Jarrujen ilmaus

Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38
Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 4.12.2003 22:47

Kertokaas nyt viisaampina aloittelijalle että miten ilmataan jarrut? Oon kyllä yrittäny, mutta jarruista on vaan lähteny täysin tunto.. :itku: Eli nyt kaivattais kipeesti apua. Pyöränä on Kawasaki kx 125
Kiitos jo etukäteen :)
Kervine
Liittynyt:
3.9.2002 8:59

ViestiKirjoittanut Kervine » 4.12.2003 22:52

Elikkäs ensin jarrunestesäiliön kansi auki, sitten nestettä säiliö täyteen nestettä (yleensä DOT 4). Sitten pumppailet kahvaa jotta järjestelmään syntyisi painetta. Itse ilmaus tapahtuu sitten näin; Painat kahvan pohjaan ja pidät sitä pohjassa, avaat ilmaruuvin pitäen edelleen kahvaa pohjassa, Kierrät ruuvin kiinni ja vasta kun ruuvi on kiinni päästät kahvan ylös. pumppailet vähän aikaa ja jatkat ilmausta kunnes ilmaruuvista ei enää tule ilmakuplia ja kahva tuntuu normaalilta.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 4.12.2003 22:57

Kiitoksia vastauksesta :) Jotenki noin mä sitä oon yrittäny mutta paljo tuli myös uutta.. Ei muuta ku heti huomenna aamusta kokeilemaan! :wink:
Haukimauno
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.3.2003 20:57

ViestiKirjoittanut Haukimauno » 4.12.2003 23:09

http://www.motocross.com/garage/bleedbrakes.html
Dream your life - Live your dreams
-Juunas
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 5.12.2003 18:57

Ei toimi ei.. Etujarru on edelleen ihan tunnoton. En tiä mikä on vaikka tein juuri ohjeiden mukaan.. :itku: Sinne jarrunestesäiliöön nousee vaan sellasia pieniä ilmakuplia ku jarrua painelee.. Se säiliö pääsi kyllä tyhjäksi, että voiko sillä olla jotain osuutta asiaan? :roll:
josko
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
19.10.2003 15:52

ViestiKirjoittanut josko » 5.12.2003 20:00

ootko kattonu ettei vuoda mistään? jos olis vaikka sylinterin tiiviste paskana..
mulla on toiminu yleensä ekan kerran jälkee mu on avannu ilmausruuvin ja painanu kahvan pohjaan niin että tulee pelkkää nestettä,sitte ilmausruuvi kiinni niin että kahva on vieläkin pohjas. sitte vähän pumppausta nii paineet on löytyny
SF2-PV
Paikkakunta:
Kohta porvoo....=)
Liittynyt:
5.3.2003 20:43

ViestiKirjoittanut SF2-PV » 5.12.2003 20:06

Se oli kyllä virhe päästää säiliö tyhjenee... mutta yleensä noissa krosseissa se etujarru on sellane et kahva painuu aika pohjaan tai siis tuntuu joustavalta, mutta en oo iha varma... kokeile ilmata uudestaan :wink:
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 5.12.2003 21:15

Juu.. Ei olis kyllä pitäny päästää sitä säiliötä tyhjenemään.. :itku: Tiiviste on kunnossa.. Mutta ei kait se auta ku ilmata kerta toisensa jälkeen kunnes tunto palaa.. Jos palaa.. :retee:
Kervine
Liittynyt:
3.9.2002 8:59

ViestiKirjoittanut Kervine » 5.12.2003 21:18

Eli kun se säiliö tyhjeni niin sinne meni myös ilmaa. Nyt vaan pumppailet kahvaa ilmaruuvi kiinni kunnes tunto palaa tai niitä kuplia ei enää nouse sinne säiliöön. Sitten vaan normaali ilmaus.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 5.12.2003 21:22

Kiitti. Elikkä jarrunestesäiliön kansi pitää olla auki vai? :roll:
vForce
Liittynyt:
23.7.2003 12:17

ViestiKirjoittanut vForce » 5.12.2003 21:50

Moukka22 kirjoitti:Kiitti. Elikkä jarrunestesäiliön kansi pitää olla auki vai?

Jeps ja katsokkin samalla että jarrunestesäiliö ei pääse tyhjenemään, muuten järjestelmään pääsee ilmaan ja operaatio pitkittyy huomattavasti. ja muista aina kun avaat ilmausruuvin niin pidä sitä kahvaa sen ajan pohjassa ja pumppaa sitten vasta kun olet sulkenut sen. Kun oot tarpeeks pitkään pumppaillut ja huomaat että ilmakuplia ei enään esiinny niin kahvassa alkaa pian olla enemmän jäykkyyttä ja nyt tässä vaiheessa tulisi täyttää se nestesäiliö. Sitten kun kahvan jäykkyys ei enää kasva niin kannattaa tarkistaa eräs asia, nimittäin itse huomasin, että nesteestä tulee entistä kirkkaampaa ilmatessa ja neste on valmiina kirkasta.
Tämäkin asia on tullut opeteltua kantapään kautta :)

Tämä asia on jo tässä topicissa varmaan sanottu useampaan kertaan, ja en jaksanu lukee jokaista kohtaa läpi, mut kai se pieni kertaus aina hiukkasen auttaa ;)
HRC250
Liittynyt:
14.8.2003 22:45

ViestiKirjoittanut HRC250 » 5.12.2003 22:08

ota joku kaveriks niin on helpompaa. Ja siihen ilmaus ruuvvin päähän junttaat läpinäkyvää letkua15 cm pätkän niin näät millon ilmaa ei enää tule, ja nesteen värikin on helppo havaita. itse kun vaidoin nesteet, niin ilmasin niin kauan että tuli puhdasta nestettä letkusta ulos.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 5.12.2003 23:30

Hyviä neuvoja on tullu että kiitos niistä :) Mutta silti on viä vähä epäselvää.. Eli jos mä laitan sen 15cm pitusen pätkän letkua sinne ilmaruuvin päähän niin miten mä voin nähdä sen nesteen värin ku sieltä ilmaruuvista ei tahdo sitä öljyä tulla pihalle paljo mitää?? :eek: Vai onko jarrusysteemeis vikaa?
Vaikka aluksi se kyllä pruikki sitä nestettä ihan kiitettävästi pihalle kunnes parin painalluksen jälkeen huomasinki että säiliö tyhjä, ja siitä ne onkelmat sitte alko... :D Se on ku peukalo keskellä kämmentä ainaki täs alotteluvaihees..... :wink:
Ritari ässä Eläkeläinen
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
21.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Ritari ässä » 5.12.2003 23:40

Moukka22 kirjoitti:Hyviä neuvoja on tullu että kiitos niistä :) Mutta silti on viä vähä epäselvää.. Eli jos mä laitan sen 15cm pitusen pätkän letkua sinne ilmaruuvin päähän niin miten mä voin nähdä sen nesteen värin ku sieltä ilmaruuvista ei tahdo sitä öljyä tulla pihalle paljo mitää?? :eek: Vai onko jarrusysteemeis vikaa?
Vaikka aluksi se kyllä pruikki sitä nestettä ihan kiitettävästi pihalle kunnes parin painalluksen jälkeen huomasinki että säiliö tyhjä, ja siitä ne onkelmat sitte alko... :D Se on ku peukalo keskellä kämmentä ainaki täs alotteluvaihees..... :wink:

Tässä sulla kävi sitten just niin kuin sauli sano, eli operaatio pitkitty ku on päässy järjestelmään ilmaa. Nyt vaan tarkistat että sulla on reilusti jarrunestettä ja jatkat normaalisti ilmailua, mielummin niin että otat kaverin vahtimaan säiliön pintaa purkki kädessä.

Ja ton letkun idea on se, että kun sitä nestettä tulee ulos, niin se ei vaan valu siitä päältä vaan nousee letkuun, ja jää siihen, jolloin näät millon sieltä tulee ilmakuplia, ja minkä väristä neste on. :)
rjm
Pyörä:
KX250F / ZX-10R
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut rjm » 5.12.2003 23:40

Eli pistät sen letkun siihen ja letkun pää johonkin purkkiin ettei mene nesteet lattialle. Eli pumppaat jarrukahvaa ja sitten painat sen pohjaan. Pidä se pohjassa ja avaa ilmausruuvi, näet kuinka sieltä tulee nestettä ja kuplia. Nyt pistä ruuvi kiinni ja päästä jarru. Tee tämä niin monta kertaa kunnes nesteen mukana ei tule enää ilmakuplia. Muista lisätä nestettä.
Viimeksi muokannut rjm päivämäärä 5.12.2003 23:45, muokattu yhteensä 1 kerran