Keskustelua moposkootterin valinnasta

kiiwi95
Liittynyt:
21.6.2010 17:29

ViestiKirjoittanut kiiwi95 » 4.7.2010 17:20

eli kertokaas kokeneemmat et millä setillä sais oman kiiwin kulkee 55-60 ja kiihtymään hyvin? kiitos jo etukäteen
NukkuMatti
Pyörä:
Aprilia SR Factory 08
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
26.6.2008 11:16

ViestiKirjoittanut NukkuMatti » 4.7.2010 21:58

kiiwi95 kirjoitti:eli kertokaas kokeneemmat et millä setillä sais oman kiiwin kulkee 55-60 ja kiihtymään hyvin? kiitos jo etukäteen


Piristyssarjalla. Ja jos menee sillä liian kovaa niin pidä prikka variaattorissa.
iHome
Liittynyt:
4.7.2010 22:38

ViestiKirjoittanut iHome » 4.7.2010 22:45

Kertokaapas viisaammat, että mikä mopo tulisi hankkia ~800€ budjetilla käytettynä. Tarkoitus ei olisi virittää, ja ihan ajamista varten meinasin. Olen aijanut faijan Hondalla, oiskohan malli ollut X8RS. Ihan hyvältä sillä tuntuu ajaa, mutta ehkä hieman pienempää. Tuossa kun on isommat renkaat, mitä skoottereissa yleensä on.

Skootteria lähinnä olen katsonut, mutta joku supermotokin olis ihan jees. Tosin en osaa sellaisella ajaa :), ja mitä olen lukenut nii mun budjetilla ei saisi mitään laadukasta, tai en ole ainakaan löytänyt mitään mitä olisi miellyttänyt sekä silmää, että lompakkoa :|

Mielellään suht uutta, ja sellaista, jota ei oo ihan puhki ajettu.
NukkuMatti
Pyörä:
Aprilia SR Factory 08
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
26.6.2008 11:16

ViestiKirjoittanut NukkuMatti » 5.7.2010 12:26

iHome kirjoitti:Kertokaapas viisaammat, että mikä mopo tulisi hankkia ~800€ budjetilla käytettynä. Tarkoitus ei olisi virittää, ja ihan ajamista varten meinasin. Olen aijanut faijan Hondalla, oiskohan malli ollut X8RS. Ihan hyvältä sillä tuntuu ajaa, mutta ehkä hieman pienempää. Tuossa kun on isommat renkaat, mitä skoottereissa yleensä on.

Skootteria lähinnä olen katsonut, mutta joku supermotokin olis ihan jees. Tosin en osaa sellaisella ajaa :), ja mitä olen lukenut nii mun budjetilla ei saisi mitään laadukasta, tai en ole ainakaan löytänyt mitään mitä olisi miellyttänyt sekä silmää, että lompakkoa :|

Mielellään suht uutta, ja sellaista, jota ei oo ihan puhki ajettu.


CPI/Keeway mallisia löytyy melko uusiakin tuolla hinnalla. Myös Piaggion ja pösön "halvemmat skootterit" esim Piaggio Typhoon ja Peugeot Trekker on hyviä valintoja :)
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 5.7.2010 13:06

Unohtamatta derbien skoottereita. Esim. uudemmat derbi atlantikset, niissä piaggion kone. Omani maksoi 200€ (kilvissä ajettu 13,4tkm) ja nyt tulossa männänvaihto, mitään ei ole tarvinnut vielä uusia.
Jos haluat että ajat monta kilmometriä ilman huoltoja kato alle 10tkm ajettuja. tosin mäntä pitäis siinä 12-13tkm kohdal vaihtaa.
Miten pientä skotua haluat? jotain kikkailuskodea?
Yamaha aeroxejakin on joskus tuohon hintaan myytävillä. ;)
Jesdd
Pyörä:
Aprilia SX -07
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.9.2009 16:31

ViestiKirjoittanut Jesdd » 6.7.2010 19:01

iHome kirjoitti:Kertokaapas viisaammat, että mikä mopo tulisi hankkia ~800€ budjetilla käytettynä. Tarkoitus ei olisi virittää, ja ihan ajamista varten meinasin. Olen aijanut faijan Hondalla, oiskohan malli ollut X8RS. Ihan hyvältä sillä tuntuu ajaa, mutta ehkä hieman pienempää. Tuossa kun on isommat renkaat, mitä skoottereissa yleensä on.

Skootteria lähinnä olen katsonut, mutta joku supermotokin olis ihan jees. Tosin en osaa sellaisella ajaa :), ja mitä olen lukenut nii mun budjetilla ei saisi mitään laadukasta, tai en ole ainakaan löytänyt mitään mitä olisi miellyttänyt sekä silmää, että lompakkoa :|

Mielellään suht uutta, ja sellaista, jota ei oo ihan puhki ajettu.


Jos jotai kevyttä haluat nii Piaggio Zip ois iha ok :DD. Sitte on tietenki nää Yamaha Bw's/MBK Boosterit ja Yamaha Slider/MBK Stuntit.. Noi on kans aika kevyitä.
iHome
Liittynyt:
4.7.2010 22:38

ViestiKirjoittanut iHome » 8.7.2010 16:31

Jos jotai kevyttä haluat nii Piaggio Zip ois iha ok :DD. Sitte on tietenki nää Yamaha Bw's/MBK Boosterit ja Yamaha Slider/MBK Stuntit.. Noi on kans aika kevyitä.


Kiitokset vastauksista. En mitään kikkailuskobaa tarvi. Jätetään sellaset asiat, niille jotka osaavat myös sen. Jospa budjettia nostaisi tonne 1500€ tuntumaan? Saisko silloin jo huomattavasti parempaa?

Aprilian SR R-Factorya olen katsonut, sekä myös Piaggio NRGtä ja Gilera Runneria. Nuo ilmeisesti suoraruiskumoottorilla tjsp. joten ovat tehokkaita myös vakiona?

Lähinnä mahdollisimman tehokasta, ja hyviä ajo-ominaisuuksia omaava skode haussa.
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 8.7.2010 17:34

iHome kirjoitti:
Jos jotai kevyttä haluat nii Piaggio Zip ois iha ok :DD. Sitte on tietenki nää Yamaha Bw's/MBK Boosterit ja Yamaha Slider/MBK Stuntit.. Noi on kans aika kevyitä.

Aprilian SR R-Factorya olen katsonut, sekä myös Piaggio NRGtä ja Gilera Runneria. Nuo ilmeisesti suoraruiskumoottorilla tjsp. joten ovat tehokkaita myös vakiona?

Lähinnä mahdollisimman tehokasta, ja hyviä ajo-ominaisuuksia omaava skode haussa.

Tuo Gilera runner ainakin on tehokas ~3,3Kw. Ja hyvä ajaa kakspäälläkin.
SuZuKi!1!
Pyörä:
Yamaha DT50R, Suzuki Street Magic
Liittynyt:
11.9.2009 17:20

ViestiKirjoittanut SuZuKi!1! » 8.7.2010 22:04

Joo no Runneri on hyvä skoboksi kyllä ja tehokas... Kaverilla tasasella 2 päällä menee 70km/h. Vakio ja todistus siitä.
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 8.7.2010 22:16

SuZuKi!1! kirjoitti:Joo no Runneri on hyvä skoboksi kyllä ja tehokas... Kaverilla tasasella 2 päällä menee 70km/h. Vakio ja todistus siitä.

tosin ei voi mennä 70km/h jos kerran IHAN vakio. Suomessa saa mopot mennä vain 45km/h... Mittari kusee sitten aika pahasti...
SuZuKi!1!
Pyörä:
Yamaha DT50R, Suzuki Street Magic
Liittynyt:
11.9.2009 17:20

ViestiKirjoittanut SuZuKi!1! » 8.7.2010 22:22

GPS ja tarkastettu Gilera huollossa on vakio :s
NukkuMatti
Pyörä:
Aprilia SR Factory 08
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
26.6.2008 11:16

ViestiKirjoittanut NukkuMatti » 8.7.2010 23:20

SuZuKi!1! kirjoitti:GPS ja tarkastettu Gilera huollossa on vakio :s


Kurillisella vakioputkella+prikka variaattorissa tuo on mahdotonta. Joko prikka poistettu, gps kusee tai puhut p*skaa.
SuZuKi!1!
Pyörä:
Yamaha DT50R, Suzuki Street Magic
Liittynyt:
11.9.2009 17:20

ViestiKirjoittanut SuZuKi!1! » 9.7.2010 12:50

Joo, nyt testattu poliisin tutkaan... 68km/h. Se on vakio ainakin huollon mukaan, jossa se purettiin ja tarkistettiin ennen katsastusta. Kuristimet paikoillaan. Tai huollossa on aika epäpätevää porukkaa...
iHome
Liittynyt:
4.7.2010 22:38

ViestiKirjoittanut iHome » 11.7.2010 20:55

Noniin. Eli mikä olisi kannattavin ostos 1000-2000€ budjetilla, jos haetaan hyvää kiihtyvyyttä ja ajettavuutta. Aprilian SR Factorya olen katellut, sit myös Gilera Runneria ja Pösön Speedfight kakkosta. Onko muuta ehdotuksia?

Jostain luin että SM:ät/endurot olisi parempia ajettavuudeltaan, jos on isokokoinen!? Onko tuossa mitään totuuden perää? Olen vähän päälle 180 senttiä.. Luin myös että kaupunkiajoon olisi skobat paremmat mm. kiihtyvyyden ja säilytystilojen takia parempi. Esim. tuo Pösön XPS on aika hiano, mutta tosin kuten aikaisemmin sanoin en ole ikinä ajanut vaihteellisella mopolla. Siltä kannalta se ei ole välttämättä paras ostos, jos sössin aina todella pahasti :D . Ja saahan noista skodeistakin hienoja jos panostaa.

Näin pienenä OT:na/ Saakos nuo skodet kulkemaan 50-55 variaattorin prikan hiomisella? Sori tällanen tyhmä kymysys :nörtti: Onkos tuo miten helppo asia toteuttaa?

Edit: tuolla kiihtyvyydellä kaupunkiajossa, tarkoitin lähinnä sitä et vetää vain kahvasta ja skoba lähtee siitä heti, ettei tarvitsisi tällaisen nyypän sählätä vaihteilla ;)
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 11.7.2010 21:16

No kyllä nuo skobat ovat vakiona aika pirteitä, erityisesti ruisku mallit jotka lähtevät vakiona kuin hauki rannasta. Speedfight 2 taitaa olla noista valitsemistasi se hitain kiihtyjä. Piaggiolla kanssa on aika pirteitä laitteita, hyvän vakio varin ansiosta. Aeroxit kannattaa jättää pois aika nopeasti, hitaita kiihtyjiä. Jos kiihtyvyyttä haluat niin kattele ruiskumalleja, erityisesti aprilialta ja piaggiolta sekä Gileralta. Gilera runnerin teho on ~3,3Kw eli aika tehopakkaus vakiona.

No kevyempi on aina helpompi käsitellä, isokokoinen ei välttämättä heti aloittelijalle sovi. Itse kyllä ennemmin ajan endurolla/supermotolla kuin jollain polinin pikkumopolla/pv:llä.

Vaihteita on helppo käyttää, eli ei vaadi mitään huippu taitoja heti vasta-alkajaltakaan.

Skoden saa helposti kulkemaan tuon 55km/h hiomalla variaattorin prikkaa hiukan.

Vaihteellisilla on ihan kiva lähteä kyllä risteyksestä, tosin nykyään kun on nämä 6 vaihteiset niin sen 1->2 tulee hyvin nopeasti, melkein heti kun pääset keskelle tietä.
Derbien enskat/supermotot kiihtyy parhaiten vakiona.

Oma on päätös sitten sen suhteen otatko skootterin vaiko ihan vaihteellisen mopon. ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista