4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 1.7.2020 9:58

Kun tuota pyörittää keskituella niin ei sieltä kllä havaittavasti ilmaa mene eikä tule.

Työn alla on laittaa siihen sisäänmeno aukkoon letkun pätkä ja joku tälläinen
https://www.aliexpress.com/item/32336177033.html.

Virta ajovalosta, ottaa 3 W joten ei ongelma...

Tai sitten tälläinen
https://www.aliexpress.com/item/4000749870775.html taitaisi sopia suoraan varin aukkoon...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.7.2020 15:14

Ajovalot toimii vaihtovirralla, eli niille sähkö tulee suoraan magneetolta regulaattorin ohi. Kannattaa ennemmin etsiä virtalukon takaa johto minne tulee tasajännite kun virrat on päällä.

Variaattorin kopassa ihan takapäässä on mutkitteleva kanava, josta ilman pitäisi poistua. Sieltä kannattaa kanssa poistaa materiaalia. Takavariaattori pyöriessään taitaa kierrättää sitä ilmaa jopa enemmän mitä se etuvariaattorin pikkanen muovisiipi.

Se sisäänmenoreikä ja kanava on musta turhan ahdas. Jos alumiinin hitsauksen mahdollisuus vaan löytyy niin sen putken tilalle kannattaa vaihtaa isompi. Sähköpuhallintakin käytettäessä.

Infrapunalämpömittari on muutes erittäin kätevä kun sillä saa nopeaan luettua lämpötiloja eri osista. Kiinasta saa muutamalla eurolla moisia. Variaattorin koppa kannattaa kiinnittää vain 2 pultilla edestä ja takaa niin sen saa nopeaan auki mittauksiin. Muita kohtia selkeästi kuumemmat kohdat yleensä tarkoittaa että koppaan muodostuu siihen kohtaa seisovaa ilmaa, joka ei siis virtaa lainkaan. Tästä syystä päädyin siihen takavariaattorin yläreunan porailuun.

Variaattorin jäähdytyksen paranteluun kannattaa tosiaa syventyä. Luin yhden hihnavalmistajan tekemän selvityksen jossa ne totesi hihnan ideaalilämpötilan olevan 28 astetta ja jokaisen 10 asteen nousun puolittavan hihnan keston. Kyse oli tosin kylmälaitteiden sähkömoottorien hihnoista, mutta jos siitä jonkinlaisen johtopäätöksen vetää, niin tuskinpa ne hihnat variaattoreissakaan ihan hirveästi noista poikkeaa.

Oon myös törmännyt netissä variaattorihihnoihin joissa hihnan ulkopinta muistuttaa hamashihnaa. Pyöriessään se siis aiheuttaa virtausta variaattorikoppaan. Sellaista ei ole itselle vielä sattunut testiin mutta jos moisen käsiini saan niin teen kyllä lämpötilavertailuja.
Tuommonen siis https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... orin-hihna

Eipä se liika lämpö koneen toisellakaan puolella hyväksi ole. Tuntuu ajanmittaan nuo tehokkaammat tuulettimet haurastuvan sen verran että tuuletin hajoaa kertarysäyksellä. Kerran aikaisemmin käynyt jo sama. Silloin kaikki siivet tuli kopasta läpi, nyt suurin osa jäi kopan sisälle.
https://aijaa.com/c5dGKm
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 1.7.2020 17:23

pitääpä tutkia oikea johto...akku on tuossa melkein vieressä mutta saisi toimia virtakytkimestä (automaattisesti).

Mites nuo ajovalot ja parkit siis oiken pelaavat niihin tulee valo, oli moottori käynnissä tai ei....eli virran on kait pakko tulla akulta....vai onko eri malleissa erilaisia systeemejä?

AIka kuumana näyttää käyvän moottori jos siivet menee tuohon kuntoon... :eek:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.7.2020 11:50

Riejuilija kirjoitti:Mites nuo ajovalot ja parkit siis oiken pelaavat niihin tulee valo, oli moottori käynnissä tai ei....eli virran on kait pakko tulla akulta....vai onko eri malleissa erilaisia systeemejä?

AIka kuumana näyttää käyvän moottori jos siivet menee tuohon kuntoon... :eek:

Nähtävästi ne on muutettu sitten tasajänitteellä toimiviksi. Näissä vanhemmissa ne on vaihtovirralla.

Joo siis noissa tehokkaammissa tuulettimissa se muovilaatu on sellasta, että se haurastuu ja hajoaa. Vakiotuulettimet kestää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Riejuilija
Liittynyt:
24.1.2020 10:46
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Riejuilija » 3.7.2020 15:05

tullut tutkailtua tuota variaattorin toimintaa... ja vaihdeltua takavari kytkin paketteja...
eka kaupasta tullut oli liian kapea...jää välystä akselille eli pääsee liikkumaan sivusuunnassa...
toka oli liian pitkä takalautaseltaan ja ottaa kiinni koppaan jos vetää mutterin kiinni...
Kolmas oli sopiva...ei klappia ja pyörii nätisti vemppaamatta...
nuo halvat takavarit vemppaa kuin vääntynyt pyörän vanne....ei ihme ettei remmi kestä kun vatkaa ees taas
sitten tuli sujautettua 0.5mm shimmi lappu etuvarin akseliholkin jatkoksi.
Nyt on aika passeli, kiihtyy ja kulkee ihan hurjasti...
Maybe555
Liittynyt:
15.7.2020 22:54
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Maybe555 » 15.7.2020 23:10

Helkama Sc2. Öljyvalo syttyi. Missä sijaitsee anturi?
Voiko valon syttymissyy olla liikaa öljyä? Karvan yli ylämerkissä nyt.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.7.2020 12:06

Maybe555 kirjoitti:Helkama Sc2. Öljyvalo syttyi. Missä sijaitsee anturi?
Voiko valon syttymissyy olla liikaa öljyä? Karvan yli ylämerkissä nyt.

Ei siellä ole anturia. Ainakaan toistaiseksi missään mallissa en ole anturia moottorissa bongannut, vaan kaikissa on ollut mittaristossa mekaaninen systeemi matkamittariin yhteydessä. Se siis syttyy aina tietyn välimatkoin ja se nollataan sieltä mittaristosta. Syttyminen ei siis merkkaa, että öljy olisi vähissä, vaan että se muistetaan tarkistaa / vaihtaa.

Monissa on katteessa pieni neliskulmainen reikä josta nollaamisen saa tehtyä siihen tehdyllä työkalulla, mutta ekalla kertaa kannattaa mittarin suojamuovit purkaa niin pääsee siihen nollauspainikkeeseen käsiksi. Joissain kun on sen suojana muovilätkä mikä pitää ensin poistaa (jotta öljynvaihto tehtäisiin takuuhuollossa eikä itse). Samalla voi itselleen modailla sopivan nollaustyökalun vaikkapa puusta.

Perus classic mallissa mittariston öljymerkin nollaus (siis jos on) tapahtuu tuosta reijästä sopivalla työkalulla. https://aijaa.com/KldwJ0
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Maybe555
Liittynyt:
15.7.2020 22:54
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Maybe555 » 16.7.2020 13:27

-Zone- kirjoitti:
Maybe555 kirjoitti:Helkama Sc2. Öljyvalo syttyi. Missä sijaitsee anturi?
Voiko valon syttymissyy olla liikaa öljyä? Karvan yli ylämerkissä nyt.

Ei siellä ole anturia. Ainakaan toistaiseksi missään mallissa en ole anturia moottorissa bongannut, vaan kaikissa on ollut mittaristossa mekaaninen systeemi matkamittariin yhteydessä. Se siis syttyy aina tietyn välimatkoin ja se nollataan sieltä mittaristosta. Syttyminen ei siis merkkaa, että öljy olisi vähissä, vaan että se muistetaan tarkistaa / vaihtaa.

Monissa on katteessa pieni neliskulmainen reikä josta nollaamisen saa tehtyä siihen tehdyllä työkalulla, mutta ekalla kertaa kannattaa mittarin suojamuovit purkaa niin pääsee siihen nollauspainikkeeseen käsiksi. Joissain kun on sen suojana muovilätkä mikä pitää ensin poistaa (jotta öljynvaihto tehtäisiin takuuhuollossa eikä itse). Samalla voi itselleen modailla sopivan nollaustyökalun vaikkapa puusta.

Perus classic mallissa mittariston öljymerkin nollaus (siis jos on) tapahtuu tuosta reijästä sopivalla työkalulla. https://aijaa.com/KldwJ0





Kiitos tiedosta.
Maybe555
Liittynyt:
15.7.2020 22:54
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Maybe555 » 24.7.2020 23:23

Helkama SC2 Käynnistyspoljin alkoi lyömään tyhjää. Tuleeko kallis remontti? Löytyykö keltään ehjää kikseriä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.7.2020 8:06

Onko siitä kiksistä menny boorit vai lyökö se tyhjää sieltä kopan sisältä?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Maybe555
Liittynyt:
15.7.2020 22:54
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Maybe555 » 25.7.2020 9:28

Lyö tyhjää kopan sisältä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.7.2020 11:39

Tarkista että pikkurattaan sankajousi on ehjä eikä ole katkennut. Sen pitää myös olla sopivan kireä pikkurattaan uraan. Jos se on poikki tai liian löysä niin pikkuratas ei välttämättä siirry välittämään polkasukammen liikettä kampiakseliin.

Kannattaa muutoinkin purkaa koko polkasukammen mekanismi ja putsata ja rasvata akselit vaseliinilla. Jos saat kuvat osista niin osaan paremmin sanoa mikä on vialla. Käynnistysrattaita tilattaessa kannattaa varmistua että hammasluvut on samat. Ainakin kahta eri mallia on olemassa.

Tuosta näet sen pikkurattaan kuvan ja ehjän sankajousen. https://www.mc-scatter.com/skootterien- ... skootterit

Edit : Tuosssa on käynnistysmekanismin huoltovideo : https://youtu.be/CKz3APz3WMo
Videosta poiketen, itse pistän palautusjousen ensin isoon käynnistysrattaaseen ja sen sitten paikalleen koppaan, jonka jälkeen väännän ohutkärkisillä pihdeillä koukun siihen kuuluvaan tappiin. Käy musta jotenkin helpommin niinpäin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kymco agilty
Liittynyt:
24.7.2020 18:34
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kymco agilty » 2.8.2020 22:22

Mikähän on
Viimeksi muokannut Kymco agilty päivämäärä 12.8.2020 19:18, muokattu yhteensä 1 kerran
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 3.8.2020 6:12

Kymcossa on lähes aina rajoitettu cdi. Yleensä niissä on tasavirta cdi joka pitää huomioida kun hommaa rajoittamatonta boksia. Joissain malleissa liitin poikkeaa kiinalaiata. Kiinasta bokseja saa halvalla kotimaassamme ne maksaa useita kymppejä. Jossain näin jopa yli 100€

Muitakin syitä siis tietysti voi olla mutta jos on rajoitettu boksi se ei ota kuin tietyn verran kierroksia vaikka olisi isompi sylknterisarjakin.

Olen tavannut sellaisenkin kymcon jossa oli jostain syystä rajoitinholkki, sekä myöskin rajoitinlevy.
Rajoitinlevyhähän tulee sinne rullakupin taakse kiinni 3 pienellä pultilla. Variaattorin rullat kannattaa myös vaihtaa sinne 5-5,5g hujakoille jos siellä on ne alkuperäiset 8,5g rullat.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kymco agilty
Liittynyt:
24.7.2020 18:34
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kymco agilty » 3.8.2020 17:50

-Zone- kirjoitti:Kymcossa on lähes aina rajoitettu cdi. Yleensä niissä on tasavirta cdi joka pitää huomioida kun hommaa rajoittamatonta boksia. Joissain malleissa liitin poikkeaa kiinalaiata. Kiinasta bokseja saa halvalla kotimaassamme ne maksaa useita kymppejä. Jossain näin jopa yli 100€

Muitakin syitä siis tietysti voi olla mutta jos on rajoitettu boksi se ei ota kuin tietyn verran kierroksia vaikka olisi isompi sylknterisarjakin.

Olen tavannut sellaisenkin kymcon jossa oli jostain syystä rajoitinholkki, sekä myöskin rajoitinlevy.
Rajoitinlevyhähän tulee sinne rullakupin taakse kiinni 3 pienellä pultilla. Variaattorin rullat kannattaa myös vaihtaa sinne 5-5,5g hujakoille jos siellä on ne alkuperäiset 8,5g rullat.


Oon kuullu että cdi tä ei kannattas vaihtaa jos se on sen 9000rpm koska se suojelee moottoria ja tänään koitin 7g rullia ja mikään ei oikeastaan muuttunut meni vaan huonompaan suuntaan ja olen todennut että variaattorin levyt ei pääse yhdistymään edes rajottimelle asti ellei ole alamäessä ja variaattori myös kuumenee tosi paljon ja nyt kun on suora holkki niin ei pääse levyt siltikään loppuun asti vaan niille jää paljon tilaa väliin

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista