyllä mutta silti siellä välillä ilmakuplia näkyy.
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 12.4.2004 16:03

Öh, jotenkin mulle on nyt muodostunut semmonen mielikuva, että toi pyörä on kauhea purkka/liima viritelmä. Hirmunen hinku saada se läjään jollain minimaalisella budjetilla? Vai eikö tohon todellakaan saa mitään osia kaupasta, kun suurinpiirtein kaikki pitää viritellä itse huulirasvapurkeista ja muista vastaavista?
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
tassukka
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.9.2003 11:41

ViestiKirjoittanut tassukka » 13.4.2004 13:48

wert kirjoitti:Öh, jotenkin mulle on nyt muodostunut semmonen mielikuva, että toi pyörä on kauhea purkka/liima viritelmä. Hirmunen hinku saada se läjään jollain minimaalisella budjetilla? Vai eikö tohon todellakaan saa mitään osia kaupasta, kun suurinpiirtein kaikki pitää viritellä itse huulirasvapurkeista ja muista vastaavista?

Se taas on ihan eri asia kiinnostaako ketään mitä mieltä olet mistäkin pyörästä.
Jaaggorr
Paikkakunta:
Pirkkala
Liittynyt:
29.5.2003 19:01

ViestiKirjoittanut Jaaggorr » 13.4.2004 15:06

wert kirjoitti:Öh, jotenkin mulle on nyt muodostunut semmonen mielikuva, että toi pyörä on kauhea purkka/liima viritelmä. Hirmunen hinku saada se läjään jollain minimaalisella budjetilla? Vai eikö tohon todellakaan saa mitään osia kaupasta, kun suurinpiirtein kaikki pitää viritellä itse huulirasvapurkeista ja muista vastaavista?


Ja jotenkin minulle on muodostunut semmonen mielikuva että wertin pitää vittuilla jokaisen pyörästä joka paikassa.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 13.4.2004 18:49

antaa vittuilla :) sitä en itse henkilökohtaisesti ymmärrä että hassataan kaikki rahat uusiin osiin kun on tallin nurkat täynnä käyttökelpoista tavaraa, etkö wert laittaisi esim pyörääsi porkkanaa ohjaustangoksi jos se ajaisi saman asian :)? siis tarkoitan nyt että se porkkana toimisi täysin kuten vanha(ja tässä tapauksessa risa) stongasi, näyttäisi aivan yhtä hyvältä ja jopa painaisi samanverran?
siinä mietittävää että pitääkö sorvauttaa jossain koneistamolla muovin pötkylä mitoilla kun voi korjata kotoisilla tarvikkeilla käytännössä ilmaiseksi.

Ehkä todellisuus ei ole aivan se että nämä 'viritykset' toimii kuten alkuperäinen mutta ajavat asian, esim siinä huulirasvapurtilo jutussa ei minunmielestä ole virityksen makua kun se alkuperäinenkin muovikappale olisi pitänyt lasikuidulla laittaa kiinni.
No kuitenkin asiaan suuren parkumisen jälkeen.
Korjasin töissä kahvitauolla nopeusmittarin pyörittäjää ja onnistuihan se ihan hyvin, hitsasin tigillä kaksi rosteripalaa kiinni pyörittäjään ja rälläköin kotona sopivaksi ne uuden käpälät. Nyt siis nopeusmittari toimii vallan mainiosti tällä kertaa kahdella käpälällä ja näyttää ihan nollasta ylöspäin eikä kuten ennen että 20km/h asti eteenpäin :) vielä jää nähtäväksi että alkaako mittari kusemaan 80km/h liepeiltä ylöspäin vai näyttääkö kunnolla sinne 120 asti(ja pitemmälle jos niikseen tulee).
Toinen kaasuvaijeri vähän vihoittelee kun jäykkiksen tekemä vaijerin kuori reistaili ja pääte holkki lähti irti kuoren muovin päältä. Tuo nyt ei ole ongelma eikä mikään tee-se-itse miehelle(kiitos wert aplodeista) kun otin vain pihdit ja tungin holkin takaisin paikoillen, huomatkaa aivan ilmaiseksi ja ilman uutta vaijeria! HOBLAA taikatemppu.
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 13.4.2004 19:36

Niin ! Siinä on ottettava huomioon myös se asia, ettei tän sortin pyörillä ole vielä minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa. Itsellä ainakin tuli tosta omasta niin kallis, ettei ikinä voi siitä luopua. Mielummin sitten myyn osina. Kokonaisena ei tule saamaan kuitenkaan lähellekkään oikeaa hintaa. Ikävä kyllä osien hankinta ko. pyörään on jo aika työlästä.
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 13.4.2004 20:20

Ai, mä olen aina kuvitellut, että vanhoja pyöriä rakennetaan rahalla. Sen takiahan ne pyörät just kiiltävät kuin uutena, kun niihin on sitä rahaa laitettu. En kyllä tiedä, että millä tavalla ne pyöriään rakentaa, mutta olettaisin, että kaikki mahdolliset osat ovat alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia.

Mut hei, mitäs helvettiä sä tämmöstä threadia täällä oikein ylläpidät, jos tätä ei saa kommentoida, etkä sinä kestä kritiikkiä?
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
Sami Ylläpitäjä
Pyörä:
Cagiva Raptor 650
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Sami » 13.4.2004 20:29

Ihan hyinhän mäntä kärkkäät kritiikkisi nielee, joten eiköhän pointtisi ole jo tullut selväksi.
Riippuu vanhasta, mutta jos on kyse edullisesta käyttöpyörästä eikä museovehkeestä, niin ei sitä tarvitse museovehkeen lailla rakentaakaan. Varsinkin jos ei ole rahaa joka nippeliä kaupasta hakea (kyllä, sekin voi olla mahdollista) ja tykkää askarrella.
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 13.4.2004 20:40

Selviö. Kai se on parempi vain antaa pojan tehdä työnsä siihen puuttumatta. En kyllä ymmärrä, että millä tavalla sitä pitäisi sitten kommentoida, jos tuokin oli väärään äänensävyyn kommentoitu.
Mulla on tuolla kasa ruosteisia pultteja ja muuta romua. Voisin myydä ne, jos tarttet projektiisi uusia osia.
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 13.4.2004 21:12

Ikävä kyllä voin kertoa, ettei tuollaiseen Suizaan kannata kovin paljon rahaa kiinni laittaa. Rakentaminen originaali osilla suhteellisen kallista ja hankalaa. Omiaan ei saa koskaan pois, jos pyörää kokonaisena myy. Itsellä vastaava vähän vanhempi Gt . Oma Gt on rakennettu originaali osista rahalla ja vaivalla, silti se pitäis antaa ilmaiseksi, että joku sen huolisi. Osina voisi saada moninkertaisen hinnan, joten jää mopo mulle vanhenemaan. En pura osiksi, vaikka ei museo pyörä olekkaan . :D
Kone kannataisi kuitenkin kunnossa pitää. Sitten kun kampiakseli remppaa alkaa tekemään pyörän hinta tuplaantuu. Ota vaan suosilla se toisenkin pytyn alempi männänrengas pois, jos et meinaa sitä toisellekaan puolelle laittaa. Ja unohda huippunopeus kokeilut. Kulkee sen 160kmh,ei kannata kokeilla. Kone yleensä hajoaa siihen, jos yksikin kohta rakentamisessa laiminlyöty. Älä sano, etten varoittanut. Tiedän mistä puhun :D Kantapään kautta ja moneen kertaan :retee:
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 13.4.2004 23:23

Tottahan se toki on, ettei kukaan sitä osta sillä hinnalla minkä tekisi mieli pyytää. Sama se on munkin ajoneuvossa. Liikaa laitettu rahaa kiinni ja puoli-ilmasiksi pitäisi myydä. Pakko vaan suostua, kun ei siitä muuten eroon pääse.

Mikäs tuossa muuten on syynä, ettei kannata rahaa suoltaa turhaan? Sekö, ettei se ole vielä museovehje? Vai puuttuuko tästä mallista se jokin, joka niissä wanhoissa pyörissä viehättää? Originaaliosat noihin oikein wanhoihin pyöriin ovat varmaan vielä enemmän kiven alla, kuin tämän pyörän ja niistä varmaankin saa pulittaa kauheita summia.
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
gt350
Liittynyt:
3.3.2003 11:49

ViestiKirjoittanut gt350 » 14.4.2004 8:36

Arvostus kokolailla nollassa, noilla pienemmillä 2t Suzukeilla vielä. Suomessa rakennellaa melkein ainoastaan Jawoja ja Hondia. Tottakai kannattaa rahaa laittaa Suzukiinkin, jos sitä itse mainaa pitemmän aja pitää. Mun pyörä olisi kyllä jo museo ikäinen ja osia olen hankkinut sitäkin ajatellen . Henkilökohtaisesti en vaan ole museoinnista niin innostunut ja osat ovatkin lähinnä hankittu helpottamaan mahdollisen seuraavan omistajan urakkaa, jos aikoo museoida. Nyt pyörä on rakenneltu cafe raceriksi, joka on vastaa enemmän omia mieltymyksiä. Joitakin tiettyjä osia alkaa olla aika mahdotonta Suzukiin löytää, kuten pakoputket. Uustuotantoa ei vielä ole näihin pikku Suzukeihin olemassa ja mp liikkeiden halu auttaa osahankinnoissa tyrehtynyt. Vaatii vielä varmaan sellaiset 10-20v , että alkais olemaan näiden aika.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 14.4.2004 18:57

Tännehän on tullut aika lailla juttua... no siis tietenkin saa kritiikkiä laittaa mutta sen voisi edes naamioida 'neuvomiseksi' eikä suorannaisesti vittuilla kun joku edes yrittää.
Pitänee repiä se männänrengas viikonloppuna pois sitten, jospa vaikka tärinöitä hävii tai vastaavaa.
Tuohon orkkisjuttuun en ota edes kommenttia kun tämä minun kappaleeni on aikamoinen viritys verrattuna alkuperäiseen, esim nuo tuplalamput ja leveä stonga ovat aivan omia mieltymyksiä. Joku muu saa tehdä ne pirun kalliit entisöinnit jos lystäävät, itse nautin enemmän ajamisesta kuin ropaamisesta(josta toki myös pidän jos ei suurempia ongelmia ilmene).
Tänään kävin hakemassa etolasta ohuempaa vaahtomuovia ja sen pitäisi olla vähän parempi virtauksiltaan ja sopivan kokoinen muutenkin tuohon suunnitelmaan. Hain biltemasta kaksi pussillista sulakkeita kun ovat sen verran edukkaita kun ei innosta niitten takia enään kaupassa käydä.
Laitoin jopa jarruvalokatkasijan toimintaan takajarrulle :) nyt jos jaksaisi jostain metsästää katkaisijan etujarrulle niin bueno, tekisi mieli tehdä täysremppa tuolle etujarrulle kun taitaa pirulainen pikkasen vuotaa jostain pääsylinterin tienoilta ja letku pullistelee niin pirusti. Nesteethän on jo vaihdettu palojen kera. Pomo kyseli että onkos sulla uus pyörä kun ei tunnistanu, kyllä se sitten muisti ton pyörän kun muistutin käyneeni töissä kyseisellä pyörällä loppukesästä. Ilmeestä päätellen piti hirveänä romuna :)
Kokeilin pikkasen kiihotusmahdollisuuksia ja pistin urut auki sinne satkuun asti ja lähtihän se, kytkin vaan taisi pikkasen luistatella että tiedä siitä sitten. Pitemmät välit kyllä olisivat poikaa moottoritiellä kun kierrokset siellä 5,5trpm 100km/h vauhdissa. saisivat laskea sinne 5trpm niin kehtaisi 120 ajaa joskus.