Mopojen nopeuden rajoittaminen

Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 30.5.2018 12:07

Rakenneltiin viime kesänä pojalle tuollanen Yamaha DT50 (2002), ja nyt aloin koittamaan saada sitä tieliikennekelpoiseksi, kun poika saa kortin. Eli nopeutta pitäis saada pois, kun tuohan kulkee keveimmilläkin välityksillä 70km/h (GPS ja mittari). Vakiosytkällä nopeus tippuis jo liikaa, eikä ajaminen varmasti ole muutenkaan mielekästä edes noilla keveimmillä välityksillä.

Kierrostenrajoitinta olen tänään koittanut saada säätöihin, mutta vaikeaa tuntuu olevan. Just kun mopo alkaa tuntumaan ihan hyvälle, niin vauhtiakin tulee 60-63. Vähän lisää rajoitusta, niin ei meinaa kovaan vastatuuleen päästä enää edes 45.

Onko kukaan kokeillut sellaista rajoitusta, että ottais 1-2 vaihdetta pois käytöstä? Miten tuo käytännössä onnistuis, ja alkaiskohan koppalakit siitä kiukuttelemaan? Saiskohan tuollaisen mopon katsastettua ja tyypitettyä eri välityksille ja 4-5 vaihteiseksi? Tuollain ne olis pitänyt tänne alunperinkin kuristaa...mihin tarvitaan 6 vaihdetta, jos saa kulkea vain 45 :roll:

Itsellä aikoinaan PV kulki parhaimmillaan yli 110km/h, joka on ollut ihan järjetön vauhti sellaiselle mopolle, mutta tuo 70 ei ole jammulle kyllä yhtään liikaa...eli nämä rajoitukset ja kuristukset on vanhankin mielestä edelleen yhtä hanurista, kuin vuonna 1990 :lol: Ainakin 60 sais mopot kulkea jo ihan senkin takia, että ne eivät olisi liikenteessä haittana taajamanopeuksilla.

Laitelkaapa ehdotuksia nopeuden hidastamiseksi? Vai onko tuon vaihteiden vähentämisen lisäksi ainoa järkevä keino se, että laittaa kunnon viriosat ja vakiosytkän, ja säätää välityksillä sen sinne 55-58 välille...joka käsittääkseni on turvallinen sakkojen puolesta, kunhan et ole ajanut tutkaan ylinopeutta?

Muok. Niin, ja sekin olisi hyvä, jos sais tosiaan kaikki tehot käyttöön sitten jossain metsässä tai "radalla". Eihän noilla muuten ole hauskaa ajaa missään ;) Nyt meillä on tuo rajoitin niin, että siitä pitää ottaa johto kokonaan liittimestä...näin ei tule niin helposti kiusausta ajaa maantiellä ilman rajoitinta.
Hulikusti
Liittynyt:
7.9.2016 15:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Hulikusti » 30.5.2018 13:11

Detsi on nyt muutenkin sellainen laitos että pientäkin muutosta niin menee lujaa. Vakioputki ilman kurii tai viilatulla kurilla ja välityksiä sitten säätää sen mukaisesti miten siitä haluaa mopon kulkemaan.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 30.5.2018 13:22

Eipä noita välityksiä tuohon saa enää kevennettyä. Kun oliskin 62 hampainen takaratas, niin nopeus jäis alle 60:n. 65 hampaisella menis 56...olettaen, että tuo kiertää tällä nykyisellä "tappiin asti".
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Epoksi » 30.5.2018 20:14

Kyllähän raakarattaita varmasti saa teetettyä koneistajalla ihan minkälaista vain halutaan jos löydät jonkun joka yksityisille pisteosia tekee.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 30.5.2018 20:35

Kaikista paras olisi jos laittaisit sellaset välitykset millä kulkee n. 60~65km/h kun kone kiertää 9000rpm.

Ja sit rajoitettu ducatin cdi, jossa kiekat rajoitettu n. 9000rpm (vai 9200?).

Ajomukavuus ja kulutus kärsii jos lyhkäsillä välityksillä yritetään rajoittaa mopon kulkua.
Ja koneen voi saada leikkaamaan kiinni jos ajaa korkeilla kierroksilla osakaasulla pitemmän aikaa, vähän liian laihalla seoksella ja jollai perus synteettisellä 2t öljyllä jota n. 2-2,5% verran bensan seassa...

Tuommosiakin on tullut vastaan.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 30.5.2018 20:57

Niin, liekö tässä on juurikin tuo CDI? Mistä sen tietää? Voitko Juho koittaa pikaisesti löytää linkin kyseiseen tuotteeseen, tuo nimittäin kuulostais parhaalle vaihtoehdolle, jos se edes himpun verran pudottais kierroksia :idea:

Muok.:

Oli aikaisemmin kyllä sellainenkin ajatus, että olis kaks CDI:tä, jotka sais vaihdettua monijohtimisella kytkimellä, ja sitten vaan vaihtamalla tulpanhattua. Tuossa olis se etu, että toinen olis tuollainen hiukan rajoitettu, jolla pystyy ajamaan mukavasti kuitenkin liikenteessä, ja toinen olis sitten rajoittamaton, jonka saa tarvittaessa vaikka metsätiellä käyttöön. Ei varmaan olis aivan mahdoton kytkentä, mutta poliisit sen kyllä helposti huomais.
korsteeni
Liittynyt:
8.6.2017 13:05
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut korsteeni » 30.5.2018 21:11

.Juho kirjoitti:Ja koneen voi saada leikkaamaan kiinni jos ajaa korkeilla kierroksilla osakaasulla pitemmän aikaa, vähän liian laihalla seoksella ja jollai perus synteettisellä 2t öljyllä jota n. 2-2,5% verran bensan seassa...

Tuommosiakin on tullut vastaan.


Jaa mitä häh? Ihan nyt puhtaasta mielenkiinnosta tartun tähän...eikö tuollaisessa tapauksessa kaasari ole jo lähtökohtaisesti väärissä säädöissä, jos osakaasulla kiinnileikkaa?

Siis että jos alunperin kiertää vaikka 13 000 ja sitten laiteaan rajoittava cdi, joka pitää kierrokset 9000 niin eikai se nyt sen takia kiinni leikkaa :eek: Eikö se päinvastoin mene rikkaalle, jos ajetaan vapaastikiertävän täydellisillä säädöillä rajoitettua kierroslukua, niin kahvaa vääntämällä soppaa menee enempi kuin tarve, mutta sähkö rajoittaa kiertämistä :roll:
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 30.5.2018 22:14

Paljonkohan mahtaa olla se DT:n vakio CDI:n rajoitus?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 30.5.2018 22:32

Rajoitetun CDI:n maajohto taitaa olla sininen ja rajoittamattoman vihreä. En tiedä saako moista uutena mistään. Kahden cdin:n virityksessä kannattaa huomioida konkan latauksen korkea jännite, ~350 V.

Voisihan tuohon kehitellä jotain helppoa imuilmanrajoitusta/kahvan rajoitinta jossa kannattaa huomioida Juhon kertoma, osakaasualueet jää helposti laihalle. Tai sitten opettelemaan elektroniikkaa ja rakentamaan rajoitinta joka kytkeytyy tarkasti tietyllä nopeudella.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 31.5.2018 10:44

Ainaki 8000 ja 9400 tai 9600 rpm rajoitettuja bokseja olis...mikäli ne sitte vaan passaa. Saishan sen laskettua, että mitä se noilla tulis kulkemaan eri väleillä, kun tietäis että montako kierrosta se eturissa noilla kyseisillä kierrosluvuilla pyörähtää?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 31.5.2018 10:52

Tästä vähän huippunopeuslaskuria ala jt-87 & Betaversio
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 31.5.2018 15:06

Kiitos laskurista. Tuo 182cm on vissiin supermoto-renkaiden ympärysmitta? Äkikseltään laskettuna Jammun renkaat on about 206cm...pitänee mitata kun poika tulee kotiin. Eli tuollanen 8000rpm rajoitettu ducatin cdi olis silloin aika bueno. 10-52 välit, nopeus 56.
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 31.5.2018 15:36

@korsteeni - tarkoitin sitä että silloin osakaasulla leikkaaminen on riskinä kun mopo on välityksillä rajoitettu vaikkapa 60kmh nopeuteen ja huutaa esim 12,500rpm @ 60km/h ja sit ajetaan tuota nopeutta noilla kierroksilla osakaasulla pitkää matkaa...

Tuommoisen mopon korjannu mikä leikannut ko. syyn takia.
Oli hirveä ajaa jo yli 40km/h kun laitettu varmaan 11-70 välitykset ja cdi porattu (moric, uudempi dt50x), kun haluttu "virittää" ja rajoittaa kuitenkin nopeus 60km/h.
Ettei tarvinnut yhtään pidempään miettiä mikä sen leipomisen oli aiheuttanut.
Toimi sen jälkee ongelmitta kun mopoon löyty pidemmät välitykset kiinni.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 31.5.2018 21:34

Mikä olis paras keino saada edes hitusen lisää alavääntöä tuohon, jos sen nyt rajoittaa tuolla 8000rpm CDI:llä? Kannen laskeminen? Löysemmät läpät/läppien rajoitinta pienemmälle? Putki ja kaasari on vakioita (tietääkseni), mutta putkesta on varmaan mahdolliset kurit poistettu. Mäntä on vaihdettu vastikään.
Ope76
Liittynyt:
11.5.2017 1:31
Re: Mopojen nopeuden rajoittaminen

ViestiKirjoittanut Ope76 » 24.6.2018 10:36

Eipä tuo säädettävä kierrostenrajoitin kauaa kestänyt. Ensin oli sopivasti huiput vajaa 60, nyt ei tahdo kuulemma 45:een saada kiihtymään. Ilman rajoitinta toimii normaalisti.

Eli laitan tilaukseen tuon rajoitetun CDI:n, jolla se vauhti pitäis pysyä alle 60, mutta miten onnistuis tehdä tuo kahden CDI:n rinnakkain kytkentä, että saa jostain kytkimestä ja tulpanhattua vaihtamalla rajoittimen pois? Onnistuisko esimerkiksi releillä? Että jos käynnistää mopon vaikka töötti pohjassa, niin se ohjaa virran sieltä rajoittamattoman boksin kautta. Nyt apua tekniikkagurut :roll:

EDIT: eli minkälainen rele tavallaan jää päälle, jos sinne antaa vaikka töötillä herätevirtaa? Normaalistihan rele tarvii sen herätteen koko ajan, jotta se "pysyy päällä".

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista