Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

leis
Pyörä:
Aprilia SX, Polini XP4, Malaguti XSM
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.8.2013 22:31
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut leis » 30.11.2014 0:56

Onko mahdollista, että nappirajotin rikkoo tulpan?
Eli ongelma ilmenee vain märällä kelillä ajettaessa mopon pätkimisellä/prötäämisellä. Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Kerran vaihdoin tulpan jonka jälkeen mopo toimi taas muutaman viikon normaalisti märilläkin keleillä, mutta sitten alkoi taas tuo pätkiminen. Nappirajotin ollut muutaman kerran päällä tulpan vaihdon jälkeen.

Nappirajotin mallia tee-se-itse motot.netín ohjeita käyttämällä. Mopo taas Malaguti XSM aka Yamaha DT.
Se on hyvä ku sen maalaa
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut jonicc » 30.11.2014 1:03

Taisit juuri vastata itsekkin kysymykseesi.
leis kirjoitti:Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Eli ite lähtisin kyllä tulpanhattua vaihtelemaan ensiksi.
leis
Pyörä:
Aprilia SX, Polini XP4, Malaguti XSM
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.8.2013 22:31
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut leis » 30.11.2014 1:57

Joo, mutta pari viikkoa toimi märillä keleillä uudella tulpalla ilman kuivaamista..?
Se on hyvä ku sen maalaa
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 30.11.2014 4:34

Ongelmahan on kuvailusi mukaan tulpan kastumisessa vedestä. Eli tulpanhattua vaihtoon, itse jouduin juuri omaan päristimeen tekemään saman operaation kun oli samat ongelmatkin. Lähti toimimaan kun kuivasi tulpan vaikka hanskalla mutta parin kilsan päästä alkoi rötäys ja sammui uudestaan. Tulpanhatun vaihdolla selvisi, 5.90e taisi olla. ;)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 30.11.2014 5:22

Ja muista sitte hankkia silikooninen hattu, kovamuoviset kuuluu kaatopaikalle. NGK silikooninen hattu on just n.6€, ja voin suositella. Ikinä ei ole missään vehkeessä oo ollu ongelmii tulpanhatun kanssa ku on vaihtanu sen muovisen silikonihattuun.

Huomioi myös että tulpassa täytyy olla irtiruuvattava pää, että saat sen tulpanhatun sopimaan. Pikkujuttu, mutta kiva tarkastaa eka, eikä huomata vasta asentaessa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Alluzz99
Pyörä:
Yamaha DT 50, Rieju MRX 50, Solifer SM50 2T EX = Zongshen hummer 250cc, Solifer SFR, Fude Sport, Tyscon XL50
Liittynyt:
7.4.2013 15:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Alluzz99 » 14.12.2014 16:01

Meniköhän soliferista puola kun ajoin koulusta kotiin ja aluksi tuntui että ei kierrä aivan kaikkia, ja ei kiihtynyt kovin hyvin. Ajoin 3km kunnes 50km/h vauheissa kuului prototoproo ja koko vehe sammu mutta rullas vielä ni pyörittelin kaasua, kaasu vähän raollaan pikkusen jotakin yritti mutta ei se käyntii siinä lähteny... Kotona säädin venat, vaihdoin uuden tulpan, putsasin kaasarin, kuivasin ilmanputsarin (kotelossa vähän reikää ni kastuu)... Kipinä tuntuu heikolle uudella ja vanhalla tulpalla. Kokeilin kipinää samalla tulpalla riejussa ja anto selvästi näkyvää kipinää, eli solifer ei anna kunnon kipinää. bensaa kyllä saa koska hetken polkemisen jälkeen kostea / märkä mutta ei edes yritä hörähtää. Yritin mittailla sen puolan vastuksia mutta nollaa näytti. Viimeksi täysin samat ongelmat kesällä kun mittarissa oli 10tkm, mutta teki niin että ei kiertänyt kuin siihen asti että meni 20km/h ajelin niin muutaman km --> vein talliin oli hetken ja kierti normaalisti --> ulos ja ei kiertäny enää sit venasin päivän ja ei lähteny enää ollenkaa, vaihdettiin puola ja ekalla käyntii.. Jostaki luin täältä että harvemmi hajoaa, ni onko mulle sitte sattunu joku paskakappale ku tuo puola kesti n. 3tkm // 6kk? Tänään tai huomenna kokeiltava kaverin skootterin puolalla jos sillä toimii ni laitttava virijavaralta suurtehopuola tilauksee... 8) 8)
leis
Pyörä:
Aprilia SX, Polini XP4, Malaguti XSM
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.8.2013 22:31
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut leis » 2.2.2015 16:18

leis kirjoitti:Onko mahdollista, että nappirajotin rikkoo tulpan?
Eli ongelma ilmenee vain märällä kelillä ajettaessa mopon pätkimisellä/prötäämisellä. Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Kerran vaihdoin tulpan jonka jälkeen mopo toimi taas muutaman viikon normaalisti märilläkin keleillä, mutta sitten alkoi taas tuo pätkiminen. Nappirajotin ollut muutaman kerran päällä tulpan vaihdon jälkeen.

Nappirajotin mallia tee-se-itse motot.netín ohjeita käyttämällä. Mopo taas Malaguti XSM aka Yamaha DT.


Nyt olen ajanut muutaman kuukauden ilman rajotinta ja toiminut TÄYDELLISESTI märälläkin kelillä.
Muutama päivä sitten laitan rajottimen takaisin kiinni ja märällä ilmalla taas sama pätkiminen ja liikennevaloihin sammuminen.
Mikä mättää?
Se on hyvä ku sen maalaa
leis
Pyörä:
Aprilia SX, Polini XP4, Malaguti XSM
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.8.2013 22:31
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut leis » 2.2.2015 19:23

Silikonitulpanhattu vaihdettu joulun alla. Ja tämä ongelmahan ilmenee myös kun rajotin EI ole päällä, eli lähinnä meinaan sitä että rajottimen käyttö rikkoisi tulpan?
Ja potikka on alusta asti ollut kiinni.

Nyt vasta huomasin että meni skootteritopicciin :roll:
Se on hyvä ku sen maalaa
KarsTa
Liittynyt:
7.3.2010 21:58
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut KarsTa » 13.3.2015 22:28

On muuten sytytyksen säädöllä yllättävän suuri vaikutus moottorin tehoon. Ajosta oli päässyt staattori pyörähtämään ja ennakko oli muuttunut 0.6 milliä myähäisemmälle ja vauhti tippui 119km/h:sta 105 km/h. :roll:
Myynnissä M10x40 12.9 kuusikolopultteja 2kpl. ->yv:llä yhteyttä :)
detsionpaska
Liittynyt:
3.12.2014 23:18
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut detsionpaska » 18.3.2015 21:09

Mikähä detsissä on ku ekalla polkasulla saa kipinän mutta sitte pitää oottaa noin 3sec että tulee taas kerra kipinä :|
Tomski
Liittynyt:
11.12.2014 20:11
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Tomski » 22.3.2015 8:20

Mikä tulppa ois hyvä olla derbissä, kun on 70cc hebo. Vai käykö esim. ngk BR9ES?
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut Shape » 22.3.2015 13:11

9 tai 10 lämpöarvon tulppa, riippuen muista mahdollisista hiluista. ES-tulppa käy.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
R3LETTI
Pyörä:
1.Derbi senda 2002 80c 2.Derbi "lowride" 3. 125 dt
Liittynyt:
15.8.2014 21:30
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut R3LETTI » 10.5.2015 12:31

Mitkä mahtais olla halvimmat kisasähköt derbiin :eek:
tonza85
Liittynyt:
16.5.2015 21:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut tonza85 » 7.6.2015 12:58

Sanokaas missä vika ajan about 3-5km nii skootteri alakaa pätkimään ja sammuu ja kylmänä lähtee sitten käyntiin,hommasin toisen sytytyspuolan ja sillä lähti käyntiin huonosti ja alko heti pätkimään ja sammu.
Sytytyspuola oli käytetty mutta kuulema keväällä ostettu..
Voiko vika olla jossain muualla ku puolassa?..
Tulppa,tulpanjohto ja hattu vaihdettu uuteen.
Kyseessä gilera runner sp50
tonza85
Liittynyt:
16.5.2015 21:07
Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

ViestiKirjoittanut tonza85 » 7.6.2015 18:49

Kertokaas mittausarvot ja tapa jolla mitataa piaggio sytytyspuola??...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista