Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

Jammu1234432
Liittynyt:
4.6.2012 23:25
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Jammu1234432 » 10.8.2013 9:21

kiitos hyvistä neuvoista :)
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.8.2013 12:03

kossusukka kirjoitti:Virta tulee selvästi akulta, sillä senonit toimii. 12VDC laitteet päästää ns. Voimasavut ulos jos niihin syöttää 12VAC, enkä usko että dx:n halvat senonit on suojattu yhtään mitenkään yhtään mitään virhekytkentöjä/häiriöitä/mitään vastaan.

Senonit toimii sen pari h ja sammuu senjälkeen koska mopon akun laturi ei lataa sitä tarpeeksi. Alkuperäiset valot toimii suoraan alapäästä vaihtovirralla, tähän on mitoitettu että alapään tuottamasta sähköstä se jäljelle jäävä pieni osa laitetaan akun lataukseen. Tämä laturin akulle antama virta on laturissa sisäisesti rajoitettu, sitä ei voi säätää. Sähkötekninen juttu, ihan normaalia.

Ongelma on kun valot siirretään akulle, laturi lataa edelleen virralla X (jotain 0.6A-0,8A) vaikka akulta syödään jatkuvasti sitä 3-4A valojen takia. Sähkö loppuu. End of story, ei voi mitään. Vaihda laturi, tarkalleen ottaen kehittele siihen jokin toimiva laturi, tai xenonit pois. Toinen vaihtoehto on auton 65Ah akku tarakalle jota sitten öisin latailee. Sinne mahtuu enempi sähköä, mutta edelleen sinne ladataan tismalleen yhtä nopeasti kuin ennenkin.


Mitenkäs jos tuon etuvalojen sähkön tasasuuntaisi ja reguloisi 12VDC?
Oisko mahollista liittää xenoneihin tai lataamaan akkua, josta xenon sitten ottaisi virtaa?
Paljos noissa Derbeissä yms. etuvalolle yleensäkkin tulee virtaa (jos oikein laskin ni noin 3A)?

Mietinpähän vain kun sattui löytymään tollanen 200V 6A tasasuuntaussilta ja itsellä juuri tuo akun loppuminen xenonin kanssa ongelmana. Tosin xenon ei saisi tuota 12V kokoajan, vaan jännitehän "sykkisi"? Kondensaattori väliin tasaamaan?
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut kersti91 » 10.8.2013 12:51

Siis mopon magneetoltahan tosiaan syötetään vaihtovirtaa, jonka jännitteensäädin (ja yhdistetty tasasuuntaaja) tasaa 12 VDC, jolla ladataan akkua ja osassa pyöristä syötetään myös etuvaloille. Laturitehoksi ilmoitetaan AM6-koneilla 85W. Tästä ääritilainteessa yhtäikaa syö merkkivalot ja mittaristo syö max. 10W, vilkkupolttimot 20W, takavalo+jarruvalo 26W ja loput sitten etuvalolle ja lataukseen. Ei jää paljoa jäljelle?
Tarkista kampiakselin stefa.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut radon- » 10.8.2013 12:56

Sitä varten sinne laitetaan akku, jarruvalo ja vilkut on vain hetkellistä kuormaa.

Jos xenonit haluaa, niin helpoin tapa on ostaa kiinanskootterin jännitteensäädin, kytkeä se näin, 12V output akkuun, ja vetää xenonit suoraan akusta, niin pitäisi riittää virtaa. Akuksi riittää joku bilteman halvin 3 ah akku (maksaa ehkä kympin) jos sille ei muuta kuormaa laiteta.

Ja jos mopon magneetto jaksaa puskea 55W ajovalolle täyden virran niin sillon se riittää myös xenoneille, nykymopoissa riittää hyvin vaikka olisi mitä digimittaristoja ja herkkuja, kunhan on akku ja sähköt kytketty oikein.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.8.2013 13:09

85w sähköt on, leditakavalolla ja takana myös ledivilkut (eteenkin ehkä tulossa).
35w etuvaloa jaksaa pyörittää, 55w en tiedä.

Tällähetkellä siis etuvalon AC piuhat ovat "irrallaan", jolloin 35w sähköistä jää käyttämättä. Ja xenonit ottavat akulta virran, joka tietenkin loppuu melko äkkiä kun ei niitä etuvaloja kuulu akkuun kytkeä.

Joten mitenkäs tuon 35w etuvalon AC:n saisi muutettua akkua lataavaksi tai suoraan xenoneihin? Jos laitan tasasuuntaajan väliin ja siitä akkuun, tällöinhän akkua lataa mopon oma laturi sekä valopuola?
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut radon- » 10.8.2013 13:44

No lue vaikka tuo edellinen kirjoittamani viesti, niin voisi selvitä.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.8.2013 14:02

Luin jo ennen postaustani. Tällähetkellä siis 4ah akku kiinni (varmaan laatua Biltema).
Kestääkö akku siis latauksen jos laitan myös valopuolan lataamaan sitä?
Ja onhan akulla muutakin kuormaa, ajattelin siis tähän alkuperäisakkuun kytkeä sen valopuolan (ei ole tilaa toiselle).
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut kersti91 » 10.8.2013 14:38

Sellanen pikkujuttu, että se laturi lataa täydellä teholla vain tietyllä kierrosalueella. Eiköhän xenon-sarjassa ole vika, jos ei meinaa toimia. Onko radiohäiriösuojattu sytytystulppa?
Tarkista kampiakselin stefa.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut radon- » 10.8.2013 14:56

Kestää se. Tarkoitinkin niin että kytket siihen alkuperäiseen akkuun, mutta jos ei ole akkua mopossa, niin silloin siihen pitää laittaa. Ja laturi lataa täydellä teholla melkeinpä aina tyhjäkäynnistä ylöspäin eli aina ajaessa, eli se ei ole mikään ongelma.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut kossusukka » 10.8.2013 15:23

Ensiksi nyt pitää ymmärtää se mopon sähköjen konsepti, eli ymmärtäkää mitä siellä nyt tapahtuu ennenkuin ihmettelee enempää.

Mopossa on yksi sähköä TUOTTAVA osa, valopuola. Voidaan kutsua myös generaattoriksi. Valopuola tuottaa kaiken hilpetöörien (valot, laitteet, akku jne) käyttämän sähkön. Ducatin sähköissä valopuola kykenee jollain kierrosluvulla tuottamaan 12v ja 85W sähköä. Tämä sitten vaihtelee kierrosten mukaan aika vikkelästi. Tämä sähkö koitetaan jakaa sitten kaikkien sähkölaitteiden välille.

Etuvalolle ja takavalolle (poislukien jarruvalo) tulee suoraan valopuolalta johto, toki jännitteensäätimen kautta tietenkin. Tästä johdosta tulee se abouttiarallaa 12v vaihtovirtaa, siis sieltä tulee juuri sitä mitä valopuola tuottaa eikä tässä ole mitään erillistä virran rajoitusta tms, vaan sieltä otetaan mehua senverta kun tarviaa ja kykenee. Tästä saadaan käytännössä eniten tehoa, sillä valopuolan tuottamasta sähköstä kilpailee näitä kahta valoa vastaan ainoastaan akun lataussäädin, jossa on virranrajoitus estäen ettei se syö sähköä niin, että se haittaisi ajovaloja.

Jos kytket tasasuuntaimen etuvalon johtoihin, tällä tasasuunnataan suoraan valopuolalta tuleva sähkövirta etuvalolle. Näin saat melkein 12v tasavirtaa. Ongelma on siinä että se on korkeataajuuksista pulssittaista sontaa, no tuon korjaa tarpeeksi iso konkka ja muutama kerko. Toinen ongelma on tyhjäkäynti. Xenonit voi sammua kun pudotaan tyhjäkäynnillä, tai ne rupeaa välkkymään, sillä tyhjällä ei sieltä tule tehoa enää paljoa, jännite putoaa reippaasti 12V alle. Huomaa jo siitä kuinka normi-ajovalokin himmenee tyhjäkäynnille.

Paras tapa on vaihtaa akun lataussäädin, eli hän joka määrää kuinka kovaa akkua voidaan ladata. Joku tarpeeksi tehokas, että akulle voidaan syöttää tarpeeksi suurta virtaa, tällöin voit kytkeä akkuun kiinni senonit sun muuta sikamakeeta, koska tällöin valopuolan tehosta käytetään suurempi osa akun lataukseen. Lataussäätimestä riippuen koko valopuolan 85W voidaan käyttää akun kautta.

Mukava tilannehan olisi juuri tuo, että valopuolaan ei olisi suoraan kytketty mitään. Kukaan ei söisi 12v vaihtovirtaa, vaan kaikki laitteet tulisivat akulta. Akkua tällöin ladattaisiin hyvän lataussäätimen kautta tarvittavalla teholla (eli sillä teholla mitä akkua kulutetaan), niin että ylärajana olisi vain valopuolan tuotto, 85W. Tällä hetkellähän sitä akkua ladataan tosiaan helvetin pienellä teholla, vaikka akkua kuluttaisi kuinka paljon. Mitoitusjuttu, pakko vaihtaa säädin jos haluaa muutoksen tehdä.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
topsu1
Pyörä:
Derbi
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
14.5.2012 14:36
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut topsu1 » 15.8.2013 13:51

Mistäs sais niitä liittimiä mitkä menee maskiin kiinni? :s Yks niistä liittimistä tippunut ? johonkin :D
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.8.2013 20:08

Kiitos Kossusukka selityksestä, näin olin ymmärtänytkin.
Derbeissä yms. Piaggion vehkeissä vaan melkoinen homma noissa sähköjen säätelyissä...
Mm. vilkkurele on samassa lootassa kuin akun lataussäädin / jännitteensäädin ja muut hilut.
Pitää katella jos jossain vaiheessa vetäis vaikka kaikki sähköt uusiksi.
Alzy
Pyörä:
KTM 125 EXC -10
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
19.8.2013 19:09
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Alzy » 19.8.2013 19:14

Mistä saisi ostettua derbin kissansilmämaskin?Kun ei meinaa googlen avulla löytyä.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut kersti91 » 20.8.2013 9:07

Ei se kovin vaikeaa ole etsiä:
http://www.motot.net/talli/osat/id55905/
http://www.motot.net/talli/osat/id55499/
http://www.motot.net/talli/osat/id55017/
http://www.motot.net/talli/osat/id55652/
http://www.motot.net/talli/osat/id56163/
http://www.motot.net/talli/osat/id56556/
Sitten on vielä Nettivaraosan tarjonta... Jos uuden alkuperäisen haluat, niin kyselemään Derbi-topikista tai selaile vaikka Easypartsia.
Tarkista kampiakselin stefa.
Jammu1234432
Liittynyt:
4.6.2012 23:25
Re: Ajovalot/valomaskit ja muut valaisimet

ViestiKirjoittanut Jammu1234432 » 21.8.2013 22:34

jännitteensäädin = lataussäädin ? :D
Eli joku linkkaili http://www.ebay.com/itm/281017507610 tuollaisen tässä pari viestiä sitten, eli jos tuollaisen tilais ja vaihtelis tuon DT vakiosäätimen tilalle, niin sittenkö alkais senonit toimimaan/käy suoraan ducatin sähköihin? sähkömies kun en ole :D kiitos etukäteen

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista