Keskustelua moposkootterin valinnasta

kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 2.5.2010 11:59

lassix kirjoitti:En löytänyt pikaisella haulla omaa ketjua joten kysäisen tässä.. Tekeekö Soliferin 50R-skootterilla mitään? Tiedän, että siinä on 4-venttiilinen baotianin 139QMA-A-moottori ja että se on muutenkin aika pitkälti kiinanihme, mutta jos paljon puhuttu "suomalainen laadunvalvonta" ei vaikka olisi täysin pettänyt?
Eräs tuttu jälleenmyyjä tiesi kertoa, että 50R 2010-mallissa olisi vaihdeltu moottorin osia kun aiemmin on ollut kestävyysongelmia kannen kanssa tjsp... Pitäisi siis nykyään kestää edes hieman. :)
Uutta 4-tahtista skootteria olen hankkimassa eteenpäin myydyn hyvin palvelleen Milan Sportin tilalle ja tuo 50R sopisi hyvin budjettiin sekä miellyttää ulkonäöllisesti omaa silmää.

Täälläpäin taitaapi yhdellä olla tuommoinen.vähänaikaa miettis et onko 2t vai 4t kun putki on "tehari look". Ihan nätti tuo nyt on koneen tehot tosin (ilmoitettu 3Kw) tuskin vastaa ihan totuutta. Nuo neljä venttiiliä varmasti auttavat kyllä suorituskykyä. Kyllä tuo ainakin normaaliajon kestää mitään rälläystä tuskin kestää ilman huoltoja.
lassix
Liittynyt:
2.5.2010 1:40

ViestiKirjoittanut lassix » 2.5.2010 13:31

kalleppi3 kirjoitti:Täälläpäin taitaapi yhdellä olla tuommoinen.vähänaikaa miettis et onko 2t vai 4t kun putki on "tehari look". Ihan nätti tuo nyt on koneen tehot tosin (ilmoitettu 3Kw) tuskin vastaa ihan totuutta. Nuo neljä venttiiliä varmasti auttavat kyllä suorituskykyä. Kyllä tuo ainakin normaaliajon kestää mitään rälläystä tuskin kestää ilman huoltoja.


Juu en ole pahemmin nähnyt noita liikenteessä, tosin auton ratissa en itse tule pahemmin katselleeksi kaksipyöräisiä.. Enivei, ihan nätti on omasta mielestäni ja tuo neliventtiilitekniikka kiinnostaa. Tuovathan nuo kaksi lisäventtiiliä lisää tehoa muissakin moottorilaitteissa, joten miksikös ei sama toimisi skootterissa? Voi nelitahtisestakin tehoa lähteä. ;) Rälläys ei kuulu omiin mielihaluihin ja huollot aion hoitaa kunnolla, joten luulisi tuon 50R:n kestävän tavallisen työ- ja koulumatka-ajon..?

Pitää vielä tutkia miten pitkälle tuo on Baotianin tekniikkaa jos vaikka sen varashälyttimen ja etäkäynnistys-kilkkeenkin saisi kytkettyä. :)
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 2.5.2010 14:54

Nelivenaisen venttiilisäätökin on kai ihan normaalia (=helppoa)? Täällä ollu yhellä baotian niin se toimi todella hyvin, vaikka sitä rääkkäskin. Nuo nelivenaset taitaa ainakin vielä olla suht harvinaisia (?) oikea teho voi olla 2-2,7kw (tosin voi se 3kw:kin olla) Hoitaa vaan öljynvaihdon (2000-3000km välein) ja peräöljyt (3000-5000km välein(kö)) sekä säätää venat (4000-5000km välein) niin toimii moitteetta. Jos ei vuodessa aja sitä 5000km niin aina kun uusi ajokausi alkaa (jossei talvea aja) niin vaihtaa öljyt.
lassix
Liittynyt:
2.5.2010 1:40

ViestiKirjoittanut lassix » 2.5.2010 15:45

Olen käsittänyt, että ainakin tuossa 139QMA-A-moottorissa on tuo venttiilien säätö toteutettu välipaloilla:
http://www.virijavara.fi/shop/?4-venttiili-tekniikka-%28solifer-50r%29,33 Niiden säätämisen helppous selviää jahka moottoria pääsee tutkimaan tarkemmin. Pitää toivoa, ettei kovin paljoa joudu purkamaan katteita.. Imukurkunkin halkaisija on 2-venttiilistä mallia suurempi, hmm.. Aika harvinaisia ovat kai nuo nelivenaset, tosin en ole suuremmin tutkinut josko muilla valmistajilla löytyisi niitä. Ei voi kun toivoa että todellinen teho on 3kW, kiinanmiehet olisivat ylittäneet itsensä jos näin on. :) Huoltokirjan mukaan on 2500 kilometristä eteenpäin perän öljyt ja venttiilit tarkistettava 4000km välein, aika perusvälit omasta mielestäni.. Toki 300, 1000 ja 2500-huollot ovat asia erikseen.
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 2.5.2010 15:53

Tuskin niitten venttiilien säätö olisi ongelma siltikään vaikka joutuisi joka venan säätämään erikseen. Nuita nelivena koneita taitaa löytyä yhdeltä tai kahdelta muultakin valmistajalta (?) Heti kun saat tuon käsiisi niin vaihda moottori ja peräöljyt, koska ne on aina olleet jotain paskoja vesilitkuja.
-Jebu
Pyörä:
MBK Mach G, PV
Liittynyt:
21.5.2009 18:15

ViestiKirjoittanut -Jebu » 2.5.2010 17:28

Minkälainen vehje tuo Yamaha Jog R on? Onko minkälainen kiihtyvyys vakiona jne.. kokemuksia?
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 3.5.2010 20:25

-Jebu kirjoitti:Minkälainen vehje tuo Yamaha Jog R on? Onko minkälainen kiihtyvyys vakiona jne.. kokemuksia?

Varmasti ihan luotettava ja kevyt peli = hyvin kiihtyy (kai :D). Tekniikalta luotettava peli ja osia saa helposti.
Nassek
Pyörä:
Pappatunturi -69
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
29.4.2009 21:11

ViestiKirjoittanut Nassek » 6.5.2010 18:13

Joo eli aattelin jonkun halvan kiinaskootterin ostaa tolta kone glanssilta ku halval sais.. jäi vaa ihmetyttää et voiko noide 50cc skoottereide tehois muka olla eroja? Kun halvas sanotaa et on 2.2kW ja toises olis 3.1kW?

Esim: 2.2kW
http://glanspower.fi/tuote/884

Esim: 3.1kW
http://glanspower.fi/tuote/416

Onko näil tehos oikeesti jotain eroo? tietäs vaa valita, ku halvemman ottasin mutta en tiedä et onko nois oikeesti joku tehoero? vai onko toinen vaa kuristettu enenpi?

Ja hyviä alle 600-700e skootteri ehdotuksia otetaan avomielin vastaan, jotta tulis vertailua!
MacLumme
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
22.10.2007 21:21

ViestiKirjoittanut MacLumme » 6.5.2010 21:21

http://www.nettimoto.com/yamaha/aerox/941936

Oon ajatellu ostaa tuollaisen Aeroxin raadon toiseks skobaks kesän projektiksi...
Mitähän tuommoisesta kannattas tarjota vai kannattaako vaan jättää ostamatta?
Sori jos on offtopic. :s
HaGss
Pyörä:
Ei ole. (ex 2-tahti skootteri man)
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
9.10.2007 22:46

ViestiKirjoittanut HaGss » 7.5.2010 17:42

^ 300 €?
[[Vaasa 2011 miittien päätös 24.9 @Youtube]]
Miitti videota letkasta 31.07.2010: http://www.youtube.com/watch?v=KPWiSlUY9WU
MacLumme
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
22.10.2007 21:21

ViestiKirjoittanut MacLumme » 7.5.2010 18:37

Edit: Se pyytää siitä 400 €.. Ei tuu saamaan sitä... Pitää koettaa tinkiä HaGss:in ehdottamaan 300 €... Olisko mitää syitä sille et sais satkun halvemmalla :D
HaGss
Pyörä:
Ei ole. (ex 2-tahti skootteri man)
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
9.10.2007 22:46

ViestiKirjoittanut HaGss » 7.5.2010 18:43

- Tekniikas pientä vikaa (mm. männänrengas'? , kytkin)
- Katteet suht heikossa hapessa
- Vanha, liekö alakerta kunnossa?
- Kilpi jossain hukassa, liekö paperit kunnossa?

Mutta, myyjä kirjoittaa "KIIRE KIIRE!!! NYT ROKSIN SAA 320e VKLP KUNNIAKS " ?
[[Vaasa 2011 miittien päätös 24.9 @Youtube]]
Miitti videota letkasta 31.07.2010: http://www.youtube.com/watch?v=KPWiSlUY9WU
TurboTaunus
Pyörä:
Suzuki pv-92
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.4.2009 18:10

ViestiKirjoittanut TurboTaunus » 7.5.2010 19:55

onkos motot netis omaa topiccii tolle honda zoomerille, onko kellää kokemusta siitä että millanen laitos on kyseessä :D
MacLumme
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
22.10.2007 21:21

ViestiKirjoittanut MacLumme » 7.5.2010 21:16

HaGss kirjoitti:- Tekniikas pientä vikaa (mm. männänrengas'? , kytkin)
- Katteet suht heikossa hapessa
- Vanha, liekö alakerta kunnossa?
- Kilpi jossain hukassa, liekö paperit kunnossa?

Mutta, myyjä kirjoittaa "KIIRE KIIRE!!! NYT ROKSIN SAA 320e VKLP KUNNIAKS " ?


Juu, ihme myyjä: ensin luki että 400 € ja sitten 320 € ja nytten se on jossain Ähtärissä... Mökki ois ollu siinä Kolhossa nii ois kätevästi saanu mökille vietyä mut ei sitten... :P
Kaippa sitä on sitte Ähtäriin mentävä katsomaan ja tinkimään se 20 € pois. :D
MacLumme
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
22.10.2007 21:21

ViestiKirjoittanut MacLumme » 7.5.2010 21:25

TurboTaunus kirjoitti:onkos motot netis omaa topiccii tolle honda zoomerille, onko kellää kokemusta siitä että millanen laitos on kyseessä :D

En ole varma, mutta luulen et on sen verran harvinainen laite kyseessä että ei taida olla :s

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista