4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.2.2019 12:11

Ei sovi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kkjjll
Liittynyt:
16.3.2019 10:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kkjjll » 16.3.2019 10:06

Hei. Mulla on tollanen peugeot V-clic ja siin on semmonen ongelma ku akussa pitäs olla se 12.8v mutta ku sen mittas nii ol vaa 11.7 ja käynnissä vähä yli 12 ja jarrua painaessa laski 3. Koitin kans et johtuuko siitä ku siin on vähä tehokkaampi etu polttimo mut ei vaikuttanu sen pois ottaminen millää tavalla ja skootteri sammuu aina kun painaa jarrun pohjaa ja meinaa hyytyä vähän välii
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.3.2019 14:13

Jos jännite ei nouse kierroksia lisäämällä normaaliin, vika voi olla akussa, laturissa, johdotuksessa tai esim regulaattorissa. Yksiselitteistä vastausta ei ole. Ajovalot ei vaikuta akkuun mitenkään, sillä ne toimii vaihtovirralla, eli ne saa virtansa suoraan laturista. Jarruvalo ja vilkut ainoastaan toimii tasavirralla.

Painoitko etu- vai takajarrua ? Jos etujarrua, niin vika on mitä luultavimmin johdotuksessa jossain kohtaa. Sähkövikojen etsiminen on haastavaa hommaa, sillä vika voi olla lähes missä kohtaa johtosarjaa. Joskus joutuu purkamaan koko johtosarjan että vika löytyy. Maadotusviat on melko yleisiä. Vihreän väriset johdot on yleensä maajohtoja. Kannattaa ainakin irrottaa ja putsata liitos hapettumista joka paikasta missä vain näkee maajohtoja rungossa kiinni.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tvih
Liittynyt:
18.4.2019 22:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 18.4.2019 23:18

Saas nähdä kuinka käy. Syksyllä pöllitty skootteri (Yiying MTX-5) löytyi pari viikkoa sitten ja yritys päällä saada tolkku siihen vieläkö se pelittää. Päällisin puolin tekniikkapuoli näyttäs olevan kunnossa - sen mitä osaan niistä sanoa, ei ole mitään kokemusta näiden rassaamisesta paitsi että olin osallisena variaattorihihnan vaihto-operaatiossa. Katteiden ja lukkojen kunto onkin sitten eri juttu. Mutta en myöskään vielä käyntiin saanut. Keväisin aina talven jälkeen huono ollut starttaamaan, mutta nyt lisäksi ilmeisesti akku oli turhan tyhjä (alle 12v), koska starttimoottori pyöri vain tyhjää. Eli ilmeisesti ei saanut tarpeeksi kierroksia että olisi ottanut kontaktia vastakappaleeseensa? Akku joka tapauksessa on parhaillaan laturissa.

Jos saisi tuon ajokuntoisuuden varmistettua niin sitten olisi lukkojen vaihto koska ne on romuna ja virrat on heti päällä jos akun kytkee. Mitä katselin niin ilmeisesti ei mahdoton homma olisi vaihtaa omatoimisesti, kunhan on sopivat osat. Tuossa kun lukkosarjoja selailin, niin vaikutti että Fude Sportiin tarkoitettu setti voisi sopia. Muut "4T kiinaskootteri"-variantit oli kovin erilaisia. Ainakin tuossa Fude Sport-setissä virtalukon piuhan liitin on samannäköinen (neljä "pinniä"), ja kiinnitys vaikuttaa samankaltaiselta. 40€+pk hintakin vielä olisi jokseenkin siedettävä. Kalliimpaa lukkosarjaa ei innosta eikä olisi varaakaan, koska eiköhän tuon joku jo taas kohta pölli; edelliseltä omistajalta jo vietiin ja joutui uudet kalliit lukot vaihtamaan, minulta jo kerran yritettiin pölliä ja sitten ihan pöllittiin. En tiedä mikä hitto niitä tuossa yksilössä kiehtoo.

Mikä muuten olisi paras keino sammuttaa skootteri ilman virta-avainta? Eli jos nyt saankin tuon käyntiin testiä varten, niin yllättäen virta-avaimella ei sammu koska lukko on sökönä ja "ohitettu", ja akun irroittaminenhan ei käynnissä olevaa moottoria sammuta. Sammuuko se jos vetää virtalukon piuhan irti? Luulisin että ei, koska ei ole sama kuin virtalukon kääntäminen. (Mutta tässä näkee paljonko näistä värkeistä tiedän.)
Viimeksi muokannut tvih päivämäärä 19.4.2019 13:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Kkjjll
Liittynyt:
16.3.2019 10:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kkjjll » 18.4.2019 23:22

Onkos kellään neuvoja miten tollasen kiinan paskan peugeot v-clic sais kulkemaa täl hetkel menee 56 suoral ja on nappirajotin, 63cc, hukkaputki otettu pois, variaattorin holkkia lyhennetty, painavemmat rullat, ei prikkaa mutta ei vaan kule mihikkää
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.4.2019 0:05

63cc ei musta tee yhtään mitään. Edes 82cc ei ole mikään ohjus, saati 72cc. Yksi tärkein on saada kaasarin säädöt optimaaliseksi ja huomioitavaa on että ne nimenomaan on optimaaliset kun ryyppy on varmasti mennyt pois päältä. Itsellä paras pääsuutinkoko vakioputsarilla ja nokalla 72cc:llä on ollut 90 ja 82cc:llä 94. Ei siis järin suuria ottaen huomioon, että vakiona mulla oli 85.

Nää ei juurikaan tunnu oireilevan liian rikkaaseen / laihaan seokseen muutoin kuin että ei kulje mihinkään. Vakion CVK-kaasarin kanssa jotuu aina tyytymään jonkinlaiseen kompromissiin käyntiinlähtevyyden ja kulkemisen suhteen.

Venttiilivälyksistäkin olen itse todennut, että ohjekirjan venavälyksillä saa pyyhkiä persausta. Ne on liian pienet eteenkin kesähelteille. Vakiokoneissa käytän 0,13mm imupuolella ja 0,18mm pakopuolella. Virikoneissa säädän imupuolelle 0,18mm ja pakopuolelle 0,20mm, eikä kantamista ole esiintynyt kovassakaan rääkissä kesähelteilläkään.

Kaasarin säädöillä on iso vaikutus, mutta se on pelkkä yksi puoli asiassa. Moni asia vaikuttaa.

Pointti on myös tämä "hukkaputki" puhutaanko nyt siis EGR:stä VAI SAC-venttiilistä ? Kumpaakin ja jossain malleissa myös molempia on esiintynyt. Jälkimmäinen voi sotkea seokset ihan päin helvettiä, ensimmäisestä ei yleensä ole haittaa, joskaan ei tehon kannalta tippaakkaan hyötyäkään.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.4.2019 0:27

tvih kirjoitti:Keväisin aina talven jälkeen huono ollut starttaamaan

Täysin normaalia. Kaasarin kohokammiosta bensa haihtuu eikä starrimoottorikierrokset tahdo kunnolla riittää alipaineeseen mikä avaa bensahan jotta uutta bensaa kaasarille tulisi. Talven jäljiltä paras tapa on irrottaa hanan alipaineletku imukaulasta ja imeä suulla siitä hana auki + odottaa että kaasari varmasti täytyy. Jos haluat nopeuttaa käyntiin lähtemistä voit pistää siitä alipainehanan nipasta injektioruutalla bensaa koneelle. Ei siis tarvitse irrottaa tulppaa kuten entisaikoina mopoille tehtiin.

tvih kirjoitti:Mikä muuten olisi paras keino sammuttaa skootteri ilman virta-avainta?

CDI-boksilta pitäisi lähteä musta-valko johto ja jos sen kytkee maihin kipinää ei tule. Itseasiassa näiden sammutus perustuu siihen että virtalukko kytkee mustavalko-johdon maihin off-asennossa. Eli toisin sanoen nämä on äärihelppoja varastaa. Jos tuon johdon katkasee mopon saa ilman avaimia käymään.

Jos kyseessä on AC-cdi boksin sijaan DC-CDI eikä cdi boksilta lähde musta-valko johtoa, niin voit rakentaa itsekin sammuttimen. Pistä sytytyspuolan jomman kumman johdon väliin katkaisija niin siitä saat mopon sammumaan. Jos laitat palautuvan painokatkaisijan, niin huomioi että katkaisijan tulee olla sellainen että virta kulkee sen läpi kun katkaisijaa ei paineta. Jos laitat tavallisen painokatkaisijan jonka läpi kulkee virta vain painettaessa, haaroita sytytyspuolan vihreä johto (maajohto) ja laita siihen katkaisija ja katkaisijan jälkeen johto maihin. Tämä maadoittaa painettaessa sytytyspuolan jolloin se toimii kuten mopon alkuperäinen sammutuskin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tvih
Liittynyt:
18.4.2019 22:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 20.4.2019 13:34

Kiitoksia vastauksista. Joo, huono starttaus on sinänsä ymmärrettävää, lähinnä tässä tapauksessa kun ei voi olla varma onko varas mahdollisesti jo pitänyt skootteria käynnissä tänä keväänä vai ei, eli onko nyt käynnistysongelma tämä "normaali" ongelma vai onko jotain "sabotoitu." Yritin siis poljinstarttia tuon sähköstartin lisäksi, mutta ei onnistunut parissa minuutissa. Mutta männä vuosina sähköstartillakin on se useampi minuutti yleensä mennyt, että sinänsä ei yllätä.

CDI-hommat menee itsellä jo hieman yli hilseen, pitänee tutkia ja opiskella. Googlailun perusteella siis tuo boksi mikä ainakin omassa skootterimallissa ilmeisesti on tuolla akun kanssa saman luukun alla, ainoa paikka missä tuon tyylistä boksia muistan nähneeni. Ei tietenkään satu siitä paikallaan kuvaa olemaan että näkisi piuhat (virtalukon piuhoista ym. otin kuvia referenssiksi tutkiessani tilannetta, skootteri ei ole omassa pihassa pikatarkistuksia varten). Varaosalistasta löytyi itse CDI-yksikkö (https://www.mc-scatter.com/img/p/dl/thi ... C12641.JPG). Sen perusteella miten pieni boksi on, veikkaisin että on AC-mallinen koska DC on isompi? Maihin kytkeminen sitten, ei kyllä ole tietoa missä kohden se tässä on. No, kaipa se tutkimalla/kokeilemalla selviää.
tvih
Liittynyt:
18.4.2019 22:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 22.4.2019 17:07

Nyt on saatu skootteri viimein käyntiin. Hieman enemmän asioista ymmärtävän kanssa tänään auottiin katteita enemmän, niin löytyi pari liitosta jotka ei olleet kunnolla. Ne kun saatiin kiinni niin pärrähän pärähti käyntiin sekunnissa.

Eli vaikuttaisi olevan jopa ajokunnossa, mitä nyt parisataa metriä ajelin testiksi kun ei ollut kypärä mukana. Huomenna voisi hakea sen kotiin sitten. Mietin tässä nyt vaan että jaksanko edes tuota virtalukkoa vaihtaa. Totesin että lukonjämästä saa lattaruuvarilla käännettyä virrat päälle ja pois, gangsterifiiliksellä. Todistetusti toimiva lukko ei varkaita estä kuitenkaan, joten jos U-lukko renkaassa ei estä... noh, kerran jo esti, sitten kun vietiin onnistuneesti olin unohtanut laittaa sen paikalleen, sama tyyppi jostain tästä naapurustosta varmaan asialla kun oli huomannut lukon olevan tarakalla. Se on vaan ~45 euroakin ikävä maksaa siitä, että joku idiootti saa uuttaa rikottavaa.

Noh, tuon ohella lähinnä pitäisi shoppailla puuttuvia ruuveja että saa katteet pysyvämmin kiinni, noin muuten skootterikausi voinee alkaa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.4.2019 7:17

Joo eipä noita scatterin hintoja juuri kannata maksella. Itse oon tilannu osia kiinasta. Cdi maksaa 6 euroo, lukkosarja taisi olla 8 ekee. 72cc sylinterisarja tiivisteineen ja mäntineen 18 euroa, koko uus kaasari 15 ekee jne..tosin postit vielä päälle mutta hinnat jää silti reilusti suomihintojen alle. wish-kaupan kautta on helpointa tilata jos ebay yms vierastaa. Hakusanaks kun laittaa moottorin tyyppimerkinnän eli 139QMB niin löytyy koneen osia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tvih
Liittynyt:
18.4.2019 22:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 23.4.2019 18:49

Löytyis tuolta eBaysta tosiaan lukkosarja hintaan vajaa 8€, joka näyttäis about samanlaiselta kuin Scatterista linkkaamani. Ehkä sitä tuon verran voisi sijoittaa, lähinnä ettei joku lähetä kyttiä perään kun huomaa ruuvimeisselistarttaukset :lol: Jos nyt ei sitten sovikaan, niin eipä mahdoton summa mene hukkaan.

Kestäähän tuo tietystä aikansa tuolta tulla, mutta toisaalta meisseli toiminee sen aikaa. Jos ei lähde skootteri jo sitä ennen "kävelemään" taas.

Sen verran tuli tänään ajoa skootteri kotiin hakiessa ja asioilla samalla käydessä että ainakin tusinan kilometriä meni nätisti, joten tekniikka onneksi vaikuttaisi olevan ok.
Viimeksi muokannut tvih päivämäärä 23.4.2019 23:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Koopy
Liittynyt:
23.4.2019 21:33
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Koopy » 23.4.2019 21:43

Mikä mahtaa olla vikana? Kymco agility hyytyi yhtäkkiä ajossa jonka jälkeen sammui kun pysähtyi eikä lähde enää käyntiin. Kipinä tulee ja saa bensaa. Kaikenlainen apu otetaan vastaan.
Paskabotski123
Liittynyt:
24.5.2019 16:16
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Paskabotski123 » 24.5.2019 16:28

Mikkähän olis hyvät säädöt gy6/139qmb 80cc virinokka, vakiokansi ja 24mm kaasarille

Ei siis lähe millään käyntiin ja jos lähtee nii toimii ihan paskasti. Ei siis lähe käyntiin myöskään vakio nokalla ja vakio kaasarilla, tai vakio kaasarilla ja virinokalla, tai vakionokalla ja 24mm kaasarilla. Neulan asentoa, pääsuuttimen kokoja, seosruuvia, ventiilien välyksiä on säädetty suuntaan ja toiseen.... alkaa keinot loppua. :itku:

Puristuksia on ja kipinä tulee.Pakoputki on melkeenpä pelkkä putken pätkä jossa on vaan surkee änkkä kiinni, voiko se vaikuttaa niin paljon, että ei lähtis käyntiin. Ja sähköryyppy toimii. Voiko näihin vaihtaa esim mankin kaasaria, missä ei ole tuota kalvoa jne.? :s
maapertaja
Pyörä:
Aprilia rx 80cc
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
19.6.2012 13:20
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut maapertaja » 29.5.2019 12:08

Hei! Tuli asennettua agilityyn 72cc pytty ja 19mm kaasari. Mikä pää suutin olisi sopiva? Tällä hetkellä 92 ja tuntuu liian isolta? :nörtti:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.6.2019 10:38

90 on itsellä ollut vakioputsarilla käytössä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista