4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 24.4.2018 18:20

Höspö kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:
Höspö kirjoitti:..voiko mulla olla vaan niin mieto nokka ettei kone jaksa imeä luistia kokonaan auki pitkään tuppi nurin ajettaessa?

Ei. Varmista imukaulan ja bakeliitin kunto. Nuppineulan mentävä reikä kalvossa riittää sohloomiseen.

Jos vika ei johdu mistään em. eikä hanasta, testaa ajaa tankin korkki auki. Jos silloin se toimii, on tankin korkin korvausilmaventtiili tukossa

Ensisijaisesti katsoisin nuo kaasarin imuvuodot ja sen bensahanan virtaavuuden.

Sitten porasin (muistaakseni 3mm terä) siitä bensalinjasta hanan takaiskuventtiiliin reijän että hana varmasti virtaa riittävästi. Se takaiskuventtiili on aika kovaa porattavaa.


Mulla on ohitettu juuri kuvailemallasi tavalla bensahana, bakelliitti ym. tarkistettu jo aiemmin, ja kalvo on ehjä. Eilen ja tänään töistä tullessa alkoi mopo toimimaan hiukan paremmin itsekseen, suoralla mittariin 55 lähes koko ajan vaikka "normaalisti" menee sen 50 8)

Kaasari on myös uudehko PD19j keihin joten ei ainakaan vanhuuteen ole kuollut :lol: Olen myös testannut montaa eri suutincomboa ja neulan kaikki asennot läpi ilman putsaria ja putsarin kanssa+ eri kurikomboja. Paikallaan kun kierrättelee sen kymmenisen kertaa kiekat tappiin niin mopo tuntuu herkistyvän hiukan ja lähtee liikkeelle aika ripeästi. Uusin huomio on se että vauhti puutuu tietyn aikaa täyskaasulla ajon jälkeen mutta osa tehoista palautuu pitkään ajettaessa. Ensin mopo kulkee esim. 50 mittariin heittämällä, saattaa hiukan puutua kilsan matkalla 1-2km/h ja alkaa sen jälkeen ns. "selkenemään" ja kipuaa tuonne 55 kohdille :roll:

Pitää vielä päästä testaamaan sillä hyvin kulkevan fuden kaasari+putsari combolla ja kopioida se omaan jos vaikka toimisi ja sitten selvittää se mysteeri (ehkä) :lol:

Omat veikkaukset liittyy bensanpintaan joka antaisi tarpeeksi/liikaa soppaa tyhjissuuttimen ja pääsuuttimen kautta alkukiihdytyksessä mutta pääsuuttimelle siirtyessä pikkuhiljaa alkaa taas soppa loppumaan :s


E: toinen mitä mopo tekee tallista ottaessa töihin mennessä ja töistä lähtiessä on että se lähtee normaalisti käyntiin, toimii 50metriä ja sen jälkeen joutuu ajamaan parisataa metriä täyskaasulla 20km/h vauhtia tai muuten sammuu jos koittaa ajaa 1/3 kaasulla. Sen jälkeen joutuu sahaamaan ehkä 5sekkaa ennenkuin suostuu lähtemään käyntiin..
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 28.4.2018 10:39

Meneekö 12" koneen takajarrukengät 10" koneeseen että onko niissä samankokoiset jarrukengät?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 28.4.2018 14:04

Rampe78 kirjoitti:Meneekö 12" koneen takajarrukengät 10" koneeseen että onko niissä samankokoiset jarrukengät?

Samat on.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 3.5.2018 22:12

Paljos mahtaa tulla huipuiksi, kun ajattelin ostaa 82cc sylkkäsetin ja siihen isovenkannen. Kaasari onkin jo valmiina 24mm, ostin kun halvalla sain :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.5.2018 15:22

Se riippuu monestakin asiasta, mutta sellasen päälle 80km/h pitäis kumminkin mennä.

Täysin tyynellä iltasäällä 72cc:llä olen päässyt 83km/h gepsiin pikkuvenaisella työstetyllä kannella. 92km/h olen päässyt 82cc ja työstetyllä isovenaisella kannella ja siis myöskin tyynellä. Tuuli vaikuttaa paljon ja noista kumpikin on vedetty suhteellisen matalana. Selkä suorana olis varmasti ainakin 5-7km/h heikompia tuloksia. 90Km/h kovemmat nopeudet alkaa olla jo 90cc pytylläkin työläitä kun ilmanvastus alkaa olla jo niin suuri tekijä.

Juurikin siksi 100km/h todellista vauhtia on melkoisen sitkeessä. Ilmanvastus on niin suuri tekijä. Se kun nouse nopeuden neliöön. Eli ilmanvastus nelinkertaistuu nopeuden kaksinkertaistuessa, mutta koska vastuksen kumoamiseen vaadittava energia määräytyy vastuksen ja nopeuden mukaan, pitää energia kasvaa 8 kertaiseksi nopeuden tuplaamiseksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 22.5.2018 23:03

Mikäs voi olla vikana kun Soliferini käy hetken ja sen jälkeen yskäsee pakokaasua kaasarin ilmanputsari puolelta. Ja välillä ei lähde käyntiin vaan yskii pakokaasua kaasarista.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.5.2018 23:47

Takerteleeko imuventtiili?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ilmonz
Liittynyt:
31.7.2017 18:51
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Ilmonz » 23.5.2018 10:22

Moikka,

Vaihdoin juuri uuden sylinterisarjan kaveriksi suuremman 24mm
kaasarin jossa kiinni tälläinen kiihdytyspumppu.
Osaatteko kertoa minne pumpulta tuleva letku tarkoitus laittaa?
Tulppaamalla kiihdytyspumpun, Baotian lähtee aivan normaalisti
käyntiin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.5.2018 12:35

Ei se ole kiihdytyspumppu, vaan siellä on ACV-kalvo. Se kuuluisi tulla alipaineletkun kanssa samaan (yleensä Y-haaralla) mutta sen voi kyllä jättää pois toiminnasta tulppaamalla venttiilin. Kaasari pelaa ilman sitäkin.
https://www1.picturepush.com/photo/a/13 ... 680034.jpg

ACV - Air Cut Valve - Venttiilin tarkoitus on estää pakoputken paukkuminen moottorijarrutuksessa.

E: Tuossa vielä kuva siitä acv-venttiilistä. Ihan samanlainen kuin vakiokaasarissakin siis, mutta on kooltaan isompi kalvo.
http://www.cyclepedia.com/wp-content/up ... l-tank.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 23.5.2018 18:30

-Zone- kirjoitti:Takerteleeko imuventtiili?


En nyt tiedä mitä tarkotat mutta venttiilivälykset laitettu kuntoon ja otin eilen vielä koneen auki ja kansi näytti olevan kunnossa ja venttiileitä kun puristeli nin hyvin tuntuivat liukuvan :). Laitoin koneen kasaan ja edelleen sama ongelma että heittää pakokaasua kaasarista :(
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.5.2018 20:56

Eli vena ei ilmeisesti takertele ohjuriinsa. Teitkö venttiilin tiiviystestin? Oireet viittaa siihen että imuvena ei sulkeudu tiiviisti, niin se lykkää imupuolelle pakokaasuja.

Sitten kannattaa varmistaa myös pari muutakin asiaa. EGR (jos siinä on) sijaitsee pakoputkessa ja siellä on venttiili jonka kautta pakokaasuja kierrätetään takaisin imupuolelle. http://i31.tinypic.com/2qd7x1w.jpg Se ei yleensä aiheuta ongelmia mutta siinäkin niitä saattaa silti esiintyä. Systeemin voi poistaa toiminnasta.

Toinen mahdollinen on SAC-venttiili (sitäkään ei ole kaikissa). Siitä käytetään usein myös SLS nimitystä. Viallinen venttiili saattaa päästää pakokaasuja alipaineletkun kautta imukaulaan. Pistän tähän itseltäni lainauksen aiemmasta postauksesta:
-Zone- kirjoitti:
kymcomafia kirjoitti:oli tukittu pakokaasun kierrätin.

Kannessa ei ole egr:ää, vaan mikäli sellainen on, se sijaitsee pakoputkessa. Se kannessa oleva on sac kanava (tunnetaan myös sas ja sls yms nimillä). Se kannattaa poistaa käytöstä aina. Egr;stä on harvoin mitään haittaa, tosin tehoja ajatellen siitä ei ole yhtään hyötyäkään.

-Zone- kirjoitti:On niitä kyllä ollut vanhoissakin malleissa. Pistitkin näemmä jo ettei siinä ole, mutta pistetään nyt silti tähän samaan jos siitä olisi vaikka jollekin muulle hyötyä.

Eli kyseessä on siis http://aijaa.com/cms8o9 Sac-järjestelmästä käytetään usein myös Sas -nimitystä (secondary air system) joka taitaa olla yleisempi kun kinkin osia googlaa.

Sitä on 2 eri mallia. Toisessa kuten tuossakin eli, imukaulaan tulee hanan ohella toinenkin alipaineletku joka ohjaa alipaineventtiiliä. Jos sen venttiilin kalvo repee, se päästää tuota kautta ilmaa koneeseen. Toisessa mallissa on myös se mutkalle vedetty metalliputki venttiilikopan päällä, mutta järjestelmä ei toimi imukaulan alipaineella, vaan se toimii pakopulssilla.

Kummassakin mallissa on kannessa tuon järjestelmän kanavaporaus (oikealla, vasemmalla ilman sac-kanavaa http://aijaa.com/p5mVYZ

Kaikissa ei siis tuota ole. Joissain on ollut kanavaporaus kyllä kannessa, mutta se on tulpattu peitelevyllä.

-Zone- kirjoitti:Secondary air cleaner ei tarkoita toista ilmanpuhdistinta, vaan että pakokanavaan syötetään happea oman lisäventtiilin kautta. Sen tarkoitus on saada aikaan puhtaampi jäännöspalaminen putkessa ja näin saada katalysaattorille pidempi elinikä.

Siitä on olemassa eri variaatioita. Yksi malli on sellainen jossa imukaulasta lähtee 2 alipaineletkua. Toinen menee sac-järjestelmään toinen normisti bensahanaan. Toinen versio siitä on sellainen jossa se vetää sitä lisähappea pakopulssin vaikutuksella. Eli kun putken positiivinen pulssi vaihtuu negatiiviseksi se vetää happea pakokanavaan sinne venttiililautasen lähelle.

Näistä jälkimmäinen ei aiheuta niin pahoja ongelmia mitä ensimmäinen jos se venttiili alkaa vuotamaan.


Egr (http://i31.tinypic.com/2qd7x1w.jpg) on putkessa. Siis jos on. Kaikissa malleissa ei tuota ole. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 25.5.2018 18:06

Juu tänään putsasin kunnolla kannen ja venttiilit eikä enään vuoda, tein vesitestin siis. Ja silti sama ongelma jatkuu, nätisti lähtee käyntiin mutta käy hetken ja sitten heittää pienen savupilven kaasarista ja sammuu. Kokeiltu toisella kaasarillakin
korsteeni
Liittynyt:
8.6.2017 13:05
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut korsteeni » 25.5.2018 18:57

Knoppitietona: Pelkällä vedellä ei hyödytä venttiilien pitoa tarkastaa, koska vedessä niin kova pintajännitys, ettei tule kuin "hiiren mentävästä" aukosta ulos....siispä veden sekaan fairya yms. pehmennintä, tai ihan bensalla, niin jopas löytyi vuotavat seetit ;) ...siis jos hyvän haluaa
Resistance
Liittynyt:
25.5.2018 16:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Resistance » 25.5.2018 21:59

Moi. Ostin tuollaisen kymco agility city 50 skootterin viallisena. Ed. Omistaja kertoi että oli ajossa alkanut täristämään ja veto ollut pois. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua? Ed. Omistaja veikkasi että variaattorin akselista olisi laakeri mennyt. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Goijjoo
Liittynyt:
26.5.2018 14:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Goijjoo » 26.5.2018 14:19

Kannattaisko 4t kiinalaiseen 65cc vaihtaa ilmansuodatin vaahtomuoviseen? :nörtti:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista