Keskustelua kaasuttimista #3

peugeot6
Liittynyt:
17.1.2013 17:09
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut peugeot6 » 8.9.2014 16:52

Noniin elikkäs miten dellorton phbn kaasutin eroaa phbg kaasuttimesta
voiko phbg kaasarin laittaa phbn tilalle, sopiiko suoraan? :nolo:

paljon kiitoksia jo etukäteen
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 8.9.2014 19:49

Sopii suoraan koneen kiinnikkeisiin mutta PHBN:n putsarin kiinnitys on hieman isompi. Myös ryypyn toiminta saattaa olla hieman erilaisella mekanismilla. Tietopankissa lisää infoa Dellorton kaasuttimista ja niiden mallimerkinnöistä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Jerpp4
Pyörä:
Yamaha Aerox
Liittynyt:
5.9.2014 14:26
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Jerpp4 » 26.10.2014 18:43

Rupesin tuossa miettimään että uus kaasari pitäis hommata, ja aattelin Dellorton 17.5mm PHVA ED :tä jossa ei siis tule ryyppyä mukana, joten onko Gurtnerin Py-12 myös PHVA kaasari että siitä sais otettua ryypyn ?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.10.2014 19:27

Ei ole, mutta muistaakseni sama ryyppy käy.
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 20.11.2014 23:24

Tsau! oon tässä tehty skoban perus huoltoo ja tuli uus kaasari hommattua..(vakio gautneri)
Kyseessä on -05 mallin pösö trekkeri ja siinä on nyt gianellin GO putki sekä power filtteri, muuten skoba on vakio jos ei variaattoria lasketa.
Nyt on sellasta probleemaa että seos ruuvi on 0-1/2 kierrosta avattuna jotta kävis tyhjiä siististi. Neula oli keski lovessa mutta kun käänsi kaasua puoli kahvaa niin hetken meni ja sitten hyyty ja piti odotella hetki jotta pysty taas ajaan.. sitten kun nostin neulan ihan ylös niin alko toimii melko hyvin mutta vieläkin on havaitavissa sellasta pientä puutumista jos laskee kaasun pois ja laittaa saman tien takas puoleen.. täyden kaasun kiihdytyksiä en oo viel kokeillu kun on sisään ajossa eikä oo valoja yms katteita kiinni vielä mutta tuntuis sille että isommalla kaasulla toimii.. auttaakohan tähän pääsuuttimen suurennos koska ongelma ei varsinaisesti ole täydellä kaasulla vai mikä avuksi. tyhjäkäynti suutin ,, uus neula vai mikä??
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Parta779 » 20.11.2014 23:34

Tyhjäkäyntiähän säädetään siittä ruuvista joka nostaa suoraa luistia, toki seosuurivikin vaikuttaa siihen.
Ja Minkä kokonen pääsuutin nyt?
Ajele sitä sisään ja käytä myös täys kaasua niin oot viisaampi toimiiko mitenkä ylhäällä.
It Ain't fast without mixed gas!
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 21.11.2014 9:05

Pääsuutin on kokoa 50 eli ihan vakio. Käsittääkseni tuohon gautnerin kaasariin ei saa vaihettua kun tuota pääsuutinta ja tähän astiset kokeiluni eivät mene ihan pääsuuttimen puolelle ,toki sen läpihän PA kulkee neulan saadettäväksi. Juu kyllä mä tyhjäkäyntiäkin sääsin mutta kun siis säädän seos ruuvin noin 1 1/2 kierrosta auki ei pysy lainkaan käynnissä ja kaikki yli puolen kierroksen alkaa heti heikentämään käyntiä.. Eli ensin seos siten että käy kivasti ja sitten tyhjäkäynti kohilleen.. tulppa on uus ja ainakaan eilisten ajeluiden perusteella en osaa sanoa vielä minkä varinen.. ei vielä ottanu väriä kärkeen.
Oman mausteensa tähän soppaan tuo se että kaikki letkut on uusittu joten jouduin alottamaan ihan sekotetulla poltoaineella jotta saan öljylinjan ilmattua ja nyt saattaa olla hieman liikaa öljyä seassa mutta se on ihan hyvä näin sissä ajossa. toki olen kuullut että liian paksu seos saattaa tukkia suutinta ja aiheuttaa nykimistä.
Ihmetyttää vaan että voiko tuo putki ja suodatin parantaa mooottorin hengitystä niin paljon että vakio kaasarissa ei säädöt riitä saamaan ees seoksia niin ettei käy laihalla.. Kun ei viittis heti rikkookaan.
Olen siis tekemässä tästä tyttärelleni skobaaa joten kaasaria en ala ainakaan suurentamaan nyttenkin tarvii keksiä jokin kuristin tuohon kunhan saa ensin pelaamaan kunnolla ton ja kunhan "isi ensin vähän kokeilee".. Joku sähköinen toden näköisesti.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Parta779 » 21.11.2014 12:46

Öljypumpunha saa ilmattua siittä ilmaus ruuvista.
Sitte laita vaikka 60 suutin 50 kuulostaa aika pienelle varsinkin talvis aikaan.
Eikä sitä kaasaria tarvikkaan vaihtaa, ajat vaan ne lisä öljyt pois ja kattelet miten se alkaa toimiin
En suosittele power filtteriä vakio skootteriin, enkä muihinkaan.
mieluiten joku vaahtomuovi eli vakio joka öljytään.
Tuo power filtteriki vaatii jo heti isomman suuttimen
It Ain't fast without mixed gas!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 21.11.2014 15:10

Powerfiltteri ny iha ekana metikköön, jos ei haluu kaikkee oravaa isompaa koneen sisään. Suurempi suutin kehiin, ja erityisesti jos sen hiekkaimurin pitää suodattimena, saa laittaa heti 15-20numeroo isomman suuttimen.

Valuta tankki tyhjäks ja laita bensaa vaan sinne, ilmaat sen pumpun. Ja jos oot ajellu ni ei siellä varmaa ilmaa enää ookkaa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 21.11.2014 19:48

Tuos on sähkönen pumppu joten ilmaus ruuvii ei vissiin oo.. ja linja on ilmattu nyt.. tankkiin laitoin pelkkää bensaa lisää joten saatta olla hieman paksua vielä mutta ei paljoo,,
power filsu mulla oli jossain tallin nurkissa ja laitoin sen koska orkkis koteloo ei ole enkä sellasta aio hommata vaan laitan jonkun vaahtomuovi kikkareen siihen kunhan sellasen saan... eli lyhykäisyydessään uus ilman suodatin ja , vaahtomuovinen sellanen ja joku kympin isompi suutin.. nuitahan näky olevan sellasii settejä jossa oli 12 suutinta kokoina 50-72 sillä luulis pärjäävän.

Edit: Sellaiseen hommaan kaipaisin vielä apuja .. oletettavasti liittyy kaasutin keskusteluun, että kylmä käynnistymisen kanssa on hieman ongelmia...
kun ostin loppu kesästä tuon skoban niin aamulla ei lähteny kun kiksaamalla käymään ja kun lämpeni niin toimi sähkö starttikin.
No kaasarin kun uusin niin aattelin että homma alkaa toimimaan, mutta ei edelleen sama juttu lämpimänä starttaa sähköllä ja tallista yön jälkeen pitää kiksata. sitten jos on ulkona pakkasessa niin pitää tulpan reiästä antaa pikku huikka..
kaasari on vakio "gyntteri" automaatti ryypyllä ja on siis uusi.. ja kun joku nyt kysyy miksi ostin sellaisen niin vanhasta oli osia rikki joten uuden hommaaminen tuli edullisemmaksi ja halvan hinnanja sopivuuden takia päädyin vakioon.
oletan että tuo automaatti ryyppy on se joka temppuilee, koska kipinää on tarjolla toki akun jännite tippuu startatessa kymmeneen volttiin ja akkukin on muuten uusi.
tuo ryyppyhän toimii siis ilman sähköä ja sen toiminta perustuu ymmärtääkseni vaha panokseen ja lämpölaajenemiseen.
onkohan kellään kokemusta pösöjen huonosta kylmäkaynnistymisestä ja apuja kaivattais.
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 25.11.2014 13:15

Itse itselleni vastaten...
Kylmäkäynnistys ongelmaan löytyi ratkaisu.. aikani kaasaria ja lahinnä ryyppyä kun säätelin ja aina tuli kakku naamaan niin totesin että vika ei voi olla tässä.. no kokeilin auton akulla käym,ään ja lähti kun palmun alta, eli vika on kipinässä... startin pyöriessaei virtaa riitä tekemään kipinää. Tuollaisen piene akun oikosulkuvirta on niin pieni että kaikki menee startin pyöritykseen. Nyt uudelleen putsaamaan kaikki liitokset ja mahdollisesti suurentaa hieman johdotuksia. Myös iridium tulppa saattais autaa asiaa ( ngk br7 hix) mutta hintaa on 21,60 joten se jääköön nyt vielä harkintaan oletus on kuitenkin että pitää toimia alkuperäis mallilla.
Aluksi kun kipinää kokeilin niin havaitsin kipinän mutta ilmeisesti on niin heikko että ei riitä sytyttämään.
Parta779
Pyörä:
Mbk mach g midrace 70cc "mäkhi" "Red Devil" ja offroad jogi stage6 alu 50cc.
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
2.6.2012 13:55
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Parta779 » 25.11.2014 23:12

Jos sinne kipinä tulee se riittää, se ei heikkene.
Sitten se akku on tod.näk. sökö jos se kerta auton akulla lähti heti, eli marssit kauppaan ja ostat uuden akun.
Ja laita uus tulppa,vakio. iridiumissa ei vakio vehkeessä ole minkään laista hyötyä.
It Ain't fast without mixed gas!
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 27.11.2014 21:59

Juups.. akkua ei tarvinnu vaihtaa vaikuttais olevan kunnossa.. kävin liitokset läpi startin pyöritys parani eli jotain kaljaa oli maaliitoksissa.. kipinä tuli jo aiemminkin mutta ihan kun olis nyt hieman vahvempi.. varmahan en asiasta ole koska edelleenkään ei lähteny käyntiin.. ja näinhän se oli että ei se vika ainakaan kokonaan ollut kipinässä koska sahasin sen auton akunkin tyhjäks ilman tulosta..
no ajattelin siirtyä PA puoleen takas ja keskityin rypyttämiseen.. ajattelin jo hakea käsi ryypyn ton automaatin tilalle kunnes purkasin sen ja totesin että sitä pystyy ainakin epävirallisesti säätämään.
ruuvailin milli kerrallaan molempiin suuntiin sitä mouvi hollkia ryypy sisään ja ulos.. oletus oli että sai liikaa ryyppyä mutta ei ollu apuja.. sitten kun kokeilin muutaman kerran siten että peitin melkein kokonaan kaasarin ilman oton niin röki vähän poltsikkaa sieltä mutta lähti ilosesti käymään.. luin jostain että vaha panoksen liikerata olis 3mm joten ruuvailin reiilusti sitä auki nyt 15 asteisessa tallissa mitattuna neularungon ja muoviholkin pään välinen mitta on noin 7mm. en ole ihan varmariittääkö venymä sulkemaan ryyppykanavan mutta nyt se ainakin lähtee viileästä tallista helposti tulille..
Läppiäkin epäilin hieman ja ne saatan käyttää vielä irti ja tsekata, kun se sitä bensaa sylkäsi hieman käynnistettäessä.
tuossa mallissa on sähköinen öljy pumppu ja siinä lohkon etuosassa on se ilma pumppu härveli.. nyt kun on se uus pakoputki niin siitä jää se pakoputkeen menvä "EGR" letku avonaiseks.. Jostain luin että sitä ei sais tulpata.. jos sieltä tulee muutania tippoja polttoainetta onko se merkki vuotavista läpistä vai liiastä ryypystä.. en käyny viel ajaa kun ei oo uudet suuttimen viel saapunu mutta ei se ainakaan tyhjällä röpöttäny..
Kierrokset jäi hieman koholle kun käytti kaasua mutta en käyttäny kun viis minuuttii ja oon nyt vast koklannu muutaman kerran että lähtee tulille...
Huomen sitten Muutama ulkotesti..
puikkonen
Liittynyt:
3.11.2014 22:45
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut puikkonen » 28.11.2014 14:57

No niin aamulla läks tallista käymään kivutta. No käyttelin lämpimäks ja sammuttelin.
Skoba oli pari tuntii pihalla ja aattelin kokeilla uudellee.. no eipä lähteny kunnes kesken sahauksen nyppäsin power filsun pois ja peitin ilmansaantia.. sitten kävi hetken helvetillistä tyhjää ja asettu parin minuutin jälkeen.. eli oletus että saa liikaa ryyppyä mutta saako toi nyt sitten ilmaa liikaa. En viittis millää alkaa hommaamaan sitä alkuperäistä koteloa.voiskohan tonne power filsun sisälle tehä kokeilu mielessä vaahtomuovista sellasen sisäpatruunan.
Lisäks sylki hieman poltsikkaa kun peitin ilman saantia.. jääköhän läpät raolleen?

edit!
Läpät tsekattu olivat ihan ok..samalla purin kaasarin.. kaikki näytti olevan ok mitä nyt tollanen halpis kaasari voi olla. Havaintona että kaasari on vähän kaks tahti öljyinen sisältä ja huomasin kaynnistellessä että siinä polttoianeen seassa on aika paljon öljyä.kokeilin naapurin pösöstä lainaamallani ilmansuodatin kotelolla.. ei vaikutusta lähti vasta kun repäsin startatessa kotelon irti ja peitin ilman saantia...
Myös sieltä ilma pumpun letkusta supsuttelee hieman pensan sekasta ilmaa..
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Keskustelua kaasuttimista #3

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 28.11.2014 23:03

Melko normaalia tuo kaasarista sylkeminen kun ilmansaantia rajoitetetaan. Vakiosuuttimella ja säädöillä ei tule toimimaan powerfiltterin kanssa, laita alkuun vaikka 5 - 10 nroa isompi suutin tai hommaa se alkuperäinen kotelo. Vaahtomuovi voi myös toimia mutta vähän epätarkempi säätötapa verrattuna kaasarin säätöihin.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista