Elikkäs minulla on vuoden 83 pappatunturi. Siihen olen laittanut/laitattanut 60cc sylinterin ja paremman männän. eturatas on vaihdettu 13 piikkiseen. Pakoputki on vielä vakio, mutta aion muokata siitä paremman tulevaisuudessa. Olen käyttänyt mopossa 17mm Bing-kaasutinta, johon ongelmani liittyy.
Jos kaasuttimen lyö mopoon vakiona kiinni, niin mopo alkaa booamaan kun kaasukahvan vetää pohjaan. 2/4 ja 3/4 välillä on hiukan epävarmaa, käykö mopon liian laihalla. Pääsuttimen koko on 80.
Jos vaihdan pääsuuttimen n. 90 kokoiseksi, ei mopoa enää saa käymään tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti mopo hukkuu. Pääsuuttimen ja neulan asennon ei pitäISI vaikuttaa tyhjäkäyntiin , mutta kyseisessä bingissäni näemmä vaikuttaa. Kaasuttimessa ei ole tyhjäkäyntisuutinta ja ainoastaan ruuvi jolla tyhjäkäyntiä voi hiukan säätää. Mopo myös boaaa edelleen 90 kokoisella suuttimella, mutta antaa käyttää kaasua hiukan enemmän. Voi olla, että saisin täyskaasun käyttöön jollain 100 kokoisella suuttimella, mutta en ole sitä kokeillut, koska mopo saattaisi olla mahdoton edes käynnistää ja haluan saada tyhjäkäynnin kuntoon, koska siitä lähdetään.
Tähän asti olen ajellut mopollani vain vähän kaasua käyttäen, ja paikallani ollessa pitänyt kaasua sen verran suurella, ettei kone sammu.
Arvaukseni kyseisen bingin toiminnasta on, että tyhjäkäynnillä neula "vuotaa" hiukan bensaa niin että kone pysyy käynnissä. Kun suuttimen vaihtaa isompaan tai neulan asentoa siirtää rikkaammalle, vuotaa bensaa liikaa, jolloin kone hukkuu.
Keksiikö kukaan mitään mitä voisin kaasuttimelle yrittää tehdä? Minulla olisi valmiina 20mm dellorto, mutta haluaisin saada bingin mieluummin toimimaan, koska se ulkonäkönsä puolesta sopii paremmin mopoon.