Tietämättömän tyhmiä kysymyksiä

Malperi
Liittynyt:
3.5.2018 18:28
Tietämättömän tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittanut Malperi » 3.5.2018 18:57

Joo tosiaan en ole varma menikö oikealle alueelle koska tänään vasta löysin tämän foorumin:D
Haluaisin hankkia mopon mutta en tiedä mopoista YHTÄÄN mitään. Oon nyt vähäsen googlaillut ja tiedän jotain ihan perus perus juttuja.
Mistä voisin lukea/löytää hyödyllistä tietoa aloittelijalle?

Koska asun yksinhuoltajan perheessä jossa ei ole todellakaan paljoa rahaa, riittääkö n. 500 euroa ok tasoiseen toimivaan käytettyyn mopoon?

Jos ostan mopon, uskaltaako sitä säilyttää ulkona taloyhtiön parkkipaikalla vai pitääkö sille hommata jotain suojaa päälle.

Mitä asioita kannattaa huomioida käytetyn mopon yhteydessä?

Mikä/mitä eroa on 2,- ja 4-tahtisella mopolla tai mitä eroa on? Entä Hihna, ketju ja takavedolla?

Mitä on mopon "piristys"
gilsuu
Pyörä:
Nykyinen: Lolvo V70, Exät: Gilera SMT 2010 "Tiina" ja CPI SM 2007
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
31.10.2016 15:04
Re: Tietämättömän tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittanut gilsuu » 4.5.2018 10:44

Malperi kirjoitti:Joo tosiaan en ole varma menikö oikealle alueelle koska tänään vasta löysin tämän foorumin:D
Haluaisin hankkia mopon mutta en tiedä mopoista YHTÄÄN mitään. Oon nyt vähäsen googlaillut ja tiedän jotain ihan perus perus juttuja.
Mistä voisin lukea/löytää hyödyllistä tietoa aloittelijalle?

Koska asun yksinhuoltajan perheessä jossa ei ole todellakaan paljoa rahaa, riittääkö n. 500 euroa ok tasoiseen toimivaan käytettyyn mopoon?

Jos ostan mopon, uskaltaako sitä säilyttää ulkona taloyhtiön parkkipaikalla vai pitääkö sille hommata jotain suojaa päälle.

Mitä asioita kannattaa huomioida käytetyn mopon yhteydessä?

Mikä/mitä eroa on 2,- ja 4-tahtisella mopolla tai mitä eroa on? Entä Hihna, ketju ja takavedolla?

Mitä on mopon "piristys"


500€ saa kohtuukuntoisia Derbejä ja Gileroita ainakin. Ne ovat yleensä vakiokuntoisia, joten aloittelijalle loistavia. Kannattaa kuitenkin pysyä kaukana kiinalaisista mopoista (Keeway, CPI, Generic yms)

Ulkona uskaltaa säilyttää, mutta varmuuden vuoksi kannattaa hankkia joku peite (ei maksa montaa kymppiä) lähinnä sadekelien varalta.

Mopon ostossa kannattaa katsoa yleiskunto: onko kovin likainen ja öljyinen moottori, onko naarmuja katteissa, toimiiko sähköt yms. Niistä näkee nopeasti miten mopoa kohdeltu. Hyväkuntoiset on lähes poikkeuksetta aina pidetty myös tekniikaltaan hyvässä kunnossa. Puristukset kannattaa koittaa: onko hieman raskas painaa kädellä poljin alas, vai meneekö alas lähes painamatta.

2- ja 4-tahtisten mopojen erot ovat kuin yö ja päivä:
-Nelarit kuluttavat huomattavasti vähemmän, mutta ovat myös huomattavasti laiskempia. Huoltovälit niissä on pitkät.
-2T mopot syövät bensaa väliltä 3,5-8L/100km (viritetyt tietysti enemmän). Männänvaihtoväli on yleensä vakiomopoissa ja 50cc sylintereissä noin 10 000-15 000km.

Mopoa voi virittää monella tavalla. Helpoin ja halvin on kuristusten poisto (yleensä kuristusprikka pakoputken alkukäyrässä ja katalysaattori paisuntakamiossa), reikälevy pois kaasuttimen "imutorvesta", suutin isommaksi (noin 10-20kokoa, eli jos vakio pääsuutin on 70, niin sopiva voi olla 90). Näiden jälkeen jos haluaa lisää nopeutta ja parempaa suorituskykyä, niin välitykset pidemmiksi ja vapaastivirtaava ilmansuodatin. Sitten tehoputki. Sylinterin viilaus, hiilikuituset läppäventiilit ja isompi kaasutin. Lopuksi isompaa sylinteriä ja "kisasähköt" (pienimassainen vauhtipyörä).
Melkein keulii, mutta ainakin kukkuu - https://www.youtube.com/channel/UC_S7K7 ... OvCg1Dqfpg
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Tietämättömän tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittanut kossusukka » 5.5.2018 23:07

Jooh, gilsuu sen taas tiivisti.

Sitä sun tätä yleistietoa löytyy niin tältä foorumilta, kuin foorumin Wikistä (Tietopankki, http://www.motot.net/wiki/Etusivu). Jos ihan perusteita haluaa opetella, suosittelen lukemaan https://www.prisma.fi/fi/prisma/mopot-k ... inen-kirja. Hyvä opas jolla minäkin joskus kivikaudella pääsin mopojen mailmaan sisään.

Kyllähän viidelläsataa ihan hyviä mopoja saa, tietenkin pyörästä riippuen. Mopojen hinnat on tullu viimevuosina aika pirusti alas, sanotaan että jotain skoottereitä ja uusenduroita (Derbit sun muut korkeat vaihteelliset enduromopot 2000-luvulta) saa todellakin muutamilla satasilla. Suzuki PV, Honda Monkey ja monet 90-luvun endurot ovat sensijaan tähtitieteellisissä hinnoissa harvinaisuutensa vuoksi. Kiinalaisia skoottereita myös saa tuohon rahaan vaikka useamman.

Säilyttämisestä, no riippuu taloyhtiöstä ja asuinalueesta. Jos talon pihalta katoaa kaikki mikä ei ole lukossa, tottakai se luo oman riskimomenttinsa asiaan. Noin muuten, kyllähän mopo kestää ulkona säilyttämisen ihan mainiosti. Ei se sitä hajoa, ruostuu tosin vähän enemmän jos se pitkiä aikoja pihalla seisoo. Jos pyörä on pitkään ajamatta, olisihan joku pressu siihen ihan hyvä. Ei linnut pasko penkkiä tukkoon, tai siitepöly värjää koko pyörää. Tsekkaa joku suojapeite esimerkiksi täältä: http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2576 ... japeitteet

Pyörää ostettaessa yleiskunto ja huollot. Onko pyörää huollettu ylipäänsä (vaihdeltu öljyt n. kerran kesässä ja onko muutenkaan siihen tehty mitään määräaikaishuoltoja, vai onko kaikki huollettu vasta kun jotain hajoaa). Jos moposta roikkuu nippusiteitä, yleiskunto näyttää huonolta, eli teippiä näkyy siellätäällä, osat ei ole ihan kunnolla kiinni tai repsottaa, silloin kannattaa varautua pommiin. Kunhan yleiskunto näyttää hyvältä ja huoltoja on edes jotenkin tehty, ei kyseessä mikään ihan täystuho todennäköisesti ole. Käytetyn mopon ostosta voi lukea ja kysellä vinkkejä esimerkiksi tuossa keskustelussa: viewtopic.php?f=19&t=88891

2Tahtinen tuoksuu ihanasti palavalle öljylle, on helpompi virittää kulkemaan kovempaa ja yksinkertaisempi rakenteeltaan (helpompi huoltaa). Kääntöpuolena bensankulutus on kohtalaisen suurta, mopo tarvitsee 2T öljyä polttoaineen sekaan (2000-luvun pyörissä erillinen öljysäiliö mitä ei saa päästää missään tapauksessa tyhjäksi), sekä vaatteet tuoksuu öljylle. Samoin huoltoväli on paljon pienempi.
4Tahtinen on ns. nykyaikaa, sama kuin autojen moottorit. Vie bensiiniä hemmetin vähän, ei vaadi mitään erikoisöljyjä minnekkään, ei haise moottorisahalta ja huoltovälit ovat huomattavasti pidempiä. Senkus ajelee vain ilman murheita. Virittäminen vaikeampaa (taino vaatii lähinnä enemmän osien vaihtamista == rahaa) ja rakenne monimutkaisempi, mutta ei silti mitään rakettitiedettä.

Piristäminen on virittämistä, pistetään mopo kulkemaan enemän mitä se saisi kulkea. Lisää tehoa.

Lukitsen viestiketjun, sillä jatkokysymykset voi kysellä olemassaolevista keskusteluista, joissa todennäköisesti tulee aktiivisemmin vastauksiakin.
Kuten aiemmin mainittu Mopon osto tai vaikka Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (SKOOTTERIT) tai Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (VAIHTEELLISET)

Jos mopon valinta herättää kysymyksiä niin:
Minkä mopon ostaisin (Vaihteelliset)
Keskustelua moposkootterin valinnasta
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista