Euro4 päästöluokituksen vaikutus mopoihin

Ärräksä
Liittynyt:
24.1.2005 12:40
Euro4 päästöluokituksen vaikutus mopoihin

ViestiKirjoittanut Ärräksä » 16.11.2016 1:55

Ensi vuoden (2017) alusta astuu voimaan moottoripyöriin ja mopoihinkin vaikuttava euro4 päästöluokitus. Toisin sanoen valvonta kiristyy valmistajien päädyssä. Mitähän tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

En ainakaan nopealla googlettelulla löytänyt l1e-luokan vehkeille muuta kuin hyvin sekavaa testiargonia, jolla tyyppihyväksyntä haetaan.

2-tahtisten kuolemastahan on puhuttu jo vuosia, jollei vuosikymmeniä. Onko tämä nyt käytännössä se todellinen niitti, jossei uutta teknologiaa kehitetä?

Tuskin nyt sentään. Ainakin itselleni osui jokin toivon pilkahdus lueskellessani asiasta. Poikkeuslupa. Jos tyypitettävä ryhmä ajoneuvoja on tarpeeksi pieni, niin tällöin siihen voidaan soveltaa normia valikoiden. Rajakin taisi olla aika suuri. Tyyliin 5000 pyörää.

Näkeehän tälläkin hetkellä myynnissä uusia mopoja, jotka täyttävtä vain euro2 normit. Johtuneeko juuri tuosta poikkeushyväksynnästä, vai siitä tosiseikasta että esim. minarelli am6 on jo niin kauan aikaa sitten hyväksytty eikä korvaavaa ole tullut, että on annettu vain mennä sillä perustein läpi? Onko Piaggion / Derbin / Rabasan uuden mallinen euro3?

Noh, onhan autoteollisuuskin vastannut rajoitteisiin niin miksei myös mp-maailma. Kallis teknologia tosin valuu mopoihin varmasti aika nihkeästi, että jos sille linjalle joudutaan lähtä, on hyvin mahdollista, että mopomarkkinat pienenevät tai ainakin supistuvat malleiltaan huomattavasti ja nelitahtisten halpamallien marssi jatkuu.

Siitä vaan jatkamaan ja pohdiskelemaan aiheesta.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Euro4 päästöluokituksen vaikutus mopoihin

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.11.2016 17:44

Käsittääkseni uudempi Rabasa (D50B0) on Euro3. Varmasti jos olisi halua kehittää Euro4-luokan moottoreita, olisi se mahdollista. Epäilen kyllä volyymin olevan senverran pieni, että kannattaako moinen. Toivonmukaan poikkeusluvilla hommat jatkuu kuten ennenkin. Nähtäväksi jää sovelletaanko näihin pieniin 2-t koneisiin jo olemassaolevaa tekniikkaa. Niinkuin Ärräksä toteaakin, halpaa se tuskin tulee olemaan.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Euro4 päästöluokituksen vaikutus mopoihin

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 26.9.2017 3:58

Jos raja on 5000 sen voisi kuviteöla olevan melko pieni.

Suomessa joskus 2000- luvun lopulla rekattiin vuodessa vajaa 30 000 mopoa liikenteeseen, etelä euroopassa määrät vielä isompia.


Autobisnes on aikalailla isompi mitä joku mopobisnes, voi olla että mopobisnes menee siihen että kaikissa on joku sama mankin kone jos ei ole kannattavaa kehittää uutta ja sääntelijä kieltää vanhat koneet.

Sitäkin voi toki miettiä että onko jonkun mopon päästöillä sitten kuinka suurta vaikutusta yhtään mihinkään, onko tuo sääntely alun alkaenkaan missään määrin järkevä.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista