Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Shape » 5.11.2012 15:45

Zoneri kirjoitti:
C4-laakerien ongelmahan on liian vähän kiertävissä koneissa se, että niihin jää välystä, jolloin rasitus, joka kuulille kohdistuu on huomattavasti suurempi,

Hmm. Ainahan noissa laakereissa on välystä?? C4 laakerit on paljon väljempiä, kuin c3 laakerit. C4 laakerit on väljiä verrattuna c3:iin.
Siis tuon viestin pointti oli varmasti, että matalakierroksisissa koneissa laakeri ei lämpene "riittävästi", eli C4 laakeri jää liian väljäksi, kun taas C3 pienemmän säteittäisvälyksen takia toimii kuten pitääkin.

Hmm. Mitäs nyt oikeasti on eroa C3 ja C4 laakereilla? C4 laakerit liikkuu pikkusen herkemmin ja kestää enempi lämpöä. eli toisella tavalla ajateltuna kitkakerroin on pikkusien pienempi c4 laakereissa, kuin c3 laakereissa. Eli, kun mopo kiertää sen vaikka 14000rpm ajossa, c3 laakerit tuottaa enempi lämpöä kiitos kitkan.'


Kitkakertoimia ei kannata alkaa edes miettimään C3 ja C4 laakereiden välillä, sillä ne ovat joka tapauksessa käytännössä samat, kun kumpikin laakeri toimii sille suunnitelluissa olosuhteissa.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Juunish » 5.11.2012 18:36

Shape täydensi juuri kuten piti sanoa, hieman epäselvästi ehkä ilmaisin.

Eli C4-laakereilla välys jää liian suureksi, liian pienillä kierroksilla liian pienen lämpölaajenemisen takia -> suurempi rasitus -> todennäköisesti rikkoutuu herkemmin.

C3-laakereilla välys menee turhan pieneksi, tai poistuu kokonaan (?) joten ei kestä isompia kierroksia.

Emmä tarkemmin osaa selittää mutta noin se mun mielestä menee.
Midrace Aerox projekti
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Juunish » 16.11.2012 1:16

Alko tässä hieman pelottamaan kun luki noita tarinoita ulkomailta. Eli kampurana Artek K1 10mm männäntapilla ja pytyksi tulossa S6 Racing MK2, miten nuo 10mm neulalaakerit kestää noita kierroksia? Tuon kampuran pitäisi kestää 14k. Pitäisikö suosiolla myydä pois ja ostaa tilalle esim. Motoforcen Evolutioni 12millin laakereilla?
Midrace Aerox projekti
jkoljo Moderaattori
Pyörä:
Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.2.2008 20:02
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jkoljo » 16.11.2012 11:03

Oletan että MKII on 12 mm tapilla, ajattelit varmaankin käyttää adapterineulista? Itse hommaisin suosiolla 12 mm kampuran. 10 mm:n kesto on vähän niin ja näin, sama juttu kun joku meinaisi laittaa viilatun 70cc sportin kiinni vakiokampuraan. Se joko kestää tai sitten se ei kestä.

S6R:stäkin saa irti niin monenlaista teholuokkaa, laita putkeksi joku vakiokoneelle tarkoitettu niin neulalaakerin kanssa ei tule ongelmaa. Jos taas laitat koko setin viimeisen päälle ja viilaat kaikki mehut koneesta irti, veikkaisin että neulis (ja kampuran laakeripesä/pinta) joutuu koville.
Team JSR | High-End Peugeot | Viilattu | 20,85 hp dynossa | Got NOS? | NOS testailua osa 2
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Juunish » 16.11.2012 11:53

Roksiinhan tuon saa myös 10mm tapilla. Mutta taitaa olla pakko myydä tuo ja ostaa se motoforce. Tulossa kuitenkin aika lailla maksimeihin vedetty setiltään. Ainoastaan viilaus jätetään pois ja tulee sille sopiva kaasari. Eli kisasähköistä ja vforceista lähtien kaikki tulee viimisen päälle.
Midrace Aerox projekti
alz-
Liittynyt:
6.4.2012 23:36
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut alz- » 2.1.2013 11:01

Kuuluuko uuden kampiakselin kiertokangen liikkua sivuttain hieman vai onko kyseessä jonkinsortin valmistusvirhe? :eek:
OSTETAAN VAAKA-MINARELLIIN STAGE6 PRO
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Juunish » 2.1.2013 14:02

Ihan normaalia. Jos klappia on pystysuuntaan, niin sitten kannattaa huolestua :lol:
Midrace Aerox projekti
LuumuCPI
Pyörä:
CPI Aragon GP 50
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
6.10.2012 23:09
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut LuumuCPI » 4.1.2013 20:15

Tosiaan tosta skootterista variaattorin molemmista tapeista on kierteet huonossa kunnossa toinen on vielä toistaiseksi onnistuttu saamaan pultilla kierteille mutta toinen on ollut välillä liimalla ja välillä kemiallisella metallilla kiinni. Onko mitään mahollisuutta tehdä uudet kierteet? Paljonko tettääminen maksaa? Pitääkö purkaa osiin? :roll:
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 4.1.2013 23:28

Siis kampuran päästä ja perävälien akselin päästä? Voi niihin teettää uudet kierteen, mee jostain koneistamolta kysyy. Ei ne siittä varmaan kovin montaa kymppiä ota.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
LuumuCPI
Pyörä:
CPI Aragon GP 50
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
6.10.2012 23:09
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut LuumuCPI » 5.1.2013 3:15

jees no pitää käydä kysäsee. Joo just ne perävälien ja kampiakselin kierteet.
-Tomi
Pyörä:
Mbk Nitro -04 70cc
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
19.7.2012 17:40
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut -Tomi » 26.2.2013 12:43

Käykö bws:n läpät roxiin?
--JogR--
Pyörä:
Yamaha jog-r
Liittynyt:
16.11.2011 21:19
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut --JogR-- » 26.2.2013 16:18

Ai koko läppäkehikko vai pelkät läpät?
Kehikko ei ainakaan käy,sen näkee vaikka kun vertaa näitä:
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14858
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14857
Pelkät läpät näyttää silmämääräsesti kuvasta katottuna samalta,mutta kun niitä erikseen myydään pysty ja vaaka minarellille niin ei taida käydä.
Jos nissan motorsport on nismo niin mikäs silloin on honda motorsport?
murmeli speed
Liittynyt:
29.6.2012 21:28
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut murmeli speed » 23.4.2013 9:19

mikäs kampura olis sellainen kuin männän tappi 10mm ja variaatorin akseli 16mm?
jonik1
Pyörä:
CPI Oliver -04 "Only for competition use" & CPI Formula R -07 70cc
Paikkakunta:
Ähtäri/Seinäjoki
Liittynyt:
4.4.2006 15:13
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut jonik1 » 23.4.2013 11:24

Tuollaisia ei juuri enää myydä, on -03 ja vanhemmassa CPI:ssä. Multa löytyy yksi vahvistettu täysympyrä, ajettu 4000km.
TJ 0 Ilmoitukset Kuvagalleria Blogi
murmeli speed
Liittynyt:
29.6.2012 21:28
Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

ViestiKirjoittanut murmeli speed » 23.4.2013 13:04

joo mulla on tässä benzhoussa tuollainen kampura. Ajattelin et ois kiva olla vahvistettu alakerta 70cc pytyn kanssa

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista