Mikä on vikana?

riejun omaava
Liittynyt:
7.7.2020 15:21
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut riejun omaava » 13.7.2020 18:54

kopra__ kirjoitti:
riejun omaava kirjoitti:Mikä vois olla kaasarissa vikana kun ostin 17,5mm dellorton käytettynä ja kun pistää mopon käyntiin kierrokset hirvittävän korkealla vaikka olen ruuvvannut tyhjäkäynti ruuvvin mahdollisimman pienelle. Olen koittanu myös säätää ilmaruuvvia ja kierrokset on pienimmät kun ilmaruuvvi on kokonaan kiinni ja ryyppy pohjassa auttaa myös, mutta silti kierrokset on liian korkeat. Luisti liikkuu normaalisti, ei oo imuvuotoja ja mopo toimi ihan normaalisti vakio kaasarilla (16mm lortto). Kun kaasua antaa kierrokset nousee nopeasti ja kun kaasun päästää irti kierrosten laskiessa pienesti meinaa hyytyä. Kaasarin alipaineletkuun tulee myös valkoista maidon näköistä nestettä eikä mitään hajua miksi.

Ookko laittanu sinne isomman luistin? Ittekki olin unohtanu ku vaihoin 16mm:stä 17,5mm:seen. Näät sen hyvin ku otat ilmansuodattimen pois ja katot siitä läpi, että peittääkö luisti kokonaan sen aukon ku kaasu on pois ja tyhjäkäyntiruuvi auki. Mun piti myös muokata sitä kaasuvaijeria vähän, kun kaasari ja luisti oli Yamaha DT:stä ja pyörä on Rieju MRX. Piti vaihtaa sieltä kaasarin päästä osia riejun kaasuvaijerista yamahan kaasuvaijeriin. Ja muistasin et se alipaineletku pitäs tukkia jos ei oo alipainehanaa, en oo kyl ihan varma.

Joo luisti on uudesta kaasarista eikä ollut väljystä yms.
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 13.7.2020 19:04

Pököttidriver kirjoitti:
kincov kirjoitti:Kellään mitään tietoo miks sylinteristä vuotaa jäähdytysnestettä. Eli vaihdoin juuri männän ja ennen sitä ei ollut mitään ongelmia, mutta vaihdon jälkeen valuu jäähdytysnestettä sylinterin ja kannen välistä. Oon ostanut uudet tiivisteet siihen mutta yks niistä (oranssi) on liian paksu ja kun laitan mustan tiivisteen niin vuotaa, kokeilin myös laittaa vanhan tiivisteen siihen mut silti vuotaa.


Onko tarpeeks tiukalla kansi? Avasitko kannen ristiin sillon kun mäntää vaihdoit? Onko kaikki kannenpultit yhtä tiukalla? Kannattaa aina perushommista lähteä liikenteeseen. Kyllä siinä jotakin on käynyt siinä vaihdon aikana mikäli ei ennen vuotanut.


Kyllä ristiin avasin ja kiristin myös, en noita momentteja ole kattonu pistin vaa niin kireelle ku meni
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 13.7.2020 20:46

Pököttidriver kirjoitti:
kincov kirjoitti:Kellään mitään tietoo miks sylinteristä vuotaa jäähdytysnestettä. Eli vaihdoin juuri männän ja ennen sitä ei ollut mitään ongelmia, mutta vaihdon jälkeen valuu jäähdytysnestettä sylinterin ja kannen välistä. Oon ostanut uudet tiivisteet siihen mutta yks niistä (oranssi) on liian paksu ja kun laitan mustan tiivisteen niin vuotaa, kokeilin myös laittaa vanhan tiivisteen siihen mut silti vuotaa.


Onko tarpeeks tiukalla kansi? Avasitko kannen ristiin sillon kun mäntää vaihdoit? Onko kaikki kannenpultit yhtä tiukalla? Kannattaa aina perushommista lähteä liikenteeseen. Kyllä siinä jotakin on käynyt siinä vaihdon aikana mikäli ei ennen vuotanut.


Ja onko ihan normaalia että sylinteri oli todella kuuma kun laiton mopon käyntiin ja kaasuttelin vapaalla hetken?
detsionhyvä
Liittynyt:
17.7.2020 15:59
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut detsionhyvä » 17.7.2020 16:19

Mikä voisi olla 07 detsissä vikana kun alakierroksilla käy lämpimänä tosi huonosti? (pätkii, röpöttää, savuttaa, ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia) mutta heti kun pääsee piikille niin toimii kuin unelma :lol:
En tehnyt mitään mopolle ja vika ilmestyi yhtäkkiä ajon aikana jo jonkin aikaa sitten, joten päätin eilen sitten putsata kaasarin, laittaa vaparin ja vaihtaa samalla isomman suuttimen, mutta ei auttanut ongelmaan oikeastaan yhtään, ehkä jopa pahensi asiaa. Tänään sitten kokeilin pienempää suutinta, neulan sokan pykälän ylemmäs ja vaihtaa tulpan ja tulpanhatun mutta vielä tekee samaa. Neulan sokka on ylimmässä kohtaa joten pitäiskö kokeilla laihempaa neulaa vai mikä neuvoksi?
kasikymppitapsa
Pyörä:
semiminttikisaderbi
Liittynyt:
5.1.2008 21:50
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kasikymppitapsa » 18.7.2020 12:32

detsionhyvä kirjoitti:Mikä voisi olla 07 detsissä vikana kun alakierroksilla käy lämpimänä tosi huonosti? (pätkii, röpöttää, savuttaa, ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia) mutta heti kun pääsee piikille niin toimii kuin unelma :lol:
En tehnyt mitään mopolle ja vika ilmestyi yhtäkkiä ajon aikana jo jonkin aikaa sitten, joten päätin eilen sitten putsata kaasarin, laittaa vaparin ja vaihtaa samalla isomman suuttimen, mutta ei auttanut ongelmaan oikeastaan yhtään, ehkä jopa pahensi asiaa. Tänään sitten kokeilin pienempää suutinta, neulan sokan pykälän ylemmäs ja vaihtaa tulpan ja tulpanhatun mutta vielä tekee samaa. Neulan sokka on ylimmässä kohtaa joten pitäiskö kokeilla laihempaa neulaa vai mikä neuvoksi?

Voi olla, että kampuran kytkinpuolen stefa mennyt.
detsionhyvä
Liittynyt:
17.7.2020 15:59
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut detsionhyvä » 18.7.2020 16:36

kasikymppitapsa kirjoitti:
detsionhyvä kirjoitti:Mikä voisi olla 07 detsissä vikana kun alakierroksilla käy lämpimänä tosi huonosti? (pätkii, röpöttää, savuttaa, ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia) mutta heti kun pääsee piikille niin toimii kuin unelma :lol:
En tehnyt mitään mopolle ja vika ilmestyi yhtäkkiä ajon aikana jo jonkin aikaa sitten, joten päätin eilen sitten putsata kaasarin, laittaa vaparin ja vaihtaa samalla isomman suuttimen, mutta ei auttanut ongelmaan oikeastaan yhtään, ehkä jopa pahensi asiaa. Tänään sitten kokeilin pienempää suutinta, neulan sokan pykälän ylemmäs ja vaihtaa tulpan ja tulpanhatun mutta vielä tekee samaa. Neulan sokka on ylimmässä kohtaa joten pitäiskö kokeilla laihempaa neulaa vai mikä neuvoksi?

Voi olla, että kampuran kytkinpuolen stefa mennyt.


Aiheuttaisko se sen et kaasarin säätäminen ei tunnu tekevän mitään? Ei tunnu olevan mitää eroo vaikka kuinka seosruuvii,neulaa tai suutinta säätää.
kasikymppitapsa
Pyörä:
semiminttikisaderbi
Liittynyt:
5.1.2008 21:50
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kasikymppitapsa » 19.7.2020 12:09

detsionhyvä kirjoitti:
kasikymppitapsa kirjoitti:
detsionhyvä kirjoitti:Mikä voisi olla 07 detsissä vikana kun alakierroksilla käy lämpimänä tosi huonosti? (pätkii, röpöttää, savuttaa, ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia) mutta heti kun pääsee piikille niin toimii kuin unelma :lol:
En tehnyt mitään mopolle ja vika ilmestyi yhtäkkiä ajon aikana jo jonkin aikaa sitten, joten päätin eilen sitten putsata kaasarin, laittaa vaparin ja vaihtaa samalla isomman suuttimen, mutta ei auttanut ongelmaan oikeastaan yhtään, ehkä jopa pahensi asiaa. Tänään sitten kokeilin pienempää suutinta, neulan sokan pykälän ylemmäs ja vaihtaa tulpan ja tulpanhatun mutta vielä tekee samaa. Neulan sokka on ylimmässä kohtaa joten pitäiskö kokeilla laihempaa neulaa vai mikä neuvoksi?

Voi olla, että kampuran kytkinpuolen stefa mennyt.


Aiheuttaisko se sen et kaasarin säätäminen ei tunnu tekevän mitään? Ei tunnu olevan mitää eroo vaikka kuinka seosruuvii,neulaa tai suutinta säätää.

Koska vika ilmestyi yhtäkkiä + röpöttää ja savuttaa, eikä kaasarin säätö auta, niin siltä se kuulostais, että sun mopo polttaa vaihteistoöljyä.

Onneksi stefasarjat ei kalliita ole, eikä sen stefan vaihtaminenkaan mikään ylivoimainen työmaa ole.
detsionhyvä
Liittynyt:
17.7.2020 15:59
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut detsionhyvä » 19.7.2020 14:56

kasikymppitapsa kirjoitti:
detsionhyvä kirjoitti:
kasikymppitapsa kirjoitti:
detsionhyvä kirjoitti:Mikä voisi olla 07 detsissä vikana kun alakierroksilla käy lämpimänä tosi huonosti? (pätkii, röpöttää, savuttaa, ei meinaa ottaa ollenkaan kierroksia) mutta heti kun pääsee piikille niin toimii kuin unelma :lol:
En tehnyt mitään mopolle ja vika ilmestyi yhtäkkiä ajon aikana jo jonkin aikaa sitten, joten päätin eilen sitten putsata kaasarin, laittaa vaparin ja vaihtaa samalla isomman suuttimen, mutta ei auttanut ongelmaan oikeastaan yhtään, ehkä jopa pahensi asiaa. Tänään sitten kokeilin pienempää suutinta, neulan sokan pykälän ylemmäs ja vaihtaa tulpan ja tulpanhatun mutta vielä tekee samaa. Neulan sokka on ylimmässä kohtaa joten pitäiskö kokeilla laihempaa neulaa vai mikä neuvoksi?

Voi olla, että kampuran kytkinpuolen stefa mennyt.


Aiheuttaisko se sen et kaasarin säätäminen ei tunnu tekevän mitään? Ei tunnu olevan mitää eroo vaikka kuinka seosruuvii,neulaa tai suutinta säätää.

Koska vika ilmestyi yhtäkkiä + röpöttää ja savuttaa, eikä kaasarin säätö auta, niin siltä se kuulostais, että sun mopo polttaa vaihteistoöljyä.

Onneksi stefasarjat ei kalliita ole, eikä sen stefan vaihtaminenkaan mikään ylivoimainen työmaa ole.


jees, pitääpä laittaa uudet stefat tilaukseen, kiitos paljon :)
RiksanRieju
Liittynyt:
2.7.2020 17:39
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut RiksanRieju » 20.7.2020 12:35

Mikähän omaan Riejuun tuli kun yhtäkkiä hyytyi ja pamautteli putkeen ja ei lähde enään käyntiin, uudella tulpalla koitettu ja molemmilla tuli hyvä kipinä ja äsken kun kävin työntelemässä niin pamautteli putkeen aika raakasti, ja jo ihan pikkuisen lupaili muttei kuitenkaan lähtenyt. Laitoin pikkuisen tulpanreiästä bensaa niin ei auttanut mitenkään. Saako se nyt liikaa vai liian vähän bensaa kun suhisee putkeen? Tulppa oli kyllä märkä.
kopra__
Liittynyt:
14.4.2018 15:04
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kopra__ » 23.7.2020 21:04

Nyt on taas saatanan outo ongelma. Kun oon ton kannentiivisteen kanssa tapellu ja nyt sain sen ainaki vielä pysymään ehjänä ja olin lähös ajelee ni yhtäkkiä rupes pätkiin ja sammu. Pariin kertaan lähti käymään ja sit ei ookkaa enää käynnistyny. Saa kipinän, oon kokeillu kahella tulpalla. Oon kokeillu kahella cdi:llä ja tulpanhatulla. Oon putsannu kaasarin ja kokeillu ilman ilmansuodatinta eikä käynnisty. Oli toi rieju seissy hetken aikaa ni sekotin kans tankissa öljyt ja bensat sekasin. Eikä vaa käynnisty. Sähkökki tulee valoille iha hyvi ku polkasee. Työntämälläkää ei ees lupaa mitää. Puristuksia on ihan hyvä määrä kans. Sytytyksen ajotus on kans kohillaa.
kopra__
Liittynyt:
14.4.2018 15:04
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kopra__ » 23.7.2020 21:28

kopra__ kirjoitti:Nyt on taas saatanan outo ongelma. Kun oon ton kannentiivisteen kanssa tapellu ja nyt sain sen ainaki vielä pysymään ehjänä ja olin lähös ajelee ni yhtäkkiä rupes pätkiin ja sammu. Pariin kertaan lähti käymään ja sit ei ookkaa enää käynnistyny. Saa kipinän, oon kokeillu kahella tulpalla. Oon kokeillu kahella cdi:llä ja tulpanhatulla. Oon putsannu kaasarin ja kokeillu ilman ilmansuodatinta eikä käynnisty. Oli toi rieju seissy hetken aikaa ni sekotin kans tankissa öljyt ja bensat sekasin. Eikä vaa käynnisty. Sähkökki tulee valoille iha hyvi ku polkasee. Työntämälläkää ei ees lupaa mitää. Puristuksia on ihan hyvä määrä kans. Sytytyksen ajotus on kans kohillaa.

No nyt lähti käyntii. Siel oli vaa sytytys millin liian aikasi.
kopra__
Liittynyt:
14.4.2018 15:04
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kopra__ » 25.7.2020 17:48

kopra__ kirjoitti:
kopra__ kirjoitti:Nyt on taas saatanan outo ongelma. Kun oon ton kannentiivisteen kanssa tapellu ja nyt sain sen ainaki vielä pysymään ehjänä ja olin lähös ajelee ni yhtäkkiä rupes pätkiin ja sammu. Pariin kertaan lähti käymään ja sit ei ookkaa enää käynnistyny. Saa kipinän, oon kokeillu kahella tulpalla. Oon kokeillu kahella cdi:llä ja tulpanhatulla. Oon putsannu kaasarin ja kokeillu ilman ilmansuodatinta eikä käynnisty. Oli toi rieju seissy hetken aikaa ni sekotin kans tankissa öljyt ja bensat sekasin. Eikä vaa käynnisty. Sähkökki tulee valoille iha hyvi ku polkasee. Työntämälläkää ei ees lupaa mitää. Puristuksia on ihan hyvä määrä kans. Sytytyksen ajotus on kans kohillaa.

No nyt lähti käyntii. Siel oli vaa sytytys millin liian aikasi.

Nyt ei taas käynnistyny???? Täysin samoissa säädöissä oli kun mitä oli sillon kun käynnisty ja kävi iha nätisti mut seuraavana päivänä ei taas käynnistyny. Säädin sit ajotusta taas myöhemmäks ja käynnisty mut selkeesti oli ajotus myöhässä ja ei kunnolla polttanu kaikkee bensaa. Ja sit taas seuraavana päivänä ei käynnistyny. Tänään oon kokeillu säätää ajotusta eteen ja taaksepäin eikä käynnisty. Oisko siel jotain sähkövikaa? Kipinän kyllä saa.
jerppe43
Liittynyt:
26.2.2020 0:57
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut jerppe43 » 1.8.2020 0:21

Moro! Mikä mahtais riejua vaivata, kun 5 ja 6 vaihteilla kaasupohjassa ajaessa tuntuu että kone ei kierrä kunnolla loppuun asti ja alkaa ns. "Jarruttamaan" itsestään? 1-4 vaihteilla mopo kiertää ja toimi normaalisti. Ennen kulki suoralla n.70km/h ja nyt 61-63km/h.
kincov
Liittynyt:
14.5.2020 19:35
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut kincov » 1.8.2020 15:52

Kellään tietoo että miks rieju ei pysy käynnissä, vaihdoin juuri männän ja tiivisteet ja nytte ei halua pysyä käynnissä. Ja kävi myös sellanen homma että kun vaihoin noi pinnapultit ku oli menny kierteet niin yks niistä katkes ja jäi pätkä siitä pultista sinne moottooriin kiinni :lol: , joten haittaako jos ajaa kolmella pinnapultilla?
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Mikä on vikana?

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 1.8.2020 17:37

No kyllä haittaa. Ei toivoakaan että kannentiiviste kestää, ja saattaa painaa sylinterin/kannen kieroon.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista