4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Liittynyt:
18.4.2019 21:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 22.4.2019 16:07

Nyt on saatu skootteri viimein käyntiin. Hieman enemmän asioista ymmärtävän kanssa tänään auottiin katteita enemmän, niin löytyi pari liitosta jotka ei olleet kunnolla. Ne kun saatiin kiinni niin pärrähän pärähti käyntiin sekunnissa.

Eli vaikuttaisi olevan jopa ajokunnossa, mitä nyt parisataa metriä ajelin testiksi kun ei ollut kypärä mukana. Huomenna voisi hakea sen kotiin sitten. Mietin tässä nyt vaan että jaksanko edes tuota virtalukkoa vaihtaa. Totesin että lukonjämästä saa lattaruuvarilla käännettyä virrat päälle ja pois, gangsterifiiliksellä. Todistetusti toimiva lukko ei varkaita estä kuitenkaan, joten jos U-lukko renkaassa ei estä... noh, kerran jo esti, sitten kun vietiin onnistuneesti olin unohtanut laittaa sen paikalleen, sama tyyppi jostain tästä naapurustosta varmaan asialla kun oli huomannut lukon olevan tarakalla. Se on vaan ~45 euroakin ikävä maksaa siitä, että joku idiootti saa uuttaa rikottavaa.

Noh, tuon ohella lähinnä pitäisi shoppailla puuttuvia ruuveja että saa katteet pysyvämmin kiinni, noin muuten skootterikausi voinee alkaa.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.4.2019 6:17

Joo eipä noita scatterin hintoja juuri kannata maksella. Itse oon tilannu osia kiinasta. Cdi maksaa 6 euroo, lukkosarja taisi olla 8 ekee. 72cc sylinterisarja tiivisteineen ja mäntineen 18 euroa, koko uus kaasari 15 ekee jne..tosin postit vielä päälle mutta hinnat jää silti reilusti suomihintojen alle. wish-kaupan kautta on helpointa tilata jos ebay yms vierastaa. Hakusanaks kun laittaa moottorin tyyppimerkinnän eli 139QMB niin löytyy koneen osia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
18.4.2019 21:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 23.4.2019 17:49

Löytyis tuolta eBaysta tosiaan lukkosarja hintaan vajaa 8€, joka näyttäis about samanlaiselta kuin Scatterista linkkaamani. Ehkä sitä tuon verran voisi sijoittaa, lähinnä ettei joku lähetä kyttiä perään kun huomaa ruuvimeisselistarttaukset :lol: Jos nyt ei sitten sovikaan, niin eipä mahdoton summa mene hukkaan.

Kestäähän tuo tietystä aikansa tuolta tulla, mutta toisaalta meisseli toiminee sen aikaa. Jos ei lähde skootteri jo sitä ennen "kävelemään" taas.

Sen verran tuli tänään ajoa skootteri kotiin hakiessa ja asioilla samalla käydessä että ainakin tusinan kilometriä meni nätisti, joten tekniikka onneksi vaikuttaisi olevan ok.
Viimeksi muokannut tvih päivämäärä 23.4.2019 22:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Liittynyt:
23.4.2019 20:33
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Koopy » 23.4.2019 20:43

Mikä mahtaa olla vikana? Kymco agility hyytyi yhtäkkiä ajossa jonka jälkeen sammui kun pysähtyi eikä lähde enää käyntiin. Kipinä tulee ja saa bensaa. Kaikenlainen apu otetaan vastaan.
Liittynyt:
24.5.2019 15:16
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Paskabotski123 » 24.5.2019 15:28

Mikkähän olis hyvät säädöt gy6/139qmb 80cc virinokka, vakiokansi ja 24mm kaasarille

Ei siis lähe millään käyntiin ja jos lähtee nii toimii ihan paskasti. Ei siis lähe käyntiin myöskään vakio nokalla ja vakio kaasarilla, tai vakio kaasarilla ja virinokalla, tai vakionokalla ja 24mm kaasarilla. Neulan asentoa, pääsuuttimen kokoja, seosruuvia, ventiilien välyksiä on säädetty suuntaan ja toiseen.... alkaa keinot loppua. :itku:

Puristuksia on ja kipinä tulee.Pakoputki on melkeenpä pelkkä putken pätkä jossa on vaan surkee änkkä kiinni, voiko se vaikuttaa niin paljon, että ei lähtis käyntiin. Ja sähköryyppy toimii. Voiko näihin vaihtaa esim mankin kaasaria, missä ei ole tuota kalvoa jne.? :s
Pyörä:
Aprilia rx 80cc
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
19.6.2012 12:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut maapertaja » 29.5.2019 11:08

Hei! Tuli asennettua agilityyn 72cc pytty ja 19mm kaasari. Mikä pää suutin olisi sopiva? Tällä hetkellä 92 ja tuntuu liian isolta? :nörtti:
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.6.2019 9:38

90 on itsellä ollut vakioputsarilla käytössä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Skyteam PBR, Kymco Zing 125, Derbi Senda, Mankeli
Liittynyt:
15.10.2018 15:02
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Vedy » 17.6.2019 12:00

Mikäköhän on nelariskobassa kun jaksa lähtee liikkeelle/röpöttää kun yrittää vaikka risteyksestä lähteä? Sitten kun on saanut vauhtia 10kmh niin niin lähetään taas hirveetä kyytiä ja toimii normaalisti.
Ensin ajattelin että tk suutin tukossa kun kuulosti ettei saisi tarpeeksi bensaa alakierroksilla mutta kaasarin putsaus ja säätö ei auta. Myös kiihdytys pumppu toimii ja ruikkii lisäbensaa kun lyö kaasun pohjaan. Välillä ihan kylmänä toimii kunnes vähä lämpiää, voisko liittyä maailman typerimpään keksintöön eli sähköryyppyyn?
Kop, kop sanoi kiertokanki ja tuli kurkistamaan päivänvaloa. Oispa Kokis:)
Liittynyt:
6.6.2019 15:48
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Batong » 17.6.2019 18:52

Löytyisiköhän keneltäkään Baotian BT49QT-12 vm2010 sähköpiirrustuksia?
Elikkäs niin sanottu ´wiring diagram´ ?

Kiitos.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.6.2019 18:30

Yhteenkään kiinan vehkeeseen ei taida löytyä täysin oikeaa kytkentäkaavioo kun erilaisia variaatioita on monia. Lataa nyt kumminkin tämä paketti josko näistä olis jotain apua vian selvittelyssä : http://www.mediafire.com/file/veltc27l7 ... n.zip/file

Jos kipinä on hukassa ja moposta löytyy AC-boksi niin 4+2 / 5 / 6 -nastaiset boksit voi kytkeä tarvittaessa ristiin näin : http://www.mediafire.com/view/z257l728j ... e2gad.jpg#

****

Vedy kirjoitti:voisko liittyä maailman typerimpään keksintöön eli sähköryyppyyn?

Musta tuntuu, että se on näiden kaasareissa oikeastaan ainoa osa mikä toimii niin kuin se on tehty toimimaan. Mikään ideaali rakenne sekään ei tietty ole, kun mikään anturi ei mittaa tarvitseeko kone ryyppyä vai ei.

Tutki kaasarin kalvo enste. Nuppineulan mentävä reikä riittää sohloomiseen. Bakeliitteja imukaulan ja kannen välistä mulla on hajonnu itsekseen monta.Se aiheuttaa käyntihäiriöitä.
-Zone- kirjoitti:Bakeliitti ehjä ? Imuvuotoja ? Mulla on hajonut monta bakeliittia. Pari tapausta : http://i10.aijaa.com/b/00606/13906617.jpg * http://i10.aijaa.com/b/00616/12066121.jpg
50cc pytyllähän nämä on kyllä aina ylämäissä onnettomia laitteita.


Kantavat venavälykset tekee häiriöitä lämpösenä. Kylmänä toimii mutta lämpöisenä alkaa ongelmat. Mä käytän itse vakiosta poikkeavia venavälejä.

-Zone- kirjoitti:Mä heitän ohjekirjavälyksillä vesilintua. Vakiokoneissa käytän 0,13mm imupuolella ja 0,18mm pakopuolella. Venakoneisto on äänekkäämpi mitä ohjekirjavälyksillä, mutta toimii varmimmin kuumallakin koneella. Virinokilla ja muutoinkin virimotilla mä käytän suurempaa välystä moottorin suuremman lämpökuorman vuoksi. Niissä säädän imupuolelle 0,18mm ja pakopuolelle 0,20mm, eikä kantamista ole esiintynyt kovassakaan rääkissä kesähelteilläkään.

Näitä kokoja ei yleensä löydy perusrakotulkeista. Storm-motorista muistaakseni ostin omani, mutta perusrakotulkilla voi säätää imun esim 0,15mm liuskalla ja pakopuolen 0,20mm mittaan mikäli kestää kuunnella venojen rallatusta.

Venttiilivälyksiä joutuu kilometrien karttuessa säätämään joka tapauksessa, laittoi ne konetta kasatessa miksi tahansa. Kaikki liikkuvat ja toisten osien kanssa kontaktissa olevat osat kuluu, eikä venttiililautaset ja seetit kannessa ole poikkeus. Venttiili sulkeutuessaan enempi/vähemi hakkaa seetiä ja kumpikin osa kuluu ja venttiili uppoaa kulumisen seurauksena syvemmälle kanteen. Tämä vähentää venttiilivälyksiä. Asia tosin tulee vastaan vasta useampien kymmenien tuhansien kilometren jälkeen kun venat ja seetit ovat hakanneet toisiaan miljardeja kertoja.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
27.6.2019 1:02
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Americana1 » 27.6.2019 4:50

Joo elikkäs mulla on tällänen Solifer 50R vm. 2010 kiinan 4t skootteri, käytännössä baotian mutta vaan eri katteet. Ongelma on se, että ennen kaasarinputsausta solikka kulki just ja just sen 30km/h, ei jaksanut kiertää (?). Mutta kuitenkin sen jälkeen puhdistin kaasarin jonka jälkeen lähti toimimaan, jakso kiihtyä 45-50 vauhtiin hyvin ja siitä vielä vähän eteenpäin toimi todella moitteettomasti useamman viikon.


Mutta nyt tänään olin ajamassa kaverille joka asuu n. 10km päässä.
Ollessani melkein kaverin luona soliferista alkoi pikkuhiljaa lähteä tehoja, kiihtyvyys
ja vauhti laski. Kun kaverilta lähdettyäni solifer ei jaksanut enään kulkea normaaleja vauhteja niinkuin aikasemmin. Myöhemmin illasta se ei enään 25-30 ylemmäs kiihtynyt vaikka kaasu oli pohjassa.
Nyt tällähetkellä aina välillä kaasupohjassa menee sen 10km/h, ja joskus jaksaa kiihtyä 20 vauhtiin.

Koitin samoja keinoja kuin viimeksi, kaasarinpuhdistusta, ei auttanut.
En tiedä mistä vika voisi johtua. Kyseessä on sellainen malli josta venttiilejä ei voi säätää kuten vanhemmissa malleissa, eikä netistä löytynyt kyseiseen malliin liittyen melkein ollenkaan mitään tietoa.

Kaikki tieto vinkit otan vastaan, yritän kaikkeni että saan tämän kuntoon.
Liittynyt:
10.1.2018 19:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Snyrz » 12.7.2019 14:10

Pösö v-click vuotaa öljyä magneeton puolelta? Onko stefa lohkon sisäpuolella?
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.7.2019 16:53

On. Magneeton puoleinen stefa on tosiaan ongelmallisempi tapaus. Videon kohdasta 6:56 eteenpäin näkee : https://youtu.be/hNK1hFNvWb4
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
19.1.2020 12:35
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Pate2122 » 19.1.2020 12:39

Minulla on skootterissani tecnigas silent pro tehoputki ja siinä on alkukäyrässä sellainen pienenpi pilli. Ymmärtääkseni se on jonkinlainen kuri. Jos sen poistaisi niin tulisiko siitä paljon lisää huippunopeutta?
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.1.2020 8:18

Kuva selventäisi asiaa merkittävästi.. Ilmeisesti sulla on siis 4T koneessa 2T piippu hukkaputkella, niin sen hukkaputken poistolla ei ole minkäänlaista vaikutusta 4T koneessa. Jos se on aito 4T putki, niin se pilli on EGR-venttiiliä varten. EGR:n poistamisella ei yleensä saavuteta mitään etua, mutta joskus ne EGR-venttiilin putket on laitettu turhan syvälle sinne pakoputkeen ja niistä voi olla haittaa esim 90cc-isoventtiilikansikombon kanssa.

Asiasta tuossa mun vanhassa jutussa - http://www.mediafire.com/file/gcd61nizq ... e.pdf/file

E: Pistetään tuokin - https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys

E2: jos se on tollanen kuin kuvassa, se liitin on Lambda-anturia varten - https://www.motorkit.com/en/sym-fiddle- ... probe.html
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista