4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 9.11.2016 16:43

Tumbz1 kirjoitti:Osaisko joku auttoo kun batiska kylmänä meinaa kaasusta sammua. Ja sammumisen jälkeen todella huonosti käynnistyy.



Talvi tulee. Pistä isompaa suutinta.
Jakkinakki
Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
28.10.2015 0:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 9.11.2016 22:06

Ei nyt liity oikee mihinkää mutta täytyy sanoo että vittu näitten vehkeitten kahvat ei katkee ei sitte millää :D vauhtia oli 60 pintaa mittariin perä sivussa ja sitten etupää lähti omille teilleen ja kahva taittui päästä vain vähän
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Poram » 10.11.2016 21:04

-Zone- kirjoitti:
kymcomafia kirjoitti:oli tukittu pakokaasun kierrätin.

Kannessa ei ole egr:ää, vaan mikäli sellainen on, se sijaitsee pakoputkessa. Se kannessa oleva on sac kanava (tunnetaan myös sas ja sls yms nimillä). Se kannattaa poistaa käytöstä aina. Egr;stä on harvoin mitään haittaa, tosin tehoja ajatellen siitä ei ole yhtään hyötyäkään.


Itellä kun skootteri sammuili kun ajoi pitkän matkan kaasu pohjassa, niin siihen auttoi tuo egr:än poisto. Että kai siitä voi joskus olla haittaakin

Kuinkas teillä lähtee skootterit käyntiin kylmemmillä keleillä ? Itellä ei meinaa kirveelläkään käynnistyä, mutta se varmaan johtuu liian pienestä suuttimesta. Suutin on 79 ja 72cc kiinni. Ja vielä kun ei ole ryyppyä, niin ei saa kyllä kylmänä käyntiin ilman hiustenkuivaajaa ja akkulaturia.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2016 21:18

Kylmäkäynnistys on aina heikkoa ja pääsuutinkin vaikuttaa vain ja ainoastaan täyskaasuun.
Kaasukahvan pumppailu auttaa jos omassa vain on kaasarimalli josta kiihdytyspumppu löytyy. Useimmissa onneksi on. Kiihdytyspumpulla saa extra-annoksen bensaa oneelle ja lähtee helpommin käymään. Paras lääke on asentaa moottorikelkoista tuttu primer-pumppu. ..Ja mikäli joskus joutuu moottorille antaan bensahuikan, niin siihen ei kannata irrottaa tulppaa. Irrottaa vain alipaineletkun imukaulasta ja painaa injektioruutalla bensa-annoksen nipasta sisään ja lopuksi alipaineletku takas. Helppoa ja nopeaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jakkinakki
Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
28.10.2015 0:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 10.11.2016 21:56

Ihmeen hyvin lähtee. Pitää vaan antaa hieman kaasua koska tyhjäkäynti perseillään mutta aika kauan saa odottaa että kestää kone kaasua 4min taisi olla että kesti täyskaasua ku kattoin
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
Poram
Liittynyt:
4.6.2014 20:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Poram » 11.11.2016 0:17

Juu kaasua saa kyllä pumpata oikeen reilusti ja hanska on aina kaasarissa estämässä ilman saantia. Meinasin käydä hakemassa käynnistysspraytä, mutta pitää mielummin hommata joku ruutta että saa kokeilla laittaa tuota bensaa suoraan imukaulaan.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.1.2017 4:51

Hoi! Täällähän on väki rustannut vaikka minkälaisia virityksiä näiden osien avulla. Nyt olisi autoon tulossa eräs projekti, johon tahtoisin käyttää auton alkuperäistä himmennintä, mutta rajoittaa jännitteen maksimissaan 12 volttiin. Näiden kinuskien jännitteensäätimiähän saa pikku lanteilla eBaystä, joten ajattelin sellaista käyttää. Kysymys siis kuuluu, toimiiko kyseinen palikka lineaarisena jännitteensäätimenä, ja miten se kytketään?
TurskanMopediOsat
Liittynyt:
27.6.2016 23:14
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TurskanMopediOsat » 11.1.2017 18:51

Apuuva! Kertokaas viisat kun kinskissä on 72cc, "tehoputki" sekä vapaavirtaava suodatin niin minkä takia käy aina vaan liian rikkaalla. Alunperin mopossa oli joku 85 suutin mutta nyt 75 suuttimella käy edelleen rikkaalla. Mistä voi johtua?! Käsittääkseni tollasella setupilla joku 100 suutin ois passeli. Tän lisäks tyhjäkäynti vaeltelee vaikka imuvuotoja ei ole missään. Luisti ja luistin kalvo on tarkastettu montaki kertaa, tulpan väristä otettu vihjettä seoksista, koitettu eri tyhjäkäynti suuttimia, sähköryyppy ei jumita. Muuta en enää keksi kun bensapinnan tason olevan pielessä koska koitin sitä säätää kaasarin tulvimisen takia. Mikä on ku ei onnistu?
Jakkinakki
Pyörä:
Monta rikkinäistä
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
28.10.2015 0:18
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jakkinakki » 12.1.2017 0:15

Säädä neulaa. Ja kato alipainehanan toimivuus. Itellä päästi kaiken läpi nii sai liikaa bensaa
Tehdään eka ja korjataan virheet myöhemmin...
TurskanMopediOsat
Liittynyt:
27.6.2016 23:14
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TurskanMopediOsat » 12.1.2017 23:56

Eihän tuo neulasta kiinni ole. Ongelmana on siis se että kone käy jatkuvasti liian rikkaalla, kaikesta huolimatta, kaikissa kaasukahvan asennoissa. Itse asiassa olen säätänyt neulaa alemmas (laihemmalle) joka paranti koneen käyntiä hieman. En myöskään usko tuohon hanateoriaan. Alkuperänen hanahan on vaihdettu perus manuaaliseen hanaan. Mutta päästi hana kuinka paljon tahansa bensaa läpi, pitää kohon neulaventtiili bensavirran kurissa.
Koitin mitata bensan tasoa kohokammiossa pistämällä läpinäkyvän letkun kiinni siihen kaasarin kohokammion nippaan. Näytti että bensataso oli melkein kaasarin kurkussa saakka. Jos kaasari tulvis sinne kurkkuun saakka niin se ehkä selittäis nää ongelmat. Täytyy koittaa säätää sitä kohoa... to be continued
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.1.2017 16:19

Juu, neulaventtiili säätää viimekädessä sen sopivan bensapinnan tason. Hanalla ei ole moottorin seoksiin missään muussa tapauksessa vaikutusta kuin siinä, että jos sen läpi virtaa vähemmän bensaa kuin pääsuuttimen. Silloin menee laihalle ja lopuksi sammuu, ei rikkaalle.

Luistin neula vaikuttaa eniten luistin nousun keskialueella, pääsuutin täyskaasulla. Seoksien tuijottelu tulpasta on melko hyödytöntä hommaa. Eteenkin jos sitä ei tehdä niin kuin se kuuluu. Jos kaasarin tyhjäkäyntialue on säädetty liian rikkaalle ja tulpan luku tehdään väärin, on tulppa aina musta.

Jotta saataisiin tulpasta luettua säädöt jollakin kaasarin osa-alueella, pitää sillä luistinasennolla ajaa riittävän pitkään jotta kaikki noki varmasti kerkiää tulpasta pois ja moottori tulee välittömästi sammuttaa kyseisillä kierroksilla. Esim jos halutaan tulpasta lukea seokset täyskaasulla, tulisi moottorilla laskea reilusti yli 5km urut levällään, mielummin 10km ja sitten täyslaulusta koneet sammuksiin ja tulppa irti.

Esim jos moottori on täyskaasulla laihalla mutta tyhjäkäynnillä rikkaalla ja vaikka tulpan lukutesti tehtäisiinkin muutoin oikein ja ajettaisiin pitkään täyskaasulla, mutta ennen sammutusta moottori kävisi tyhjäkäynnillä, rikas tyhjäkäynti värjää tulpan sekunneissa uudelleen mustaksi.

Itse olen sitä mieltä, että koko tulpan tuijottelu seosmielessä kannattaa unohtaa kokonaan ja tulpan kuntoa arvioidaan vain koneremonteissa, eli kannattaako sitä enää käyttää. Sekin kannattaa pitää mielessä, että valtaosa tulpan eri väreistä johtui lyijystä, jota ei polttoaineissa ole ollut enää pitkiin aikoihin. Valtaosa tulpan väriohjeista onkin peräisin ajalta jolloin bensoissa oli lyijyä.

Ei tulpan luku silti aivan hyödytöntä ole. Jos se on normaalissa sekalaisessa ajossa kahvinruskea, niin seokset on jotakuinkin ok kaasarin eri osa-alueilla, mutta mikäli se on kuiva musta, eikä karstaa näy, voi kaasari olla jollain osa-alueella vaikka täydellisissä säädöissä ja vain yhdellä osa-alueella ei.

Automaattiryyppyä ei kannata sitäkään unohtaa. Jos ajelee paljon siten että ryyppy on vähänkin päällä, on tulppa taatusti aina musta. Jos tulppa on öljyinen tai karstaa on runsaasti, niin se yleensä kielii siitä, että öljyä palaa turhaan + karstaa on myös venoissa jolloin niiden virtauskyky on heikompi. Silloin kannattaa avata ja rempata motti, ei näiden koneen aukasu niin mahdoton homma kummiskaan ole.

Paras on opetella kuuntelemaan moottoria. Liian rikkaan tai liian laihan moottorin oppii kuulemaan, vaikka näissä ei yleensä booaus-ilmiöö laihojen seoksien yhteydessä yleensä kovin hyvin kuulekaan.

Pistetään tähän taas noita kirjoittamiani kaasariasioita - viewtopic.php?f=33&t=85507&p=4292434&hilit=virtausala#p4292434
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
TurskanMopediOsat
Liittynyt:
27.6.2016 23:14
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TurskanMopediOsat » 16.1.2017 21:58

Juu ei tulpasta tietenkään mitään absoluuttista totuutta saa luettua. Ihan viimeisenä keinona sitä yritin tuijotella, tuloksetta tietenkin.
Se miten oon päätelly että kone käy liian rikkaalla on ihan koneen käynnistä. 80 suuttimella tai isommalla kone ei halua kiertää ja tehoja ei ole ollenkaan. Tyhjäkäyntiä kone ei käy ollenkaan ellen ruuvaa tyhjäkäynnin seosruuvia täysin kiinni, eli jopa tyhjäkäynnillä kone haluaa vähemmän bensaa. Ilman neulan laskemista kone stumppaa kaasua käännettäessä, eli taas kerran ollaan laihemmalle päin menossa. Vielä en oo tarkastanu kohon tasoa mutta täytyy sekin tarkastaa tässä päivänä eräänä.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.1.2017 22:42

TurskanMopediOsat kirjoitti:Tyhjäkäyntiä kone ei käy ollenkaan ellen ruuvaa tyhjäkäynnin seosruuvia täysin kiinni

Tuo kielii siitä, että syystä tai toisesta se ei nosta bensaa tyhjäkäyntisuuttimelta ylös. Näissähän kun on nimenomaan seosruuvi eikä ilmaruuvi.

(Seosruuvi ja ilmaruuvilla on sellainen ero että seosruuvi säätää bensan määrää, ilmaruuvi ilman määrää. Siksi niillä on eri vaikutus kun kierretään joko sisään tai ulospäin. Molemmilla silti säädetään samaa asiaa eli tyhjäkäyntiseosta. Joissain kaasarimalleissa on ilmaruuvi toisissa seosruuvi. Seosruuvi on aina moottorin ja luistin välissä, ilmaruuvi aina luistin ja ilmanputsarin välissä.)

Syitä siihen, miksi tyhjäkäyntipiiri ei toimi voi olla muutamia. Yksi on tietysti se, että tyhjäkäynti on säädetty liian suurelle jolloin alipaineluisti on liian korkealla, eli ollaan siis menty jo ohi siirtymävaiheen (tyhjäkäyntipiiri->pääsuutinpiiri). Näin alipaine ei ole tyhjäkäyntisuuttimen kohdalla enää riittävä ja tyhjäkäyntipiirin kautta kulkee pelkkää ilmaa.

Toinen mahdollisuus on tukos tyhjäkäyntisuuttimessa ja joissain harvoissa tapauksissa myös tukos tyhjäkäyntipiirissä. Pääosin tämä jälkimmäinen tekee kyllä sen, että oireet viittaa siihen, että tyhjäkäyntisuuttimelta ei tunnu saavan koskaan soppaa ylös ja seosruuvin ruuvailulla ei tunnu olevan pahemmin vaikutusta.

Yksi ja aika yleinen vika on myös haljennut bakeliitti, josta aiheutuu ilmavuotoa. Mulla niitä on hajonnut monta. Pahimmat oireet siinä sijoittuu juuri tyhjäkäyntialueelle, jolloin sitä ei meinaa saada mitenkään säätöihin. Bakeliitti kannattaa tarkistaa. Ne todellakin hajoilee itsekseen helpolla.

-Zone- kirjoitti:Niin ja onhan se bakeliitti varmasti kunnossa ?
Mulla on monta jo hajonnut.
Esim yksi tapaus; http://i10.aijaa.com/b/00616/12066121.jpg
Ja perään toinen; http://i10.aijaa.com/b/00606/13906617.jpg
Lopulta tein alumiiniset spacerit ja pistin tiivistepaperista tehden tiivisteet niihin http://aijaa.com/bguGmF


Bakeliitin hajoamisesta voisi äkkiä luulla, että seosruuvia joutuisi avaamaan paljon, sillä konehan menee ohivuodosta laihalle. Todellisuudessa käy kuitenkin niin, että alipaine tyhjäkäyntisuuttimen kohdalla heikkenee, jolloin sieltä ei nouse bensaa. Koska ilmaa kuitenkin virtaa tyhjäkäyntipiiriä pitkin luistin ohi, ruuvin kiertäminen kiinni auttaa. Tästä tulee helposti mielikuva liian rikkaasta säädöstä.

Kinkkien alipainekaasareissa se siirtymävaihe on kokolailla lyhyt. Luistin ei tarvitse paljoakaan nousta kun alipaine vetää soppaa pääsuutinpiiriltä. Syy tähän on omien päätelmieni mukaan luistin muodossa. Näissähän ei ole luistin alaosassa luistin leikkausta, jollainen on esim 2T moottoreiden kaasarissa. Luistin leikkauksella vaikutetaan juurikin tyhjäkäyntipiirin ja siirtymävaiheen alipaineeseen.

Samaten imukaula tietysti kannattaa varmistaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
TurskanMopediOsat
Liittynyt:
27.6.2016 23:14
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut TurskanMopediOsat » 17.1.2017 18:05

Imuvuodot oon kyllä tarkastanu mutta tarkastetaan uudelleen sitten. Muistaakseni se bakeliittikin on kunnossa mutta tässä vaiheessa en paljon muutakaan keksi.
Vaikuttaakos tuo bakeliitin halkeamisesta aiheutunu säätöjen perseily myös pääsuuttimeen ja neulaan? Meinaan että jos sillä mahdollisesti sais selitettyä tuo jatkuva rikkaalla käyminen.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.1.2017 19:31

Imuvuodot haittaa aina kaikkia kaasarin säätöihin saamista, mutta pääosin haljennut bakeliitti on itsellä eniten oireillut tyhjäkäyntialueella. Taisit mainita, että käytössä on ale 80 koon pääsuutin, mikä tuntuu hivenen oudolta rikasta säätöä ajatellen. Vakiokoko omassa on 85 ja sitä kokoa se on ollut useimmissa muissakin kaasareissani. Tietysti, jos ilmanputsari hengittää huonosti läpi tarvitaan normaalia pienempää suutintakin. Oletko kokeillut ilman ilmanputsaria ?

Riittävät venttiilivälykset on myös tärkeät. Liian pienillä kone alkaa lämpöisenä oikutella kun venat pyrkii kantamaan. Tyhjäkäynti katoaa ensimmäisenä kokonaan. Monesti oire tulkitaan automaattiryypyn ongelmaksi kun oireet ilmenee vasta lämpöisellä koneella ei kylmänä. Venttiiliväleistä vielä, että mulla ei ohjekirjavälykset ole toiminut yhdessäkään moottorissa.

Pikkuvenaisella kannella (siis vakiokannella) imupuolella käytän 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei tosin ihan jokaisesta rakotulkista löydy. Isovenakannella olen todennut itsellä toimiviksi 0,15 imussa ja 0,20 pakopuolella (nokkana virijavaran virinokka).
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista