Mopoilun nykytila

'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 12.3.2015 10:09

Mä kyllä ihmettelen tuota bussijuttua, eipä tule heti mieleen yhtään kaveria, joka erityisen mielellään kulkisi julkisilla. Itseänikin pistää ärsyttämään, jos joutuu jostakin syystä bussilla menemään (Poislukien se, kun menee kaverin kanssa baariin jotakin hyvää Rockabilly-bändiä katsomaan). Mutta monet sillä bussilla joutui silti kulkemaan kun ei ollut mopo tai kevarikorttia. Nykyään isompi ongelma tuntuu sitten olevan se, ettei ole autoa käytössä vaikka kortti löytyiskin. Onneksi itsellä on oma auto niin tuota probleemaa ei ole.

Slerpa_ kirjoitti:ihan näin offtopicina. Tuleeko kaikista Tunturisteista jenkkiautoilijoita? tiedän itseni lisäksi pari tyyppiä jotka on ajaneet tunturila, ja nykyisin ajaa jenkillä. Oikeestaan millään muilla ei mun tuntemat tunturistit aja :lol: Mun tietääkseni tolla Pasikiainen- nimimerkillä kirjottavallakin oli joskus tunturi, mutta nyt amerikanlotja?


Heh, kai noilla joku yhteys sitten täytyy olla. :lol: Mun kohdalla tuo Tunturi toimi oikeastaan "välietappina", meidän perheessä kun ei mun elinaikana ole ikinä ollut sellaista tilannetta ettei Jenkkiä olisi, niin tuossa oli sitten aika luonnollinen siirtymä niiden pariin kun kortin sain. Joo, Pasikiaisen Olds Cutlassia onkin pari kertaa tullut katseltua jossain tapahtumissa, mutta tuo oli uutta tietoa, että kaverilla on Tunturikin ollut joskus. 8)
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.3.2015 15:28

Muistaakseni sillä oli joku Tunturi kun joskus Tunturi topicciin jotain kirjotteli. En vaan muista mikä. Galleriassa on albumi Super Sport, joten todennäkösesti sellanen on ollut. Jestas mitä stalkkaamista :lol:

Yksi syy mopoilun vähentymiseen voi olla se, että uusavuttomuus on suht yleistä nykyään ja vikoja ei viitsitä korjata ollenkaan tai mopo viedään kalliiseen liikkeeseen. Tänään kuulin koulussa monia keskusteluita liittyen mopojen ongelmiin.
Tämä saamattomuus oli jo sillon olemassa kun ite mopoilin. Mopolla ajettiin vaan niin kauan kun se kulki, sitten kun se hajos, ostettiin joku halpa PV yms. ja ajettiin lisää...
Aecel
Liittynyt:
21.7.2014 16:55
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Aecel » 14.3.2015 17:35

Kyllä täällä maaseudulla vielä mopoja kiitettävän paljon näkee. Tosin vanhat Tunat on hävinny jo aikoja sitten nuorison käytöstä. :itku:
Mutta virittäminen verrattuna entiseen aikaan, taikka mitä olen ymmärtänyt, on vähentynyt. Ja surrullista, mutta tuo uusavuttomuus vaan tuntuu lisääntyneen, enään ku ei tiedetä miten 2- tai 4-tahti kone toimii tai mitä eroa niillä on. ehkei se sitten vaan kiinnosta, eikä ees siitä viititä ottaa selvää/opiskelläa.
Huvittavaa vaan kuunnella, kun nyt jo keski-iän ohittaneet miehet kertovat hurjista ajoista kun joskus 80-luvun alussa mentiin Tunturin kanssa rekan imussa läheisellä valtatiellä sitä kaheksaakymppiä. Isot miehetkin muuttuu pikkupojiksi aina kun pääsee tälläistä puhumaan. :D
Tuntuu vaan, että ajotavat ja taidot tuntuu olevan kadonneen, kun ei enää ajeta missään montuilla vaan pyöritään keskustassa ja yritetään keulia ja ajetaan pyöräteillä ja vaarannetaan jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Ja sen jälkeen sitte kaikki vanhemmat hälisemässä ja poliisit pyörii kylillä ratsaten niitäkin ketkä koittaa kunnolla ajaa liikenteennesääntöjä noudattaen.
Vakiolla ajavat pääsevät taivaaseen, viritetyillä minne vaan
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 15.3.2015 3:35

Tunan häipymiseen nuorten käytöstä voidaan syyttävä sormi kääntää tätä museointisysteemiä kohti. Samalla tavalla ne PVt tulee häviimään kun kellään ei ole varaa enää ostaa sellasta tai siihen osia kun kaikki museointipussihousut alkaa haalimaan niitä nurkkiinsa ja panttaamaan niitä siellä kuten pappiksia yms.

Ennen pidin kauheen huonona että museoautoikäraja nostettiin 30 vuoteen. Nyt pidän sitä vaan hyvänä, sais nostaa vielä lisää sitä niin pysyy noitten 80- luvun värkkien hinnat siedettävällä tasolla...Toi museointi hävittää noi vanhat mopot aika tehokkaasti liikenteestä, kuten myös autotkin. Tässä suhteessa toi systeemi ampuu itteään jalkaan ja pahasti.
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 25.3.2015 21:11

Onhan se mopoilu aika kallista luxusta. :lol: Mulla oli papiskan vakuutusmaksu 350e vuodessa ja bensa+öljyt ja osat maksaa tietty jonkin verran. Ajokorttikin maksaa vitusti. Kaksitahtiset "kunnon vehkeet" kuluttaa bensaa aika lailla varsinkin viritettynä ja sehän tulee pidemmän päälle kalliiksi. Yksi syy mopoilun vähentymiseen on varmaan se että täällä rakkaassa isäm maassamme on "väliaikainen laskusuhdanne" jatkunut jo vuodesta 2007 ja paljon porukkaa työttöminä/rahattomina niin ei kyllä paljoa mopoiluun laiteta rahaa kiinni kun pitäisi syödäkin ja asua jossain. Halvempaa ja mukavampaa mennä jönssillä tai autolla kuin maksaa itsensä kipeäksi että saa ajaa vesisateessa neljääviittä mopolla joka leipoo kiinni hetkenä minä hyvänsä. Miettikääpä sitä. :D Mieluummin vaikka ryyppää kotona tietokoneen ääressä ja kasvattaa hamppua. ;)
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 25.3.2015 22:11

Yksi syy tuohon mopoilun vähenemiseen on tietysti ajokortin hinta. Mutta nuoret tuntuvat unohtaneen sen, että mopokortin voi - kuten vaikka B-kortin - suorittaa opetusluvilla. Itse tein näin, oli helvetin helppoa ja koko juttu tuli kustantamaan 160€ kuluineen kaikkineen.

Lisäksi niiden vakuutuksien hintaa kannattaa vertailla. Itsellä on vakuutettu eräässä yhtiössä, jossa kaikkien mopojen liikennevakuutus mistään tekijöistä riippumatta on sen ~170€. Itsellä on vielä osakasko siinä joka nostaa hintaa sinne 210€ paikkeille. Monen kaverin vakuutukset on ties missä ja pelkkä liikennevakuutus maksaa puol tonnia vuos. Sitten kun niille ehdottaa että mietipä sen yhtiön vaihtoa niin syy on se "muttakun isi sano että laitetaan X yhtiöön".
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Laajisxd
Pyörä:
450exc 250kinkki
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
13.2.2007 17:50
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Laajisxd » 31.3.2015 1:52

täälläpäin mopoilukulttuuri on hengissä mutta kortitta ajo tuntuu olevan yleistä. ja nykyään joka mopopojalla on gopro päässä :D
Derparage
Pyörä:
Solifer SM/Skyteam ST -11
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
22.7.2014 18:55
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Derparage » 4.4.2015 11:00

Onhan se mopokulttuuri täällä Rovaniemen seutuvilla hengissä, ainakin toistaiseksi. Tämmösessä about 350-400 oppilaan koulussa jossa itse opiskelen oli syksyllä mopoparkki yleensä täynnä, teki jo hiukkasen tiukkaa saada omakin mopo sinne parkkiin. Välillähän piti viiä mopo tien toiselle puolelle hiekkaparkkikselle :lol:
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.4.2015 14:31

Mieluummin vaikka ryyppää kotona tietokoneen ääressä ja kasvattaa hamppua. ;)
Sillon kun itte mopoilin mopoilu väheni mun ikäsissä just sen vuoksi kun oli halvempaa ryypätä kun ostaa bensaa :lol: Nyt on ilmeisesti hampun poltto vielä halvempaa mitä ryyppääminen :lol:

Sitten kun niille ehdottaa että mietipä sen yhtiön vaihtoa niin syy on se "muttakun isi sano että laitetaan X yhtiöön".
Itelläkin oli tämä tilanne. Maksoin pari vuotta ihan sikahintasia vakuutusmaksuja ihan sen vuoksi kun isä sano että "ei ne sen halvempia ole, laita nyt sinne yhtiöön X ne vakuutukset". Sen vuoksi tuli autostakin maksettua jotain 980 euron vakuutuksia sen sijaan että nyt maksan 430 euroa samasta autosta...


Nyt on taas alkanut näkymään mopoja, ja pari kevariakin yöllä heitti kyläruntsaa tuolla kun kotiin ajoin ja pysäsin grillille syömään ja kattomaan maailman menoa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 23.4.2015 14:32

Ketjua siivoiltu, jatketaan aiheesta. 8)
J0N1B0Y
Liittynyt:
5.4.2015 23:36
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut J0N1B0Y » 8.7.2015 23:52

Minusta ainakin täälä on aika paljon mopoja vaikka noin 40km hesasta mut luulisin et mopoilu vähentyy varmaankin tuon 45km takia koska kukaan ei jaksa pitää vakiona mopoa (onnea niile jotka jaksaa ;) ) ja sitte ei oo varaa väädä "virityksestä" kun on tyhjentäny putken ja mopo menee vaikka sen 70km
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 12.7.2015 18:28

Itse asun Vantaalla ja ei täälläpäin nyt mahdottomasti mopoja ole ollut kesälläkään. Ja henkilökohtaisesti jos saisin valita edes sen 45 km/h ajamisen tai bussilla kulkemisen välillä niin kyllä mä mopolla menisin. On totta että kiinnijäämisriski esim. täällä on aika korkea, mutta minulle ei ole ainakaan mikään ongelma pitää mopoa alle 65 km/h kulkevana. Nyt on setuppina vakiokuntoinen Airsal ja Metrakit Thrower. Nopeus on välityksillä ja vakio CDI:llä asetettu siihen reilu kuuteenkymppiin. Kyllä tämä ainakin mulle kelpaa kevari-ikään asti hyvin. Varsinkin kun kerran on jo testattu ja säästyin veroilta kun oon maltilla pitänyt nopeuden tuossa rajassa.
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Jagroan
Liittynyt:
30.6.2015 20:20
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Jagroan » 12.7.2015 22:01

Just oli uutisissa juttua, miten mopoilu on viime vuosina vähentynyt. 2011 oli huippuvuosi, rekisteröitiin noin 24000mopoa, viime vuonna vastaavasti 7000, ei se ihme ole jos mopot vähenee.

Itse ajelen tällä hetkellä speedfight 2 skootterilla, joka on vakio. Autokortti on ja myös A-prätkäkortti. Vaimolla on meidän auto ajossa, ja ite kuljen mopolla. Mihinkäs tässä valmiissa maassa kiire olisi.

Oon kyllä sitä mieltä, että mopojen maksimi sallittu pitäisi nostaa 45->60. Silloin pärjäisi paljon paremmin liikennevirtojen mukana. Pyöräteille ei tietysti noissa vauhdeissa olisi mitään asiaa.

Mopokorttikin on vaativuustasoltaan niin korkea nykyisin, että pitäisi riittää 60 nopeuksiin turvalliseen ajamiseen, varsinkin kun lähes kaikki ajavat jo nyt reilusti yli 45.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 13.7.2015 20:33

Just oli uutisissa juttua, miten mopoilu on viime vuosina vähentynyt. 2011 oli huippuvuosi, rekisteröitiin noin 24000mopoa, viime vuonna vastaavasti 7000, ei se ihme ole jos mopot vähenee.
Ja sitten tehdään johtopäätös että onnettomuudet ovat vähentyneet. Uudistus oli siis onnistunut vaikka suhteessa mopoilijoiden määrään onnettomuudet pysyisi samana tai ei kovinkaan merkittävästi vähentyisi.

Kyllä tämä touhu kuolemaa tekee ihan lainsäätäjien typeryyden vuoksi. Mopon kuuluisi olla halpa, jokasen ihmisen kulkuväline eikä mikään yleellisyystuote. Samaan tapaan kuin polkupyörä.

Oon kyllä sitä mieltä, että mopojen maksimi sallittu pitäisi nostaa 45->60. Silloin pärjäisi paljon paremmin liikennevirtojen mukana. Pyöräteille ei tietysti noissa vauhdeissa olisi mitään asiaa.
Mun mielestäni olisi järkevää jakaa mopot kahteen ryhmään: vanhoihin jossa rumpujarrut ja se 1,5hevosvoiman raja, ja uudempiin joissa on jo levyjarrut, ylihyvät rungot ja jousitukset yms. eli uusenskat ja muut. Ei noissa uudemmissa ole oikeen järkeä nykyisin että on 6 vaihteinen kone, 17mm kaasarit, USD keulat, tupla levyt edessä, painoa 100kg yms. ja huiput silti se 45.

Näillä vanhoilla tarttisi käydä tuo mopokorttikoe mikä maksoi sen 40 euroa, ei autokoulua, pelkkä kirjallinen koe jos sitäkään. Huiput näillä se 40.

Sitten uudemmissa voisi huiput olla jo 60 tai 70. Pari ajotuntia täytyisi suorittaa+ajokoe. Kuitenkin huomattavasti vähemmän mitä kevarissa.

Mun mielestäni tämä olisi järkevää, saisi päättää riittääkö 40 vai tahtooko enemmän ja saisi jotain vastinetta sille rahalle ja ajotunneille. Tai sitten vastaavasti lasketaan se kevarin ikäraja sinne 15 vuoteen ja hävitetään tällänen mopokortti kokonaan.


Eipä ole PV suzukeja näkynyt muuten pitkään aikaan. Eikö niillä enää kukaan aja? Hinnatkin ovat laskeneet sitten siittä kun itse mopokortilla mopoilin. Sillon kun ei tuntunut saavan oikeen mimmostakaan 500 eurolla, 700 eurolla sai keskinkertasia. Ei sillä että olisin tollasta koskaan halunnut, mutta tulihan noita katteltua. Tunatkin on tullut hinnoissa alas aika paljon. Vielä muutama vuosi sitten pappatunturistakin olisi saanut maksaa ittensä kipeeksi eikä oikeen muitakaan tuntureita halvalla ollut myynnissä.
Jagroan
Liittynyt:
30.6.2015 20:20
Re: Mopoilun nykytila

ViestiKirjoittanut Jagroan » 14.7.2015 11:42

Samaa mieltä noista korteista, eli kaksi erillistä voisi hyvin olla.

Keskisuomen suunnalla näkee kyllä PVitä ja Mankeja vieläkin ihan kohtuullisesti, mutta kyllä endurotyyppiset mopot ovat yleistyneet huomattavasti. Ne tietysti ovat hankintahinnaltaan arvokkaampia, mutta on niissä kulkupuolikin aivan toisenlainen.

Itelle saattais laillisesti 60km/h kulkeva enduro mopo olla oikea kaksipyöräinen. Sellaisella pystyisi mukavasti ajelemaan taajamissa, eikä hieman pidempikään matka ottaisi järkyttävästi aikaa. Tarvittaessa olisi helppo ajella metsäteitä pitkin metsälammille kalaan.

Tällä hetkellä harkitsen kovasti piikin tai 250cc pyörän ostamista samaan tarkoitukseen.
2015: Satunnaista ajelua appiukon Kymcolla. Toiveissa olisi Honda CBR250, CRF250L, CBF125, XL Varadero 125 tms.
2014: 2 viikkoa ajelua Kymco People S 250 skootterilla
2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista