Sivu 94, 96:sta

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 26.7.2015 22:45
Kirjoittanut robbani
Okei. Kiitos paljon avusta :)

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 1.8.2015 15:59
Kirjoittanut robbani
Olen netin kahlannut läpi muttei oikein tunnu löytyvän luotettavaa lähdettä mihin suuntaa männänrenkaat kuuluu laittaa. Pyörähän on siis ktm 450 sxf 2009

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 1.8.2015 16:09
Kirjoittanut robbani
Tuommoisen löysin. Tuo on hondan crf konelle mutta voiko laittaa samaan asentoon kotarissa. Tuossahan IN merkintä tulee imuun päin eli puristusrenkaan katko tulisi suoraan pakoaukkoa päin

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 2.8.2015 21:32
Kirjoittanut SimplemÄÄn
Nelitahtisissa vaan ei ole pakoaukkoa joten silläkään ei ole merkitystä.
Oleellista ei ole se mihin ilmansuuntaan mikäkin katkos osoittaa, vaan se että ne eivät osu samaan kohtaan. Eli pyrit laittamaan niin vastakkaisiin kohtiin kuin mahdollista ja sillä selvä. Joten tuo ohje pätee mainiosti.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 20.8.2015 23:27
Kirjoittanut aabohax
Mikähän on passeli 2t bensa/öljyseos, pyöränä 1993 cr250 ja öljy motul 800 / castrol power1?

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 21.8.2015 10:13
Kirjoittanut PKS
itse käytän 2,5-3 % seosta

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 24.8.2015 20:57
Kirjoittanut ripekosk
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun crossipyörän takarenkaan(19") sisäkumi ei pysy paikoillaan? Venttiili menee vinoon ja kumi ratkeaa venttiilin vierestä. 3 kertaa tämän tehnyt. Ulkorengas on uusi, sisäkumit on olleet 6mm ja 4mm. Paine aina yli kilon. Viime kerralla asennettiin toinen rengaslukko, eli nyt on 2 rengaslukko, paine 1,5 kiloo ja silti venttiili menee vinoon :x Samalla vanteella aikaisemmin toiminut normaalisti. Pyörä YZ125 -13.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 25.8.2015 21:50
Kirjoittanut SimplemÄÄn
Käytätkö jotain rengasrasvaa/voidetta? Se nimittäin ei katoa sieltä vanteen välistä mihinkään, eli luistaa tosi helposti. Jos käytät niin korvaa se jatkossa fairyvedellä tai vastaavalla pois haihtuvalla aineella niin, että rengas ''liimautuu'' vanteeseen kiinni.

Toinen on että jos rengaslukko on liian löysällä tai siitä on kulunut se kuminen pinta sieltä ulkoreunoilta puhki, eli lukon metallirunko painaa ulkorengasta vasten.
Jos käytät jotain ''sairaan nopeita ja värikkäitä'' muovilukkoja niin mun mielipide on viskata ne niin pitkälle kuin mahdollista.

Ja sit vielä vinkki. Laita venttiilin mutteri vain sormilla puoleen väliin venttiiliä, että renkaan luistaessa vanteella se ei heti repäise venttiiliä irti sisäkumista, vaan pääsee taittumaan vinoon. Siitä näkee myös ennalta jos rengas on luistanut vanteella.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 25.8.2015 22:24
Kirjoittanut Shape
Kannattaa myös varmistaa, että vannelukko/lukot ovat riittävän leveitä vanteelle. En usko, että se renkaan asennuspasta olisi syypää, jos vannelukko on kunnollinen ja oikean kokoinen.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 1.9.2015 20:58
Kirjoittanut ripekosk
Siinä oli toinen rengaslukko jotenkin väärin asennettu. Mutta ei se nyt tainnu silti auttaa. heti ekalla vedolla vinos kun venttiilin mutteri oli auki, niin sen näki heti siitä. Joka kerta liikkeessä tehty vaihdot ja siellä käyttävät asennuspastaa. Uusi rengaslukko oli joku tinkelitankeli, toinen on alkuperäinen, saattaa hyvinkin olla kulunut. Pitäisikö nuo molemmat ny sitte viä koittaa vaihtaa?

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 2.9.2015 7:36
Kirjoittanut pan51
Itse väittäisin että ei se päällyskumi pyörähdä vanteella, vaan sisuskumi pääsee pyöryhtäämään vähän siellä sisällä. Tapahtuu etenkin jos radalla on terävää jarrupattia. Ja myöskin toisilla ulko-/sisärengas yhdistelmillä tapahtuu enemmän kuin toisilla, sekä jos käyttää talkkia vähentämässä renkaiden välistä kitkaa.

Tuonhan korjaa hetkessä. Pyörä pukille, ilmat pois renkaasta, vaihde päälle, riuska pyörätys renkaasta toiseen suuntaan ja taas on venttiili suorassa. Ai niin, sitten ilmat renkaaseen.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 4.9.2015 19:01
Kirjoittanut mantsapoika
Sellainen pika galluppi että kuinka usein huollatatte/huollatte iskareita?

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 12.9.2015 22:15
Kirjoittanut ripekosk
Vaihdoin uudet perus rengaslukot, leveydeltään 1.85. sama lukema oli vanteessa. Ja uuden normaali paksusen sisäkumin kun vanha jälleen paukahti. Vedin tussilla viivan vanteesta renkaaseen ja eikun ajamaan. Tulos oli, että ulkorengas oli pysynyt paikallaan ainakin tällä kertaa, mutta venttiili oli vinossa elikkä sisäkumi sielä taitaa liikkua. Ideoita? :) Sisärenkaan paksuudella ei taida olla merkitystä kun on kokeiltu normaalia, 4mm ja 6mm:stä. Tosin edellisistä tapauksista ei ole varmuutta mikä on liikkunut. Onko esim. vannenauhalla merkitystä?

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 12.9.2015 22:58
Kirjoittanut Shape
Ahaa, eli ongelmana ei välttämättä olekkaan ollut liikkuva ulkorengas. :lol: Mulla alkaa nousemaan kädet ylös. Mietinpä vain, onko sulla kuinka löysä runko ulkorenkaassa? Jossei se ole riittävän jäykkä, niin pääseeköhän ulkorengas antamaan liikaa periksi alhaisilla paineilla, ja siksi se sisärengas lähtee pikkuhiljaa liikkumaan.

Re: Huolto & korjaus

ViestiLähetetty: 13.9.2015 10:33
Kirjoittanut Anssi_L
mantsapoika kirjoitti:Sellainen pika galluppi että kuinka usein huollatatte/huollatte iskareita?


Saattaa joskus mennä se 50h, välissä eteen ulompien kammioiden öljynvaihto itse.