Mopoilun nykytila

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.7.2015 14:58

Itekkin tykkäisin mopolla ajella noita mettäteitä yms. mutta kun on ne jo niin hyvin kolunnut läpi että kestää puoltoista tuntia ensin mopolla ajaa sinne mistä alkaisi sellanen alue missä en ole vielä käynyt. Vielä kun toi maasto on paikotellen tosi mäkistä, on suolesta kun mäki ylös mennään 20km/h ja alas 50km/h ja taas hyydytään ylämäkeen yms.

Olen itsekkin harkinnut jonkun moottoripyörän ostoa, mutta ei jeesus noita vakuutuksia. Kuitenkin jonkun vanhemman pyörän ostaisin (3 pyttynen 2t japsipyörä olisi kaikkein komein), niin ei ole järkeä ostaa museokatsastamatonta vaikka se hankintahinnaltaan olisikin pari tonnia halvempi. Kuitenkin MR-pyörä maksaa vakuutuksissa itsensä takasin parissa vuodessa. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole varaa oikeen mihinkään moottoripyörään joten ajellaan mopolla...
Jagroan
Liittynyt:
30.6.2015 20:20
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Jagroan » 15.7.2015 0:01

Noita pyöriä mitä itte olen katelly, ni vakuutukset pyörii jossain 500€/ vuosi kaskon kanssa, ei mielestäni aivan kohtuuton, toki jos pyörä maksaa 900 ni tuntuu tyhmältä maksaa tollaisia vakuutuksia.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 16.7.2015 1:10

Niin no, jos MR-rekatun saa 3000-4000, ei montaa vuotta tarvi pitää kun jo toi museorekkari maksaa ittensä takasin.

Jos ajatellaan että ostan vaikka puolellatoistatonnilla käyttökuntosen suitsan, 500 euron vakuutuksilla toi 4000 on täynnä viidessä vuodessa, kuudennella vuodella menee jo todennäkösesti yli ton mitä olen tosta MR-pyörästä ikinä joutunut maksamaan. No, kun tahdon pyörästäni eroon, mitä tapahtuu. Saan 1500 pyörästä edelleen 1500 ja viidessä vuodessa on kankkulan kaivoon mennyt 2500 euroa. MR-pyörästä saan sen 4000 ja kankkulan kaivoon on mennyt 250 euroa jos oletetaan että vakuutus on 50/vuosi.

Ei näitä sais aina näin ajatella, mutta minkäs ittellensä voi. Halpaa vanhaa pyörää ei vaan kannata ostaa jos MR-rekattuja on olemassa järkevään hintaan kuten yleensä moottoripyöriä on.
Jagroan
Liittynyt:
30.6.2015 20:20
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Jagroan » 16.7.2015 9:53

Joo tuo on totta, ite kattelen ensipyöräksi alustavasti vaan piikkejä. Niitä saa alta tonnilla hyvinkin vähän ajettuja ja hyväkuntoisia. Ero tietty muuttuu aika radikaalisti kun alkaa isompaa pyörää ostamaan.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Haatsi » 16.7.2015 22:03

Kannan nyt oman korteni tähän kekoon.

En jaksa uskoa että kortin hinta on syy miksi mopoilu olisi radikaalisti vähentynyt. Se että kortti ennen maksoi 70€ ja nykyään 300€ tuskin vaikuttaa suuremmin mopoilijoiden määrään. Ehkä se että autokouluun on mentävä karsii pois sellaiset "hommaan huvikseni" mopokortin joita ennen korttimuutosta vuonna 2011 oli, mutta ne jotka oikeasti mopon aikoivat hommata 2011 ennen tai jälkeen hommaavat sen varmasti myös nytkin. Se että kortti kallistuu 200-300€ on kuitenkin aika pieni summa jos miettii mopon kokonaiskustannuksia, eikä siinä kuitenkaan makseta tyhjästä vaan rahoilleen saa myös vastinetta. Teoria ja ajotunteja.

Mopoa ja moottoripyöräilyä vainoaa samat ongelmat, jos olette huomanneet niin moottoripyöriä sitä vasta vähän onkin. Mopoilijoiden määrä on laskenut tasaisesti 2011->2015, mutta moottoripyöräilijöiden määrä on romahtanut täysin. Siihen tietysti vaikuttaa korttimuutokset ja yleinen varallisuuden puute, mutta enemmän se on kiinni aidosta mielenkiinnosta. Ihmisten harrastukset muuttuu, ja jos kumpikaan vanhemmista ei ole koskaan koskenutkaan kaksipyöräiseen niin kynnys sille 15-vuotiaalle lähteä mopokorttia suorittamaan on varmasti myös suurempi. Ehkä tässä nyt on enemmänkin kyse "sukupolven" vaihdoksesta eikä niinkään siittä että kortti ja vakuutukset maksavat hieman enemmän. Harvassa on enää ne jotka mopojen kanssa jaksaa puuhailla ja niitä laitella, samaa kieltä kertoo myös se että tämäkin forumi ei vedä enää niin paljon kävijöitä.

Tuosta nykyisestä autokoulu opetuksesta vielä sen verran että olen nyt neljättä vuotta taas opettamassa teitä ajamaan sillä mopolla ja 4 vuoden aikana ne oppilaat, joille oikeasti opetuksesta ei olisi ollut mitään hyötyä tai ne joiden taidot heti kättelyssä olisivat olleet sellaiset että kortti käteen vaan ja baanalle mahtuu yhden käden sormiin, tuhannen kunta mopoilijaa olen turun seudulla opettanut. Tänne forumille tietty kasautuu ne jotka sillä mopolla keskimääräistä paremmin osaavat ajaa ja ovat mopoilusta kiinnostuneita, mutta täytyy aina ajatella myös niitä muita. Olen itse ainakin tyytyväinen tästä korttimuutoksesta ja uskonkin että sillä on aika monta onnettomuutta vältetty.

Mitä tulee siihen että pitäisikö mopojen kulkea yli 45 niin olen ennen tätä mopo-opettajan uraani ollut sitä miettä että pitäisi, 60km/h olisi sopiva nopeus, mutta nyt kun on saanut tutustua siihen kuljettajamateriaaliin mitä tuolla teillä liikkuu niin ehdottomasti 45km/h on hyvä nopeus. Se ruumiiden määrä mitä 60km/h mopojen nopeus aiheuttaisi on aivan katastrofaalinen. Jarrutus 45km/h enduro tai supermoto tyylisellä mopolla on kaikkea muuta kuin nopea ja hallittu, moni ei meinaa sitä ajotunnilla saada onnistumaan edes 35km/h, puhumattakaan liukkaasta kelistä. Ainoastaan uusimmilla skoottereilla joissa on duali jarrut, kuten hondat, voisi kuvitellakkaan ajavansa yli 45km/h. Myös jos olette sitä mieltä että ajotuntien jälkeen kun kortti saadaan käteen niin ajotaidot lähtevät kehittymään niin tietyillä osa-alueilla varmasti joo, mutta asiat kuten hätäjarrutus on parhaimmillaan kolmannen ajotunnin päätteeksi tai käsittelykokeessa, siittä se muuttuu vain huonompaan suuntaan ainakin 90%:lla mopoilijoista kun oman mopon saa alle. Se 90% mopoilijoista ei näitä asioita reenaa, ei heitä kiinnosta he vain ajavat paikasta A paikkaan B ja se on yksi suurimmista syistä miksi 45km/h on hyvä nopeus mopolle. Mopon tai moottoripyörän ajotaidot eivät kartu pelkästään ajamalla, niitä tulee aktiivisesti harjoitella.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 18.7.2015 14:21

Se että kortti kallistuu 200-300€ on kuitenkin aika pieni summa jos miettii mopon kokonaiskustannuksia, eikä siinä kuitenkaan makseta tyhjästä vaan rahoilleen saa myös vastinetta. Teoria ja ajotunteja.
Mun kokemukset ei tietysti ole kovinkaan kattava otos nuorista, mutta täälläpäin oli monia joille mopo oli tavallaan ilmanen kun sellanen oli jo talossa, tai sitten se oli just se 300 euroa käytettynä maksanut kiinaskootteri.

Joo, saa rahoille vastinetta. Kuitenkaan se ei ole mitään konkreettista, tai mitään minkä voisi myydä eteenpäin ja saada rahansa takasin. Ennen ton saman rahan on voinut laittaa mopoon ja saada sen takasin sitten kun myy moponsa pois.

Mopoa ja moottoripyöräilyä vainoaa samat ongelmat, jos olette huomanneet niin moottoripyöriä sitä vasta vähän onkin. Mopoilijoiden määrä on laskenut tasaisesti 2011->2015, mutta moottoripyöräilijöiden määrä on romahtanut täysin.
HYvä huomio muuten, eipä ole moottoripyöriäkään näkynyt hirveesti liikenteessä :eek:

Mitä tulee siihen että pitäisikö mopojen kulkea yli 45 niin olen ennen tätä mopo-opettajan uraani ollut sitä miettä että pitäisi, 60km/h olisi sopiva nopeus, mutta nyt kun on saanut tutustua siihen kuljettajamateriaaliin mitä tuolla teillä liikkuu niin ehdottomasti 45km/h on hyvä nopeus. Se ruumiiden määrä mitä 60km/h mopojen nopeus aiheuttaisi on aivan katastrofaalinen.
No entä jos päästäisiin koko tästä moposta eroon ja jo 15 vuotiaana saisi suorittaa kevarikortin? Jäisi tämä turha vuoden 45km/h hinuutus pois+mopon hankinta kustannukset+ajokortin kustannukset ja saisi suoraan vetää 18 vuotiaaksi asti kevarilla?
lTeemu
Liittynyt:
19.3.2014 17:37
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut lTeemu » 23.7.2015 1:52

Ja mitäköhän kaikille olemassaoleville mopoille tehtäisiin ? Jos jokainen, joka on tällä hetkellä mopokorttia hankkimassa, saisikin ajaa 120 km/h kulkevalla pyörällä, niin siinä vasta syntyisikin tapaturmia. Tottakai, myös kortti olisi silloin ajokorttiluokkaa vastaava ja opetus kattavampi. Tästä päästäänkin taas kortin hinnan nousuun. Jos nykyinen M-kortti on jo monelle kallis, niin A1 vasta olisikin... Ja ne kevytmoottoripyörän vakuutukset... En näe mitään järkeä antaa 15 vuotiaalle moottoripyörää, kun nykyinen järjestelmä on toimiva + mopolla on hyvä harjoitella ajoa liikenteessä. A1:denhän voi aina tulevaisuudessa korottaa mikäli isommat moottoripyörät kiinnostavat.

Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä, että mainitsemasi vuoden kestävä 45 km/h hinuutus on melko typerä. Voisi olla esimerkiksi järkevämpää, jos M-kortin voisi korottaa A1:ksi. Mopon ostokustannukset siihen yhteen vuoteen siltikin tietysti jäisivät, mutta toimisi omasta mielestäni hyvänä opetuksena kevytmoottoripyöräkorttia varten ja antaisi tuntumaa liikenteessä kulkemiseen. ;)
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 28.7.2015 0:11

Ja mitäköhän kaikille olemassaoleville mopoille tehtäisiin ?
Jätettäisiin mopoiksi maksimi nopeus 45km/h kuten tähänkin asti.

Jos jokainen, joka on tällä hetkellä mopokorttia hankkimassa, saisikin ajaa 120 km/h kulkevalla pyörällä, niin siinä vasta syntyisikin tapaturmia.
Ei sen enempää mitä nykyäänkään, vai väitätkö että 15 vuotias on niin paljon 16 vuotiasta kehittymättömämpi?

Tottakai, myös kortti olisi silloin ajokorttiluokkaa vastaava ja opetus kattavampi.
Nyky-Kevarikortin opetus tietysti.

Jos nykyinen M-kortti on jo monelle kallis, niin A1 vasta olisikin... Ja ne kevytmoottoripyörän vakuutukset...
A1 kortissa saisi jo jotain vastinetta rahalle. Mopo kun on varsin kelvoton väline oikeen mihinkään pitemmän matkan kulkemiseen järkevässä ajassa.

Vakuutukset ovat kalliita, mutta mikä estää ostamasta mopoa vaikka on A1 kortti? Kyllä minäkin mopoilen vaikka saisin ajaa tonnista hajabusaa, eikä mulla ole varaa moottoripyörään ja sen vakuutuksiin kuten yllä jo mainitsinkin.

En näe mitään järkeä antaa 15 vuotiaalle moottoripyörää, kun nykyinen järjestelmä on toimiva + mopolla on hyvä harjoitella ajoa liikenteessä.
Nykyinen järjestelmä ei ole toimiva. Tai ehkä se toimii jotenkuten, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

Kortti on ylihintanen verrattuna siihen mitä sillä saa ajaa. Jos voin nykyään ostaa vaikka päälle 800 eurolla polkupyörän millä pääsee normiolosuhteissa ilman tolkutonta ähkimistä ton 40 (en ole mikään atleetti, ja olen tollasta oikeasti hyvää polkupyörää testannut, 40 oli melko helppo munkin ottaa matkanopeudeksi), ei tartte vakuutuksia tai kypärää. 45km/h nopeus, kypäräpakko yms. ei ole missään suhteessa tohon että traktorikortin saa vastaamalla 5 kysymykseen tai hyvällä nykypolkupyörällä pääsee samaa nopeutta tai A1 kortin (jolla käytännössä pystyn liikkumaan mistä vaan mihin vaan) saa 1000 eurolla jos mopokortin saa 500 eurolla.

Muutenkin toi ikä on ihan pöljä argumentti. Mitä kylillä kattoi sillon mopoikäsenä tota elämänmenoa ja oli paljon ihmisten kanssa tekemisissä, urpot on urpoja ja järkevät järkeviä, oli ne sitten 14 vuotiaita tai 18 vuotiaita. Näin ei tietysti saisi sanoa mutta varmaan kaikki ton myöntää että toiset on vaan tyhmempiä kun toiset. Toi ikä on vaan sellanen että pitää joku raja keksiä ja olkoon se nyt tämä. Ei ne perustu mihinkään järkevään. Mun mielestä 15 vuotias on ihan yhtä kykeneväinen ajamaan mp:llä mitä 16 vuotias. Vai onko esimerkiksi siinä järkeä että saa viinaa ostaa, oliko se nyt 21 vuotiaana vasta? Onko 21 vuotias kauheasti kehittyneempi mitä 20 vuotias? Noi ikärajat on vaan jonkun virkailijan joskus päättämiä eikä perustu mihinkään.

Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä, että mainitsemasi vuoden kestävä 45 km/h hinuutus on melko typerä. Voisi olla esimerkiksi järkevämpää, jos M-kortin voisi korottaa A1:ksi. Mopon ostokustannukset siihen yhteen vuoteen siltikin tietysti jäisivät, mutta toimisi omasta mielestäni hyvänä opetuksena kevytmoottoripyöräkorttia varten ja antaisi tuntumaa liikenteessä kulkemiseen.
En oikeen tiiä tosta mopon opettavuudesta. Mun mielestäni sillä 45km/h tientukkeella on ollut huomattavasti enemmän ainakin mulla vaaratilanteita mitä 80km/h virimopolla mikä mulla oli vähän aikaa sen jälkeen kun sain kortin. Todellisuus aukesi vasta kun myin ton virimopon ja otin perintöpapiskan käyttöön. Virimopolla pääsi liikenteen mukana eikä ollut ongelmana paskat pientareet+yliläheltä ohittavat kuorma-autot. Itse koin oloni turvallisemmaksi kun kuljin liikennevirran mukana enkä sen tukkeena.
Muikhu
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
4.11.2014 9:33
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Muikhu » 30.7.2015 23:18

Onhan tämä kai vähän offtopic mutta itse olen tälläinen kaikkien vihaama derpijonne ja komppaan edellistä: Tunnen oloni liikenteessä turvallisemmaksi kun pääsen liikkumaan liikennevirran mukana virran vauhtia. On se kyllä aivan hanurista jos pitää tiensivussa jurruttaa viittäkymppii kun rekka lähtee peräkärrin kanssa ohittamaan vajaan metrin päästä. Eikä derpin alustalla 90km/h tunnu mitenkään pahalta.
~Ei sillä väliä millä vaan miten~
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.8.2015 22:26

Eipä niissä "derbijonneissa" mitään vikaa ole. En ole koskaan ymmärtänyt sitä että se uusenskalla mopoileva on jotenkin huonompi mitä jollain peeveellä. Ei mua ole kiinnostanut millä muut ajaa, mua on kiinnostanut millä itte ajan.

Sitä olen joskus täälläkin kovasanasesti sanonut että siinä ei ole mitään leveilemistä jos joku laittaa derbinsä kulkemaan sataa bolt on osilla rahan kanssa.
ailirpa
Pyörä:
Aprilia SX 50
Paikkakunta:
Uusimaa
Liittynyt:
3.4.2016 22:42
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut ailirpa » 19.4.2016 22:18

Itseänikin harmittaa se että nykysukupolvella ei oo oikeen kiinnostusta mopoilua kohtaan, tääkin foorumi on nykyään ihan älyttömän hiljanen, pari hassua viestiä päivässä... Tänkin topicin viimesin viesti yli puolvuotta sitten! Vituttaa myös kun kaverit pistää rahansa johonki virtuaalischeisseen ja höpöttää vaan jostain peleistä, ehkä tää mopoilukulttuuri oli tässä :(
Tiedä lukeeko tätäkään kukaan...
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 19.4.2016 22:24

Lukee, kun näköjään olen joskus seurannut tätä viestiketjua ja sain sähköpostin :-D

En enää itse edes mopolla aja, mutta toki olis hauska kattella, kun tavotteena olis just se peeveen viritys esimerkiks shoppailun ja pelaamisen sijaan...
ailirpa
Pyörä:
Aprilia SX 50
Paikkakunta:
Uusimaa
Liittynyt:
3.4.2016 22:42
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut ailirpa » 19.4.2016 22:53

Nnii, ja onhan mopojen rassailu paljon kehittävämpää kun jonkun ruudun tuijottaminen.
Faija sano että joskus 90- luvulla ei ois ollu mopoja suunnillee missää ja et nytte niitä ois paljo enemmän? Voihan se olla että mopoilunkin suosio menee ns. sykleissä :D
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 19.4.2016 23:07

No ainaki kädet, vaatteet yms on aina rasvassa ja ketuttaa kun ei vehkeet toimi :lol:

Tottahan se on että ylipäänsä kaikki on aina jaksoittain "muodissa" ja veikkaan että ei mopoilu nyt ihan heti lopu ainakaan kokonaan ja ainakaan muualla kuin pkseudulla. Stadissa tuntuu porukka olevan kaikkien trendien kanssa edellä ja varmaan mopohomma seuraa pikkuhiljaa myös tänne muualle.

Homma vaan on niin, että nykyään ihmisistä tulee enemmän ja enemmän "vihreitä", eli asutaan kaupungissa, kuljetaan julkisilla eikä mopolla/autolla ja harrastetaan jotain hiton viininmaistelua, kaikella kunnioituksella viininmaistelijoita kohtaan :D Ennen kingi oli se, kenen mopo oli äkäsin, nykyään se, joka "rokkaa siisteimmät kledjut"

Näin se vaan kehittyy tää maailma, omasta mielestä ainakin moni asia mopojen lisäks on menossa huonompaan suuntaan.. Täytyy niistä jauhaminen jättää tällä erää tai tulee aivan liian pitkä viesti.
ailirpa
Pyörä:
Aprilia SX 50
Paikkakunta:
Uusimaa
Liittynyt:
3.4.2016 22:42
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut ailirpa » 19.4.2016 23:29

Ennen kaikki oli paremmin... :roll:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista