tein mopoon konerempan ja asensin tietääkseni kaiken oikein, mutta kytkin ei irroittanut ja selvisi että ne levyt ei nouse kaikkien eri kikkailujen jälkeen sain 3levyä nousemaan neljästä.
Ei ne kaikki levyt välttämättä nousekaan. Ainoastaan sen painelevyn kuuluu nousta, kytkinlevyjä ei mikään voima liikuta painelevyn mukana paitsi se että ne ovat osittain liimautuneet öljystä kiinni toisiinsa. Joten saattaa liikkua tai sitten ei. Eli tosta ei voi päätellä toimiiko kytkin vai ei. Se pitää kasata ja kokeilla ajamalla toimiiko.
En ymmärrä miten minarellin kytkin voi olla niin vaikea saada toimimaan. Siinä on ehkä kaksi vikapaikkaa, toinen on se kuulan unohtaminen sieltä tappien välistä ja toinen painelevyn asentaminen väärin päin. Se voi mennä neljässä asennossa paikalleen, mutta vain yhdessä asennossa se uppoaa pohjaan asti mikä pitäis olla ihan selkeästi havaittavissa. Kolmas on sitten se kytkinvaijerin oikea asennus ja säätö. Senkin saa helposti oikein kun pikkusen tutkii ja miettii.
1: Vaijeri pitää olla asennettu niin että kun kahvasta ei vedetä, koneen kyljessä oleva pyörivä vipu on "vapaana" eikä vaijeri juurikaan jännitä sitä.
2: Kun kahva on vedetty pohjaan, niin vaijerin täytyy vetää pyörivää vipua about vähintään 1cm pyörivän vivun kärjestä mitaten.
Jos kohta 1 ei toteudu, kytkin voi luistaa. Jos kohta 2 ei toteudu, kytkin ei irrota. Kohdan 2 toteutumattomuuteen voi olla muutamia syitä:
-kytkinkahvan säätöruuvi on pyöritetty liikaa kahvan sisään
-imukaulan ruuvin alla oleva vaijerin pidike on asennettu väärään kulmaan, tai se on vääntynyt, tai liian löysällä, jolloin tapahtuu se että kytkinvaijerin kuori pääsee liian lähelle koneen kyljessä olevaa pyörivää vipua eikä näinollen vaijeri vedä sitä tarpeeksi. Vaijerin kuori tulisi olla tukevasti lukittu siihen imukaulan pultin kohdalle sen pidikkeen avulla.
-vaijeri on venynyt
Yks tekijä voi olla myös jos se pyörivä vipu on kulunut sieltä alaosasta mikä menee koneen sisään. Sitä kytkinkopan alla olevaa säätöruuvia ei kannata pyöritellä jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee. Sillä saa ittensä vaan enemmän hämmennyksiin jos vika on oikeasti jossain muualla. Oikeasti sitä ruuvia ei pitäis tarvia säätää ellei kytkintapit ja kuula ole helvetin kuluneet, tuo pyörivä vipu kulunut tai vaijeri kulunut, jossa tapauksessa se vaijeri kuuluisi vaihtaa. Sen ruuvin oikeaan säätöön on hankala selittää ohjeita mutta se vois olla jotakuinkin niin että silloin kun se pyörivä kytkinvipu on "vapaa" asennossa eli ei paina kytkintä, niin ruuvia pitää pyörittää sen verran sisään että painelevy just osuu kytkintappiin(ruuvi pysähtyy eikä mene enää sisään sormin pyörittämällä). Tuossa on vaan melko tulkinnanvaraista milloin se vipu on "vapaa" asennossa, joten homma voi mennä helposti väärin..
Loppuun vois kertoa vielä yhden helpon konstin jolla ongelma voi korjaantua: laita prikkoja sinne kytkinvaijerin kuoren ja sen imukaulan pidikerenkaan väliin. Tällä on monesti korjattu kytkin joka ei halua irrottaa kunnolla ja kahvasta säätövara loppu.
two smoke four joke