iskarien säätäminen

SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 11.1.2009 1:09

Ei semmoista ole, eikä tule, eikä ole mahdollista. Koska:
Kun tuo keulan tahi takaiskarin ilman jousta ja PUHDISTETTUNA, se on tunnin työ pelkkä huolto. Vaan kun se ei tapaa olla pelkkä huolto, vaan ne on ensin laiminlyöty viis vuotta, yhtä sun toista tarvii uusia ja kyseessä on sittne tietty joku varsin vanha keppi, mihin ei tietty mistään saa samalla viikolla niitä osiakaan. Tai sitten sitä keppiä on jo murjottu jonkun toimesta, että hyvää siitä ei saa enää millään tai rahaa ainakin uppoaa osiin enemmän kuin kannattaa laittaakaan.

JOS tilanne on se, että huolletaan ajallaan, eikä tarvii tehdä ylimääräsiä voimisteluliikkeitäkään, on se huolto käytännössä 45e + öljyt. Muussa tapauksessa se on 45e/h (ei-alv-velvollisille tuntityönä tehtävät työt voidaan erikoishinnoitella mikäli aikataulu on joustava), osat ja öljyt päälle.
Öljynä käytän säävaihtelut huomioiden kriteereiltään vain parhaita öljyjä, eli keulan öljyt kustantaa 13-20e, takaiskarin suunnilleen saman.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 15.1.2009 23:56

Hommat yksityisyrittäjänä käynnistyy jälleen 2.2. alkaen. Päätoimiala on jotain-ihan-muuta, mutta teen näitä mopohommia siinä sivussa sivutoiminimellä. Eli huollot ja korjaukset moottoreihin, iskareihin, virtapään käämimiset, enduromuutostyöt ja vanteen pinnaukset. Toki muutakin pienessä mittakaavassa muun ohessa, jos tarvitsee. Hinnoittelu on huokea, koska näitä teen osin harrastuksen vuoksi ja henkireikänä tietokoneella istumiselle. En siis kestä elämää ilman ropaamista vai? :D
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Suomto
Pyörä:
450f
Liittynyt:
4.2.2004 17:56

ViestiKirjoittanut Suomto » 17.1.2009 18:03

Hieman kaipaisin vinkkejä takaiskarin säätämiseen. Varsinaista ongelmaa ei ole, iskari tuntuu aika hyvältä eikä ajettavuudessa ole ongelmia, mutta pitoa tulee heattua ihan törkeesti takajarrun avulla. Samoin useissa kohdissa takapäätä tulee sidottua jarrun avulla, etenkin pienissä terävissä röykyissä, niin kiihdytyksissä kuin ennen varsinaista mutkaan jarrutusta. Tästä seuraa vain sitä että jarrulevy käy koko ajan sinisenä ja satula aivan polttavan kuumana. Kysymys kuuluukin, että mitä ja mihin suuntaan takaiskarista tulisi säätää, tämän "ongelman" helpottamiseksi/saada takaiskari tuntumaan yhä paremmalta?
tumu
Paikkakunta:
AKAA
Liittynyt:
7.10.2008 16:15

ViestiKirjoittanut tumu » 17.1.2009 18:24

SMK) kirjoitti:Hommat yksityisyrittäjänä käynnistyy jälleen 2.2. alkaen. Päätoimiala on jotain-ihan-muuta, mutta teen näitä mopohommia siinä sivussa sivutoiminimellä. Eli huollot ja korjaukset moottoreihin, iskareihin, virtapään käämimiset, enduromuutostyöt ja vanteen pinnaukset. Toki muutakin pienessä mittakaavassa muun ohessa, jos tarvitsee. Hinnoittelu on huokea, koska näitä teen osin harrastuksen vuoksi ja henkireikänä tietokoneella istumiselle. En siis kestä elämää ilman ropaamista vai? :D

missä päin teet huoltoja ja korjauksia?
a.c.e
Pyörä:
Honda Monkey
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut a.c.e » 17.1.2009 20:57

tomm1 kirjoitti:Hieman kaipaisin vinkkejä takaiskarin säätämiseen. Varsinaista ongelmaa ei ole, iskari tuntuu aika hyvältä eikä ajettavuudessa ole ongelmia, mutta pitoa tulee heattua ihan törkeesti takajarrun avulla. Samoin useissa kohdissa takapäätä tulee sidottua jarrun avulla, etenkin pienissä terävissä röykyissä, niin kiihdytyksissä kuin ennen varsinaista mutkaan jarrutusta. Tästä seuraa vain sitä että jarrulevy käy koko ajan sinisenä ja satula aivan polttavan kuumana. Kysymys kuuluukin, että mitä ja mihin suuntaan takaiskarista tulisi säätää, tämän "ongelman" helpottamiseksi/saada takaiskari tuntumaan yhä paremmalta?


a) Onko takaiskarin jousi oikeaa jäykkyyttä, onko istuinkorkeus oikea, onko klikkerit lähellä tehtaan asetuksia?

b) Kokeile aukaista paluuvaimennusta pari naksua
Suomto
Pyörä:
450f
Liittynyt:
4.2.2004 17:56

ViestiKirjoittanut Suomto » 17.1.2009 21:40

Jousi on oikeaa jäykkyyttä ja klikkerit sanotaanko noin 5 naksauksen sisällä tehdas asetuksista. Meinaatko istuinkorkeudella sagia ja race-sagia? Nekin kun ovat melko kohdallaan.
Tätä ilmiötä ei ollut kesä keleillä(ainakaan huomion arvoisesti). Ilmennyt vasta nyt, kun radat jäisiä, lunta vähän(=ei ollenkaan) ja piikit ei tunnu purevan.
Tosin silläkin saattaa olla suurta vaikutusta, että iskarit on alunperin simmitetty aika paljonkin nopeammalle kuskille, kylläkin saman painoiselle. :roll:
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 18.1.2009 2:07

Tomm1, Tampereen seudulla. Eikä aikaa ole noutaa ja viedä Matkahuoltoon kuin ehkä satunnaisesti, eli pääsääntösesti ei onnistu muuten kuin tuoden/noutaen paikan päältä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
renze
Pyörä:
Husqvarna TE
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
8.6.2004 19:38

ViestiKirjoittanut renze » 18.1.2009 16:24

Tarvii tännekin hiukan kirjotella hyvää palautetta SMK:lle. Eli käytin mun hussen iskarit hänellä eikä voi muuta kun kiitellä ja suositella.
Ensinnäkin homma onnistui mielestäni todella nopeasti. Sain iskarit parin päivän päästä takas ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Huollon tapahtumista oltiin hyvin yhteydessä josta tulee plussaa. Varsinkin kun ei oltu ihan varmoja mitä sieltä sisältä paljastuu. Lisäksi SMK teki paljon ylimääräistä työtä, muun muassa putsasi takaiskarin kun en ollut sitä ihan osannut tehdä. Vinkkejäkin tuli mukavasti. :)
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 19.1.2009 1:45

Kiitos palautteesta.
Tuo puhdistus on aina pieni ongelma. Jos laskutan siitä, tulee mussutusta että en minä siitä sinulle mitään 45e/h maksa, osaan sen itsekin! No mitäs se sitten auttaa, kun joutuu kerran pesemään ennen kuin voi tehdä? Eli ohje on joko toimittaa palikat valmiiksi ulkoisesti puhtaina tai sittne pulittaa siitä puhdistamisesta, oli sitten kyseessä moottori, iskarit tai mikä vaan. Renze toi takaiskarin jousi paikallaan ja paskathan sieltä hyppii silmille, kun jousen irrottaa. Kaikki oli kuitenkin muuten hyvin pesty ja aika pieni lisätyö tuosta tuli, niin en alkanut "yrittänyttä laittamaan".
Renzen kaltaiset asiakkaat ovat niitä parhaita, sellaista asiakaskuntaa, jota tarvitsen ja jolle on mukava tehdä. Homma toimii kuten sovitaan ja laskukin pysyy sopivana.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
mikseri100
Pyörä:
Valkokilpi 125 yz
Paikkakunta:
Alajärvi
Liittynyt:
22.11.2008 13:56

ViestiKirjoittanut mikseri100 » 22.1.2009 19:40

hei voisiko joku auttaa minua =P? kun tuli 2h sit minicrossi pihaan ja tosi jäykät iskarit niin olis tarkotus hieman löysentää taka iskarii niin voitteko antaa vinkkejä? :)
Valkokilpi YZ vailla uutta omistajaa!
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ya ... 5/id32649/
Katsohan ilmoitukset! Paljon osaa myynnissä!
http://www.motot.net/talli/kayttaja/84118
elite
Pyörä:
kmx
Paikkakunta:
yka
Liittynyt:
21.5.2007 23:38

ViestiKirjoittanut elite » 22.1.2009 20:42

mikseri100 kirjoitti:hei voisiko joku auttaa minua =P? kun tuli 2h sit minicrossi pihaan ja tosi jäykät iskarit niin olis tarkotus hieman löysentää taka iskarii niin voitteko antaa vinkkejä? :)


ei sitä kannata alkaa löysentää. hypit sillä vähän ja muutenkin ajelet niin kyllä se siitä käytössä löystyy ;)
http://www.motot.net/talli/nayta.php?id=71175
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 23.1.2009 23:07

95, ellei jopa 98%, myydyistä mineistä on niin surkealal takakepillä, että ei aikaakaan kun se on jo aivan-liian-löysä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Tupperi
Pyörä:
KTM 125 SX
Liittynyt:
23.11.2005 19:35

ViestiKirjoittanut Tupperi » 7.2.2009 20:22

Tupperi kirjoitti:Tarviikos WP:n etupamppujen huoltoon mitä erikoistyökaluja? Ja onkos miten hankala homma huoltaa ne ite? Joskus oli joku laittanu hyvät ohjeet missä oli kuvat ja kaikki... nuo kepit siis 02 vuoden.
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28

ViestiKirjoittanut JM82 » 7.2.2009 20:47

2003 WP:n keulan manuaali Pitäisi olla käytännössä sama keula kuin -02 mallinenkin.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 11.2.2009 0:11

Enskamallissa tuossa välin vaihtuu 43mm->48mm, muuten sama.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413