4T vs. 2T

RedRider
Pyörä:
KX 250 -03 & YCF 150 Classic 2012
Paikkakunta:
Tku
Liittynyt:
19.3.2002 10:25

ViestiKirjoittanut RedRider » 9.10.2009 20:04

Toppuri kirjoitti:Paljonko painaa nuo vanhan koulukunnan 2t 500cc


Päälle sata kiloa taitaa olla kuivapaino noissa.
HiTech
Paikkakunta:
Toholampi
Liittynyt:
28.3.2009 10:53

ViestiKirjoittanut HiTech » 10.10.2009 19:55

Olen tässä hankkimassa ekaa kunnon rossia ja en tiiä kumman laittas 125 2T vai 250 4T, kumpi vie? jos viivoille lähettäs.
Omasta mielestä nelitahtisella mukavampi ajaa jos siitä vain löytyy potkua
kurseikko
Paikkakunta:
Jkl
Liittynyt:
7.4.2008 20:30

ViestiKirjoittanut kurseikko » 10.10.2009 20:03

Osta piikki, opit ajamaan, pääset halvemmalla
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 10.10.2009 20:32

Hyviä vaihtoehtoja molemmat ja sanoisin että loppupelissä kumman tahansa ostat niin saat hyvän pelin.

Itse valitsisin 250cc 4T pyörän, koska se on pikkasen helpompi ajaa. Vääntö ja teho tulee tasaisemmin eikä tartte vinguttaa niin paljoa kuin 2T pyörää. 2T pyörä taasen on pikkasen tehokkaampi ja helpompi ja edullisempi huoltaa.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 10.10.2009 20:52

kyllä se pikkunelarikin aikalailla täysiä huutaa jos sillä vähänkin koittaa mennä
ranne putos..
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 10.10.2009 21:27

lerppa kirjoitti:kyllä se pikkunelarikin aikalailla täysiä huutaa jos sillä vähänkin koittaa mennä


Osaava kuski vinguttaa molempia aikalailla samalla tavalla, mutta se ei siltikään poista sitä faktaa, että pikkunelari kulkee matalilla kierroksilla huomattavasti kivemmin kuin 2T piikki.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08

ViestiKirjoittanut FOX151 » 10.10.2009 21:40

itellä oli sama tilanne ja päätin että ostan 250 nelarin ja tyytyväinen olen ollut. on niin pirun helppo ajaa ja vääntöä löytyy :D
JP1305
Pyörä:
KTM EXC 300 '12
Liittynyt:
24.6.2006 16:58

ViestiKirjoittanut JP1305 » 10.10.2009 21:55

Samalla tavallahan noita 2T piikkejä ja puolikkaita nelareita ajetaan jos meinaa kovaa päästä, eli kierrokset ylhäällä ja kytkin kaverina. Nelarista tekee vain helpomman ajettavan tasainen tehon ulostulo ja alavääntö joka antaa virheitä tosi paljon anteeksi verrattuna piikkiin.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 10.10.2009 23:51

Ja liukkaissa paikoissa nelarilla on moninkertaisesti helpompi säilyttää pito ja ennen kaikkea saada se takaisin! Kyllä ne pelimiehetkin käyttää pikkunelarissakin sitä vääntöäkin hyväkseen, ellei käyttäis niin tietty ne ajais kevyempänä käsitellä piikeillä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 11.10.2009 8:41

kylläkai suurin syy pelimiehillä ainakin enskassa ajaa piikillä tai pikkunelkulla on se että on huomattavasti helpompi ajaa 3 sakkiin kun avoimessa.Pari keskeytystä ja semmoinen kaveri on 3 sakissa mikä avoimessa ei mahtuis edes 10 kärkeen.Tietenkin on niitäkin jolle pienipyörä vaan osuu käteen esim.Nurminen
ranne putos..
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 11.10.2009 9:37

No ei kyl ollu mielessä suomienska, vaan rossikisat ja ylipäänsä kaikki missä (muualalkin euroopassa/enduro) 125 2T ja 250 4T on yhdistetty. Ja katoppa enskakisojen tuloksia, kyl pikkunelareita on ihan tasasesti yleiskisan tuloksissa, toisin kuin piikkien.

E: En siis tarkota ettei avoin luokka olis just noin kova kuin sanot, onhan se.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Makkke
Liittynyt:
11.9.2006 21:49

ViestiKirjoittanut Makkke » 13.10.2009 0:07

Noniin joku varmaan jo vastannut samantyyppiseen viestiin aiemminkin, mutta tarvis uutta pyörää puunkiertoon. Vaihtoehtoina olen pitänyt 250-300 2t taikka 250cc 4t. Kummalla on helpompaa ajella harraste-enduroa ja välillä vähän rääsästä mettäteitä pitkin? Piikkisellä kun tullut ennen ajeltua metässä niin melko hullusti saa välillä huudattaa jos meinaa päästä ripeesti eteenpän. Mutta eikös 300cc 2t väännä jo melko samaa luokkaa kuin 250cc nelarikin? Ei tarvis niin urkuauki vedellä ja liito-oravatkin säästyy sydänkohtauksilta :roll: Tällä hetkellä vaaka kallistumassa kovin 2t puoleen edullisuuden suhteen ja sitä saa aina tarvittaessa ite rempattua, ei viittis alkaa opettelemaan 4t huoltoa ja anatomiaa näin arvokkailla vehkeillä..
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 13.10.2009 1:02

250 4T on helpoin, sit 300-2T, ne on kaikissa merkeissä mukavampia kuin puolikkaat. Ja enskamalli ilman muuta, etenkin 250-2T rossina on jo välityksistä alkaen kamala rossina puunkiertoon. Ja nelarin koneessa ei kyllä ole mitään ihmeellistä, paljon selkeempiä ne on kuin esim. autojen moottorit ja jos auton koneen osaat kasaa niin 4T kisapeli on ihan naurettavan simppeli laittaa. Esim. aina varotellaan nokkaketjun pudottamisesta, so what? Jos se putoo ni ketju nostetaan pois alhaalta, merkit kohillen ja lasketaan takas ylhäältä, no hätä. Ainoo mikä nelarikoneissa on ikävää on se säätöpaljen mahdollinen tipahtaminen kun ne liimautuu kuppeihin, eli siks ajaksvähän paperia tms. sinne kanavien päälle ja loppu on pelkkää merkintää. En tajuu miks ihmiset jaksaa jeesustella nelareita niin vaikeina mukamas. Hitto niissä näkee heti ottalohkolla onko jossain jotain häikkää, 2T:n kanssa saa arpoo ja arpoo, laittaa vähä vähältä uutta kun kaikessa on vähän jotain ja ihan herran haltuun missä kulkee raja toimiiko vielä vai ei. Toki ne ketkä huoltaa ja pöyhii pyöriään koko ajan = mikään muu kuin täydellisesti toimiva ei kelpaa, ei ikinä törmää näihin ongelmiin kun korkeintaan yks paikak kerrallaan on muuta kuin uudenveroinen, mutta 99% harrastajista näin ei ole ja nelari on aina selvää pässinlihaa.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 13.10.2009 6:00

Makkke kirjoitti:Noniin joku varmaan jo vastannut samantyyppiseen viestiin aiemminkin, mutta tarvis uutta pyörää puunkiertoon. Vaihtoehtoina olen pitänyt 250-300 2t taikka 250cc 4t. Kummalla on helpompaa ajella harraste-enduroa ja välillä vähän rääsästä mettäteitä pitkin? Piikkisellä kun tullut ennen ajeltua metässä niin melko hullusti saa välillä huudattaa jos meinaa päästä ripeesti eteenpän. Mutta eikös 300cc 2t väännä jo melko samaa luokkaa kuin 250cc nelarikin? Ei tarvis niin urkuauki vedellä ja liito-oravatkin säästyy sydänkohtauksilta :roll: Tällä hetkellä vaaka kallistumassa kovin 2t puoleen edullisuuden suhteen ja sitä saa aina tarvittaessa ite rempattua, ei viittis alkaa opettelemaan 4t huoltoa ja anatomiaa näin arvokkailla vehkeillä..
Kuinkas paljon olet aikasemmin ajellut? Itse olen ajellut noin 10 vuotta sekalaista ajoa. Trialia kilpaa, enskaa harrastuksena jne. Ja siltikin vielä uskallan väittää että pääsen piikkisellä endurolla kovempaa metsässä kuin tuolla nykyisellä gg ec300:lla.

Muutamia 2502T enduroita ajaneena/omistaneena vie tuo gg kyllä voiton joka suhteessa verraten puolikkaaseen, voimaa tulee molemmista kyllä ihan tarpeeksi nopeellakin pätkällä. Mutta ec300 tarjoaa sitä oikeastaan läpi kierrosalueen, ja täten helpottaa todella paljon pitkät nousut ja nopeat tilanteen vaihtelut kun ei tarvitse arpoa vaihteita. Ei sitä laatikkoa tarvitse kelata läpi puolikkaallakaan, mutta silti ihan täysin eri laite kaikinpuolin.

Tänä kesänä/syksynä ei ole yksinkertaisesti vaan kerennyt ajamaan, mutta eilen tuli käytyä hieman ajelemassa ja ottamassa tuntua tähän touhuun pitkästä aikaa. Löysin todella jyrkän ja pitkän savipohjaisen mäen ja sitä muutaman kerran ajelin alas että sain vähän pohjaa tamppaantumaan ja sitten oli aika kokeilla ylös. Ensin 2 vaihteella "luukku auki" tyylillä ylös, ei mitään ongelmaa, sama kolmosella, nelosella sekä vitosella. Tämän jälkeen oli aika kokeilla samaa mäkeä kaverin 250exc kotarilla, hieman eka otin tuntoa urilla ennen mäkeä. Ja hyvin tuntui vetävän, sitten mäkeä kokeilemaan-> kakkosella nätisti ylös, kolmosella sama juttu. Nelosella todellakin huomasi vasta koneiden järkyttävän eron, ei vaan jaksa nousta ja puutui keskelle mäkeä eikä tilannetta enään saanut korjattua ja sinne jäi.

Monet mäet tosiaan menee vaihteella kun vaihteella, jos niihin pääsee ottamaan vauhtia. Mutta tuo kyseinen mäki oli sen verran montulla alusta että ei siihen hirveän kovaa uskaltanut ajaa, kun tuntui tuollakin nopeudella olevan jo kädet kovilla alussa. Joten 300cc:n tarjosi kuitenkin loppupeleissä niin paljon enemmän voimaa läpi kierrosalueen, että se jaksoi herätä suht alhaalta ja pitää kierrokset hyvällä tehoalueella läpi mäen jopa pari isommilla vaihteilla.

Välitykset molemmissa laitteissa on persetuntumalla samaa luokkaa, pieniä eroja toki voi olla.


Tuo vanha enduroksi muutettu kx250 oli hyvä kyllä ajaa boorissakin, mutta ongelmana tosiaan oli stumppaaminen ja tämä syö aikaa&hermoja sen verran että oli viimeinen crossi mitä minulle endurokäyttöön tulee.
QueQ
Pyörä:
KTM 300 GS & KTM MXC 300
Paikkakunta:
jyväskylä
Liittynyt:
21.5.2009 21:22
KTM lc4 sc

ViestiKirjoittanut QueQ » 11.12.2009 22:39

itse olen kyseiseen peliin päätynyt ja tyytyväinen olen ollut. ehkä tehojen puolesta sanottavaa... rauhallisempaa ajoa kuitenkin kuin 2tahtisella ei tarvitse ranteita venytellä ihan niin paljon kuitenkaan ja on vähän pitemmät huoltovälit. serkku poika muutama vuosi sitten sano että osta nelari nii ei tee ikänä mieli enää 2tahtisella pöristellä. ja niinhän siinä kävi, nelari tulee olemaan seuraava epeli myös. mitenkäs nuo 250 4t vempulat? olen kuullut että niitä saa vinguttaa kuitenkin aika paljon? kävin itse kokeilemassa husqvarnan tc 250 4t:sta tuntu että voimaa riitti mutta olihan konettakin työstetty kisapeliks asti. itse tuskin rupean laittamaan konetta sen ihmeemmin...