4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.3.2018 21:53

Koverilla männillä (joita yleensä 72cc männät ovat) menee isoventtiiilisen palotilalla puristukset turhan vaatimattomaksi. Sellaista komboa ei kannata tehdä. Venttiilikoon ja sitäkautta virtausarvojen puolesta isoventtiilinen taas kylläkin olisi järkevämpi.

Tollasta Monkey-type koneen 47mm mäntää voisi käyttää aihiona. https://youtu.be/76U1o7OvNrE
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 8.4.2018 10:39

Nyt on aika jännä homma Baotianissani kun ostin juuri uuden 72cc sylkkäsarjan sekä uuden kannen ajattelin ruveta asentamaan nii outo homma kävi loppu metreillä koneen kasauksessa kun säätää venttiilivälykset oikein ja pari kertaa polkasee nii jotenki oudosti pakovena jää pohjaan eli ns. auki ja välillä on myös molemmat venat jääneet auki. Ensin ajattelin että uudessa kannessa vikaa noh kokeilin entisellä kannella ja sama homma sitten kokeilin vielä toisella nokkapukilla mutta sama homma. Silloin kun venat jää auki niin venavälys tuntuu joka kohdassa. Kiitos jo etukäteen :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.4.2018 12:34

2 asiaa tule lähinnä mieleen; Venttiilin varsi on hivenen taipunut. Eli jako on ollut asentaessa joko pielessä ja venat on ottaneet mäntään polkaistessa tai sitten männän venataskut ei ole olleet riittävän syvät ja mäntäkosketus on käynyt siitä syystä.

Toinen on että nyt siinä on 64mm venaisen ja 69mm venaisen osat sekottuneet. Niissähän kun on eri keinuvivut. Keinuvivun venttiiliä painava säätöruuvi on eri etäisyydellä keinuvivun saranapisteestä ja se saattaa väärällä kokoonpanolla liikkua venan päältä hivenen sivuun lukiten venttiilin aukiasentoon. En pidä ihan mahdottomana, etteikö valmiissakin sarjassa olisi päässyt sekoittuun 64mm ja 69mm osia. Näiden kanssa saa olla tarkkana kun osia asentelee. Tämä ei sinänsä tunnu kyllä ihan uskottavalta tässä tapauksessa kun venavälystähän ei pitäisi tuntea jos keinuvivut on venojen kanssa pännissä.

Yhtä kaikki - Jos venttiili jää auki syystä tai toisesta ja ottaa mäntään kiinni, niin se taipuu todella herkästi kun mäntähän painaa sitä venttiiliä melko sivusta. Taipunut venttiili pyrkii takerteleen ohjuriin, eikä enää tiivistä.

Tuossa juttua noista 64mm / 69mm kansista - https://youtu.be/V_GPI1VIk4o
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 9.4.2018 23:50

Juu nyt sain koneen kasattua ja perus 64mm venat sii on mutta heti uutena pakovena oli jo valmiiks kiero niin otin sen toisesta kannesta ja heti läks toimimaan :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.4.2018 18:40

Varoitus kaikelle kansalle!

Toisinaan se kiinalainen romumetallimuovihärpäkekasakin yllättää. Moponi kun on talvehtinut koko talven tuolla hangessa säiden armoilla ja olipa ne renkaat vielä tänäänkin jäätyneenä maahan kiinni. Piti vain kokeilla onko akussa yhtään virtaa jäljellä ja vastoin kokemuksia ja ennusteitakin - mokoma rakkine lähti kuin palmun alta käymään. Skootterikausi siis avattu joten olkaahan varovaisia siellä liikenteessä. Hopeanharmaa "mateluohjus" on taas liikenteessä.

Ei sillä että suoranaisesti kuljettajana vaaraksi muulle liikenteelle hirveästi olisin, vaan kun kiinalaisen 2-pyöräisen liikennöintivälineiden insinööritaidonnäytteen tuntien, tuo romu saattaa milloin tahansa levitä keskelle katua - ja kun oikein pamahtaa, voi siinä niitä osia lennellä kauaksikin..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut n3d » 10.4.2018 18:53

Tuskin kiinan tuotoksessa on missään kohtaa niin suurta painetta että osia lentäis metriä pidemmälle. :lol:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.4.2018 19:11

Joo mutta kato kun mullahan kampiakseli pyörii siinä 13-14 Krmp ja kun nuo lohkot on jotain saatanan joulutinaa, niin jos kampiakseli päätt'ää lähteä vasemmalle, ei sitä pysäytä edes 90v tiheäsyiset ja oksattomat mummon aivot.. ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
futukkaukko
Liittynyt:
22.1.2018 22:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 11.4.2018 22:09

mikäpä vois olla fudessa vikana kun ei sammu? virtalukkoa kun kääntää ja laittaa virrat pois nii tulee kipinä vieläkin ja mihin kohti fudessa tuo alipaine letku sieltä hanasta menee?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.4.2018 10:10

Alipainehanasta letku menee imukaulaan.

Sammutus toimii siten, että virtalukko maadottaa virrat pois asennossa CDI-boksin. Jos yksi johto on poikki tai virtalukon pohja on viallinen, ei kone sammu virtalukosta. Elikkä NRO 3 on sammutus.
http://www.mediafire.com/view/z257l728j ... ge2gad.jpg

Tämä yleensä on musta-valkoinen johto ja se siis menee virtalukolle. Jos tuon johdon siis kytkee maihin kipinä katoaa ja kipinä palaa taas kun johdon irrottaa rungosta. Tuohon on siis helppo tehdä vaikka erillinen sammutin, laittamalla johtoon katkaisija ja vetämällä siitä johto runkoon.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
KiinanihmeSolifer
Liittynyt:
29.3.2018 15:43
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut KiinanihmeSolifer » 19.4.2018 3:05

Miksi jotkut sähköstartit toimivat starttimoottorin ja bendixin voimalla mutta toiset käynnistävät suoraan moottorin. Esim. mikään ulkomaalainen youtubaaja ei käsittele varikopan ja starttimoottorin ongelmia vaan ne käskevät kattoa tulpan ja cdin mutta oma toimii bendixin voimalla. Haluisko joku selittää :|
T.15 v jonne ketä osti ekan kiinanihmeen mikä tuli vastaan
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.4.2018 21:40

Te joilla on Helkama SC2, niin kertokaas missä kohtaa teillä on öljynpaineanturi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 22.4.2018 11:42

Ja te joilla toimii skootteri ns. normaalisti, voiko mulla olla vaan niin mieto nokka ettei kone jaksa imeä luistia kokonaan auki pitkään tuppi nurin ajettaessa? Vakio kaasarihan on 18mm ja mulla on ollut tuossa pd19j keihini kiinni jo jonkin aikaa.

Pystyykö alipainehanan puuttuminen vaikuttaa tuohon hyytymiseen? Kylmänä jos lähtee pihasta niin skootteri toimii valehtelematta vasta 10min ajon jälkeen ns. ok:sti ja paikaltaan lähtiessä 35km/h tulee nopeasti, sitten vaan hyytyy ihankuin olisi vakkari autossa päällä :paha:

Oon kirjoitellut jo aiemmin samasta aiheesta mutta vinkeiksi tuli virittäminen isommalla pytyllä :lol:

Kun isoveljen saman mallin vanhempi fude kulkee 60 gepsiin heittämällä vaikka on vakio niin pakkohan se munkin lousku on saada toimimaan edes niinkuin se on tarkoitettu ja vakiona kurittomana :roll:

Mikään suutin ei auta, parhaiten toimii 90 ja 92:lla, imun kuristaminen ei auta, pidempi imuputki saa mopon hyytymään, lähtee aina paikallaan seistessä sen tuntuisesti että mittari menisi tappiin hetkessä mutta kiihtyvyys hidastuu radikaalisti 40km/h kohdilla, takapyörä ilmassa huudattaessa nappaa ensin ihan törkeät jengat ja mopo alkaa liukumaan tappien varassa tärinän vuoksi kuin michael jackson ja sitten kiekat putoaa ja puutuu samalla tavalla kuin ajossa.

Yksi testaamaton idea olisi vielä eli alipainehana joka on mulla ohitettu, toimiiko näissä kaasari jotenkin yhteistyössä toimivan hanan kanssa eli luoko se jotain pulsseja imutahtien mukaan ja säännöstelee bensansaantia (mulla tulee ajon aikana ensin sopivasti ja sitten liikaa? ) Kiitos ja anteeksi pitkä teksti :lol:
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 22.4.2018 18:30

Pystyykö 12" renkaan laittamaan 10" moottoriin??
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.4.2018 21:36

Rampe78 kirjoitti:Pystyykö 12" renkaan laittamaan 10" moottoriin??

Ei mahdu, mutta toistepäin onnistuu. Itselläni on nyt QMB koneen sijaan kiinni QMA kone ja 10" pyörät.

Höspö kirjoitti:..voiko mulla olla vaan niin mieto nokka ettei kone jaksa imeä luistia kokonaan auki pitkään tuppi nurin ajettaessa?

Ei. Varmista imukaulan ja bakeliitin kunto (bakeliitteja on murtunut itseksekseen itseltäni useita), ettei ole imuvuotoja. Kaasarin luistin kalvohan tarkistetaan aina ensimmäisenä. Nuppineulan mentävä reikä kalvossa riittää sohloomiseen.

Jos se saa bensaa ilman että alipainekello on toiminnassa niin joko bensahana on hiukka viallinen tai se on jämähtänyt osittain auki. Tämä "osittain auki" voi olla myös niin vähän että kaasarille valuu juuri ja juuri sen verran bensaa että moottori käy, mutta virtaus ei riitä täyskaasuajoon. Hana voi tietysti jämähtää tähän samaan asentoon vaikka alipainekello olisikin toiminnassa. Jos vika ei johdu mistään em. eikä hanasta, testaa ajaa tankin korkki auki. Jos silloin se toimii, on tankin korkin korvausilmaventtiili tukossa eikä tankki saa tarpeeksi korvausilmaa ja sinne muodostuu alipaine ja siten bensansaanti tyrehtyy.

Ensisijaisesti katsoisin nuo kaasarin imuvuodot ja sen bensahanan virtaavuuden.

Moottori ei sinänsä tarvitse alipainrhanaa. Esim edellisessä mopossani oli jatkuvia hanaongelmia niin juotin siitä alipainenipan umpeen tinalla, sitten porasin (muistaakseni 3mm terä) siitä bensalinjasta hanan takaiskuventtiiliin reijän että hana varmasti virtaa riittävästi. Se takaiskuventtiili on aika kovaa porattavaa. Ilmeisesti se on ruostumatonta ja se täytyy porata sieltä bensanipan kautta. Sieltä tankin sisäsuodattimen puolelta siihen ei reikää saa.

Letkuun pistin letkuhanan. Siinä ei sen jälkeen ollut hanaongelmia.
Kuva
Nykyisessä on hana toiminut, niin se on saanu olla tommonen mutta jos alkaa sohloon, niin saman systeemin teen tähänkin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Höspö » 24.4.2018 18:17

-Zone- kirjoitti:
Höspö kirjoitti:..voiko mulla olla vaan niin mieto nokka ettei kone jaksa imeä luistia kokonaan auki pitkään tuppi nurin ajettaessa?

Ei. Varmista imukaulan ja bakeliitin kunto. Nuppineulan mentävä reikä kalvossa riittää sohloomiseen.

Jos vika ei johdu mistään em. eikä hanasta, testaa ajaa tankin korkki auki. Jos silloin se toimii, on tankin korkin korvausilmaventtiili tukossa

Ensisijaisesti katsoisin nuo kaasarin imuvuodot ja sen bensahanan virtaavuuden.

Sitten porasin (muistaakseni 3mm terä) siitä bensalinjasta hanan takaiskuventtiiliin reijän että hana varmasti virtaa riittävästi. Se takaiskuventtiili on aika kovaa porattavaa.


Mulla on ohitettu juuri kuvailemallasi tavalla bensahana, bakelliitti ym. tarkistettu jo aiemmin, ja kalvo on ehjä. Eilen ja tänään töistä tullessa alkoi mopo toimimaan hiukan paremmin itsekseen, suoralla mittariin 55 lähes koko ajan vaikka "normaalisti" menee sen 50 8)

Kaasari on myös uudehko PD19j keihin joten ei ainakaan vanhuuteen ole kuollut :lol: Olen myös testannut montaa eri suutincomboa ja neulan kaikki asennot läpi ilman putsaria ja putsarin kanssa+ eri kurikomboja. Paikallaan kun kierrättelee sen kymmenisen kertaa kiekat tappiin niin mopo tuntuu herkistyvän hiukan ja lähtee liikkeelle aika ripeästi. Uusin huomio on se että vauhti puutuu tietyn aikaa täyskaasulla ajon jälkeen mutta osa tehoista palautuu pitkään ajettaessa. Ensin mopo kulkee esim. 50 mittariin heittämällä, saattaa hiukan puutua kilsan matkalla 1-2km/h ja alkaa sen jälkeen ns. "selkenemään" ja kipuaa tuonne 55 kohdille :roll:

Pitää vielä päästä testaamaan sillä hyvin kulkevan fuden kaasari+putsari combolla ja kopioida se omaan jos vaikka toimisi ja sitten selvittää se mysteeri (ehkä) :lol:

Omat veikkaukset liittyy bensanpintaan joka antaisi tarpeeksi/liikaa soppaa tyhjissuuttimen ja pääsuuttimen kautta alkukiihdytyksessä mutta pääsuuttimelle siirtyessä pikkuhiljaa alkaa taas soppa loppumaan :s

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista