4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 23.1.2017 1:57

Mikähän ihme mulla voisi olla tosiaan tuo vika kun mopo toimii ensin hienosti paikaltaan lähdettäessä ja sitten tehot katoaa kun vauhtia saa sen 35-40 mittariin, eli 30-35 oikeeta.

Jos käyttelee paikallaan hetken aikaa ja lähtee alamäkeen niin 50-60 menee ihan heittämällä mittariin mutta sen jälkeen alkaa hyytymään.

Paikallaan toistuu sama juttu, ensin ottaa ihan järkyttävästi jenkaa ja mopo alkaa kävelemään jalkatappien varassa sivusuunnassa tärinän takia ja sen jälkeen kierrokset tipahtaa :roll:

Melkein vaikuttaisi siltä että mopo saa ensin liikaa bensaa ja sitten menee laihalle, onko bensapinnan kanssa näissä useinkin ongelmia kun kyseessä on kuitenkin Keihinin PD19J eikä mikään jing jang :paha:

Olispa mulla joku perus PHBG jonka voisi lyödä tuohon kiinni ettei tuo voodoon riivaama kalvotekniikka pääsisi vaikuttamaan koneen toimintaan niin voisi edes yrittää loogisesti etsiä vikaa.

Sinänsä hyvä ettei mopolla pääse yli 45-48 mutta ärsyttää kun ensin tuntuu kiihtyvyyden puolesta että kohta paukkuu 60 taulussa.

Toinen ongelma on isompi joka tulee kun laittaa mopon käyntiin ja antaa hetken käydä kunnes kierrokset tipahtaa ja ryyppy kuullostaa lähtevän pois päältä, sitten kun lähtee liikkeelle niin mopo kiihtyy ensin 30km/h "normaalisti" ja alkaa sen jälkeen hyytymään armottomasti sinne 10-20km/h kohdille riippuen onko edessä tasaista vai ylämäkeä. Jos tässä vaiheessa päästää kaasun, mopo sammuu AINA.

Koneen saattaa saada jäämään käyntiin jos närkkii varovasti kaasun kanssa niin että kierrokset saa varovasti alas. Tosiaan voiko toi vekotin käydä niin rikkaalla ryypyn kanssa että se imaisee bensat kohokammiosta puolikylmänä ja liikkeellelähdön jälkeen hyytyy samasta syystä? :roll:
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 23.1.2017 16:26

Sinänsä vastasitkin jo itse kysymykseesi, elikkä joku simppeli PHBG ois hyvä saada kiinni taikka sitten kaasari lainaan vastaavasta toimivasta pyörästä. Muuta mitä katsoisin on että tuleeko bensaa kaasarille, vuotaako letkut, onko letkut tarpeeksi isoja (/taittuneet) tai onko putki tukossa (oli itellä tukkeutuneen putken takia samanlainen vika kiinanihmeessä).
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2017 20:53

Höspö kirjoitti:Mikähän ihme mulla voisi olla..

Kaikissa käyntihäiriöissä suljetaan ensin pois näissä esiintyvät yleisimmät ongelmat.
Kaasarin imukaula, bakeliitti, kalvo, bensahanan toiminta, tankin korvausilma. Tarkista nyt nämä ainakin ensiksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 7.3.2017 14:14

Kaikki nämä on tarkisteltu moneen kertaan, keväämmällä saattaa olla mahdollisuus koittaa vastaavan mopon osia ristiin jos vaikka vika löytyisi jostain vuosimallien vaatimasta kuristus erosta tai muusta :D

Kävinpähän tuossa pitkästä aikaa ajamassa lenkkiä niin myöhästyin hammaslääkäristä melkein 10min kun mopo kulki 20km/h puolet matkasta ja alkoi vasta loppupäässä heräilemään sinne 40-45 tietämille :lol:

Tällä hetkellä on ryypyn suutinputki tukittuna ja putsariboksiin menee vakiota reilusti avarampi imuputki joka on tehty auton jäähdytinletkusta ja kaikki kurit on pois putsarista, suuttimena on 90 ja vaikuttaisi takertelevan niinkuin ei saisi tarpeeksi bensaa. Isommalla suuttimella ja ryyppy käytössä se toimi hiukan paremmin mutta epäilen silti että tuo kyseinen malli on joku nokalla kuristettu nuhapumppu joka ei jaksa ilman kuristuksia aukaista sitä luistia kokonaan kun ei alipaine riitä muutakuin paikallaan lähtiessä ja mopo tarvisi jonkun 75-80 suuttimen että toimisi myös 500m kiihdytyksen jälkeen :roll:

Mopo tekee myös sitä että sammuu tosi herkästi jos kiihdytys on lyhyt ja joutuu pysähtymään esim. kun valot vaihtuu. Sitten kestää helposti 5-10sekkaa ennenkuin se sahautuu käyntiin ihankuin vanha dieseli traktori :D
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 8.3.2017 17:24

Oothan koittanu pienemmällä suuttimella? Joskus stalkkeri teki samaa, toimi välillä hyvin, mutta varsinki ku lämpes ni välillä tehot katos ihan täysin jne. Koitin huvikseni pienempää suutinta, ja vittu että alko taas naukuu. Jotain virityksen poikasta mä sillon olin värkkäilly, ja meinasin että laitan pari numeroo isomman suuttimen, joka sit oliki liika iso.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Jefu
Liittynyt:
14.3.2017 17:36
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jefu » 24.3.2017 7:02

Kertokaa mistä lähtee tämä ääni, onko normaalia ja jos ei niin mitä tehtävissä? Kyseessä uusi Znen Retro, kilsoja tuli just 100km täyteen, alusta asti kyseinen ääni kuulunut (nakutus rallatus). Voiko esim venttiileistä lähteä noin kova ääni?
Koneeseen vaihdettu heti öljyt ennen kuin ajettu metriäkään (Teboil silver 10w40).
Ääni kuului jo ennen öljynvaihtoa kun koekäytin sitä.

Ensimmäisessä videossa tyhjäkäynnillä lämmittelyä ja toisessa videossa n. 10km ajon jälkeen.

https://youtu.be/r5pZBl7ZUJ8
https://youtu.be/nLh81cID2IQ
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 24.3.2017 9:20

En tiedä olenko kuuro vai eikö tuossa vaan mitään poikkeavaa kuulu. Pientä tommosta sirinää nää pitää, sinuna vaihtaisin nyt öljyt ja antaisin olla. Tonnin välein ku vaihdat ni kestää.
Jakkinakki
Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
28.10.2015 0:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 29.3.2017 22:35

Oisko jollain neuvoa antaa mahdollisimman yksinkertaisiin sähköihin. Kaikki valot, vilkut, virtalukon aivan kaiken saa jättää pois. Konsepti rakentaa stunttivehje joka lähtee polkimestä käyntiin ja kaasukapulasta kääntämällä eteenpäin ja jarrukahvaa puristamalla pysähtyy. Oon ajatellut että kutistesukat kaikki ne auki että johtohelvetti on aivan sekaisin. Sitten ensin pois kaikki selvästi turhuudet kuten valot jne. Ja sitten miettiä muuta. Saako näihin kuinka helposti sähköt tehtyä joissa ei akkua ole? Niinkuin crosseissa ja semmoisissa peleissä. Magneetolta-cdille-sieltä puolalle ja maadotukset? Kaikki apu tervetullutta (mutta ei kiitos niitä "älä tee jos et osaa" kommentteja. Miten sen oppii jos ei kokeile? Tekemäl oppii vai miten se on?
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 30.3.2017 17:24

AC sytkä jos on niin on kaikkein helpoin rakentaa.
****
Pistetääs jos tästä olisi jollekin apua.

Uusimmasta hankinnasta katosi kipinä. Siinä oli 4+2 tyyppinen AC boksi. Koska muissa vermeissäni on cdi:t yhdellä liittimellä (toisessa 5 nastaa toisessa 6) ei ne liitineron vuoksi tietenkään käyneet suoraan tilalle jotta olisi voinut testata onko vika cdi boksissa. Vika löytyi ja se oli boksin maadotusjohdossa, mutta se ei ole syy tähän postaukseen, vaan että kun tänään päivällä tutkin toisesta skootterista boksin kytkentää, sekä 6 nastaisen irrallaan olevaa johtosarjaa, niin sain selville mitkä johdot ovat samat. Värikoodit ei aina pidä paikkansa joten numeroin nastat.

Mopo lähti kiltisti käymään niin 4+2 kuin 5 ja 6 nastaisilla bokseilla kun kytkin johdot näin: http://www.mediafire.com/view/z257l728j ... e2gad.jpg#

Mulla siis kytkentä oli tuo. Netissä on muutama erilainen kytkentä. Esim yhdessä niistä on nro 5 maa ja nro 4 ei ole sen kuvan mukaan kytketty minnekään, mutta ainakin mulla oli 4 maa ja nro 5 rajoittimen johto. Nastan nro 3 voi mulla myös jättää kytkemättä (eli kipinä tulee ilman sitä) mutta mopo ei silloin sammu virtalukosta vaan jää käymään vaikka virrat pois päältä kääntääkin.
****
Eli kun nro 3 johtoon pistää katkaisijan ja katkaisijalta maihin saa sammuttimen, jos tähän ei halua virtalukkoa käyttää. Nro 1 eli liipaisu on monissa staattoreissa sini-valkoinen, itsellä se oli puna-valkoinen. Nro 6 on ollut kaikissa näkemissäni staattoreissa aina musta-punainen. Nro 2 eli sytytyspuolan johtona olen nähnyt koko keltaisia, musta-keltaisia ja sini-keltaisia. Nro 3 on kaikissa näkemissäni ollut musta-valkoinen. koko vihreät on mulla ollut aina maajohtoja, riippumatta missäpäin mopoa ne on ollut.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
santerikaa
Liittynyt:
4.4.2017 16:25
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut santerikaa » 4.4.2017 16:30

Tietääkö joku suunnilleen paljon etuiskarien stefojen vaihdattaminen maksaa?
sakustus7
Liittynyt:
7.4.2015 21:05
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut sakustus7 » 4.4.2017 21:02

Minkäslaisia öljyjä tuollaiseen zoner v1 nelariskopaan kannattaa pistää kun semmoinen tuli naapurilta huollettavaksi. Tuollaista löytyisi https://www.motonet.fi/fi/tuote/599526/ ... 4T-Synt-1L eli onko hyvää vai tarviiko jonkun omanlaisen öljyn skootteriin?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 4.4.2017 21:40

Pistä halvinta 10W40 moskaa mitä löytyy. Näissä on muutenkin niin paska suodatus että saa tonnin välein vaihdella öljyjä.
Jakkinakki
Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
28.10.2015 0:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 4.4.2017 23:01

Minkä verran menee öljyä näihin koneisiin niinku "tarkalleen" ? 139qmb konemalli ja jos sillä jotain väliä niin 72cc pytty.
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 5.4.2017 3:14

Jakkinakki kirjoitti:Minkä verran menee öljyä näihin koneisiin niinku "tarkalleen" ? 139qmb konemalli ja jos sillä jotain väliä niin 72cc pytty.

Moniin kysymyksiin vastauksia kun lataat ja tutkit tuota pakettia : https://www.mediafire.com/?veltc27l7bxgftd
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sakustus7
Liittynyt:
7.4.2015 21:05
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut sakustus7 » 16.4.2017 19:47

Paljonko tollaisen v1 zonerin pitäisi vakiona kulkea? Nyt menee tasaisella 40 ja tuntuu että vedot ei parane yhtään ajaa puoli tai täys kaasulla. Onko suutinta vaihdettava isompaan vai mikäs?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista