Mikä on vikana?

GileraSmt08
Pyörä:
Gilera Smt 2008
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
4.8.2017 0:20
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut GileraSmt08 » 4.8.2017 17:54

Mikä vikana Gileras ku täyskaasulla tärisee koko mopo ihan vitusti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei ollenkaan. Auttakaa retua ;)
Jepajee10
Liittynyt:
9.7.2017 18:15
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Jepajee10 » 4.8.2017 19:23

GileraSmt08 kirjoitti:Mikä vikana Gileras ku täyskaasulla tärisee koko mopo ihan vitusti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei ollenkaan. Auttakaa retua ;)


Tarkistappa että kaikki pultit jotka yhdistää moottorin runkoon on kireellä.
Sebuu
Liittynyt:
1.8.2017 4:18
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Sebuu » 5.8.2017 19:08

Mikä voipi olla detsonissa ku sateine keli tänää ja ajelin muute vain kaikki toimi hyvin kunnes alko pätkimään täyskaasulla ja korkeilla kierroksilla? Vähän niinku semmone tukkone ääni tuli?
Tällänenjäbä
Pyörä:
Aprilli pila RX 50 -13
Liittynyt:
14.8.2016 21:56
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Tällänenjäbä » 5.8.2017 20:15

Putsari märkä tai vettä päässy tulpanhattuu?
otka1
Pyörä:
ruoska derbi
Paikkakunta:
kiiminki
Liittynyt:
3.7.2015 18:38
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut otka1 » 7.8.2017 13:00

Moro! Osaiskohan joku kertoa mikä vikana derbissä, joko ei käy tyhjänkäyntiä, tai kierrokset leijuvat RASITUKSEN jälkeen. Jos mopo käy hyvin tyhjäkäyntiä, paikallaan kaasutellessa mopo palauttaa kierrokset alas, mutta kun ajan esim 5. Vaihteella ja laitan kytkimen pohjaan, kierrokset laskevat todella hitaasti. Sama esim kuminpolton jälkeen pienemmilläkin vaihteilla. Kun tyhjänkäynnin säätää todella pienelle, tätä ei tapahdu ja mopo ei käy tyhjäkäyntiä. Kokeiltu: vaihdeltu tk suuttimia, neulaa säädetty, suuttimia vaihdettu, tk- ja seosruuvia säädelty, imukaula vaihdettu, mg stefa vaihdettu. Vika ollut mopossani jo yli vuoden, siitä lähtien kun ostin. Sen aikana kampura ja yläkertakin vaihdettu, ei vaikutusta.
If one day the speed kills me, don't cry because i was smiling.
Riajumiez
Liittynyt:
6.8.2017 1:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Riajumiez » 10.8.2017 10:19

Moro!
Onkohan aika vaihtaa kytkinlevyt, kun Rieju liikkuu eteenpäin vaihde päällä ja kytkin pohjassa? Vaikea tosin uskoa, kun mopolla ajettu vasta 6000km. Kytkin pitää jonkun verran, jos kiristän vaijerin maksimilleen mutta sen jälkeen irroittaa vasta melko ylhäällä (2-4cm vapaaliikettä) :s
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 10.8.2017 14:59

Kytkimen luisto olisi merkki tarpeesta uusia levyt (tai lisääntyneestä tehosta :D).
Kuvaamasi ongelma johtuu siitä että kytkin ei irroita kunnolla. Yleisimmät syyt ovat löysällä säädöllä oleva vaijeri, Am6 nouseva kytkimen käyttöakseli ja huonot/sopimattomat öljyt.
Riajumiez
Liittynyt:
6.8.2017 1:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Riajumiez » 16.8.2017 21:24

Se akseli tai vipu mihin vaijeri laitetaan alhaalta ei saisi siis nousta ollenkaan sieltä moottorista?
Miten ongelma olisi korjattavissa?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.8.2017 6:50

Yleensä se nousee vähän, mikä ei haittaa. Jos jousi on ehjä niin ei pitäisi nousta kokonaan pois. Jengi on kehitellyt tuohon mm. Pellinpaloja rattaansuojan alle kiinnitettynä painamaan tuota tappia.
Riajumiez
Liittynyt:
6.8.2017 1:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Riajumiez » 17.8.2017 7:42

Ei varmaan siis haittaa, jos nousee kytkintä painaessa noin puoli senttiä.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.8.2017 10:14

Tuskin on siinä vika silloin. Onko kuinka vanhat öljyt/paljonko ajettu ja mitä öljyä ylipäätään?
Riajumiez
Liittynyt:
6.8.2017 1:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Riajumiez » 17.8.2017 15:59

Ajettu kohta 6000km ja motulin 10w30 transoilia nyt käytössä.
Entinen omistaja käyttänyt repsolin 80w90 öljyä.
Ajattelin jos kokeilisi castrolin 10w40, ainakin laatukamaa.
Yleensä vaihdan öljyt 300-500km välein.
johnnyw
Liittynyt:
19.3.2016 7:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut johnnyw » 17.8.2017 17:25

EI niitä öljyjä nyt ihan noin tiheään tarvisi vaihtaa :) Uuden mopon kun ostaa ni öljyt vaihdetaan ensimmäisessä huollossa sen takia että vaihteiston ja kytkimen osat on hioutuneet toisiinsa sopiviksi ja metallimujua on irronnut rattaista. Mutta jos mopolla ajettu jo 6000km ni itse ainakaan nää juuri hyötyä vaihtaa noin usein, joku 1000km on ihan hyvä vaihtoväli laatu öljyillä.
Riajumiez
Liittynyt:
6.8.2017 1:55
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Riajumiez » 17.8.2017 19:39

Juu tiedän, kaikki huomauttelee kun vaihdan öljyjä niin usein :lol:
Mutta ei lyhyt öljyjen vaihtoväli vaikuta kytkimen toimintaan, eikä muuhunkaan.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 17.8.2017 22:03

Itellä ei minarellissa toiminut motulin öljyt laatikossa mitenkään. Castrol Power1 aiheuttaa myös välillä ryömimistä kytkin pohjassa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista